{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.728 visninger | Oprettet:

Peter A
Peter A
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Faldt i søvn bag rattet {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg er journalist på Station 2 - og sidder med en historie om mennesker, der falder i søvn bag rattet.

Der har tidligere været nogle tråde herinde angående det emne, men de er alle af ældre dato. Derfor vil jeg høre, om nogen af jer har været involveret i ulykker pga søvnmangel.

Svenske undersøgelser viser, at manglende søvn, kan være næsten lige så farligt som spitituskørsel.

I er meget velkomne til at skrive til mig på peto@tv2.dk. Alle henvendelser bliver selvfølgelig behandlet fortroligt.

Mvh
Peter Andersen, Station 2

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Flytte rengøring 1.500 kr.
  • Elektriker 500 kr.
  • Elektriker 750 kr.
  • Loftudtag ingen strøm 1.500 kr.
  • 3 timers gartner arbejde 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Faldt i søvn bag rattet
  • #1   4. apr 2013 Det er også halv farligt at køre med fuld blære!!

• #2   4. apr 2013 @mike: Men ikke farligt blæret at køre halvfuld!!

• #3   4. apr 2013 Lige præcis det har mythbusters også testet.. og ja søvnmangel og fuld blære er næsten sidestillet med at køre promille kørsel..

Der var også den historie med en dansk/tyrkisk famile der var på ferie hbor faren faldt i søvn bag rattet og kørte galt.. de fleste i bilen døde..

• #4   4. apr 2013 Jeg tror alle har prøvet det med at sidde bag rattet og nikke med hovedet, det er absolut ubehageligt! og når jeg der til holder jeg sq ind og får noget luft, eller sætter mig til at sove i 5-10min så kan man lidt igen.

Jeg har hørt om biler der kan holde øje med ens øjn aktivitet og advare en inden man er ved at falde i søvn, det er da faktisk ret smart.

• #5   4. apr 2013 jaaaa , er indtil flere gange faldet af min cykel fordi jeg faldt i søvn ...

• #6   4. apr 2013 forstår det ik, jeg er stik modsat, jeg kan være træt som ind i HELVEDE, men så snart jeg er bag rattet , evt rulle vinduet ned, så er jeg vågen som en hund på speed :S ? og selvfølgelig når jeg så er færdig med at køre f.eks 100 km eller sådan noget , så trænger trætheden self over smiley

• team 7000
    team 7000 Tilmeldt:
    jan 2013

Følger: 1 Emner: 10 Svar: 51
    #8   4. apr 2013 ^^ kan kun give dig 100000% ret!

• #9   4. apr 2013 Har du udtalt dig på Station 2 tidligere AFILI8ED?!? Mener da ellers lidt du kører samme stil nu, som den person du beskriver.....

• #10   4. apr 2013 Hmmm jeg er ked af at indrømme det men AFILI8ED har faktisk ret her.

HVER gang station 2 har haft noget med bilmiljøet at gøre er vi altid blevet udstillet som psykopater der er ude af kontrol.

og det har ALDRIG bragt noget godt med sig

• Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.712
    #12   4. apr 2013 AFILI8ED er det din hobby at falde i søvn bag rattet på din bil ?
    Garanteret ikke, så hvad er det helt præcist for en hobby du sammenligner dette med ?

• #13   4. apr 2013 OK - så er det derfor du er så stolt! Ha-ha.... ;o)

(Stolte som få.....)

• #14   4. apr 2013 Kan der måske være en grund til, at AFILI8ED ikke har bil oprettet?!? Narkolepsi måske.....??? ;o)

• #15   4. apr 2013 Giver Fileren ret , kan vi ikke bare stemme ham dersens journalisten ud smiley hahaha

• #16   4. apr 2013 Bare kontakt ejere af Chevrolet Spark. De er i risikogruppen

• #18   4. apr 2013 naa ikke underligt de caster herinde , ofte sidder der én tosse som ikke kom med på paradise hotel som alligevel øjner chancen for 15sek. tv tid i den bedste sendetid

haha

• #19   4. apr 2013 Tag noget speed inden turen - det skal holde jer vågen! ;o)

• Peter A
    Peter A Tilmeldt:
    apr 2013

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #20   4. apr 2013 Hej igen

Det er ganske frit for alle at henvende sig til mig.

Jeg søger efter folk i et bilforum, fordi der er en rimelig sansynlighed for, at folk herinde kører bil. Jeg er ligeglad med om folk kører for stærkt, tuner bilen og har andre vaner. Jeg er ude efter et menneske, der er faldet i søvn i trafikken. Om det er en ung eller gammel, mand eller kvinde er underordnet.

De fleste af os har nok prøvet at køre en lang tur og mærke trætheden komme snigende - jeg leder så efter dem, der ikke opdagede det i tide.

Mvh
    Peter, Station 2

• #22   4. apr 2013
    søg på Baboom.dk , pensionistgalleri.dk eller det lokale plejehjem !

• #23   4. apr 2013 AFILI8ED - Nu er station 2 jo et kriminal program. I den genre er det som oftest indslag om sager i samfundet som politiet tager sig af.

Så ja - dem der er med bliver oftest ikke udstillet som glansbilleder, fordi de ofte gør noget kriminelt/farligt (ellers ville de jo ikke være med i denne type program) og det uanset om det er bilister, bankrøvere eller hvad det nu måtte være.

Men vi kan da hurtigt blive enige om at der er ALT ALT for lidt i TV der omhandler noget for bilinteresserede, i forhold til hvor meget TV der produceres til at tilgodese andre interessegrupper i samfundet.

Jeg går meget op i biler mv. MEN jeg har ALDRIG følt mig truffet, når station 2 har vist noget som har kørt 150 km/t gennem en by, eller noget i den stil.

• #24   4. apr 2013 hvorledes kan dette fremstilles som noget positivt ?

Vedkommende som stiller op risikerer velsagtens sit kørekort ved at fortælle sin historie på landsdækkende tv ...

• #25   4. apr 2013 RR R
    Det er vel positivt at gøre opmærksom på et problem som bringer liv i fare. Ligesom "husk selen" eller "don't drink and drive" kampangner.

Man kan jo være anonym, hvis man er bange for der skal ske noget omkring ens historie.

• #26   4. apr 2013 AFILI8ED -> Nu er jeg sikker på, at der sidder flere folk herinde med gymnasielle uddannelser (mig selv iblandt), selv om man til tider kan få den opfattelse, at det modsatte er gældende. En højtuddannet samt intelligent person kan opføre sig ligeså åndssvagt i trafikken, som en udlært tømrer, dog er det altid sidstnævnte brian-typer, der bliver fremvist i dokumentar programmer - ofte i en kneppet VW eller gammel BMW, sjovt nok.

Dog tror jeg efterhånden det meste af befolkningen har lært, at tage langt det meste dokumentar/nyheds/reality tv meget kritisk. Det er altid produceret sindssygt subjektivt med fokus på enten at udstille, eller latterliggøre en bestemt gruppering eller generation.

• #27   4. apr 2013 Læs nu hvad manden skriver. Han søger HISTORIER, Anonyme eller ikke.. Så har du oplevet noget i den retning som Peter A beskriver, så smid ham da en mail..

• #28   4. apr 2013 så hellere de gjorde noget for at smide østeuropæere ud af danmark , de værdsætter ikke menneskeliv og slår såmænd gerne ihjel for 100kr.

for nyligt havde mine forældre indbrud og alt letomsætteligt er pistborte , er glad for de sov den nat !

• ImperialEagle
    ImperialEagle Tilmeldt:
    dec 2012

Følger: 1 Svar: 76
    #30   4. apr 2013 Jeg starter med en.

Min far (58 år) kørte fra schweiz hjem til DK og faldt i søvn ved hamburg.
    Når man triller i en behagelig Toyota som intet siger og man er små træt kan det snildt ske.
    Han påkørte autoværnet i venstre side med 140 i timen ca og drejede rundt et par gange. utroligt nok skete der dem intet . mine forældre og 2 søskende var i bilen. Det er skræmmende.
    Så snart jeg kan se at øjnene lukker , så holder jeg sku hellere inde og sover en halv time inden jeg forstsætter. det er LIVSFARLIGT at køre træt.

• #31   4. apr 2013 Jeg kan en anden hvor jeg selv var "offer" for sådan en bilist.

Kørte på motorvejen med min kæreste der var gravid (vi vidste det ikke på det tidspunkt) vejret var godt og vi havde egentlig god tid så jeg lå i midterbanen og kørte hvad jeg måtte.

Ud af det blå fløj en bil fra den modkørende bane over autoværnet og direkte hen mod os. Havde det ikke været for en meget hurtig reaktion var vi begge blevet ramt af bilen. Jeg undgik bilen men blev selvfølgelig ramt af alt det lort den havde hevet med sig.

Efterfølgende fik jeg bragt min bil til standsning og løb mod manden bil for at se om han var okay. Manden var stukket af og blev senere fanget af politiet.

(og mange tak til de biler der bare kørte videre uden at gøre en skid)
    vi var kun nogle få der stoppede for at hjælpe dem der eventuelt skulle være kommet til skade.

• Uknown #001
    Uknown #001 Tilmeldt:
    jan 2012

Følger: 1 Emner: 45 Svar: 319
    #32   4. apr 2013 Drop det med unge der falder i søvn, kører for stærkt, med alkohol i blodet, fyldt med stoffer.. En af de vigtigste ting der bliver lagt fokus på er de gamle idioter der sætter sig bag rattet. Gamle mennesker er farligere end unge der sover, fulde, på stoffer med 200 i timen, PÅ SAMME TID!

• #33   4. apr 2013 jeg kører KUN når jeg er søvnig, det er mest spændende..

• #34   4. apr 2013 Er det ikke bare at erkende at biler i sig selv er farlige. Om du er ung gammel mand kvinde så kan biler slå ihjel.

• #35   4. apr 2013 JEG SYNTES........ smiley

Og her kommer der endnu en af de lange.......

Hehe... nej måske er det et forkert sted at søge, da målgruppen herinde ofte er de unge...

Jeg har selv prøvet at falde i søvn flere gange, og har måtte skifte erhverv til sidst. jeg har også flere kollegaer der har prøvet det.
    Som en skriver at han bare ruller vinduet ned, eller hører højt og fedt musik, er ikke noget jeg vil anbefale i virkeligheden....
    For mig er det helt ok at der sættes fucus på dette, men ikke så meget ved almindelig bilister, men derimod hvor folk arbejder med kørsel i al almindelighed.

Samt at myndighederne ikke er intereseret i at hjælpe folk der kommer i en situation, hvor de ikke magter deres arbejde længere pga. træthed bag rattet...
    For her er man overladt til sig selv, og der er ikke focus nok på problemet.

Mange fortsætter bare, fordi de evt. er bange for at gå arbejdsløse bagefter....
    Jeg har selv kørt Taxa i mange år, ligesom bybus og rutebil, og lastbil....

Da jeg henvendte mig til diverse læger og komunale instanser osv. for at få hjælp til mit problem, var svaret kort fortalt at de mente at det var muligvis var uforsvarligt at føre en rutebil, med 30 personer i og at de godt kunne se problemet. men at jeg jo godt kunne vælge at køre evt. lastbil, da det jo kun var gods jeg skulle køre med, så jeg kunne jo bare søge ind ved en fragtvognmand...

Så der er ikke i komunernes eller lægernes øjne en risiko var at køre i en flere tons tung lastbil, som man jo med lethed kunne tromle flere fodgængere ned med, eller andre bilister for den sags skyld, BARE de ikke blev fragtet inde i køretøjet..

Og tro mig jeg har prøvet alle mulighedder for at bevare mit daværende job, men jeg måtte kaste håndklædet i ringen til sidst...

Jeg er diabetiker, og får mit kørekort godkendt hvert andet år, til erhvervsdelen, og til privatbil og motorcykkel hvert femte år,,, men KUN pga. Diabetes.....

Ingen myndigheder har råbt vagt i gevær overfor det, trods at jeg har gået dem på klingen... der er intet at gøre,, det accepteres ikke engang som en gyldig sygemelding....

Well Well, de har da forsøgt at holde kontrol via fartskriver i lastbiler og busser...
    Men taxa og bybusser og mindre varevogne, med evt. elektrikkere eller murer, tømmer osv. går lige fri på den konto, med hvor mange timer man må køre,, det er det rene slaraffenland.... og nu er det ved at være 7-8 år siden jeg kørte min sidst tur i bus. og taxa... men idag bliver chaufførene jo presset endnu hårdere end de allerede blev dengang....

I mit tilfælde skete der ikke ulykker osv. så jeg har været heldig, men det var ting som at køre over for fuldt rødt uden at registrer det. det har været tæt på mange gange at køre af vejen, samt at at lave skader på bus, taxa. og materiel osv. som kunne være undgået ved at man ikke har været frisk og udhvilet....

Kan ikke sige om disse ting er for gamle til projektet, men mere fucus bør der nu være på det...
    Kan ikke lige se at den uerfarende bilist (dagligdags bilist) falder i søvn ved rattet, og køre galt i smadder, sat overfor en lønnet ratholder og pedalsparker...
    Og ingen af os er overmennesker, og kan klare alt på trods af at nogen TROR de har løsningen på træthed bag rattet....

Så tag nu hans indlæg som noget fornuftigt, og hvis i har lyst så skriv gerne noget til ham eller her....

Og drop for en gang skyld jeres mudderkast og gætterier...., for jeg mener nu at det kan være et så ret aalvorligt problem...

Og der sker jo mange uforklarlige ene ulykker på de danske veje, hvor der ikke findes en 100% afgørende forklaring på en ulykke, andet end gætterier...

Så kom nu frisk istedet for det muleri og mistænkeliggørelse..... smiley

• #36   4. apr 2013 ja de glemmer helt og fortælle om det fællesskab, man kan have ved at være interesseret i biler,

der er jo rigtig mange bilklubber i DK, med sammen liden skab- BIL

men det er kun det dårlige der kommer i fjernsynet, kan huske det ene år, hvor de vister 2 min fra DHB/DFB
    også var det det,

kom nu ud og vis, det positiver ved det,

• #37   4. apr 2013 Jeg ha lavet en Ascona CC om til en Corsa vad at smadre i den ene grøft, derefter den anden grøft, flyve 10 meter ryge ind i et træ og lande oppe på vejen.. Jeg steg ud af bilen og undrede mig over at lortet ikke ville starte og kiggede i motorrummet og der var batteriet smadret over imellem manifold og køler og alt stod og syrede.. Så gik jeg rundt om bilen og konstaterede at alle døre var smadrede og ikke kunne åbnes, udover førerdøren, alle vinduer var smadrede, alt i bilen var spredt ca. 100 meter rundt om bilen (værktøj, dele, fjedre mm) Ingen hjul kunne dreje, bærearme var knækket.. Min kammerat kunne ikke slæbe bilen den efterfølgende dag... Så jeg falder ALDRIG i søvn igen under en køretur.....

• TruckerBenny A
    TruckerBenny A Hjælpe-administrator

Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
    #38   4. apr 2013 I forbindelse med mit tidligere arbejde som chauffør har jeg en gang været ret tæt på at falde i søvn bag rattet. Faktisk en ubehagelig oplevelse da jeg på selve tidspunktet kørte temmelig stærkt lastbil på en landevej

• TruckerBenny A

#39   4. apr 2013 90 km/t er der pænt meget hvis den samtidig vejer 48 tons plus lidt smiley

• TruckerBenny A

#40   4. apr 2013 Det gør de altså når der er læs på, nogen kommer op på 54 tons nu lovligt !

• #41   4. apr 2013 Jeg faldt i søvn og vågnede i en ny Bugatti;)

http://www.youtube.com/watch?v=djE-BLrdDDc

Spøg til side, jeg har også prøvet at være tæt på, men plejer så at holde ind og sove en halv time:)

Men ja, den interessante vinkel ville da være folk som lever af at køre.

• #42   6. apr 2013 De fleste der falder i søvn bag rattet er ikke pga. søvnmangel, men pga dehydrering. Folk glemmer simpelthen at drikke når de kører bil, især på motorvejen hvor kørslen er meget monoton. Mangel på væske gør kroppen træt og man opfatter ikke på sammen måde at man er træt som hvis man ikke har sovet nok.

• #43   6. apr 2013 Jeg er alt for glad for min bil til at falde i søvn bag rattet - den skal sgu nok holde mig vågen, haha!

• #44   9. apr 2013 er det ikke normalt at falde i søvn bag rattet ? hmmm

Kommentér på:
Faldt i søvn bag rattet

Annonce