{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
15.804 visninger | Oprettet:

Gør det selv - 4 hjulsudmåling (muligt?) {{forumTopicSubject}}

Ved ikke lige hvordan overskriften ellers sku udformes..

Nogen der ved om der findes mulighed for 4 hjulsudmåling hos nogle af gør det selv værkstederne?

Er desværre mekaniker UDEN job, og dermed uden mulighed for selv at udføre en 4 hjulsudmåling på jobbet..

Min skøjte skal ha frisk undervogn, og så ville det jo være rart at ku spore den selv!

Tilføjelse:
Det handler ikke om at spare penge, men udelukket at jeg gerne selv vil justere bilen ind.

René

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gør det selv - 4 hjulsudmåling (muligt?)
  • #1   29. jan 2013 500 kan man vel godt finde smiley

• #2   29. jan 2013 Nærigrøv vi tager 350 for en sporing på arbejdet og med sprit ny undervogn kan jeg ikje forstå det er de penge du vil spare smiley

• #3   29. jan 2013 Det er ikke for at spare.. Jeg vil gerne selv gøre det.. :0)

• #4   29. jan 2013 kenneth H. 350kr kan næppe være en 4 hjuls udmåling

• #5   29. jan 2013 spørg om du kan få lov til at leje deres 4 hjuls udmåler så smiley fordi du gerne selv vil smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #6   29. jan 2013 Tror ik der er nogen gør det selv med så dyrt udstyr..

• #7   29. jan 2013 Hvis du er mekaniker ved du forhåbentlig man IKKE kan, eller burde gøre den slags

• #8   29. jan 2013 Nu vi snakker pris, så er 350kr ikke prisen i Kbh. ;0)

Og tror nu heller ikke der findes værksteder der lader udefra kommende folk bruge deres udstyr..

• #9   29. jan 2013 Jo nicolaj 350 og så self timeløn til men det tager samte heller ikke ret lang tid at spore. Som regel.

• #10   29. jan 2013 Tor E.

Jeg forstår ikke hvad du mener med din sidste besked? Ikke burde hvad?

• #11   29. jan 2013 1. Kan du ikke uden udstyret
    2. Du kan lave en alm sporing med en mure snor men det er ikke tiden værd!!
    3. Jeg plejer at at køre til point 96 det tager 45min og så virker det bare bilen køre som ny det koster 450kr og du kan gå og kigge hvad de laver så de ikke skrammer bilen smiley og der er som regl kaffe mens man venter smiley

• Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator

Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
    #12   29. jan 2013 Tror han mener at en københavner mekaniker kræver x2 for samme arbejde smiley
    Ved at min lokale mekaniker tager 700kr for 4 hjulsudmåling af min bmw, og der er kun toe in/out som kan skrues på smiley

• #13   29. jan 2013 Nitte!! dem jeg køre til har fast pris på det måske derfor smiley ja men vil man nyde komforten må man deværre betale hvis man ikke kender en der kan hjælpe smiley

• #14   29. jan 2013 tvivler på at en virksomhed vil lade en ukendt person låne dig et værktøj som er så dyrt som det nu er..

• #15   29. jan 2013 de fleste værksteder får kalibreret deres sporinsudstyr jævnligt da udstyret mange gange er lejet ved feks ftz...
    at lave en 4 hjulsudmåling hjemme kan du godt glemme, da man højst kan justere toe in + toe out med gammeldags målestok...

find en der jobber som mekaniker på et værksted og betal ham for at få den målt ud + justeret prof

• #16   29. jan 2013 Jeg har gammelt udstyr til rådighed.. Sikkert ældre end de fleste af jer ;0)

kikkert/spejl modellen. Med det kan jeg sagtens lave en spidsning med. "Problemet" er at der er camber mulighed på den nye undervogn. Tror bare jeg laver nogle reference mål fra fælg til bro, og så retter den nye undervogn ind efter det.

Er vel heller ikke uden job i al evighed.. Så må jeg kontrollere det senere..

• #17   29. jan 2013 Hvis du udlært mekaniker, så burde du virkelig også vide at det ikke er muligt at justere camber hjemme på jorden. Camber vinklen er fint følene og der skal intet til at rette på den

Betal dig nu fra det, de fleste dæk centre gør det for omkring 1000kr og under

• #18   29. jan 2013 ævv, troede lige det var omkring GØR det HELT selv 4-hjulsudmåling - okay det kan man groft sagt selvfølgelig ikke. Men dog - men kan selv manuelt måle og justere sin undervogn så det bliver tæt på ligeså godt som det hjulcentrene udfører. Ihvertfald for en gammel bil. Jeg siger ikke at det er praktisk muligt med nyere biler.

Jeg har 2 gange været hos Euromaster og det har været penge lige ud af vinduet for 4-hjulsudmålinger! Første gang ødelægger de mine stræberarmsafstandstykker ved at spænde for kraftigt. Anden gang kan de ikke finde ud af at få rattet til at sidde lige - og mener jeg blot skal afmontere rattet og flyttet det ! WHAT det er ringe !

Begge gange gider de ikke justere Camber og Caster vinklerne helt ind med shims da de mener det ikke kan betale sig ! WHAT noget pis !

Min pointe er - at så kan målinger være nok så præcise - når man alligevel ikke bruger tiden på at justere det korrekt ind - hvad er en præcis måling så værd ??

SELVGJORT ER VELGJORT:
    Jeg har brugt 1 hel dag på at justere og lave ca 20 kontrolmålinger med 2 forskellige metoder, og derved helt selv hjemme på garagegulvet fået rigtige ønskede Castervinkler med en ½ grads usikkerhed (det er ret ok) - samt perfekte negative cambervinkler med ca. 0,2 graders usikkerhed ! Det er langt bedre end hvad Euromaster kunne præstere - Caster var 2 grader forkert i den ene side, og 3 grader forkert i den anden side, altså også 1 grads forskel mellem højre og venstre af Euromasters rapport ! Haha...

Hele vejen igennem er det bare tålmodighed, tid, tommestok, vinkler, skydelære, vaterpas, cosinus og sinus (Jeg har dokumeteret og regnet det hele i Mathcad computerprogram).
    Toe-in er det nemmeste at justere selv, det er blot et par kridtstreger, det er endda reparationshåndbogens forklaring smiley

• #19   29. jan 2013 Det er klart det er meget hurtigere og meget mere præcist med en 4-hjulsmåling med det rigtige udstyr ! Jeg er blot så heldig at have tiden til at nusse om det. Det kan du selvfølgelig aldrig tjene penge på smiley

• #20   29. jan 2013 Jannick.

Det er nettop af den årsag jeg gerne selv vil gøre det.. Jeg har i en kortere periode arbejdet for et dækcenter som mekaniker. Intet ondt om dækfolket, men den måde hvor på de kaster måle udstyret på bilerne, skal jeg bare ikke udsættes for. Der var for mange ommere, hakkede fælge mm.
    Men det var bare ikke den krig jeg ville starte :0)

Jeg vil bare gerne selv justere den undervogn, da det ville være for mærkeligt ikke at gøre det selv.. Det lyder ikke umiddelbart som om at nogen af jer har det på samme måde, men det er os ok.,

Nu lød spørgsmålet os kun på om gds udlejede 4hjulsudmålings udstyr på deres værksted.. :0)

• #21   29. jan 2013 som du du også selv er inde på, tag nogle mål inden du skifter undervognen ud med den nye, jeg ville måle med et vaterpas og et skydelære ind på fælgkanten på alle 4 hjul, disse mål behøver ikke være ens da det ikke er sikkert at bilen står i vater, så er der styr på camber. Sporing kan klares ved at pille hjulene af og sæt en stål lineal eller noget andet lige på dine nav og så lav streger foran i hjulkasserne og det skal jo så bare matche med den nye undervogn, dette er ikke en garanti for at alle data passer, men at det er lige så meget ude af sporing som det også havde været inden. fint til en grund justering.
    Meen kør ind til et hjulcenter efterfølgende og få det tjekket

• #22   29. jan 2013 Du vil gerne bruge 4-hjuls målingsudstyret, du vil bare gerne selv udføre det, så du ved det bliver godt og uden skrammer ?

Ved du hvad - det forstår jeg godt ! Især efter jeg har oplevet visse mekanikers grundighed. Jeg kører kun til mekanikere pga. af deres udstyr, det er sku sjældent pga. af ekspertisen smiley

Men hvis jeg var dig, ville jeg grovindstille det hjemmefra, og så få det kontrolleret og finjusteret ude i byen - det er rigtig, det koster ikke mere end 600 kr, og de burde kunne finde ud af en ny bil - mit eksempel er med en 40 år gammel bil - det er lidt noget andet smiley

Men mon ikke du kan få lov at "hjælpe" dem lidt - så bliver det jo som du vil have det.

• #23   29. jan 2013 Iversen.

Tror nu os jeg kan få et rimeligt resultat, indtil jeg selv står med rette udstyr igen..

Bagvognen er den nemmeste del. Den er ikke justerbar.

Alle mål står lige i øjet inden jeg går i gang, så med lidt krydsmåling osv,, må jeg kunne få et nogenlunde resultat.

• #24   29. jan 2013 Tror jeg sku ikke Iversen..

Ville nok selv ikke bryde mig om en "klogeåge" sku glo mig over skulderen.. ;0)

Jeg skal nok finde en mekker i netværket, som kan snige mig ind til udstyret.. Til efter kontrol.

• #25   29. jan 2013 René E
    Hvor er det henne i tråden ud stiller det spørgsmål?
    Jo jeg laver også alt selv for vil helst ikke have andre til at rode med min bil hvis man laver det selv med man hvad der er gjordt og hvordan det er gjordt men lige nøjagtig en 4 hjuls udmåling mener jeg ikke man kan gøre på et gulv eller en lift selv og det kan hurtigt blive dyrt i dæk og en bil køre bare så meget bedre efter en 4hjuls udmling!! at der så er nogen ind imellem der sløser med arbejdet ja det kommer man ud for over alt og indenfor alt også må de jo lave det om!! derfor laver jeg også min bil selv!!

• #26   29. jan 2013 Du skal bare gøre som vi gør på værkstedet med vores lastbiler.

Et bræt, og så noget murersnor. Så kører det smiley Ja, min mester er sku ikke rask.

Har dog ikke set hvordan han gør det, men det lykkedes da for ham xD

• #27   29. jan 2013 emil. der vil jeg rette dig lidt det kan sagtens lade sig gøre på jorden, det er kun kpi og caster der ikke kan lade sig gøre uden en drejeskammel, pga af friktionen mod gulvet, jeg vil lige minde om de første 4 hjul systemer fungerede udelukkende med vaterpas princippet og på gulvet

• #28   29. jan 2013 Iversen
    Ja det er jeg godt klar over har jeg også skrevet længere oppe men nu ligger det sådan at kpi og caster er en del af en 4-hjulsudmåling så nej det kan ikke lade sig gøre smiley

• #29   29. jan 2013 med 2 drejesokler jo, men ellers har du helt ret smiley

• #30   29. jan 2013 Emil.

Det spørgsmål stiller jeg i mit hovedindlæg. :0)

• #31   29. jan 2013 René@ Det lød bare som om du "selv" ville gøre det, har hørt om folk der har linet dem midlertidig ind med to brædder og en tommestok smiley

• #32   29. jan 2013 Tor.

Vil/ville os selv gøre det, ville jo bare helst ha adgang til udstyret ;0)

Jeg er ikke bange for at midlertidigt spore den med mere primitivt udstyr.. Det skal nok gå.. Jeg kan Jo smide en kopi af udmålingen ind her, når jeg senere får den sporet rigtigt. så kan vi se hvor skævt jeg selv ramte ;0) men det blir først når jeg finder mig et mekker job igen.. Satans krise! smiley

• #33   30. jan 2013 hvis du virkeligt gerne selv vil så find et gammelt dunlop apparat og noget fuldstændigt lige gulv men det vil aldrig blive ligeså præcist som med et optisk apparat smiley

• #34   30. jan 2013 Arnesen.

Det var nettop en gammelt dunlop apparat jeg brugte i dag, samt et vaterpas.

Bilen kører lige, og rattet sidder lige, præcis som før jeg gik igang ;0)

Jeg er udemærket klar over at den sikkert ikke er lige i øjet, og en efter kontrol på ordenligt udstyr er et must. Men det kommer på et tidspunkt.

Jeg pillede ikke ved toe In/out, så måske har jeg bare været heldig.. Eller måske endda go? Har da +20 på bagen hvad biler angår ;0)

Kommentér på:
Gør det selv - 4 hjulsudmåling (muligt?)

Annonce