4.662 visninger
|
Oprettet:
Erfaringer med BMW 2002 Tii? {{forumTopicSubject}}
Godaften Bilgalleri.dk
Er der nogle folk herinde som kender lidt til sådan en BMW 2002 Tii?
Er det en sjov lille bil? Hvor mange hestekræfter skal man regne med at sådan en har "mistet" efter 146.000km og 42 år gammel? (Ved god det varierer meget men er de 5 eller 30?)
Er det en bil som kan holde til at man køre i den (eller ihvertfald om sommeren)?
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.870
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
Som jeg huske den, så var det bare en raket. Tvivler på jeg ville have den opfattelse idag *GG*
Jeg vil nok mene sådan en bil, kun skulle køre om sommeren. Den er tros alt en gammel perle idag.
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.083
Den er ikke "voldsomt" pæn på udenpå, men helt original. En lille smule rust pletter.
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.083
Jeg tror det kunne være en rigtig "sjov" bil.
Og da den jo er fra før 84 kan man uden problemer tune den 20% hvilket svarer til 156 hk, så burde den da at være ret sjov med baghjulstræk og næsten ingen vægt.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Dertil vil jeg sige at motoren og drivlinje generelt er noget af det mest holdbare BMW nogensinde har lavet. Kugelfischer indsprøjtningen er genial, og netop fordi den er mekanisk skal du ikke regne med den har mistet særlig meget saft og kraft med årene. Men med gamle biler generelt så er det som regel knastakselen der slides på knasterne og så mister den seriøst hk. Tændingsanlægget giver sig selv at det også har bedst af en total overhaling med tændrør, kabler, rotor og dæksel.
Er de to ting i orden skulle det undre mig meget om den ikke ligger omkring de 130hk den skal.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.083
Hvad vil "konstruktive ændringer" helt præcist sige på sådan en?
Hvad er det man ikke må pille ved?
Jeg tror at jeg får ringet til sælgeren imorgen og får tjekket stelnummeret og så er det vidst bare med at få den købt. Det lyder ikke til at det kan gå helt galt.
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.249
en tii ... er jo ikke den store guldgrubbe .... så skulle der nok havde været "turbo" efter 2002 istedet ... og så et "0" mere efter de 68,000kr
apr 2011
Følger: 24 Følgere: 29 Biler: 7 Emner: 200 Svar: 1.083
Ja tak, det er jeg klar over, men så var der andre biler der lå længere oppe på listen.
apr 2008
Følger: 23 Følgere: 30 Biler: 7 Emner: 38 Svar: 701
http://www.milanuncios.com/coches-clasicos/bmw-2002-71668388.htm
De 20.000 Km holder helt sikker + et par mere, men der er helt sikker INGEN rust i den.
Det lader til der er tunet på den...
mar 2007
Følger: 47 Følgere: 43 Biler: 4 Emner: 154 Svar: 5.249
men jo en fin tii er da helere ikke helt skidt .. men nogle rumraket er det jo dog ikke
men er da før set med en s14 motor i elelr andre for den sagskyld
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det med de konstruktive ændringer betyder at du ikke må bore den op, du må ikke skifte fra en til 2 knaster, eller 16 ventil osv. Du må gerne bearbejde toppen lige så meget du vil, hæve kompression (plane) større ventiler, den sygeste knast du kan finde, 50mm webere osv osv
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Herligt, så har jeg kun snydt èt sted...
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
M10 er sikkert den bedste motor de nogensinde har lavet, samme bund som m3 s14
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
sep 2008
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 675
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det bedste at gøre er nok at tage fat i trafikstyrelsen via mail og skriv med nogen af deres teknikere. Det har jeg gjort i flere tilfælde og det er der komme rigtig meget godt ud af.
Men ja så længe du ikke laver konstruktive ændringer må du næsten hvad som helst.
Var til syn med en Manta A engang med 2 store 48mm Webere, knast så den næsten ikke kunne holde tomgang, 2,5" gruppe A udstødning og omkring 180hk, synsmanden ville under alle andre omstændigheder have gnedet sig i hænderne. Men ikke her. Det første han gjorde var at lave en måling af Co og den holdt sig 0,2 under grænsen. Så var det syn mere eller mindre overstået.:)
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
OK, så er jeg måske alligevel "safe" med min 2002er
Hvornår var du til syn med den manta, for nylig?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Husk på det er ikke SBI/Applus/synsindstansen der skal bevise din bil er lovlig det er dig.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Hvis vi kigger på det rent lovmæssigt i forhold til tuning så går de op i følgende:
- Bilens tekniske egnethed for den større effekt
- Bilens luftforurening
- Bilens støjniveau
De to sidste er MEGET lempelige ved biler fra før 84 de må støje en del og de må forurene en del og det gør unægtelig tuning en HEL del nemmere.
Den omkring teknisk egnethed drejer sig som du selv siger om en godkendelse fra producenten eller fra anden gyldig instans som eksempelvis TÛV.
Det bliver så lidt kringlet men i tilfældet med en BMW 2002 kom den så vidt jeg husker som turboudgave med 170hk. Monterer man eksempelvis bremser på en Tii fra sådan en ja så er der altså ikke noget i vejen med at have 170hk i sin 2002Tii + 20% når vi snakker teknisk egnethed.
Så er der afgift af ombygningen. Det er her hvor trafikstyrelsens område stopper og SKAT starter.
SKAT har en regel der hedder at der skal betales afgift af konstruktive ændringer. Når vi snakker motortuning er der tale om at de vurderer om der er lavet konstruktive ændringer. Og de har en fin liste over ting der er afgiftspligtige og her er netop konstruktive ændringer af motoren.
I nogle tilfælde (alt efter bilmærke) kan ret voldsomme ting være ok uden der skal betales afgift. Eksempelvis kan en Volvo 240 N/A slippe igennem med en turboombygning selvom den ved andre bilmærker vil være en konstruktiv ændring.
SKAT er ligeglade med om du har TÛV på sagerne, det er kun synsmanden der vil have det.
Så der er mere i det som så.
Men som tommelfingerregel kan du tune en gammel bil lige så tosset du vil så længe du ikke laver konstruktive ændringer, og så længe du selvfølgelig sørger for bremserne kan følge med hvilket jeg anser som en selvfølge når man tuner, ISÆR på gamle biler.
Den Ascona du nævner kan synsmanden ikke gøre noget ved, men var det helt rigtig skulle du have smidt afgift hos SKAT.
Prøv at slå op på SKATS hjemmeside og check nogle af deres eksempler ud.
Det i skal huske er at synsmanden KUN skal give et OK for om bilen er forsvarlig at køre med på de danske veje. Han skal ikke godkende tuning og den slags det er SKAT der laver vurderingen på den slags. Og her skal man selv igang med at få SKATS ok for at det man har lavet er ok og at der enten er eller ikke skal betales afgift af ombygningen før man syner.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Grundlæggende er det sådan, at hvis man tuner på den originale motor (eller på en motor, der er helt magen til), så kan man gøre dette ubegrænset UDEN, at der skal betales ny afgift. Tuning betyder imidlertid "modificering" og "tilføjelse". Man må altså gerne tilføje f.eks. en turbo eller en kompressor.
Hvis man udskifter den originale motor til en anderledes motor, og effektforøgelsen i den forbindelse overskrider 20% (der regnes i forhold til den originale motors effekt i hk - ikke ccm eller Nm), skal der betales fornyet afgift. Tilsvarende gælder, hvis man udskifter de væsentligste ting på motoren (topstykke og krumtap), og motoreffekten i den forbindelse (inkl. eventuelt andre ændringer) øges med mere end 20%.
Med andre ord, og som jeg startede med at skrive, du må tune på motoren lige så åndsvagt du vil så længe du ikke laver konstruktive ændringer, dvs ændring af slagslængde, boring, antal ventiler og knastaksler, type motorblok og type topstykke.
Kan du tune en 130 hestes 8 ventilers M10 motor på en 2002tii til 180hk ved at smide store karburatorer på eller optimere indsprøjtningen, skifte knast, porte og plane topstykke, smedede stempler i org størrelse, osv osv så er det altså IKKE afgiftspligtig tuning !
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Du skriver også selv nu at hvis man skifter knast er det en konstruktivænding. Ligeledes er en portning ændring af luftensvej som giver øget effekt, sammen med andre stempler og så videre og så videre. Det vil sige der er tale om afgiftspligt, men så skriver du neden under der ikke er afgiftpligt på en 2002 tii
Fingerreglen vil altid være 20%. At man i dag kan få synet og godkendt sine biler på et tysk TÜV godkendt inspektionssted gør at man kan få bilen godkendt på lovligvis i Danmark. Men det kræver lidt benarbejde så som opmærkning at udskiftede dele med løbenr på med mere.
sep 2008
Følger: 1 Biler: 1 Emner: 30 Svar: 675
Men om reglerne er ændret siden jeg sidst undersøgte det, for ca 8-10 år siden ved jeg ikke?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Der er stor forskel på SKATs regler og Trafikstyrelsens regler. Men jeg gider ikke diskutere den sag med dig. Jeg ved jeg har ret i det jeg skriver her, og prøver ikke at stikke manden blår i øjnene.
Tommy J, skriv en mail til trafikstyrelsen og snak med dem omkring det, de vil fortælle dig det samme som jeg skriver her. Har jeg selv gjort masser af gange.
Vil dog sige at indenfor de 20% kan du stadig have en 2002´er med 156hk hvilket er pænt meget i en bil der vejer 1000kg
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Biler fra 1991 og frem skal have foretaget en godkendt test af effekt og forurening i omdrejningsområdet samt med belastning for at vise den overholder normerne.
Det er en frygtelig lang forklaring men alt i alt handler det om man ikke kan sige det er sådan det er for desværre er SKAT nogle båtnakker at arbejde med. Der er ingen regler uden undtagelser og det gælder faktisk også på de gamle biler for 20% reglen er altid gældende selv om man hiver 180 hk ud af den uden at ave konstrutive ændringer er det ikke lovligt
Det bliver lidt flueknepperi det her og jeg stopper nu her men jeg tror god du kan læse hvor jeg vil hen
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
1. er den VW Derby jeg har haft. Jeg brugte største modelvariant til at beregne 20% reglen ud fra fordi bremserne var ens (hvilket jeg selvfølgelig kunne dokumentere). Dvs istedet for 20% af de originale 48hk måtte jeg pludselig bruge 20% af de 60hk største modelvariant har. Dvs jeg måtte øge så meget (ialt 72hk). Derfor kunne jeg lægge en 70 hestes 1,3´er i den helt lovligt.
Jeg ved godt det ikke har meget med det her at gøre, men det er et eksempel på at 20% reglen altså ikke altid holder stik.
Men jeg regner med at vi kan være enige om at alt over 20% tun skal SKAT ind over ikke ?
Ok det jeg så siger er at det er ikke ALTID at skat vil have penge i afgift når man tuner mere end 20% og det er DET man bla.a slipper for ved at tune uden at lave konstruktive ændringer. Og er man i tvivl om hvad det indebærer så er det bare at hive fat i SKAT.
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Der er jo et par firmaer i DK der har specialiseret sig i at få godkendt tunede biler, fordi det er lovligt.
Ang bmw 2002 så har jeg hørt at du max må tune bilen til det karossen er godkendt til, og nu vi snakker 2002 er det mere end 170HK fra turbo modellen da de har kørt ræs med flere HK op gennem tiden.
Jeg kunne ikke forestille mig at jeg skulle betale afgift for en Turbo for at have 170HK UDEN turbo, det ville jo betyde en misforstået afgift på ca 250000kr da det er prisforskellen på en alm tii og en original Turbo.
Men vi kan vel hurtigt blive enige om, at Danmark er et lorteland ik..
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Jeg har et lidt sjovt eksempel fra da jeg hentede en renault til Danmark for 12 år siden. Der var ikke så synderlig mange på danske plader og damen på Finsensvej (Told og skat dengang), havde fået min ansøgning om afgift på guleplader. Jeg fik toldsynet og men han ville ikke godkende bilen som gulplade (grunden kan jeg faktisk ikke lige huske men det er også ligemeget) men syner den som hvidplade i stedet. Jeg kører retur til damen hos told og skat og giver hende papirene hun går så i baglås da ansøgningen jo er til guleplader. Der kommer 3 mand hen og kigger det igennem og de bliver enige om jeg skal udfylde nye papirer til afgiften. Det gør jeg så og hun kigger sine papirer igennem og kommer med en helt absurd pris på afgiften (så vidt je husker var det 33.000 kr på en 10 år gammel bil). Så spørger jeg hvad afgiften på guleplader ville være og får prisen 6750 kr. Beder hende forklare mig hvordan afgiften på hvide plader hænger sammen med den gule og igen kommer der flere hen fordi hun ikke helt kan hitte ud af det. Vi kommer så frem til i fællesskab at min afgift må være 30% højere end den på guleplader og jeg ender med at betale 8800 kr i afgift i stedet for 33.000 kr.
Nok har de været på kurser i deres regler men det er stadigvæk en rodebutik hvor kun få mennesker har styr på noget som helst
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
02power nej for den regel har de selv lavet noget omkring. Og det er eksemplet på min Derby rigtig godt til at forklare. Hvis nu Tii og Turbo har samme bremsedimensioner og der iøvrigt ikke er forstærket noget på karosseri osv så må man faktisk bruge de 170 hk til at beregne 20% med istedet for de 130hk den har. Dvs at du lovligt inden for 20% kan tune den op til 204hk ! Og så er der lige pludselig ikke noget med konstruktive ændringer og alt det, nej så gælder alle kneb som eks at smække en E36 525i 24v motor i med 192hk !
Lidt spøjst
jan 2005
Følger: 42 Følgere: 42 Biler: 2 Emner: 119 Svar: 1.913
Erfaringer med BMW 2002 Tii?