6.346 visninger
|
Oprettet:
Forskellen på 16V og 8V v. 1.8 {{forumTopicSubject}}
Hej BG
Det her er måske et dumt spørgsmål, følger godt nok med herinde og ved da også noget selv, men har nogle gange gået og tænkt over, hvad forskellen er på en 16V motor og en 8V motor?
De har vel lige mange cylindre? eller er jeg galt på den?
Det er mest det tekniske ved det, jeg er interesseret i.. og hvordan man kan se forskel..
Beklager, hvis dette er et latterligt/dumt emne..
Men er sku ikke lige i lære som mekaniker, derimod i lære som bager, så håber det går an
Fortsat god aften!
Mvh.
Jesper
maj 2010
Følger: 8 Følgere: 8 Biler: 1 Emner: 7 Svar: 24
da ventil på engelsk hedder Valve
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 98
Men hvad forskellen så rent teknisk? altså mellem 8 ventiler og 16 ventiler?
Kan det sammenlignes med en 2-takt og 4-takt's motor?
mar 2011
Følger: 104 Følgere: 101 Biler: 1 Emner: 96 Svar: 519
Gætter på du taler om en motor med 4 cylindre. En 4 cylindre motor kan godt have 8 ventiler, den kan også 16 ventiler, og for den sags skyld og flere.!
Du spørger hvad forskellen er, og det er bare antal ventiler. Altså flere ventiler per cylindre.
En 2 taks motor som Michael Krüger . siger, det er en anden historie. Den kan maks have 2 ventiler per cylindre, oftest har den skyllekanaler.
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 98
Har så en Pug. 306 1.8 XS årg. 97 (første reg. slutningen af dec. 1997)
Er den 16V eller 8V?
Det står nemlig ikke på blokken..
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 98
Eller kan dette ikke lade sig gøre?
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
Generelt kan man sige at jo flere ventiler, jo mere let og roligt køre motoren.
Det gør for det meste også motoren mere omdrejnings villig og økonomisk.
Det er også nemmere at trække en masse hk ud af en motor med mange ventiler da der ikke er så meget modstand i mange små som i få store.
Grunden til man så ikke bare laver motore med rigtig mange ventiler er at den meget lille modstand gør at man mister momentet. Derfor ser du tit varevogne, 4x4 og andre biler der skal arbejde hårdt som 8v med stort moment.
Håber det giver lidt en ide om hvad forskællen er
okt 2010
Følger: 30 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.839
bredt med tændrør ned igennem midten indikere 16V. som din røde...
har kørt få 8v´er der kørte godt. (benzin´ere)
en bmw 318i toruing E36 og mercedes W123-124-201´ere
16V giver et rigtig godt og dynamisk træk. efter min mening.
men det kan være forvirende med ventil antal
for en golf 1.8 20v er en 4cylindret motor med 5 ventiler pr cylindre.
hvor fiat merea 2.0 20V er en 5cylindret med 4 ventiler pr cylindre.
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
om du kan ligge den i. Tja skulle der ikke være noget problem i, men undersøg hvor mange hk de forskællige har.
Er der under 20% til forskæl kan den også synes.
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 98
Sø-Propel Ketil: Tak for det. Den jeg kører i nu er ikke den røde, men en grøn. hvor topdækslet er sort plasti-agtigt.. Men hvis det er en 8V.. Kan jeg så godt sætte den 16V motor i, fra den røde?
Eller skal hele lednigsnettet skiftes for dette?
Skifter selvfølgelig også styreboksen, da jeg har styreboksen til den 16V.
Håber i kan hjælpe.
mar 2012
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 27 Svar: 98
nov 2005
Følger: 37 Følgere: 36 Biler: 3 Emner: 5 Svar: 83
Men prøv med et indlæg på www.hi-speed.dk der er med garanti en nørd eller to der ved alt om din model
Forskellen på 16V og 8V v. 1.8