{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.724 visninger | Oprettet:

Jens L
Jens L
Tilmeldt:
5. mar 2009
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17

Ny bil - Flyverust og andet {{forumTopicSubject}}

Hejsa allesammen. Fik i November 2012 en helt ny Skoda Citigol fra fabrikken. Alt var godt, men efterhånden er der nogle ting der går mig lidt på.

1. Har vasket bilen et par gange, men kunne ikke vaske den i ca. 3 uger pga sne og frost, men da jeg så endelig så muligheden for det, så kan jeg se at der ligepludselig er kommet flyverust over det hele på forskærme, bagskærme og dørene.
Er der noget at gøre, eller skal jeg virkelig selv ud med fælgrens, rensning og så voks? Havde da egentlig regnet med at den "klargøring" som forhandleren gjorde inden jeg fik den skulle være nok indtil jeg selv skulle give voks engang senere i år, men synes 2 måneder efter er lidt tidligt.
Fik at vide at dette ikke var noget specielt, og var pga mine egne bremser og så bremsestøv/jernpartikler der ligger på vejen, og at jeg selv skulle gøre noget ved det. Og at det var på alle biler, men var bare nemmere at se på en hvid bil. Og holder ikke i nærheden af en eller flere fabrikker som kan have forårsaget det.

2. Hvis man bruger vinduesviskerne imens man kører med en stabil hastighed, så hører man nogle gange 3 kliklyde nede fra relæet som man så også kan mærke på samme tid, i speederen som giver 3 små vibrationer. Har fået at vide fra forhandleren at jeg skal komme ud til dem og så skal der en mekaniker med ud for at køre og høre/mærke det, men har bare ikke oplevet nogen dag endnu hvor jeg har kunnet komme derud hvor det har regnet så det kunne fremprovokeres.

3. I førersiden er der nogle gange begyndt at komme en "vibration" i metallet når højtalerne kører. Det er ikke altid, men nogle gange, Som om at noget af højtaleren nogle gange rører metallet og giver en "efterklang" ved nogle toner.
Kan dette være forårsaget af "frosten" og at det forsvinder når det bliver lidt varmere, eller er der muligvis tale om en defekt?
Og hvordan beviser jeg det for forhandleren hvis der skal gøres noget ved det? Da det ikke er noget jeg kan fremprovokere og det er meget forskelligt for hvornår det sker.

4. Når man kører økonomisk i 5th gear ved 50-60 Km i timen og sætter speederen i bund, så er der som om at der starter en stor blæser ude i motorrummet, og bare fyrer afsted med 150%. Denne "blæserlyd" kommer kun når jeg gør dette, og kan ikke helt forstå hvad det er. Har dog fået at vide at det er normalt fra forhandleren.

Håber nogle kan give råd og tips, da jeg er rimelig frustreret, hvilket jeg egentlig havde håbet på at undgå ved at købe en ny vil.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny bil - Flyverust og andet
  • #2   22. jan 2013 Hej Jens!
    Det er trist og høre der allerede er så meget med din nye bil.
    Men jeg bliver nød til at spørge dumt.
    - Hvad med du tager ned til din forhandler og forklarer disse problemer? Kan se du har været der forbi, men når de har kigget på den og gjort hvad de kunne, kunne du jo forklare herinde:) du har jo stadig 2 års reklamtionsret!

    - Ny bil til ca 100000 kr, er hvad du betaler for. og man får hvad man betaler for! der er jo en grund til at en bil kan laves så billigt, med alt det udstyr, et sted må det gå fra i!

    En bil er jo ikke beskyttet mod flyverust. og en klargøring, der indegår ikke lakforsegler og voks, den regning står man selv for! det er ikke et arbejde som tager en 1 time.

    Håber din bil kommer til at køre så du bliver tilfreds! men som de sagde i nyhederne i går "folk køber mere discount" og om der står VW eller Kia, er der mange problemer smiley


  • #3   22. jan 2013 du skal selv igang med en clay bar for at fjerne det flyvrust

  • #4   22. jan 2013 Ja en tur derud, mht rusten, hvis det kun er i bunden flyverusten er der, lyder det til at være fra bremserne. kan ikke undgås da de ruster en del pga salten på vejene.

    Vinduesviskerne, tjae fyld den op med sprinklervæske og lad den køre med det i stedet? Koster ikke en formue og hvis du vil af med problemet er det en nem løsning.

    Mht den mærkelige lyd fra højtalerne, er det en bestemt sang måske der gør det? hører du højt eller lign? kan være mange ting. personligt var du med i min bil ville du nok få spat når jeg hører musik smiley der er altid et eller andet fra børnene eller lign der rasler smiley

    Mht 50-60km/t i femte gear, og så jogge speederen i bund, tror absolut ikke det er sundt for motoren. Økonomi kørsel er 2-3000 omdr i hvert fald i følge de forhandlere jeg har snakket med.


  • Jens L
    Jens L Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #5   22. jan 2013 Strit. - Ye, må vist lige derned en gang mere.

    Michael R - Ja, må derned igen og snakke med dem angående højtalerne og den kliklyd fra relæet/vibration. Men det er bare så mega svært at "bevise" det, da det er kun 3-5 gange om dagen jeg oplever det, og det skulle da være pokkers hvis jeg var så heldig at det skete lige da jeg var ude at køre med en mekaniker fra forhandleren.
    Mht flyverust, så må jeg indrømme at jeg havde håbet på at forhandleren ville gøre noget, dog har læst flere gange at dette ikke var muligt, men har bare aldrig købt ny bil så ville lige høre.
    Nu bruger du VW som eksempel, men tror nu ikke den rigtig kan bruges, for VW producere jo selv den næsten eksakte bil, blot under navnet VW UP. Så tror da at kvaliteten på skodaen burde være det samme. Blot med et andet mærke og muligvis ikke det samme udstyr i standardspakken. Men hvem ved smiley

    Jt ! - Ja, kan godt være at det bliver nødvendigt. Skal lige have undersøgt lidt mere ind på den del.

    Tak for alle svarene og input indtil videre, håber på at der kommer flere!

    Hilsen Jens smiley


  • #6   22. jan 2013 er det en tdi? ku godt lyder som om at den lyd du høre, er en turbo smiley

  • #7   22. jan 2013 Flyverust er der meget af på den her årstid... Om sommeren når det er tørt og varmt sætter det sig ikke... Det bliver til gengæld hængende i det våde på vejen... Og sætter sig på din bil når den tørrer op smiley

  • Jens L
    Jens L Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #8   22. jan 2013 Jt ! - Det med højtalerne er faktisk mest når "værterne" på p3 og andre kanaler de snakker. Skal lige undersøge lidt mere omkring hvor mange omdrejninger den kører med i femte gear ved 50-60 km/t, men det er faktisk ved den fart at den siger at jeg skal skifte op fra 4 til 5 ifølge bilens gear indikator.

  • #9   22. jan 2013 jeg har en kammerat der er mekaniker hos seat, og det er desværre nok ikke de sidste problemer du vil opleve,
    Michael R: jeg må lige rette dig engang, det er ikke en bil til 100.000 det er en bil til ca 35000,- og der kan jeg bare sige videre fra min kammerat hos seat, du får hvad du betaler for.


  • Jens L
    Jens L Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #10   22. jan 2013 THE BAD MAN - Jamen, gid det var så vel smiley Man kunne da håbe!

    Ham X - Ya, har jeg vist desværre erfaret. Gør sg bare så ondt at kigge på sin bil efter at man har opdaget det smiley For så det nu aldrig på den gamle bil jeg havde.


  • #11   22. jan 2013 Jeg har hørt om flere der har haft problemer med deres Citigo. Det er måske lidt sent at komme med nu, men du skulle nok ha givet de 10kilo mere og købt en VW UP! istedet for. Dem er der ikke så meget bøvl med. Og så har Skoda en elendig garantiordning i forhold til VW så de ekstra penge er godt udgivet hvis der skulle komme noget. Dem som har samlet din bil får heller ikke den samme løn som dem der samler en UP!. Så kan kvaliteten også være derefter. Men surt er det da og jeg forstår udemærket godt at du er lidt skuffet og harm over det. Angående det flyverust. Det kommer fra bittesmå metalpartikler på vejene. Jeg havde dem os på min Polo 9n3 for to år siden. De kunne tydeligt set selvom bilen var sort. Det har ikke noget med bilen at gøre. Det skyldes de veje du kører på. Det kan poleres væk med en polermaskine og noget polish med slibemiddel. Jeg gav min bil en Tidycar behandling og så var det væk.

  • #12   22. jan 2013 Badman - ups trillingerne kan slet ikke fåes med diesel endnu, har jeg ladet mig fortælle

  • #13   22. jan 2013 Lyder bare mærkeligt at den vil have det allerede der, begge mine biler brokker sig når jeg prøver, samtidig med det skal jeg ikke køre ret mange km før bilen er mega sløv uanset hvad jeg gør. altså når jeg skifter til femte gear ved ca 50 km/t har godt hørt de der kør grønt reklamer, og min personlige teori er: ja, du sparer på brændstoffet men ødelægger motoren meget hurtigere.

    RR - Skal vi ikke skyde på bilen alligevel koster 100.000 for en forbruger? og ikke 35.000. ligesom din 1L letmælk ikke koster 5 kr. men faktisk kun 1.73 kr. smiley
    Alle biler giver problemer, uanset hvad nyprisen er.


  • Jens L
    Jens L Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #14   22. jan 2013 RR - Ja, det er jeg sg da egentlig ked af at høre smiley Havde nu ellers håbet på at jeg havde bil i mange år uden problemer. Men nu får vi vel at se.

    PoloSten - Okay, havde faktisk regnet med at der ikke var nogen forskel mht hvem der samlede bilen osv. Kunne godt være at man skulle have overvejet Up'en lidt mere, men foretrak nu bare Skodaen lookwise. Men look er da ikke meget værd hvis den kommer til at drille.


  • Jens L
    Jens L Tilmeldt:
    mar 2009

    Følger: 1 Emner: 10 Svar: 17
    #15   22. jan 2013 Christian T - Det er rigtigt at det nok kommer meget an på bilen, så prøver lige at holde øje med fart/omdrejninger samt lyden lidt mere smiley

  • #16   22. jan 2013 http://www.bilgalleri.dk/grupper/vw_up/901598-fejl_og_mangler_paa_up

    Her er lidt læsestof op UP'en, som jeg beskrev er der problemer med alle biler. nogle er bare mere uheldige end andre.


  • #17   22. jan 2013 ja jeg tror nu egentlig de sælger pga. de er blevet sådan nærmest in at have sådan en UP ting, gearkasserne er vist ny teknologi, og der er mange der er gået allerede efter 1000-2000 km derudover har de oplevet manglende syncromesser, tandhjul mv. det siger lidt om standarten på de fabrikker der samler dem, og at motoren så er en fsi er jo nærmest døden...

  • #18   22. jan 2013 Ja sorry.. Men sådan er det desværre... Nu du har købt bilen ville jeg bare gå Skoda på nakken hvis jeg var dig. Og du skal ikke gi op. De har bare at udbedre de fejl bilen måtte ha´ uden men og hvis og hvad ved jeg. Ved VW tar de bare bilen ind og laver det bare der er det mindste. Det kan ikke være rigtigt at de skal halte så meget bagefter. Angående de metal partikler på vejene. Skal måske lige nævne at det er metal spåner som kommer fra bunden af skærene på sneplovene.

  • #19   22. jan 2013 men tænk over det når i trækker afgiften fra og ender på de der 35000, det er jo ca det dobbelte at en god scooter

  • #20   22. jan 2013 De sælger pga, de er den bil der er lavet mest reklame for. ganske simpelt. folk er reklame slugere og derfor ligger de væsentligt mere mærke til UP'en. smiley er selv inklusiv, har dog aldrig kunne lide designet. Men det jo en smagssag og går igen i alle forums og debatter der er om de der mikro biler.

  • #21   22. jan 2013 Polosten...

    Der er INGEN forskel på byggekvaliteten... De er nøjagtigt ens og de kommer fra samme fabrik... Up har et andet bagskærm på i 3 dørs versionen... Ellers er der kun rat, kofangere, lygter, forskærme?? og bagklap til fælles... Og alle dele kan byttes rundt som man ønsker.


  • #22   22. jan 2013 Så vidt jeg ved så er UP bygget i spanien og Citigo i Ungarn eller nærmere Prag. Det er ihvertfald hvad de siger ved VW. Men ja... Delene er de samme. De har bare sparet på folkene som har sat tingene sammen. Jeg kører selv i en Polo som er bygget i Spanien og den har aldrig fejlet en dyt de to år jeg har haft den.

  • #23   22. jan 2013 Bilerne er bygget på nøjagtigt samme fabrik i Slovakiet smiley Samme sted som Q7 f.eks smiley

  • #24   23. jan 2013 Det var da utroligt.. Så må jeg da lige korrigere dem lidt ved VW. Underligt at der er mindre bøvl med UP så. Der må jo være et grundlag for det.

  • #25   11. feb 2013 Hej,
    Jeg bruger damp til bil rengoring.
    Hvis der er folk, som vil gerne prøve nyt damp bil klargøring koncept, I er velkommen til at kontakte mig.
    Jeg har mulighed at kommer til Jer.
    Ring og få et tilbud. Tlf.: 50174090 (Aarhus)
    www.eko-steam.dk

    Din bil kan være altid som nyt!


  • #26   11. feb 2013 Det med viskerne og dine bremser:
    Det er noget sikkerheds for at der ikke dannes vandfilm på skiverne. Så når man aktiveres bremserne kortvarigt. Så det er for at holde skiverne tørre


  • #27   11. feb 2013 Bilen koster ikke 35.000 uden afgifter, Bilen koster ca 52.500 kroner fra fabrikken. momsen er ca. 13.000. Registreringsafgiften er ca. 22.000. Dette er en 5 dørs.

    Og ja. Bilen er komplet den samme - fra samme frabrik, som en UP!. Alt andet er vås, som sikkert kommer fra nogle, som har givet for meget for at få VW-skilt på

    Afgiften er lav på de små.

    Desuden. Når i tænker på "alle de fejl" i hører om på de trillinger, så tænk over, at det er den bil som der bliver solgt ABSOLUT flest af. Derfor vil i også ABSOLUT høre om flest fejl på de biler - selvom de ikke har flere fejl end alt det andet.

    Erik.


  • #28   11. feb 2013 Der er bare intet at komme efter på en UP! VW ser ikke noget til dem på værkstedet. Medmindre at de skal til service. Ikke engang småfejl eller bagateller. De kører bare. VW er selv meget overrasket over at den lille bil viser sig at være så stabil og godt skruet sammen.

Kommentér på:
Ny bil - Flyverust og andet

Annonce