{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.662 visninger | Oprettet:

Erfaringer med BMW 2002 Tii? {{forumTopicSubject}}

Godaften Bilgalleri.dk

Er der nogle folk herinde som kender lidt til sådan en BMW 2002 Tii?
Er det en sjov lille bil? Hvor mange hestekræfter skal man regne med at sådan en har "mistet" efter 146.000km og 42 år gammel? (Ved god det varierer meget men er de 5 eller 30?)
Er det en bil som kan holde til at man køre i den (eller ihvertfald om sommeren)?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Erfaringer med BMW 2002 Tii?
  • #1   20. feb 2013 Har ingen erfaring, men sådan en klassiker skal du ikke tænker 2 gange over, hvis prisen er rigtig .. ikke hvis der kilometer tal kan dokumenteres!

  • #2   20. feb 2013 Mine forældre´s nabo havde sådan en, den overlevede både mig og min broders forsøg. På at slå den ihjel, da vi fik kørekort, hvilket i sig selv siger en del. Om hvor stærk den var.

    Som jeg huske den, så var det bare en raket. Tvivler på jeg ville have den opfattelse idag *GG*
    Jeg vil nok mene sådan en bil, kun skulle køre om sommeren. Den er tros alt en gammel perle idag.


  • #3   20. feb 2013 Den er kommet til Danmark i 2006 og står til 68.000kr.
    Den er ikke "voldsomt" pæn på udenpå, men helt original. En lille smule rust pletter.


  • #4   20. feb 2013 Det lyder bare super.
    Jeg tror det kunne være en rigtig "sjov" bil.
    Og da den jo er fra før 84 kan man uden problemer tune den 20% hvilket svarer til 156 hk, så burde den da at være ret sjov med baghjulstræk og næsten ingen vægt. smiley


  • #5   20. feb 2013 Før du betaler 68.000 kroner for den skal du sikre dig selv at der ER tale om en 2002 Tii. Få checket stelnummeret hos BMW.

    Dertil vil jeg sige at motoren og drivlinje generelt er noget af det mest holdbare BMW nogensinde har lavet. Kugelfischer indsprøjtningen er genial, og netop fordi den er mekanisk skal du ikke regne med den har mistet særlig meget saft og kraft med årene. Men med gamle biler generelt så er det som regel knastakselen der slides på knasterne og så mister den seriøst hk. Tændingsanlægget giver sig selv at det også har bedst af en total overhaling med tændrør, kabler, rotor og dæksel.

    Er de to ting i orden skulle det undre mig meget om den ikke ligger omkring de 130hk den skal.


  • #6   20. feb 2013 Da den er før 84 må du tune alt det du vil på den (også mere end 20%) så længe du ikke laver konstruktive ændringer. Dvs du må (og kan) tune den til op omkring de 180hk helt og aldeles lovligt.

  • #7   20. feb 2013 Ruben U
    Hvad vil "konstruktive ændringer" helt præcist sige på sådan en?
    Hvad er det man ikke må pille ved?

    Jeg tror at jeg får ringet til sælgeren imorgen og får tjekket stelnummeret og så er det vidst bare med at få den købt. Det lyder ikke til at det kan gå helt galt.


  • #8   20. feb 2013 mmmm

    en tii ... er jo ikke den store guldgrubbe .... så skulle der nok havde været "turbo" efter 2002 istedet ... og så et "0" mere efter de 68,000kr


  • #9   20. feb 2013 Hartmann

    Ja tak, det er jeg klar over, men så var der andre biler der lå længere oppe på listen. smiley


  • #10   20. feb 2013 Jeg fandt lige den her:
    http://www.milanuncios.com/coches-clasicos/bmw-2002-71668388.htm

    De 20.000 Km holder helt sikker + et par mere, men der er helt sikker INGEN rust i den.
    Det lader til der er tunet på den...


  • #11   20. feb 2013 okay smiley .. tror bare der er nogle der blandede dem sammen smiley ..

    men jo en fin tii er da helere ikke helt skidt .. men nogle rumraket er det jo dog ikke smiley ..
    men er da før set med en s14 motor i elelr andre for den sagskyld


  • #13   20. feb 2013 En s14 motor ligger i tiden i omkring 40k.. Så drøm videre he he :-.)

  • #14   20. feb 2013 Den originale M10 maskine kan satanrasme levere varen gutter, hvis i ikke tror mig så tag ud og se noget historisk motorløb og så hold øje med Jan Heiselbergs 2002tii (han har iøvrigt alle banerekorder i skandinavien i historisk regi med motor op til 2000ccm)... 240hk !

    Det med de konstruktive ændringer betyder at du ikke må bore den op, du må ikke skifte fra en til 2 knaster, eller 16 ventil osv. Du må gerne bearbejde toppen lige så meget du vil, hæve kompression (plane) større ventiler, den sygeste knast du kan finde, 50mm webere osv osv


  • #15   20. feb 2013 Ruben:
    Herligt, så har jeg kun snydt èt sted... smiley


  • #16   20. feb 2013 Men ja, Enig:
    M10 er sikkert den bedste motor de nogensinde har lavet, samme bund som m3 s14


  • #17   20. feb 2013 har også haft glæden af at køre en tii et par gange eller 50 smiley Min morfar havde en da jeg fik kortet som var ganske skikkelig i standen og den havde da kørt speedometeret rundt et par gange sagde han. Den husker jeg bestemt som værende kvik og sjov. Det er jo en lille bil og 130 hk var mange tilbage i 70'erne smiley Kan da huske mine de gamles Golf 2 GTI i 84 var en raket i forhold til 320'erne som var som alle bare måtte eje. Men 68.000 kr for en tii ville jeg ikke give. Der findes meget lige så sjovt og pænt til de penge i samme årgang og som regel vil de til den pris have en hvis form for renovering foretaget.

  • #18   20. feb 2013 M10 er den bedste 4 benede maskine BMW har lavet vil dog mene den bedste maskine de har smidt på gaden er S38'eren smiley

  • #19   20. feb 2013 Enig med Jubi

  • #20   20. feb 2013 http://www.bimmers.com/02/

  • #21   21. feb 2013 Sørg for at lave skvulpeplader i bundkarret, jeg havde engang en 2002 som jeg kørte klubrally i, og hvis man drejede til den ene side for længe af gangen forsvandt olien fra pumpen, det kostede en mig en motor, men de var heller ikke så svære at finde for 10 år siden smiley men alt i alt en kanon fed bil, og super sjov at køre i smiley

  • #22   21. feb 2013 02 power, der gælder den regel for alle biler. Som du selv skriver så gøres det meget nemmere da co2 krav til de gamle biler er meget lempelige. Det begrænser også sig selv i forhold til hvad SKAT kalder for konstruktive ændringer. Eksempelvis er turboladning et stort no-go i visse tilfælde, i andre er det ok så det kan være lidt forvirrende.

    Det bedste at gøre er nok at tage fat i trafikstyrelsen via mail og skriv med nogen af deres teknikere. Det har jeg gjort i flere tilfælde og det er der komme rigtig meget godt ud af.

    Men ja så længe du ikke laver konstruktive ændringer må du næsten hvad som helst.

    Var til syn med en Manta A engang med 2 store 48mm Webere, knast så den næsten ikke kunne holde tomgang, 2,5" gruppe A udstødning og omkring 180hk, synsmanden ville under alle andre omstændigheder have gnedet sig i hænderne. Men ikke her. Det første han gjorde var at lave en måling af Co og den holdt sig 0,2 under grænsen. Så var det syn mere eller mindre overstået.:)


  • #23   21. feb 2013 Ruben:
    OK, så er jeg måske alligevel "safe" med min 2002er smiley
    Hvornår var du til syn med den manta, for nylig?


  • #24   21. feb 2013 Nej det er faktisk noget tid siden, dengang det hed SBi smiley Der var reglerne endnu strammere..

  • #25   21. feb 2013 Ruben kludrer du ikke en smule rundt i det? Reglerne er blevet skærpet først i 2007, så i 2009 og til slut i 2012 og 2013. Du må KUN og jeg skriver KUN tune din bil med 20% uden der skal foreligge dokumentation for bremser/styretøj kan håndtere flere kræfter. Er der nogen der har Merkblatt 751 eller TÜV på tingene er det muligt at bruge disse papirer til en godkendelse. Men du kan ikke bare tune lige så tosset du vil på en ældre bil fordi kravene til CO'en er anderledes. Jeg har været den tur igennem flere gange. Først med en Renault 5 GT Turbo som faktisk var fra 86 men måtte have en CO på 3,5 grundet godkendelsen. Den blev kørt til syn med 218 hk imod de tidligere 115 hk. Og den blev testet i hoved og røv. Da synet var færdigt fik jeg af vide den var dumpet grundet for høj effektforøgelse. Jeg var på prøveplader så fik pænt lov at køre hjem og hvis jeg kunne måtte jeg skaffe papirer på det kunne holde. Den valgte jeg så at sælge i stumper... øv... Vi byggede en Ascona B med 2,2 bund og 2,0(e) top der var portet, 304 graders knast, banan, ombygget til sprøjt Omex styring og balanceret krumtap og svinghjul og afvejede stempler og plejstænger. Den smed knap 200 hk og var godkendt som en 1,6S Den blev sjovt nok synet fordi synesmanden synes den var sjov. Men ikke fordi den var lovlig.

    Husk på det er ikke SBI/Applus/synsindstansen der skal bevise din bil er lovlig det er dig. smiley


  • #26   21. feb 2013 Jubi det er fuldstændig korrekt. Når jeg siger reglerne var strammere da det hed SBi er fordi det faktisk var ret svært dengang at få synet modificerede biler, i dag er det meget nemmere.

    Hvis vi kigger på det rent lovmæssigt i forhold til tuning så går de op i følgende:

    - Bilens tekniske egnethed for den større effekt
    - Bilens luftforurening
    - Bilens støjniveau

    De to sidste er MEGET lempelige ved biler fra før 84 de må støje en del og de må forurene en del og det gør unægtelig tuning en HEL del nemmere.

    Den omkring teknisk egnethed drejer sig som du selv siger om en godkendelse fra producenten eller fra anden gyldig instans som eksempelvis TÛV.

    Det bliver så lidt kringlet men i tilfældet med en BMW 2002 kom den så vidt jeg husker som turboudgave med 170hk. Monterer man eksempelvis bremser på en Tii fra sådan en ja så er der altså ikke noget i vejen med at have 170hk i sin 2002Tii + 20% når vi snakker teknisk egnethed.

    Så er der afgift af ombygningen. Det er her hvor trafikstyrelsens område stopper og SKAT starter.

    SKAT har en regel der hedder at der skal betales afgift af konstruktive ændringer. Når vi snakker motortuning er der tale om at de vurderer om der er lavet konstruktive ændringer. Og de har en fin liste over ting der er afgiftspligtige og her er netop konstruktive ændringer af motoren.
    I nogle tilfælde (alt efter bilmærke) kan ret voldsomme ting være ok uden der skal betales afgift. Eksempelvis kan en Volvo 240 N/A slippe igennem med en turboombygning selvom den ved andre bilmærker vil være en konstruktiv ændring.
    SKAT er ligeglade med om du har TÛV på sagerne, det er kun synsmanden der vil have det.

    Så der er mere i det som så.

    Men som tommelfingerregel kan du tune en gammel bil lige så tosset du vil så længe du ikke laver konstruktive ændringer, og så længe du selvfølgelig sørger for bremserne kan følge med hvilket jeg anser som en selvfølge når man tuner, ISÆR på gamle biler.

    Den Ascona du nævner kan synsmanden ikke gøre noget ved, men var det helt rigtig skulle du have smidt afgift hos SKAT.

    Prøv at slå op på SKATS hjemmeside og check nogle af deres eksempler ud.

    Det i skal huske er at synsmanden KUN skal give et OK for om bilen er forsvarlig at køre med på de danske veje. Han skal ikke godkende tuning og den slags det er SKAT der laver vurderingen på den slags. Og her skal man selv igang med at få SKATS ok for at det man har lavet er ok og at der enten er eller ikke skal betales afgift af ombygningen før man syner.


  • #27   21. feb 2013 Fra bilmagasinets tuningsartikel og hvad de skriver om SKAT:

    Grundlæggende er det sådan, at hvis man tuner på den originale motor (eller på en motor, der er helt magen til), så kan man gøre dette ubegrænset UDEN, at der skal betales ny afgift. Tuning betyder imidlertid "modificering" og "tilføjelse". Man må altså gerne tilføje f.eks. en turbo eller en kompressor.

    Hvis man udskifter den originale motor til en anderledes motor, og effektforøgelsen i den forbindelse overskrider 20% (der regnes i forhold til den originale motors effekt i hk - ikke ccm eller Nm), skal der betales fornyet afgift. Tilsvarende gælder, hvis man udskifter de væsentligste ting på motoren (topstykke og krumtap), og motoreffekten i den forbindelse (inkl. eventuelt andre ændringer) øges med mere end 20%.

    Med andre ord, og som jeg startede med at skrive, du må tune på motoren lige så åndsvagt du vil så længe du ikke laver konstruktive ændringer, dvs ændring af slagslængde, boring, antal ventiler og knastaksler, type motorblok og type topstykke.

    Kan du tune en 130 hestes 8 ventilers M10 motor på en 2002tii til 180hk ved at smide store karburatorer på eller optimere indsprøjtningen, skifte knast, porte og plane topstykke, smedede stempler i org størrelse, osv osv så er det altså IKKE afgiftspligtig tuning !


  • #28   21. feb 2013 Ruben, jeg skal se om jeg kan finde det svar fra Per hos SKAT, min normale computer har selvfølgelig smidt bundkortet. Men har faktisk en mail fra 19 august 2012 hvor der ordret skrives at alt tuning max må overstige 20% uanset om det er original motor eller årgang. For jeg har også læst den artikel du henviser til og der står jo at så snart der skiftet vitale dele i motorens konstruktion vil man bevæge sig ud i grænseland.

    Du skriver også selv nu at hvis man skifter knast er det en konstruktivænding. Ligeledes er en portning ændring af luftensvej som giver øget effekt, sammen med andre stempler og så videre og så videre. Det vil sige der er tale om afgiftspligt, men så skriver du neden under der ikke er afgiftpligt på en 2002 tii smiley

    Fingerreglen vil altid være 20%. At man i dag kan få synet og godkendt sine biler på et tysk TÜV godkendt inspektionssted gør at man kan få bilen godkendt på lovligvis i Danmark. Men det kræver lidt benarbejde så som opmærkning at udskiftede dele med løbenr på med mere.


  • #29   22. feb 2013 Det Ruben henviser til, kender jeg godt, og han har ret, og i følge det blok, krumptap og topstykke der er de vitale dele, mener også der i samme stykke står at det er ok at montere en Turbo på en Volvo (som eksembel)
    Men om reglerne er ændret siden jeg sidst undersøgte det, for ca 8-10 år siden ved jeg ikke?


  • #30   22. feb 2013 Nej nej nej, udskiftning af knast er ikke en konstruktiv ændring, det er en konstruktiv ændring at ændre ANTALLET af knastaksler eks fra OHC til DOHC. Læs nu hvad jeg skriver makker.

    Der er stor forskel på SKATs regler og Trafikstyrelsens regler. Men jeg gider ikke diskutere den sag med dig. Jeg ved jeg har ret i det jeg skriver her, og prøver ikke at stikke manden blår i øjnene.

    Tommy J, skriv en mail til trafikstyrelsen og snak med dem omkring det, de vil fortælle dig det samme som jeg skriver her. Har jeg selv gjort masser af gange.

    Vil dog sige at indenfor de 20% kan du stadig have en 2002´er med 156hk hvilket er pænt meget i en bil der vejer 1000kg


  • #31   22. feb 2013 Jamen Ruben jeg læser skam hvad du skriver. Du får bare ikke forklaret forskellen smiley i og med den lempelige del omkring forurening og støj for biler før april 1984 gælder det sig netop at forureningen er det eneste man skal dokumentere umiddelbart. På en nyere bil vil det at skifte knastaksler anses som en konstruktivændring. Derfor kan man IKKE sige det er en regl for den har bestem undtagelser. I og med nyere biler (med påkrævet katalysator, fra 1991 og frem) er typegodkendt med andre normer så som Euro 1 og Euro 3 vil man ende i at netop den knastaksel du monterer ikke er typegodkendt og derfor vil ændre på den regulerede forurening ved højere omdrejningstal. Derfor valgte man i 2009 at tilføje at alle ændringer i luftensvej for biler efter 2005 anses som konstruktive ændringer. Det vil sige selv et luftfilter er konstruktiv ændring på en bil fra 2005 og frem.
    Biler fra 1991 og frem skal have foretaget en godkendt test af effekt og forurening i omdrejningsområdet samt med belastning for at vise den overholder normerne.

    Det er en frygtelig lang forklaring men alt i alt handler det om man ikke kan sige det er sådan det er for desværre er SKAT nogle båtnakker at arbejde med. Der er ingen regler uden undtagelser og det gælder faktisk også på de gamle biler for 20% reglen er altid gældende selv om man hiver 180 hk ud af den uden at ave konstrutive ændringer er det ikke lovligt smiley

    Det bliver lidt flueknepperi det her og jeg stopper nu her men jeg tror god du kan læse hvor jeg vil hen smiley


  • #32   22. feb 2013 Jubi, jeg er altså ikke enig. Jeg kan godt læse hvad du skriver og jeg er ikke enig. Der er mange flere muligheder når vi snakker ældre biler netop pga støj og forurening er meget mere lempelig. De 20% er jo også relative og jeg kan komme med et rigtig fint eksempel på det, en sag trafikstyrelsen iøvrigt rådede mig omkring..

    1. er den VW Derby jeg har haft. Jeg brugte største modelvariant til at beregne 20% reglen ud fra fordi bremserne var ens (hvilket jeg selvfølgelig kunne dokumentere). Dvs istedet for 20% af de originale 48hk måtte jeg pludselig bruge 20% af de 60hk største modelvariant har. Dvs jeg måtte øge så meget (ialt 72hk). Derfor kunne jeg lægge en 70 hestes 1,3´er i den helt lovligt.

    Jeg ved godt det ikke har meget med det her at gøre, men det er et eksempel på at 20% reglen altså ikke altid holder stik.

    Men jeg regner med at vi kan være enige om at alt over 20% tun skal SKAT ind over ikke ?

    Ok det jeg så siger er at det er ikke ALTID at skat vil have penge i afgift når man tuner mere end 20% og det er DET man bla.a slipper for ved at tune uden at lave konstruktive ændringer. Og er man i tvivl om hvad det indebærer så er det bare at hive fat i SKAT.



  • #33   22. feb 2013 Er problemet ikke at Skat/Bilsyn heller ikke selv kender reglerne?
    Der er jo et par firmaer i DK der har specialiseret sig i at få godkendt tunede biler, fordi det er lovligt.

    Ang bmw 2002 så har jeg hørt at du max må tune bilen til det karossen er godkendt til, og nu vi snakker 2002 er det mere end 170HK fra turbo modellen da de har kørt ræs med flere HK op gennem tiden.

    Jeg kunne ikke forestille mig at jeg skulle betale afgift for en Turbo for at have 170HK UDEN turbo, det ville jo betyde en misforstået afgift på ca 250000kr da det er prisforskellen på en alm tii og en original Turbo.

    Men vi kan vel hurtigt blive enige om, at Danmark er et lorteland ik.. smiley




  • #34   22. feb 2013 Ruben, det er jo så det jeg skriver men pyt nu med det ingen grund til at forsætte. Men du har også ret at i nogle tilfælde falder der ikke afgift i sagen. Og i andre gøre der. Min konklusion har længe været at SKAT har så mange regler der lapper over hinanden at de ikke hel ved hvilke de skal bruge til hvad.

    Jeg har et lidt sjovt eksempel fra da jeg hentede en renault til Danmark for 12 år siden. Der var ikke så synderlig mange på danske plader og damen på Finsensvej (Told og skat dengang), havde fået min ansøgning om afgift på guleplader. Jeg fik toldsynet og men han ville ikke godkende bilen som gulplade (grunden kan jeg faktisk ikke lige huske men det er også ligemeget) men syner den som hvidplade i stedet. Jeg kører retur til damen hos told og skat og giver hende papirene hun går så i baglås da ansøgningen jo er til guleplader. Der kommer 3 mand hen og kigger det igennem og de bliver enige om jeg skal udfylde nye papirer til afgiften. Det gør jeg så og hun kigger sine papirer igennem og kommer med en helt absurd pris på afgiften (så vidt je husker var det 33.000 kr på en 10 år gammel bil). Så spørger jeg hvad afgiften på guleplader ville være og får prisen 6750 kr. Beder hende forklare mig hvordan afgiften på hvide plader hænger sammen med den gule og igen kommer der flere hen fordi hun ikke helt kan hitte ud af det. Vi kommer så frem til i fællesskab at min afgift må være 30% højere end den på guleplader og jeg ender med at betale 8800 kr i afgift i stedet for 33.000 kr.

    Nok har de været på kurser i deres regler men det er stadigvæk en rodebutik hvor kun få mennesker har styr på noget som helst smiley


  • #35   22. feb 2013 Jubi jamen det har du helt ret i. SKAT har ikke og har aldrig haft forstand på biler. Desværre snakker trafikstyrelsen og SKAT ikke sammen og har ikke ens regler. Men der er stadig huller og smutveje smiley

    02power nej for den regel har de selv lavet noget omkring. Og det er eksemplet på min Derby rigtig godt til at forklare. Hvis nu Tii og Turbo har samme bremsedimensioner og der iøvrigt ikke er forstærket noget på karosseri osv så må man faktisk bruge de 170 hk til at beregne 20% med istedet for de 130hk den har. Dvs at du lovligt inden for 20% kan tune den op til 204hk ! Og så er der lige pludselig ikke noget med konstruktive ændringer og alt det, nej så gælder alle kneb som eks at smække en E36 525i 24v motor i med 192hk !

    Lidt spøjst smiley


  • #36   22. feb 2013 Spændende nok alligevel. Jeg skal til syn med min her i 2013, så må vi se hvad der sker smiley

Kommentér på:
Erfaringer med BMW 2002 Tii?

Annonce