{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.346 visninger | Oprettet:

Forskellen på 16V og 8V v. 1.8 {{forumTopicSubject}}

Hej BG

Det her er måske et dumt spørgsmål, følger godt nok med herinde og ved da også noget selv, men har nogle gange gået og tænkt over, hvad forskellen er på en 16V motor og en 8V motor?

De har vel lige mange cylindre? eller er jeg galt på den?
Det er mest det tekniske ved det, jeg er interesseret i.. og hvordan man kan se forskel..

Beklager, hvis dette er et latterligt/dumt emne..
Men er sku ikke lige i lære som mekaniker, derimod i lære som bager, så håber det går an smiley

Fortsat god aften!

Mvh.
Jesper


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forskellen på 16V og 8V v. 1.8
  • #2   20. mar 2013 Jeg mener at det er antal ventiler

    da ventil på engelsk hedder Valve


  • #3   20. mar 2013 Ved godt, at det er antallet af ventiler, men tak for reminderen. (:

    Men hvad forskellen så rent teknisk? altså mellem 8 ventiler og 16 ventiler?
    Kan det sammenlignes med en 2-takt og 4-takt's motor?


  • #5   20. mar 2013 Der findes ingen dumme spørgsmål, kun dumme svar smiley

    Gætter på du taler om en motor med 4 cylindre. En 4 cylindre motor kan godt have 8 ventiler, den kan også 16 ventiler, og for den sags skyld og flere.!

    Du spørger hvad forskellen er, og det er bare antal ventiler. Altså flere ventiler per cylindre.

    En 2 taks motor som Michael Krüger . siger, det er en anden historie. Den kan maks have 2 ventiler per cylindre, oftest har den skyllekanaler.





  • #6   20. mar 2013 Tak for svaret.
    Har så en Pug. 306 1.8 XS årg. 97 (første reg. slutningen af dec. 1997)
    Er den 16V eller 8V?
    Det står nemlig ikke på blokken..


  • #8   20. mar 2013 Har en anden motor fra en Pug. 306 XT/XS som er 16V.. Kan de godt byttes rundt, da den der er i bilen nu har kørt 310.000 og den anden kun 150.000?
    Eller kan dette ikke lade sig gøre?


  • #9   20. mar 2013 Ikke et dumt spørgsmål.

    Generelt kan man sige at jo flere ventiler, jo mere let og roligt køre motoren.
    Det gør for det meste også motoren mere omdrejnings villig og økonomisk.
    Det er også nemmere at trække en masse hk ud af en motor med mange ventiler da der ikke er så meget modstand i mange små som i få store.

    Grunden til man så ikke bare laver motore med rigtig mange ventiler er at den meget lille modstand gør at man mister momentet. Derfor ser du tit varevogne, 4x4 og andre biler der skal arbejde hårdt som 8v med stort moment.

    Håber det giver lidt en ide om hvad forskællen er


  • #10   20. mar 2013 hvis det er din røde så er det en 16V´er. des nemt på topdækslet. smalt sort og af jern så det en 8v´er.
    bredt med tændrør ned igennem midten indikere 16V. som din røde...
    har kørt få 8v´er der kørte godt. (benzin´ere)
    en bmw 318i toruing E36 og mercedes W123-124-201´ere
    16V giver et rigtig godt og dynamisk træk. efter min mening.

    men det kan være forvirende med ventil antal
    for en golf 1.8 20v er en 4cylindret motor med 5 ventiler pr cylindre.
    hvor fiat merea 2.0 20V er en 5cylindret med 4 ventiler pr cylindre.


  • #11   20. mar 2013 Hvad din PUG angår så kig på motoren oppe fra. Er toppen samme brede som selve blokken er det med stor sansynlighed en 8v, og er den næsten dobbelt brede er det en 16v da der er 2 knaster der ligger ved siden af hinanden på en 16v og kun en på en 8v.

    om du kan ligge den i. Tja skulle der ikke være noget problem i, men undersøg hvor mange hk de forskællige har.
    Er der under 20% til forskæl kan den også synes.


  • #12   20. mar 2013 Dennis m: Det hjalp, tak.

    Sø-Propel Ketil: Tak for det. Den jeg kører i nu er ikke den røde, men en grøn. hvor topdækslet er sort plasti-agtigt.. Men hvis det er en 8V.. Kan jeg så godt sætte den 16V motor i, fra den røde?
    Eller skal hele lednigsnettet skiftes for dette?

    Skifter selvfølgelig også styreboksen, da jeg har styreboksen til den 16V.

    Håber i kan hjælpe.


  • #13   20. mar 2013 Mener ikke at HK er over 20% i forskel.. Så vidt jeg har læst mig fremtil har XS modellen (1.8) flest heste.. Mener jeg at have læst.

  • #14   20. mar 2013 om den passer lige ned i hullet med ledninger osv ved jeg ikke.
    Men prøv med et indlæg på www.hi-speed.dk der er med garanti en nørd eller to der ved alt om din model


Kommentér på:
Forskellen på 16V og 8V v. 1.8

Annonce