{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.863 visninger | Oprettet:

Kørselsfradrag , lidt ekstra km... {{forumTopicSubject}}

Sagen er den, at jeg har 60 km til arbejde såfremt jeg tager den korteste vej gennem Århus midtby.

(Jeg bor i århus syd og arbejdspladsen ligger ca. 50 km. nord for Århus.)

Ellers kan jeg tage motorvejen det meste af vejen hvilket betyder at jeg skal køre en omvej og afstanden bliver 75 km.

Pga. vejarbejde, busser, lastvogne, skolevogne og andet godt tager det for lang tid at køre gennem Århus midtby, dvs. jeg kan spare ca. 5-10 minutter hver vej ved at vælge motorvejen.

Spørgsmålet er bare, hvad siger Skat til det, når jeg skriver 150 km. om dagen på min opgørelse?

Nogle der har noget erfaring på området? Mener der var et par stykker fra Kbh, der kørte retssag mod skat, men ved ikke hvordan det endte...

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kørselsfradrag , lidt ekstra km...
  • #1   5. feb 2013 Hvad siger Skats beregner?

• Professoren
    Professoren Tilmeldt:
    dec 2009

Følger: 1 Svar: 72
    #2   5. feb 2013 mener de går efter krak

• #3   5. feb 2013 Altid korteste vej man skal vælge jo .. så skal de af med færrest penge ..

• #5   5. feb 2013 De regner ud fra den korteste vej.

• #6   5. feb 2013 Du får for den korteste vej og ikke en tøddel mere.....

• #7   5. feb 2013 Skat udregner på korteste vej såen umiddelbart .. Brug krak til at lave korteste rute og skriv km af fra den .. Det er hvad skat gør

• #8   5. feb 2013 skat checker afstanden fra dit hjem til job gennem kraks...

du får for den korteste rute..

De første 12km hver vej må du ikke trække fra...

• #9   5. feb 2013 Jeg er ret sikker på man må skrive den vej man tager, hvis man ellers kan stå inde for det, hvis man bliver testet.

Og der er en god forklaring i dit tilfælde.

For der er jo ingen i verden der KUN vil kæøre en omvej for fradragets skyld.. det kan sku ikke betale sig.

• #10   5. feb 2013 i tager fejl... smiley

dette er klippet direkte fra skats side.....:

Det er den reelle kørselsafstand, der gælder

Du skal bruge den reelle/normale kørselsafstand mellem dit hjem og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute. Hvis du kører i tog eller bus er det stadig normalafstanden i bil, der gælder. Hvis du har afstikkere på din rute (henter kollegaer eller henter/bringer børn), skal du ikke regne de ekstra kilometer med.

I enkelte tilfælde er din rute til arbejde måske længere, end den SKATs system beregner. Så skal du selv indtaste afstanden.

• #12   5. feb 2013 ja, krak foreslår at jeg skal holde i trafikprop i Århus og køre på motorvej så sent som muligt, således, at ruten bliver 59 km.
    men det kan vel ikke være mit problem, at der skal bygges alt mulig mærkeligt og den ene spor af strandvejen er afspærret i begge retninger.
    men det er det åbenbart:-(

• #13   5. feb 2013 Har du prøvet at beregne den hurtigste rute ?

• #14   5. feb 2013 De gange jeg har fået beregnet kørselsfradrag hos told og skat har de beregnet fra min hjemmeadr og arbejdsadr på kraks + trukket 12km fra hver vej...

Jeg har aldrig fået ekstra kørselsfradrag pga vejarbejde eller fordi der er kø ved hver lyskryds..

• #15   5. feb 2013 Kan det være alle andre danskeres problem der betaler skat at du ikke gider at køre hjemmefra i ordentlig tid, eller bare køre den vej du vil og så bare tage den beregning på 59 km, du kan få...

Hvorfor mener du at du skal have mere i tilskud pga. trafikken, den er vel ens for os alle...

Det er nok grunden til at jeg mener at pendlerfradraget skulle fjernes....når pendlere altid syntes det er så uretfærdigt... smiley

Ja bare min holdning når du nu kom med din.....

• #16   5. feb 2013 hvis nu i gad læse linket jeg har lagt ind..... så er det her spørgsmål afsluttet...
    vi må gå ud fra at det skat skriver på deres egen hjemmeside holder vand... smiley

men okay personlige meninger skal der også være plads til....
    det er bare ikke dem der holder i retten....... god dag til jer alle... smiley

• #17   5. feb 2013 Nååe jeg skrev da ellers korteste vej.....

• #18   5. feb 2013 Det er BG,så der er ingen der kigger links smiley

• #19   5. feb 2013 buggi boy, du har søreme ret, men når jeg nu betaler til alle dem, der går arbejdsløse, er syge, har børn osv, så vil jeg sku have noget igen.

peter K: "Du skal bruge den reelle/normale kørselsafstand mellem dit hjem og din arbejdsplads. Det behøver ikke være den korteste rute."
    dette kan vel fortolkes på mange måder. for det behøver jo ikke være den korteste rute... dvs. man kan vælge at tage udgangspunkt i en længere rute..??

og den normalle kørselsafstand må jo være den, hvor man kommer hurtigst frem?

man må næsten se om der ligger nogle principafgørelser på området før man kan få en afklaring omkring reglerne.

• #20   5. feb 2013 der står jo netop det ikke behøver være den korteste vej, så motorvejskørsel der er længere, kan sagtens forsvares.
    men klart alt med måde...
    den går nok ikke at skrive man kører over Skagen hjem smiley

• #21   5. feb 2013 haha, godt nok, så er vi vist enige..
    fandt også den her for resten:

Ved fastlæggelsen af den normale transportvej ved kørsel med bil kan der tages hensyn til
    •de givne geografiske forhold,
    •det tidsmæssige forbrug og
    •økonomisk rimelighed4)

Skattemyndighederne har pligt til at lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej.5)

Man vil kunne vælge en længere transportvej, fordi den valgte rute er mere trafiksikker end den korteste rute.6)

Man vil også kunne vælge en længere transportvej, hvis man ad denne rute kommer hurtigere frem, fordi den eksempelvis er mindre trafikeret.

Der er ikke nogen øvre grænse for, hvor lang en transportvej, man vil kunne få befordringsfradrag for.7)

resten kan ses herind: http://www.tax.dk/pjecer/befordringsfradrag.htm

• #22   5. feb 2013 Du skal trække fra i forhold til den rute du kører. En hurtigere rute med flere km er feks ikke et problem.
    Dog skal du ikke regne med de vil godkende en smuttur over fyn fordi du syntes det er det bedste :-).

• #23   5. feb 2013 Har godt læst det link,,, men når man taler med dem i tlf fra told og skat for at få lavet beregning, eller man bliver checket for kørselsfradrag får man kun for det jeg skrev tidligere...

Syntes faktisk at det kunne være sjovt hvis du i morgen ringer til skat og høre dem pr tlf hvor mange km du kan få for pr dag...

Du kan jo altid henvise dem til deres eget link...

• #24   5. feb 2013 Sørensen....

Du bor i et demokratisk land for lige at slå den fast.....

Hvorfor skal syge , arbejdsløse, og ældre altid svines til...

De fleste ældre, syge, og arbejdsløse kan "have" arbejdet 20-30 år længere end du til dato har... så måske du skal komme længere op i årene før du kan komme til din ret.....

Du har heller aldrig taget en udannelse og fået SU eller gratis skolegang, er det det jeg ser du skriver....

Og børn har du heller ingen af, der skal i skole, og dagpleje osv, siden du mener DU betaler for alle andre....

Hold da kæft for en påstand, selv om det ikke har noget med dit spørgsmål at gøre,,, du har jo fået svar, på om det var den kortete vej...
    Så måske du skulle tage fat i skat ang. dit spørgsmål, når du nu ikke kan lide svarene....

Og det var jo DIG der skrev dette til at starte med. så du må jo forvente noget feedback på det du skriver....

<<<<ja, krak foreslår at jeg skal holde i trafikprop i Århus og køre på motorvej så sent som muligt, således, at ruten bliver 59 km.
    men det kan vel ikke være mit problem, at der skal bygges alt mulig mærkeligt og den ene spor af strandvejen er afspærret i begge retninger.
    men det er det åbenbart>>>>>

Det er jo dig der var utilfreds,,, men vi må da håbe at du ALDRIG får en sygedag, og hvis du gør må du nok heller refundere de penge du vil få at det offentlige..
    Går heller ikke ud fra at du er i en A kassen, når du nu er imod arbejdsløse... for det får du jo aldrig brug for kan jeg høre,,,,, smiley

Men nok om det herfra.....

• #25   5. feb 2013 buggi boy, jo, jeg har skam selv studeret i 5 år med SU osv. Samtidig med at jeg arbejdede 15-25 timer pr/uge, således, at jeg gennem SU systemet fik de penge tilbage, som jeg betalte i skat på arbejde. Nu betaler jeg over 10.000 i skat hver måned, for ikke at tale om momsen, diverse afgifter osv. så jeg kan fortsat ikke se noget galt med at forsøge at få nogle af de penge hjem igen.

men det lader til, at du er blevet hjernevasket af vores politikere i den grad, at du ikke længere er i stand til at tænke selv.

husk på, det er ikke dig, eller andre, der betaler for mine benzinudgifter, det er mig, der bidrager mindre til de andre, fordi jeg ikke mener jeg har en tilstrækkelig høj løn til at jeg kan bidrage mere.

• #26   5. feb 2013 Det har været sådan at du fik km efter den vej du kørte og ikke bare den korteste, da en længere vej kan være hurtigere etc etc. om det er lavet om ved jeg intet om da det er ved at være en del år siden jeg har søgt om det. Plus der jo nok er flere og flere der snyder med det pga økonomin nu til dags.

• #27   5. feb 2013 sorensen a.... hvem betaler så for din SU

• #28   5. feb 2013 THOMAZ >> Mon ikke det der er givet i SU ret hurtigt er betalt tilbage igen?

• #29   5. feb 2013 Hvis du piver over udgifterne og du vil have den dækket ind...

Så kan andre vel også kræve at du "bare" flytter tættere på dit job...

At du mener jeg er hjernevasket at politikere må stå for din egen regning...

Nogle er jo hjernevasket af medierne... og du især af hvad du tjener , "yder" og "gør" for lille Danmark,,,,,

Prøv nu for helvede at komme med noget fornuftig, og prøv at regn på hvad det egentlig koster at have kontanthjælps modtagere gående, i forhold til så mange andre ting... bla. u lands støtte osv..
    Vej projekter i Danmark..... osv. osv... så er kontanthjælps modtagerne KUN en lille dråbe i vandet.. men det lyder til at du har mere tjek på "sandheden" i hvad medierne skriver og siger...

Men nok om det, enige bliver vi jo ikke,,, skriv du bar 500 km. pr. dag, og sig du er nødt til at køre en omvej på job,,, og måske søge stats støtte til en revisor der kan hjælpe dig med at finde lidt flere ting du kan trække fra på skatte-biletten....

Tak for kaffe, siger jeg bare...og godnat..... smiley

Brian D

Su det koster jo også staten at man er på selve uddannelsen,, og Su i 5 år,,, ja så har det da kostet staten lidt i undervisnongs timer og fravær,, såee det er nok ikke lige en lønnet uddannelse der har været gang i der... men noget der er en udgift for staten.. smiley
    Uddannelses kort giver jo også ret til en del rabatter rundt omkring mig bekendt,, bus tog,, osv. osv....
    Men igen nok om det... det var jo igen ikke det tråden handlede om,, men og hvad han kunne trække fra... men det blev han vist knotten over i første omgang....

Tak for debatten... ,-)

• #30   5. feb 2013 Buggi Boy . >> SU i 5 år koster, det er korrekt, men det er stadig en del mindre end kontanthjælp eller A-kasse. Hvis så ingen tog en uddannelse, så ville der ikke være job nok til alle, og der ville være begrænsede muligheder for at skabe flere job.
    Fra statens side er det en investering i fremtiden, samt muligheden for at skabe flere arbejdspladser.
    Kontanthjælp giver ingen af disse fordele, det er en ren udgift, ikke en investering.

Befordringsfradraget er en måde hvor man kan gøre det tilgængeligt for folk at arbejde, og derved give mulighed for at besætte ledige stillinger, samt undgå at udbetale kontanthjælp eller understøttelse.
    At flytte tættere på job er sjældent en mulighed, for så gjorde man det sikkert. I mange familier er man ofte bundet geografisk af at den ene part har arbejde i området, men den anden har ikke nødvendigvis arbejde i området, og hvis man har boet og arbejdet i et område i en længere periode, så har man muligvis købt hus eller lejlighed, og derfor er det ikke længere en mulighed at flytte fordi den ene får et job længere væk.

Umiddelbart kan befordringsfradrag nemt være en god forretning for staten.

• #31   6. feb 2013 "men det kan vel ikke være mit problem, at der skal bygges alt mulig mærkeligt og den ene spor af strandvejen er afspærret i begge retninger.
    men det er det åbenbart"

haha nej det er ikke dit problem, synes du skal ringe til dem og bede dem om at lade være, og når alle alternativer ruter er ødelagte pga misligeholdelse så skal du ringe igen og brokke dig fordi du ikke kan komme på arbejde.. mig mig mig c",)

• #32   6. feb 2013 Så må han sku da bare købe en traktor smiley

• #34   6. feb 2013 Så jo det er muligt at tage den længste.

I Skatteministeriets bekendtgørelse nr. 873 af 17. oktober 1994, er normal transportvej ved bilkørsel defineret som den strækning, der skal tilbagelægges med bil under hensyntagen til:

de givne geografiske forhold
    tidsforbrug og
    økonomisk rimelighed.
    Der kan fortsat opstå spørgsmål om benyttelse af motorveje, omfartsveje, hovedveje og lign. frem for en måske kortere strækning ad mindre veje.

Ligningsmyndighederne skal i disse tilfælde lægge betydelig vægt på den skattepligtiges eget valg af transportvej, men må i øvrigt ud fra en samlet vurdering tage hensyn til de givne geografiske forhold, tidsmæssigt forbrug og økonomisk rimelighed.

Efter en konkret vurdering af det under sagen oplyste, findes den af klageren valgte rute at måtte anses for den normale transportvej. Der er herved bl.a. lagt vægt på, at der efter det oplyste er tale om en mere trafiksikker rute, samt at den kilometermæssige difference mellem de to ruter er beskeden. Der må derfor som udgangspunkt lægges særligt vægt på klagerens valg af transportvej. Det forhold, at den af klageren valgte rute også i meget begrænset omfang er tidsmæssigt længere end den af skattemyndighederne anviste rute, ses ikke at kunne føre til et andet resultat.

• #35   6. feb 2013 Hov, kunne se at hele mit svar ikek kom med i første omgang.

Som nogle skriver her så er det ikke den korteste vej der nødvendigvis er den rigtige og den som gælder, der tages hensyn til de givne geografiske forhold
    tidsforbrug og
    økonomisk rimelighed.

Netop som du nævner vejen ved havnen hvor kommunen vil have bilerne væk fra og ud på ringvejene/motorvejene. Hvis man skal fra syd til nord, så er den klokkeklar at du sagtens må køre den anden vej.

Om resten af din rute kan bære at den er det længere det ved jeg ikke.

Skriv de km på du vil bruger på din "omvej" og hvis der bliver brok så må du tage den derfra og evt. ender den i skatteretten.

• #36   6. feb 2013 Jeg havde personligt skrevet de ekstra km på. Især ud fra de ting du forklarer med kortere tid, bedre sikekrhed og netop at kommunens trafikplan vil have bilerne væk fra strandvejen.

Kommentér på:
Kørselsfradrag , lidt ekstra km...

Annonce