7.703 visninger
|
Oprettet:
grøn ejerafgift stigninger 2013 {{forumTopicSubject}}
Til folk som overvejer at købe diesel skal I tænke jer en ekstra gang om, der er nemlig stigninger for 2013.
I kan se på linket hvor meget stigningerne er på
http://www.fdm.dk/biloekonomi/ejerafgift
F.eks er en Audi A6 2,5 tdi 180 hk. med tiptronic steget til 11840 kr. + 1000 kr. i manglende partikelfilter altså 1000 kr. OM måneden.
Så de store dieselbiler bliver nok usælgelige nu.
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 104 Svar: 502
jun 2005
Følger: 40 Følgere: 39 Biler: 2 Emner: 28 Svar: 133
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
okt 2005
Følger: 75 Følgere: 75 Biler: 27 Emner: 39 Svar: 274
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 104 Svar: 502
feb 2007
Følger: 121 Følgere: 130 Biler: 15 Emner: 79 Svar: 458
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
maj 2012
Følger: 3 Følgere: 8 Emner: 104 Svar: 502
feb 2007
Følger: 121 Følgere: 130 Biler: 15 Emner: 79 Svar: 458
Det kommer da an på hvor langt du køre om året
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
maj 2005
Følger: 29 Følgere: 52 Biler: 9 Emner: 272 Svar: 3.421
feb 2007
Følger: 121 Følgere: 130 Biler: 15 Emner: 79 Svar: 458
og a h.... til på benzinbiler
selvfølgelig kan en benzin bil gå 18 km/l hvis den er opgivet til det, men skal man forsøge at følge trafikken, så skal man jo ha pedalen i bund hele tiden. og så er der altså langt op til de 18
Jeg syntes det er lidt noget svineri at en ny 1,0 træls benziner er opgivet til lad os sige 18 og koster meget lidt i afgift, når den reelt kun går 11-12 km/l ved motorvejskørsel.
Når man så til gændgæld skal give en formue på en stor dieselbil der er opgivet til lad os sige 11 km/l. som så går 16 km/l på motorvejen fordi man ikke skal have speederen i bund hele tiden....
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.320
Økonomisk set, så kan det jo bedst svare sig at købe noget Polo-BlueMotion som kører 30 på en liter benzin - den slags bil er vel snart det eneste som er billigt at køre i (benzin-økonomisk set, kender ikke dens gå-i-stykker-økonomi)
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Men det er da irriterende at man pludselig skal ave med 760 kr ekstra hvert år, når det burde gå den anden vej, hvis vi skulle have nyere biler på vejene.
Mirza A >> Det er endnu værre ved ældre biler som ikke er på grøn ejerafgift og uden partikelfilter. Så vil jeg hellere have en ny bil der er billig i drift, og som koster meget mindre i grøn ejerafgift, end vægtafgiften kostede tidligere.
jan 2009
Følger: 39 Følgere: 45 Biler: 7 Emner: 4 Svar: 659
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Hvis vi nu bare sammenligner 2 næstens ens biler.
Lad og bare tá en ibiza fra 2012.
1,2 benzin 70 HK. 18,5 km/L nypris: 127.400kr 13.924 kr om året i brændstof ved 20000 km 1120 kr i ejerafgift.
1,2 diesel 75 HK. 29,4 km/L nypris: 149.400kr 7.810 kr om året i brændstof ved 20000 km. 1120 kr i ejerafgift.
6114 kr i besparelse på brændstof om året. Ved køb af diesel hvis ens kørselsbehov er 20.000 km om året.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
For mig kan benzin på ingen måde svare sig, kigger både på brændstof forbrug og motorkræft.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
feb 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 13
En lille sjov historie, en af mine kollegaer bor fast i polen, i 2010 købte han en mercedes E220, 2 år gammel og med alt i udstyr. hold nu fast. den kostede det der svare til 180.000 danske krone!!!! der er ingen afgift på samme måde som i danmark. og benzinen/diesel'en er billigere.... man bor virkelig i det forkerte land
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja og du skal være heldig hvis du tjener en fjerdedel af hvad du gør herhjemme, så det ville tage dig endnu længere tid at få råd til bilen dernede, frem for her i landet.
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
Simon, service og reperationer er ofte mere dyre på en dieselbil, og du kommer ikke udenom at den måske taber 1-2.000kr årligt mere end den benzinbil (når vi snakker "mikrobiler") så er der lige pludselig ikke sparet så meget..
Tulle så flyt til Polen c",) ???
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 Biler: 16 Emner: 85 Svar: 810
feb 2012
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 4 Svar: 13
jun 2010
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 6 Emner: 7 Svar: 38
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja så ofrer han jo også på andre områder, men du flytter da bare til Polen.
Jeg gad fandeme ikke være hjemmefra i en hel måned bare for lidt småpenge, men sådan er vi jo så forskellige.
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Så prøv at regn på det hvis det er en pendler som køre 200-300 km om dagen i bilen, så ser det lidt anderledes ud.
feb 2003
Følger: 6 Følgere: 6 Emner: 38 Svar: 2.243
jun 2010
Følger: 51 Følgere: 50 Biler: 6 Emner: 7 Svar: 38
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Service og reparationer er ikke væsentlig dyrere på min dieselbil end de er på kærestens benzinbil i samme klasse (Polo vs Fabia), og hvis vi ser på antal kørte kilometer, så er min dieselbil væsentlig billigere pr kørt kilometer.
Det er igen Mikrobilernes problem, de skal til service ved 15.000 km/1 år, hvor de fra Polo og opefter har variabel interval, typisk 30.000 km/2 år.
Kærestens Fabia er lidt ældre, så den kører også på de gamle intervaller (15.000 km/1 år), og skal derfor afsted årligt. Min diesel Polo har været afsted 2 gange på næsten tre år, så alt i alt er service og vedligehold billigere på min dieselbil.
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
Men korrekt, ved 20.000 km/år ligger det på grænsen til hvad der bedst kan betale sig.
Nu har Simon også regnet med literpriser på omkring 11.45 og 12.88, så det kan også variere, samt det faktum at en 70 HK benzin Ibiza nok vil have noget sværere ved at opnå 18.5 km/l end en 75 HK diesel Ibiza vil have ved at opnå 29.4 km/l, der skal økokørsel til ved begge, men det er sværere i en lille suge-benziner, i hvert tilfælde efter egen erfaring.
okt 2007
Følgere: 79 Biler: 17 Emner: 185 Svar: 15.201
sep 2004
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 8.480
nov 2008
Følger: 11 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 5.459
Ja, han kan gå ud og pudse sit falske M5 logo mens han vræler. Haha
grøn ejerafgift stigninger 2013