4.130 visninger
|
Oprettet:
HJÆLP TIL PÆRE VALG ! ! ! {{forumTopicSubject}}
Vil have nye pærer i min Golf 4 i nærlys H7 og fjernlys H1 og tågelys H3
Har tænkt på xenon look pærer det ser fed ud men det skal også kunne give et super godt lys. har hørt at lyset forsvinder lidt med sådan nogen i. så ved ikke hvad jeg skal sætte i. ?
Ville hører om i har nogen arfaring med det og hvad jeg ellers skal kører med ? ? ?
feb 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 38 Svar: 2.243
Jeg har gode erfaringer med Osram Blue serien.
Mtec, er lort...Det er ihvertfald min erfaring.
jan 2008
Følger: 6 Følgere: 5 Emner: 14 Svar: 91
dec 2008
Følger: 27 Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 22 Svar: 5
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 25
mar 2008
Følger: 107 Følgere: 105 Biler: 2 Emner: 45 Svar: 673
apr 2003
Følger: 68 Følgere: 75 Biler: 8 Emner: 51 Svar: 586
okt 2007
Følger: 88 Følgere: 110 Biler: 3 Emner: 276 Svar: 3.752
Så er der så alle de ulovlige alternetiver som Osram cool blue Hyper og x.Evolutions.. De har en fed farve men er ulovlige fordi de netop giver for meget lys..
Hvis man skal have xenon look er Mtec Super White den eneste rigtige vej at gå..
De er lovlige, så de giver lige så meget lys som normale pære..
De har en ok levetid..
Farven er som den skal være.. rigtig hvidlig..
Kører selv med dem om natten og har ingen problemer med det.. Folk der brokker sig må skifte forlygter.. Der er en grund til at Mtec super white pæreren er lovlig og godkendt i hele eu.. Lortet lyser som det skal
apr 2005
Følger: 68 Følgere: 72 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 196
Så tænk over det med xenon look
Så hellere smække eftermonteret xenon så har du både kanon lys, og farve, hvis du så også har de linse er det perfekt, for så blænder du heller ikke andre folk om aften
okt 2007
Aahhhh kan sku godt se hvor jeg kører hen om det så øs regner ned mens der ikk er andet lys på vejen end mine egne forlygter.. Så det passer vist ikk helt..
Men ja til det med xenon giver jeg dig ret dog KUN fordi du skriver det med DE linsen.. Det kan jeg godt gå med til da det ikk blænder hvis man husker at rette lygterne..
apr 2005
Følger: 68 Følgere: 72 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 196
Og i mine hella lygter med de linse så de rigtig godt ud, men lyste ikke overhoved, og slet ikke i mørke, så de blev skiftet ud med xenon 4300 som lyser rigtig godt og blænder på samme tid ikke andre...
Dog viljeg give dig ret i, at de lyser udmærket i lygter hvor der ikke er de linse i...
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.246
okt 2007
Følger: 22 Følgere: 20 Biler: 1 Emner: 134 Svar: 1.477
Virkelig en god pære og lækkert lys
feb 2008
Følger: 39 Følgere: 57 Biler: 5 Emner: 450 Svar: 6.186
Glæder mig til at prøve dem når de kommer hjem
okt 2007
Siger det igen handler ikk om krav.. De lyser vejen op som de skal og de lyser ikke ringere end normale pære.. end nightbreaker JA selvfølgelig lyser de dårligere.. Men ikk i forholdet til normale pære..
Kører stort set kun om natten.. Hvis de ikk lyste ville jeg nok ikk kunne køre med dem..
maj 2006
Det giver jo i øvrigt sig selv, at de lyser dårligere. De er blå, fordi der er montereten tyk blå folie hen over pæren. Det koster en del lys at lyse igennem - og koster desuden også en stor del af Ra-værdien, hvilket også er en del af årsagen til, at de føles dårligere.
okt 2007
Jeg skal jo ikk kunne sige hvad folk sammenligner dem med.. Men ved at rigtig mange sammenligner dem med nightbreaker og så giver jeg folk ret..
Kan bare ikk gå med til at noget som har det krævet lysoutput ikk lyser godt nok.. det er jo for dumt at godkende noget så mange synes ikk lyser.. Dumt og ulogisk..
Ved fx at cosmos blue fra mtec IKKE er godkendt... Meget fed farve men INGEN lys overhovedet..
Derudover læs anmeldelsen i vmax.. de siger også de lyser som de skal..
Det folk falder over er nok at farven er anderledes hvilket får dem til at tro de lyser dårligere.. Men mål lysoutputtet fra lygten, så skulle de meget gerne afgive hvad der er lovligt, hvilket pr definition kan kaldes for nok lys..
Ved jo ikk hvad folk sammenligner dem med.. Så kan ikk bruge folks sammenligner til en skid..
Kører selv med dem konstant, og kender 4-5 stykker som gør det sammen og ingen af os synes de lyser dårligt..
En af dem har haft Philips extreme vision i og ja de lyste lidt kraftigere men farven var jo stort set gul, så det var ikk noget nice..
Men okay på den anden side, har aldrig set dem lyse i en bil der er ældre end 08, så kan være det har noget med det at gøre.. De bliver jo bedre og bedre til at lave lygter osv så ja..
maj 2006
Vores uenighed består altså i, at du stiller dig tilfreds med en pære, der lyser dårligere end almindelige halogenpærer, men dog nok til at overholde lovkravene. Det gør jeg ikke. Jeg mener, man med rette kan kalde lyset dårligt, hvis det reelt er dårligere end en pære til 25 kr i Thansen - og netop dét er tilfældet for Mtec.
Det har ikke kun noget at gøre med farven. I så fald skulle rigtig xenon jo give samme effekt. Det har noget at gøre med den Ra-værdi, som pæren får pga. filmen. Pæren mister sin evne til at reflektere farver, hvilket reelt forringer udsynet, selvom lumen output måske er det samme.
Det vil altid gå kraftigt ud over lyset på en pære, hvis man "tvinger" den over i en anden farve end selve kildens naturlige farve.
okt 2007
Der er jo visse standarter sådan en fætter skal opfylde før den bliver godkendt.. Og den har opfyldt dem.. De standarter går jo ud fra en helt standart hallogen pære.. Så de må lyse bedre end det siden de bliver godkendte..
Ja Ra værdien hænger også sammen med farven.. hvis du gør lys koldere kan det godt have en effekt på hvordan man synes det lyser ting op.. Ligesom hvis du gør lyset i xenon mere blå så synes nogle også det lyser dårligere..
Men husk også at der er xenon gasser i mtec.. så det er ikk ren hallogen..
Men igen bruger dem jo hver dag og de lyser fint... folk her snakker som om det er som at køre med positionslys hvilket overhovedet ikk passer..
Hvis man vil have xenon look så er mtec det eneste rigtige pga farven.. Det er jo hele ideen i xenon look.. Det er farven..
Og der er ingen andre produkter der kan ramme det på en lovlig måde..
maj 2006
Det eneste, man kan konkludere, er, at MTEC lyser bedre end det absolutte minimumskrav for, hvad der er lovligt - men det er bestemt heller ikke godt.
Det er netop den ringe Ra-værdi der er én af kilderne til det dårlige lys. Ikke lysudbyttet i lumen. Det gør, at farverne reflekteres dårligere og lyset brydes forkert - især i regnvejr.
Der er derfor en helt logisk forklaring på, <i>hvorfor</i> de lyser dårligere. Det giver som sagt sig selv, at en pære med en tyk blå folie ikke lyser lige så godt som en almindelig halogenpære med klart glas, med mindre lysudbyttet er markant større fra selve kilden - og det er ikke i tilstrækkelig grad tilfældet for MTEC pærer til, at det kompenserer fuldt ud for filmen.
Jeg skriver ikke - og har ikke på noget tidspunkt skrevet - at de er komplet ubrugelige. Jeg skriver bare, at man går på kompromis med kvaliteten af lyset, især i regnvejr, men også helt generelt. De er i min optik udmærkede til brug i byer med gadebelysning og om sommeren, hvor det ikke er mørkt så mange timer i døgnet. Men så snart det er mørkt - og især når det regner - er pærerne et af de ringeste alternativer (hvis ikke <i>det</i> ringeste) på markedet for lovlige pærer.
okt 2007
Men det system bruger osram og philips også af hvad jeg ved, men okay det er måske ikk helt så blåt..
Men okay så ikk osram, men helt almindelige standart hallogen pære.. Det er jo hvad testerne er bygget ud fra.. Og de her lyser bedre end det.. Og igen er sikker på de ikk kun måler lumen de steder de nu godkender pære..
Men igen kan godt gå med til at de ikk lyser som high power hallogen pære der nu er på markedet, men IGEN er det stadig det eneste ordentlige sæt pære man kan kalde for xenon look..
Nightbreaker er jo gule.. samme med philips.. Ikk så gule som fx osram longlife, men LANGT fra xenon..
Så når folk spørger om xenon look hvad bør man så svare med? mtec..
Det andet er jo overhovedet ikk xenon look på nogen måde.. Og hvis man skal ud i noget ulovligt for at få det til at give godt med lys + have en fed farve, kan man lige så godt eftermontere xenon da de der lorte 100w pære blænder lige så meget..
Det jeg bare synes er underligt er at mine mtec lyser lige så meget vejen op i både regn og mørke som min vens 207 med osram longlife.. Så kan virkelig ikk fatte hvordan folk kan tude over de skulle lyse dårligt? I må vel vise mig det..
maj 2006
Hvis folk spørger efter, hvordan man opnår det bedste lovlige xenon look (og ikke andet), så er svaret ganske korrekt MTEC Super White. Jeg har endnu ikke set noget alternativ, der er lige så "realistisk" i farven. Men så snart, man efterspørger en xenon look pære, der samtidigt giver et "super godt lys" (som i denne tråd), så er svaret ikke længere MTEC, for så går man reelt ned i lyskvalitet i forhold til de pærer, man har monteret i forvejen.
Som jeg efterhånden har skrevet til dig nogle gange, så stiller du simpelthen for lave krav til dit lys, hvis du mener, MTEC pærer giver samme lyskvalitet som en almindelig halogenpære (ikke lysudbytte, men lys<i>kvalitet</i>).
Det var mit sidste indlæg i denne tråd. Jeg afmelder mit "abonnement" på den nu.
HJÆLP TIL PÆRE VALG ! ! !