3.728 visninger
|
Oprettet:
Faldt i søvn bag rattet {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg er journalist på Station 2 - og sidder med en historie om mennesker, der falder i søvn bag rattet.
Der har tidligere været nogle tråde herinde angående det emne, men de er alle af ældre dato. Derfor vil jeg høre, om nogen af jer har været involveret i ulykker pga søvnmangel.
Svenske undersøgelser viser, at manglende søvn, kan være næsten lige så farligt som spitituskørsel.
I er meget velkomne til at skrive til mig på peto@tv2.dk. Alle henvendelser bliver selvfølgelig behandlet fortroligt.
Mvh
Peter Andersen, Station 2
apr 2006
Følger: 39 Følgere: 37 Biler: 1 Emner: 139 Svar: 1.658
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.841
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 21 Biler: 3 Emner: 307 Svar: 7.748
Der var også den historie med en dansk/tyrkisk famile der var på ferie hbor faren faldt i søvn bag rattet og kørte galt.. de fleste i bilen døde..
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
Jeg har hørt om biler der kan holde øje med ens øjn aktivitet og advare en inden man er ved at falde i søvn, det er da faktisk ret smart.
jun 2010
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 1 Emner: 37 Svar: 1.505
jul 2007
Følger: 25 Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 34 Svar: 251
jan 2013
Følger: 1 Emner: 10 Svar: 51
feb 2012
sep 2003
Følger: 228 Følgere: 1869 Biler: 11 Emner: 529 Svar: 12.321
HVER gang station 2 har haft noget med bilmiljøet at gøre er vi altid blevet udstillet som psykopater der er ude af kontrol.
og det har ALDRIG bragt noget godt med sig
mar 2007
Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
Garanteret ikke, så hvad er det helt præcist for en hobby du sammenligner dette med ?
feb 2012
(Stolte som få.....)
feb 2012
jun 2010
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 47 Biler: 14 Emner: 146 Svar: 8.028
jun 2010
haha
feb 2012
apr 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
Det er ganske frit for alle at henvende sig til mig.
Jeg søger efter folk i et bilforum, fordi der er en rimelig sansynlighed for, at folk herinde kører bil. Jeg er ligeglad med om folk kører for stærkt, tuner bilen og har andre vaner. Jeg er ude efter et menneske, der er faldet i søvn i trafikken. Om det er en ung eller gammel, mand eller kvinde er underordnet.
De fleste af os har nok prøvet at køre en lang tur og mærke trætheden komme snigende - jeg leder så efter dem, der ikke opdagede det i tide.
Mvh
Peter, Station 2
jun 2010
søg på Baboom.dk , pensionistgalleri.dk eller det lokale plejehjem !
maj 2005
Følger: 62 Følgere: 63 Biler: 12 Emner: 50 Svar: 623
Så ja - dem der er med bliver oftest ikke udstillet som glansbilleder, fordi de ofte gør noget kriminelt/farligt (ellers ville de jo ikke være med i denne type program) og det uanset om det er bilister, bankrøvere eller hvad det nu måtte være.
Men vi kan da hurtigt blive enige om at der er ALT ALT for lidt i TV der omhandler noget for bilinteresserede, i forhold til hvor meget TV der produceres til at tilgodese andre interessegrupper i samfundet.
Jeg går meget op i biler mv. MEN jeg har ALDRIG følt mig truffet, når station 2 har vist noget som har kørt 150 km/t gennem en by, eller noget i den stil.
jun 2010
Vedkommende som stiller op risikerer velsagtens sit kørekort ved at fortælle sin historie på landsdækkende tv ...
maj 2005
Følger: 62 Følgere: 63 Biler: 12 Emner: 50 Svar: 623
Det er vel positivt at gøre opmærksom på et problem som bringer liv i fare. Ligesom "husk selen" eller "don't drink and drive" kampangner.
Man kan jo være anonym, hvis man er bange for der skal ske noget omkring ens historie.
dec 2009
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 32 Svar: 824
Dog tror jeg efterhånden det meste af befolkningen har lært, at tage langt det meste dokumentar/nyheds/reality tv meget kritisk. Det er altid produceret sindssygt subjektivt med fokus på enten at udstille, eller latterliggøre en bestemt gruppering eller generation.
mar 2008
Følger: 72 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 205 Svar: 1.859
jun 2010
for nyligt havde mine forældre indbrud og alt letomsætteligt er pistborte , er glad for de sov den nat !
dec 2012
Følger: 1 Svar: 76
Min far (58 år) kørte fra schweiz hjem til DK og faldt i søvn ved hamburg.
Når man triller i en behagelig Toyota som intet siger og man er små træt kan det snildt ske.
Han påkørte autoværnet i venstre side med 140 i timen ca og drejede rundt et par gange. utroligt nok skete der dem intet . mine forældre og 2 søskende var i bilen. Det er skræmmende.
Så snart jeg kan se at øjnene lukker , så holder jeg sku hellere inde og sover en halv time inden jeg forstsætter. det er LIVSFARLIGT at køre træt.
jan 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 159
Kørte på motorvejen med min kæreste der var gravid (vi vidste det ikke på det tidspunkt) vejret var godt og vi havde egentlig god tid så jeg lå i midterbanen og kørte hvad jeg måtte.
Ud af det blå fløj en bil fra den modkørende bane over autoværnet og direkte hen mod os. Havde det ikke været for en meget hurtig reaktion var vi begge blevet ramt af bilen. Jeg undgik bilen men blev selvfølgelig ramt af alt det lort den havde hevet med sig.
Efterfølgende fik jeg bragt min bil til standsning og løb mod manden bil for at se om han var okay. Manden var stukket af og blev senere fanget af politiet.
(og mange tak til de biler der bare kørte videre uden at gøre en skid)
vi var kun nogle få der stoppede for at hjælpe dem der eventuelt skulle være kommet til skade.
jan 2012
Følger: 1 Emner: 45 Svar: 319
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.596
jan 2006
Følger: 4 Følgere: 2 Biler: 1 Emner: 26 Svar: 159
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Og her kommer der endnu en af de lange.......
Hehe... nej måske er det et forkert sted at søge, da målgruppen herinde ofte er de unge...
Jeg har selv prøvet at falde i søvn flere gange, og har måtte skifte erhverv til sidst. jeg har også flere kollegaer der har prøvet det.
Som en skriver at han bare ruller vinduet ned, eller hører højt og fedt musik, er ikke noget jeg vil anbefale i virkeligheden....
For mig er det helt ok at der sættes fucus på dette, men ikke så meget ved almindelig bilister, men derimod hvor folk arbejder med kørsel i al almindelighed.
Samt at myndighederne ikke er intereseret i at hjælpe folk der kommer i en situation, hvor de ikke magter deres arbejde længere pga. træthed bag rattet...
For her er man overladt til sig selv, og der er ikke focus nok på problemet.
Mange fortsætter bare, fordi de evt. er bange for at gå arbejdsløse bagefter....
Jeg har selv kørt Taxa i mange år, ligesom bybus og rutebil, og lastbil....
Da jeg henvendte mig til diverse læger og komunale instanser osv. for at få hjælp til mit problem, var svaret kort fortalt at de mente at det var muligvis var uforsvarligt at føre en rutebil, med 30 personer i og at de godt kunne se problemet. men at jeg jo godt kunne vælge at køre evt. lastbil, da det jo kun var gods jeg skulle køre med, så jeg kunne jo bare søge ind ved en fragtvognmand...
Så der er ikke i komunernes eller lægernes øjne en risiko var at køre i en flere tons tung lastbil, som man jo med lethed kunne tromle flere fodgængere ned med, eller andre bilister for den sags skyld, BARE de ikke blev fragtet inde i køretøjet..
Og tro mig jeg har prøvet alle mulighedder for at bevare mit daværende job, men jeg måtte kaste håndklædet i ringen til sidst...
Jeg er diabetiker, og får mit kørekort godkendt hvert andet år, til erhvervsdelen, og til privatbil og motorcykkel hvert femte år,,, men KUN pga. Diabetes.....
Ingen myndigheder har råbt vagt i gevær overfor det, trods at jeg har gået dem på klingen... der er intet at gøre,, det accepteres ikke engang som en gyldig sygemelding....
Well Well, de har da forsøgt at holde kontrol via fartskriver i lastbiler og busser...
Men taxa og bybusser og mindre varevogne, med evt. elektrikkere eller murer, tømmer osv. går lige fri på den konto, med hvor mange timer man må køre,, det er det rene slaraffenland.... og nu er det ved at være 7-8 år siden jeg kørte min sidst tur i bus. og taxa... men idag bliver chaufførene jo presset endnu hårdere end de allerede blev dengang....
I mit tilfælde skete der ikke ulykker osv. så jeg har været heldig, men det var ting som at køre over for fuldt rødt uden at registrer det. det har været tæt på mange gange at køre af vejen, samt at at lave skader på bus, taxa. og materiel osv. som kunne være undgået ved at man ikke har været frisk og udhvilet....
Kan ikke sige om disse ting er for gamle til projektet, men mere fucus bør der nu være på det...
Kan ikke lige se at den uerfarende bilist (dagligdags bilist) falder i søvn ved rattet, og køre galt i smadder, sat overfor en lønnet ratholder og pedalsparker...
Og ingen af os er overmennesker, og kan klare alt på trods af at nogen TROR de har løsningen på træthed bag rattet....
Så tag nu hans indlæg som noget fornuftigt, og hvis i har lyst så skriv gerne noget til ham eller her....
Og drop for en gang skyld jeres mudderkast og gætterier...., for jeg mener nu at det kan være et så ret aalvorligt problem...
Og der sker jo mange uforklarlige ene ulykker på de danske veje, hvor der ikke findes en 100% afgørende forklaring på en ulykke, andet end gætterier...
Så kom nu frisk istedet for det muleri og mistænkeliggørelse.....
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
der er jo rigtig mange bilklubber i DK, med sammen liden skab- BIL
men det er kun det dårlige der kommer i fjernsynet, kan huske det ene år, hvor de vister 2 min fra DHB/DFB
også var det det,
kom nu ud og vis, det positiver ved det,
jan 2007
Følger: 258 Følgere: 204 Biler: 29 Emner: 267 Svar: 9.024
Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
nov 2007
Følger: 8 Følgere: 11 Biler: 2 Emner: 55 Svar: 6.838
http://www.youtube.com/watch?v=djE-BLrdDDc
Spøg til side, jeg har også prøvet at være tæt på, men plejer så at holde ind og sove en halv time:)
Men ja, den interessante vinkel ville da være folk som lever af at køre.
sep 2007
Følger: 37 Følgere: 34 Biler: 4 Emner: 68 Svar: 763
aug 2006
Følger: 62 Følgere: 59 Biler: 2 Emner: 122 Svar: 452
maj 2011
Følger: 79 Følgere: 77 Biler: 8 Emner: 283 Svar: 1.075
Faldt i søvn bag rattet