15.804 visninger
|
Oprettet:
Gør det selv - 4 hjulsudmåling (muligt?) {{forumTopicSubject}}
Ved ikke lige hvordan overskriften ellers sku udformes..
Nogen der ved om der findes mulighed for 4 hjulsudmåling hos nogle af gør det selv værkstederne?
Er desværre mekaniker UDEN job, og dermed uden mulighed for selv at udføre en 4 hjulsudmåling på jobbet..
Min skøjte skal ha frisk undervogn, og så ville det jo være rart at ku spore den selv!
Tilføjelse:
Det handler ikke om at spare penge, men udelukket at jeg gerne selv vil justere bilen ind.
René
jun 2009
Følgere: 10 Biler: 20 Emner: 81 Svar: 1.374
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 567
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
jan 2008
Følger: 31 Følgere: 28 Biler: 3 Emner: 19 Svar: 202
nov 2012
Følger: 3 Følgere: 15 Biler: 5 Emner: 97 Svar: 3.081
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
jun 2009
Følgere: 10 Biler: 20 Emner: 81 Svar: 1.374
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Og tror nu heller ikke der findes værksteder der lader udefra kommende folk bruge deres udstyr..
jun 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 567
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Jeg forstår ikke hvad du mener med din sidste besked? Ikke burde hvad?
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
2. Du kan lave en alm sporing med en mure snor men det er ikke tiden værd!!
3. Jeg plejer at at køre til point 96 det tager 45min og så virker det bare bilen køre som ny det koster 450kr og du kan gå og kigge hvad de laver så de ikke skrammer bilen
Tilmeldt:
apr 2006
Følger: 22 Følgere: 61 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.626
Ved at min lokale mekaniker tager 700kr for 4 hjulsudmåling af min bmw, og der er kun toe in/out som kan skrues på
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
apr 2009
Følger: 42 Følgere: 41 Emner: 80 Svar: 1.087
jan 2011
Følger: 38 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 31 Svar: 875
at lave en 4 hjulsudmåling hjemme kan du godt glemme, da man højst kan justere toe in + toe out med gammeldags målestok...
find en der jobber som mekaniker på et værksted og betal ham for at få den målt ud + justeret prof
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
kikkert/spejl modellen. Med det kan jeg sagtens lave en spidsning med. "Problemet" er at der er camber mulighed på den nye undervogn. Tror bare jeg laver nogle reference mål fra fælg til bro, og så retter den nye undervogn ind efter det.
Er vel heller ikke uden job i al evighed.. Så må jeg kontrollere det senere..
mar 2007
Følger: 145 Følgere: 120 Biler: 12 Emner: 257 Svar: 7.230
Betal dig nu fra det, de fleste dæk centre gør det for omkring 1000kr og under
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 714
Jeg har 2 gange været hos Euromaster og det har været penge lige ud af vinduet for 4-hjulsudmålinger! Første gang ødelægger de mine stræberarmsafstandstykker ved at spænde for kraftigt. Anden gang kan de ikke finde ud af at få rattet til at sidde lige - og mener jeg blot skal afmontere rattet og flyttet det ! WHAT det er ringe !
Begge gange gider de ikke justere Camber og Caster vinklerne helt ind med shims da de mener det ikke kan betale sig ! WHAT noget pis !
Min pointe er - at så kan målinger være nok så præcise - når man alligevel ikke bruger tiden på at justere det korrekt ind - hvad er en præcis måling så værd ??
SELVGJORT ER VELGJORT:
Jeg har brugt 1 hel dag på at justere og lave ca 20 kontrolmålinger med 2 forskellige metoder, og derved helt selv hjemme på garagegulvet fået rigtige ønskede Castervinkler med en ½ grads usikkerhed (det er ret ok) - samt perfekte negative cambervinkler med ca. 0,2 graders usikkerhed ! Det er langt bedre end hvad Euromaster kunne præstere - Caster var 2 grader forkert i den ene side, og 3 grader forkert i den anden side, altså også 1 grads forskel mellem højre og venstre af Euromasters rapport ! Haha...
Hele vejen igennem er det bare tålmodighed, tid, tommestok, vinkler, skydelære, vaterpas, cosinus og sinus (Jeg har dokumeteret og regnet det hele i Mathcad computerprogram).
Toe-in er det nemmeste at justere selv, det er blot et par kridtstreger, det er endda reparationshåndbogens forklaring
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 714
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Det er nettop af den årsag jeg gerne selv vil gøre det.. Jeg har i en kortere periode arbejdet for et dækcenter som mekaniker. Intet ondt om dækfolket, men den måde hvor på de kaster måle udstyret på bilerne, skal jeg bare ikke udsættes for. Der var for mange ommere, hakkede fælge mm.
Men det var bare ikke den krig jeg ville starte :0)
Jeg vil bare gerne selv justere den undervogn, da det ville være for mærkeligt ikke at gøre det selv.. Det lyder ikke umiddelbart som om at nogen af jer har det på samme måde, men det er os ok.,
Nu lød spørgsmålet os kun på om gds udlejede 4hjulsudmålings udstyr på deres værksted.. :0)
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 67
Meen kør ind til et hjulcenter efterfølgende og få det tjekket
aug 2004
Følger: 31 Følgere: 34 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 714
Ved du hvad - det forstår jeg godt ! Især efter jeg har oplevet visse mekanikers grundighed. Jeg kører kun til mekanikere pga. af deres udstyr, det er sku sjældent pga. af ekspertisen
Men hvis jeg var dig, ville jeg grovindstille det hjemmefra, og så få det kontrolleret og finjusteret ude i byen - det er rigtig, det koster ikke mere end 600 kr, og de burde kunne finde ud af en ny bil - mit eksempel er med en 40 år gammel bil - det er lidt noget andet
Men mon ikke du kan få lov at "hjælpe" dem lidt - så bliver det jo som du vil have det.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Tror nu os jeg kan få et rimeligt resultat, indtil jeg selv står med rette udstyr igen..
Bagvognen er den nemmeste del. Den er ikke justerbar.
Alle mål står lige i øjet inden jeg går i gang, så med lidt krydsmåling osv,, må jeg kunne få et nogenlunde resultat.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Ville nok selv ikke bryde mig om en "klogeåge" sku glo mig over skulderen.. ;0)
Jeg skal nok finde en mekker i netværket, som kan snige mig ind til udstyret.. Til efter kontrol.
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Hvor er det henne i tråden ud stiller det spørgsmål?
Jo jeg laver også alt selv for vil helst ikke have andre til at rode med min bil hvis man laver det selv med man hvad der er gjordt og hvordan det er gjordt men lige nøjagtig en 4 hjuls udmåling mener jeg ikke man kan gøre på et gulv eller en lift selv og det kan hurtigt blive dyrt i dæk og en bil køre bare så meget bedre efter en 4hjuls udmling!! at der så er nogen ind imellem der sløser med arbejdet ja det kommer man ud for over alt og indenfor alt også må de jo lave det om!! derfor laver jeg også min bil selv!!
dec 2006
Følger: 20 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 9 Svar: 487
Et bræt, og så noget murersnor. Så kører det
Har dog ikke set hvordan han gør det, men det lykkedes da for ham xD
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 67
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 37 Biler: 4 Emner: 90 Svar: 734
Ja det er jeg godt klar over har jeg også skrevet længere oppe men nu ligger det sådan at kpi og caster er en del af en 4-hjulsudmåling så nej det kan ikke lade sig gøre
aug 2006
Følger: 6 Følgere: 6 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 67
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Det spørgsmål stiller jeg i mit hovedindlæg. :0)
jun 2009
Følgere: 10 Biler: 20 Emner: 81 Svar: 1.374
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Vil/ville os selv gøre det, ville jo bare helst ha adgang til udstyret ;0)
Jeg er ikke bange for at midlertidigt spore den med mere primitivt udstyr.. Det skal nok gå.. Jeg kan Jo smide en kopi af udmålingen ind her, når jeg senere får den sporet rigtigt. så kan vi se hvor skævt jeg selv ramte ;0) men det blir først når jeg finder mig et mekker job igen.. Satans krise!
apr 2007
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 40 Svar: 1.181
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 3 Biler: 1 Emner: 24 Svar: 135
Det var nettop en gammelt dunlop apparat jeg brugte i dag, samt et vaterpas.
Bilen kører lige, og rattet sidder lige, præcis som før jeg gik igang ;0)
Jeg er udemærket klar over at den sikkert ikke er lige i øjet, og en efter kontrol på ordenligt udstyr er et must. Men det kommer på et tidspunkt.
Jeg pillede ikke ved toe In/out, så måske har jeg bare været heldig.. Eller måske endda go? Har da +20 på bagen hvad biler angår ;0)
Gør det selv - 4 hjulsudmåling (muligt?)