1.706 visninger
|
Oprettet:
utæt ventil-budget {{forumTopicSubject}}
Hej Vi er 2 maskinmester studerende der skal til at igang med en ombygning af en lille diesel motor til raps olie i et værksteds projekt. MEN så begynder vores lille 1,6 d motor at springe en cyllinder over og tab af kompression på en cyllinder. Mit spørgsmål er, om man kan slibe ventiler på de nyere diesel topstykker, jeg har forhørt mig lidt omkring, men nogen siger at de ikke kan slibes på grund af hærdning og sæderne skal skiftes, mens andre siger at det ikke burde være noget problem at slibe sæder og ventiler på den gammeldags måde.
Lasse
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.870
jul 2007
Følger: 62 Følgere: 61 Biler: 3 Emner: 148 Svar: 1.663
jan 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Biler: 3 Emner: 34 Svar: 46
jan 2009
feb 2007
Følger: 15 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 39 Svar: 2.947
Materialet er jo den samme gennem hele ventilen og en hærdning vil ikke hjælpe på at kunne modstå varmen fra forbrændingen, det er legeringen af ventilen som gør det..
Og det samme med sædet..
Ventiler kan være hærdet i toppen af stammen, men det er for at modstå slidet fra knast/nikketøj
Men hvis i har haft en gennembrænding, vil ventilen højest sandsynligt ikke kunne bruges igen, og i skal evt. skifte sædet også..
jan 2009
Vi skal lige have den rykket fra hindanden her, og se om der er gennembrænding. Men tak for hjælpen.
Kan se du sejler tanker, er selv kadet
Lasse
jul 2005
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 3 Emner: 2 Svar: 623
Den kan i sagtens få slebet ventilerne på, men hvis den halter, så skal det nok skiftes istedet, da ventilstamme diametern er meget lille lige i den sidste generation der blevet producert som i har. Men ellers er det en bundsolid motor, bare den ikke bliver kørt varm eller får klø når den er kold, for så har toppakningen med og gå.
feb 2007
Selv tak.. Nu ved jeg ikke hvad motoren sidder i, men skal den kun køre forsøg og demo i en test bænk, vil i sikkert kunne fuske det til og køre
Okay, du skal måske snart afsted?
Kenneth M
Hvad har ventilstammen med slibningen og gøre?
Det jo ventilenshoved og hver meget gods der er (højde fra sædet og til bunden af ventilen) som afgør om den kan bruges igen..
jan 2009
Det er i en lille pegeot 106, så den regner vi med at få en rigtig øko racer ud af efter projektet. Har lige haft 3 mdr. på Arthur også har vi vores værksteds projekt hernede i Svendborg indtil april, hvor vi så skal på tanker eller supply efter
feb 2007
Jeg er kun i tank.. Men skal nok blive spændende, hvis du skal på Kirsten Maersk så ses vi nok..
jan 2009
Kirsten ser fin ud. men ved ikke hvor de sender mig hen i nu.
Tak for hjælpen
Lasse
utæt ventil-budget