{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
860 visninger | Oprettet:

Detuning for bedre brændstoføkonomi {{forumTopicSubject}}

Jeg ved at man relativt let kan tune en trykladet bil (grunden til at jeg forholder mig til trykladede biler, er at det umiddelbart er dem man vil se størst ændring ved i forhold til ændringer).. men kan man også "af tune" en bil, således at den går længere på literen. Hvis vi nu tager udgangspunkt i en Mazda 6 MPS, så er det jo en 2.3l turbo med 260hk.. Den er opgivet til at gå 9.8km/l.. det er jo ikke just imponerende. Kan det lade sig gøre at lave et motorprogram for høj effekt og et program for bedre økonomi? Dette kræver jo nok en programmerbar motorstyring. Men kan det lade sig gøre at detune en standard bil til at gå længere på literen?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Detuning for bedre brændstoføkonomi
  • #1   5. feb 2013 Hvis du chipper den så den får flere heste og moment, vil benzinøkonomien typisk også blive bedre hvis du køre pænt.

  • #2   5. feb 2013 Det er faktis en del mere simpel, for når motorstyringen køre med jævn hastighed, Eks 80 Km/T sætter man bare Lambdaen til 1.1 i stedet for 1.0 det vil IKKE påvirke noget effekt andre steder. Men klart nok, kræver det du kan læse maskinkode, og eller forstå virkningen af motorstyringen.

  • #3   6. feb 2013 Hvis du ændrer på lambda tallet. Vil det så ikke bevirke at motoren får mindre brændstof? Mindre brændstof, så kommer den da til at gå for magert? Det er vel ikke ønskværdigt?

  • #4   6. feb 2013 Det vil den ganske rigtig gøre, men man kan godt køre over Lambda 1 i dellast.. Eller sagt på en anden måde, når du køre jævnt (Close loop). Så spare du på brændstoffet, men du så snart. Du giver gas, eks op af bakken (Open loop) Her går motorstyringen over i de fastlangte blandingsforhold. Typisk Lambda 0.82 ved fuld gas.
    Lambda sonten har kun en virkning fra tomgang og op til ca 60% af max belastning. Her efter køre man så i open loop


Kommentér på:
Detuning for bedre brændstoføkonomi

Annonce