{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
16.397 visninger | Oprettet:

Benjamin Skov R
Benjamin Skov R
Tilmeldt:
3. aug 2008
Følger: 1 Emner: 31 Svar: 258

Turboproblem Fiat Grande Punto {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har desværre fået et noget skidt problem med min Fiat Grande punto 1,3 multijet Diesel.

Sagen er den, at den indenfor det sidste år, har fået skiftet turbo 4 gange, og nu er turboen igen defekt.

Hver gang begynder turboen at hyle/skrige når jeg accelerere.
Værkstedet som har skiftet turboerne påstår at det er pga. af is, som sætter sig i indsugningsslagen, og derved bliver suget ind i turboen og bukker/bøjer bladene i turboen, der er forsøgt med en anden type indsugningsslage, uden held.
Der er ikke noget tab af trækkraft, så turboen virker som den skal, den hyler bare.
Jeg er efterhånden ved at være godt og grundig træt af bilen, og har besluttet at den skal dø/sælges. smiley
Jeg kan dog først skifte den til efteråret, når økonomien er til det.

Mit spørgsmål er nu, om der sker noget ved at køre med en turbo der hylder, eller kan den kan finde på at ødelægge motoren??
Mit værksted kunne ikke noget svar på dette.
Jeg orker ikke flere værkstedsbesøg, hvis det kan undgås, da det tager 2-3 dage hver gang.

Er der nogle herinde der kender til problemer med turboen på denne motor?? Fiat har ikke ønsket at svare på mine henvendelser, hvilket jeg finder mistænkeligt, ligesom om de forsøger at dække over noget.

Håber at der er nogle der kan hjælpe med svar på mine spørgsmål.

Med venlig hilsen

Benjamin Rasmussen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Turboproblem Fiat Grande Punto
  • #1   23. mar 2013 hvis en turbo hyle/skrige få den ikke olie, få tjek´et oliesystemet (til og fra)

  • #2   23. mar 2013 Jeg har set flere af de turboere der er blevet skiftet, og når man kigger ned i turboen, så har et måske 2 blade, været bukket ganske lidt, helt ude i spidsen af blader bladet, dog uden synlige revner eller brud.
    Olie har jeg ikke hørt mekanikeren snakke om, men de er jo ikke brændt sammen, så det må vel næsten være i orden.

    Det værkstedet har fortalt mig, er at når et eller flere blade bliver bukket så hylder turboen, og de er overbevist om at det skyldes is fra indsugningen og at det nu er op til Fiat at løse problemet.



  • #3   23. mar 2013 Casper s.

    Det vil jeg prøve. Det kan jo være Opel har fundet en løsning.


  • #4   23. mar 2013 De maskiner der 199,A2/A3 skifter jeg EGR ventiler på, i stribe.
    3 bare i denne uge, og en hvor indsugningen og var defekt.

    Men hyler den fra turboen, kan det nemt tyde på mangle på olietilførelse.

    Motoreren sidder også i Alfa/Opel/Citroen/Peugeot blandt andet.


  • #5   23. mar 2013 Olietilførelse.
    Men vil det så sige at de bukkede blade inde i turboen ikke er problemet, eller hvordan skal det forstås.?


  • #6   23. mar 2013 Hej Benjamin,
    Dit værksted har ret i det de siger mht. turboen.
    Bladene i skovlhjulet bukker for et godt ord - det kommer fra is krystaller som dannes fra kondensvandet i insugningsrøret.
    Jeg har set det rigtig mange gange før - Jeg har dog erfaret at problemet kan løses ved at montere indsugningsrøret rigtigt og sørge for at "systemet" er tæt.
    Jeg har set at skovlhjulet har været knækket af og røget ind i motoren. Så ja der kan i de yderste tilfælde godt ske motorskader. Men hvis du lige har fået den skiftet er der vel garanti på rep?
    Hvor langt kører du om dagen? Tænker på om du får "Brændt" kondensvandet væk? Hvilket er svært ved mange små ture. smiley
    Jeg vil udelukke det folk skriver med olien, det har aldrig været problemet. Kun turboen

    Rasmus


  • #7   23. mar 2013 Hej Rasmus.

    Tak for svaret.

    Jeg køre ca. 100 km hverdag.
    Ja, der er garanti på, problemet er bare at de har opgivet at få den til at virke, og har lagt det over til Fiat, hvilket de selvfølgelig nok ikke bare må gøre.

    Så det kan faktisk tænkes at det er værkstedet der ikke har monteret turboen korrekt, for i så fald står de vel med ansvaret?



  • #8   23. mar 2013 De 100 Km bør være al rigeligt :).

    De har nok bare henvendt sig til Fiat for at høre hvad de evt. kan gøre nu hvor det stadig ikke virker efter 4. gang. Der sidder jo nogle teknikere hos Fiat som muligvis kan have hørt til lign. sager.

    Tror nu værkstedet har monteret den korrekt, da de også har prøvet med nyt indsugningsrør. Men man skal jo aldrig sige aldrig, vi er trods alt kun mennesker. Det skulle dog lyde meget vildt at de evt. "kunne gå galt" 4. gange.

    Hvis jeg var dig ville jeg henvende mig på mandag og høre om de har kontaktet Fiat og evt. fået et svar ang. dit problem.
    Jeg kan godt se det er irriterende for dig at det samme problem opstår gang på gang. Men jeg er overbevist om at de prøver at hjælpe dig ;). Ellers må du ty til et andet værksted i værste fald smiley


  • #9   23. mar 2013 Ja, du har sikkert ret i at de prøver at hjælpe mig smiley

    Jeg henvender mig på mandag og hører hvad de siger.
    Men ja det er vildt at det er sket 4 gange.
    Er det kun Fiat der har det problem med deres turboere eller gælder det flere bilmærker?


  • #10   23. mar 2013 Jeg har kun med Fiat at gøre, men en kammerat af min siger at de Opel biler han laver hvor 1.3 mjet ligger i, også kan ødelægge et skovlhjul, men det er ikke så tit de ser det. Så jeg ved ikke helt hvordan den motor er i andre mærker, de kan jo sagtens have bygget et andet trykrør på som bare får det til at spille smiley

  • #11   23. mar 2013 Jeg har lavet EGR Ventil på
    Alfa Mito
    Punto Grande
    Opel Corsa
    Fiat Firino

    Alle 4 havede forskellige trykrør, og kun de 2 fiat´er havede samme gearkasse på :), så en lille forskel er der.


  • #12   23. mar 2013 find en tilsvarende turbo i ordenlig kvalitet.

  • #13   23. mar 2013 Det har intet at gøre med kvaliteten på turboen, det drejer sig udelukkende om at få skiftet den ånderørsslange der sidder bag på motoren og går ind i indsugningsrøret før turboen.
    Nu ved jeg ikke om det er et autoiseret Fiat værksted du benytter, men ved der har været en kampagne på netop den slange, så der bliver monteret en med varmelegeme istedet.

    Er selv gammel Fiat tekniker og har set problemet før.
    Kan sige at Opel har døjet med samme problem, hvor der også er en løsning på problemet, men det er ikke samme slanger som på Grande Punto.

    Har desuden en Fiat 500 med samme motor hvor der ingen problemer er !

    Mvh Thomas 22994248


  • #14   23. mar 2013 Du har ret Thomas Z.
    Men så vidt jeg har læst mig til gennem Fiat er kampagnen kun på den nye 1.3 mjt. 85 HK. Fordi de bajer til i indsugningen og melder fejl på lufttemp. føleren. smiley


  • Thomas K
    Thomas K Tilmeldt:
    maj 2013

    Følger: 1 Svar: 1
    #15   28. okt 2013 Til orientering er der en Fiat revision - Revision 07-11-2012 hvor man eftermontere et varmelegeme på ånderøret (på bagsiden af motoren) og et varmelegeme på samme ånderør lige før turboen. Fiat vil ikke ret gerne indrømme, at man har et latent problem med 1,3 MjT motoren - altså anden generation. Motoren kører efter min opfattelse med alt for lav drift temperatur så i koldt vejr vil plastikrøret (som er bygget ind i plastikdelen over motoren konstant være belagt indvendig med et lag af "snask") - dette vil ved henstand i frostvejr blive til et rør af is - bedøm selv resultatet når det skal "spises" af turboen. Drifttid på et bøjet turboblad - max 40.000 Km. fra første fløjt.
    I løbet af sidste vinter havde vi her i landet en hel del motorhaverier på grund af fastfrosset ventil i ånderørs systemet. Min egen Punto 1,3 MjT Easy var tæt på at smide olien ud ved svinghjuls pakningen.
    Jeg har måttet være nødt til, at opgive kampen med både importør og forhandler - man ville ikke erkende problemet og valgte, at sælge bilen efter 7,5 månede og 15000 Km. med en fabriksny Fiat Punto.
    Det blev et lidt kostbart bekendtskab.
    Skal lige bemærke, at man heller ikke var i stand til af finde ud af fejlmonterede gearkabler. Første og andet gear forsvandt efter 150 Km. men gik delvis i orden når bilen blev kold (stadig slasket gearskifte)
    Forhandleren bad mig blive væk - hvis jeg ikke kunne vise ham fejlen, hvilket var lidt svært når man først kom hjem efter lukketid.
    Er nu den lykkelige ejer af en Bravo 1,6 Mjt - konstrueret på en ganske anden måde og en super bil.
    Hvis der skulle være interesse for billeder af isen og snasken så mail
    team.kaefer.vildbjerg@gmail.com


  • #16   16. jun 2014 kan en turbo lave banke lyde samtigtig hylle 1.3 jtd multijet 2003

Kommentér på:
Turboproblem Fiat Grande Punto

Annonce