{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.899 visninger | Oprettet:

Benzin vs diesel - hvad koster det ? {{forumTopicSubject}}

Hejsa folkens

Som mit tidligere indlæg viste, er vi på jagt efter en ny bil

Men nu kommer det problem at vi ikke aner om det skal være benzin eller diesel ?

Hvad er der af plus og minus på dem ? tænker ikke vedligeholdelse osv, men forsikring, vægtafgift og diverse afgifter, hvad er så billigst ?

Mvh

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Benzin vs diesel - hvad koster det ?
  • #1   22. apr 2013 kommer helt an på hvor langt du køre...
    Du skal have et rimeligt seriøst kørselsbehov for at diesel kan svare sig...
    Men Bilbasen, plejer at være et godt sted at se vægtafgift osv for de enkelt biler, så må du slev til at regne ud om det kan svare sig for dig.

• #2   22. apr 2013 hvor langt kører du ? er det mange korte ture ?

• #3   22. apr 2013 Det passer jo ikke Dan. smiley

på Golf 3 kan det svare sig med benzin hvis du kører mindre end 6000 km årligt, ellers er diesel billigst.

• #4   22. apr 2013 Nej man skal da ej Dan, hvad pokker bygger du den tåbeligt påstand på.?

Jeg har 20km på arbejde og jeg kører diesel. E46 330D
    Min bror har 100km. og kører benzin. VW UP.

Forsikring kommer an på hvilken bil du vælger, hvor du bor, hvor gammel du er, hvor langt du kører osv.

alle de her ting du spørger om kan du selv finde svaret på ved at ringe lidt rundt.

• #5   22. apr 2013 Jeg er gået fra at køre 14 km om dagen til 100 km om dagen, kun kørsel til og fra arbejdet, så kommer der jo en masse oveni derudover.

så jeg har skiftet min Leon Cupra ud med en Lupo 3L smiley det er satme fedt at tanke til lige under 10,- literen, og så køre 29 km/l... men for helvede den er også tarvelig den lille spand.

Men jeg kiggede efter Golf 4 tdi, men en 90 Hk 1.9 TDI golf 4, den koster 4300,- i grøn afgift, og så kommer der 1000,- i partikelfilter straf afgift. det bringer den jo op på 5300,- om året ?? selvom den er opgivet til 20.4 km/l.
    og så sådan en Cupra som jeg havde, den koster kun lige over 4000,- i grøn afgift, med en opgivelse på 12 km/l. det er jo HELT sort at den diesel gryde skal koste mere. så jeg blev meget overrasket over hvor dyre de diesel biler er blevet i grøn afgift ( har aldrig haft diesel bil før, så vidste intet om det ).

Men jeg regner også med at trille i hvert fald 30.000 km om året. og med det ville jeg mene at diesel kan svare sig.

men det kommer jo an på hvad du sætter tingene op i mod. hvilken benzin motor, kontra diesel motor ?

plus/minus... tjaa. jeg HADER lyden af diesel biler, fedtede tankpistoler, sløøøøv gas respons osv osv. men det er jo en smagssag.
    Diesel er potentielt dyrere i rep, mht. til dyser osv. tilsodninger er meget udbredt.

• #6   22. apr 2013 Anders H : det er lige det jeg mener med, at det kommer an på hvad man sætter op mod hinanden. fordi er det en Vw up! mod en Audi A8 4.2 TDI. så er up jo billigst, trods benzin.

men er det en golf 5 1.9 tdi kontra Golf 5 1.6 benzin, så er det jo en HELT anden snak. derfor syntes jeg der mangler lidt info, for at kunne svare på spørgsmålet smiley

• #7   22. apr 2013 traktor juice er noget fanden har skabt.. og når man gennemgår regnestykket med grønafgift, højere brugtpris, så kan det pludselig ikke svare sig med en diesel medmindre man har langt at køre hver dag..

• #8   22. apr 2013 Det kommer naturligvis an på hvad du sammenligner med, og hvor meget man er villig til at betale pr km, som man køre...
    Jeg har pt en behov der hedder 35.000 km om året, så jeg kan godt forsvare at køre diesel, men man jeg skulle ikke have meget mindre for at mit dieselregnskab ikke kunne gå op.
    Da opretteren af tråden her, har ikke nævnt nogle biler, køreselbehov osv, så det er op til ham selv at regne på det. Og som "Andreas K Cupra sælges" skriver er det helt en smagssag, hvad man er til smiley

• #9   22. apr 2013 Mirza. Hvordan kan højere brugtpris være negativt for diesel bil?

Så vidt jeg kan regne ud betyder det at diesel bilen har et lavere afskrivning.

• #10   22. apr 2013 De koster jo mere fra nye, værditabet er %-mæssigt det samme, men i kroner og øre så vil tabet være større.. (der er selvf forskel på modeller) men som udgangspunkt er værdistabet større på en diesel bil da den jo er mere dyr.

Og så skal man slet ikke begynde at tænke på topstykker, turbo, dyser, dieselpumpe mm..

• #11   22. apr 2013 men igen kommer det jo an på hvad biler der er tale om.

mirza, hvis en diesel koster 20.000,- mere for ny, og så også er 20.000,- dyrere på brugt markedet, taber man jo ikke en krone mere ? ikke at det altid er sådan.

men er det en ny skoda octavia der kun skal køre 3 år, og sælges igen, og bilen kører under fuld garanti i hele ejertiden, så er det jo ligemeget med dyser, topstykker osv osv. koster jo gratis.
    og er det en gaaaaammel olie brænder, så sker det nok ikke, i så stort omgang.

• #12   22. apr 2013 Woow folk har nogle oldnordiske holdninger til diesel biler.. -_- Jeg kører pt 5000 km om året, selv der er min mercer den billigste bil overhovedet at eje, så kilometer har ikke en disse at sige.. Forskellen på en diesel bil og benziner er så minimal idag i indkøb at det har ingen indflydelse på afskrivningen, da det vil give det samme hvis ikke det er bedre på en diesel bil efter f.eks 3 år, da diesel bilen klart har en bedre gensalgs værdi.. Det eneste jeg personligt går op i er hvor mange penge der ryger i svinet når man skal tanke.. Vægtafgift og forsikring ved man altid hvad koster, det kører jo bare automatisk over PBS, så det tænker man ikke over efter de første måneder alligevel.. Vil gerne se en benzin bil der kan give mig ligeså meget komfort og køreglæde som min pickup og som er billigere i reperationer? Jeg giver 2500 kr. for en kaskoforsikring, 2600 i vægtafgift om året og tanker pt. til 9.60 kr. pr liter diesel?? Nogen eksempler tak?? Kører også nemt 16-17 km literen.. Folk trænger til at stikke de der diesel fordomme op et sted hvor solen ikke skinner..

• #13   22. apr 2013 Andreas.. Lad os tage udgangspunkt i noget alle kender og kan forholde sig til..

2 stk Golf V bezin vs. diesel..

Den billigste benzin koster 68k (bilbasen) nyprisen var 218k = 150k tabt.

Den billigste diesel koster 75k (bilbasen) nyprisen var 300k = 225k tabt.

begge er fra 04/05 det er 8000kr man taber mere om året på en diesel end benzin.. for slet ikke at snakke om renter og lån af de 75.000kr i forskel..

• #14   22. apr 2013 Bare fordi vægtafgift, forsikring køre automatisk over PBS skal det da stadigvæk tages med i regnestykket, når man skal pris pr km!?

• #15   22. apr 2013 Dan, forskellen på forsikring er jo nærmest ingen, den er minimal medmindre man er nystarter.

Eller man kører 1.0, 1.2 eller hvad folk nu vil have.

• #16   22. apr 2013 Så tag det med i regnestykket? smiley Find en benziner der er billigere?

• #17   22. apr 2013 Kommer jo igen an på hvad man sammenligner med...
    Jeg ved ikke hvad i giver i forsikring, jeg ved ikke hvad i køre om året, jeg ved ikke hvad i er villige til at give pr km i køre, jeg ved ikke om i syntes det er fedt at køre diesel eller benzin, jeg ved ikke om i vil have en golf 2 eller en Audi RS6.
    Der er ingen facit for sådan noget her, det skal man gøre op med sig selv, hvad der er billigst, og hvad man selv vil have. smiley

• #18   22. apr 2013 Golf 3;
    1.8 benzin 90 hk, 12 km/l.
    9000 i forsikring, 1500 vægtafgift.

1.9 TDi 90 hk, 20 km/l
    7000 i forsikring, 3200 i vægtafgift inkl div. straffe.

Benzin forsikringen kunne nok godt findes til omkring 7000 også. smiley

• #19   22. apr 2013 Og hvis du skal sammenligne de to modeller fra Bilbasen er det nok dem her du skal bruge..

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-v/14-trendline/1586469

http://www.bilbasen.dk/brugt/bil/vw/golf-v/19-tdi-105-trendline/1637706

Samme kilometer, samme udstyr og de 2 billigste.. Der er kun 65.000 kr. i forskel men hvem vil købe en benziner der snart har sneget sig op på 300.000 km? Udover det er det billigere at have diesel modellen fra den dag idag, hvad angår total økonomi.. Men du er også nødt til at tage med hvor meget man så har sparet til brændstof i den tid man har haft bilen plus den forskel der var i prisen på diesel og benzin DENGANG både at tanke og i indkøb! smiley

• #20   22. apr 2013 Dan P.. hvilken Mercedes giver du 2600kr om året for i afgift ??

og tak fordi du bekræfter mit regnestykke med de 2 Golf.. der er 65.000kr til forskel (plus renter af de 65k = 10k på 8 år ?)

dvs 75k.. og grønafgift er 1500kr højere for diesel.. det er knap 15k.

altså 90k sparer man.. efter 250.000km så bruger man 60.000kr mere på benzin end diesel.. altså er der stadig sparet 30.000kr

• #21   22. apr 2013 ja der skal nemlig overvejes en masse ting, for at få det rigtige billede af forskellen smiley

Jeg har købt en Lupo 3L, rigtig lille møgspand der ikke kan noget som helst.
    men har pt. kørt 29 km/l i den, og med 240,- i årlig grøn afgift og 1000,- i Partikelfilter straf, så er den rimelig billig, når man snakker diesel biler.
    Jeg sparer 3500,- om måneden kontra min Leon Cupra. kun i brændstof, forsikring og grønafgift. det er selvfølgelig heller ikke lige så sjovt, eller sejt eller noget at køre lupo, men det luner da i boglommen lige at køre lidt tid i sådan en lille spand.

• #22   22. apr 2013 Præcis, nogle vil hellere skyde end ses i en sparegris, hvor andre spare hvor de kan smiley

• #23   22. apr 2013 Mirza - Du kunne jo bruge 2 sekunder og læse det igennem jeg har skrevet og evt. klikke på min profil så havde du svaret på dit spørgsmål.. smiley Udover det kan jeg godt li den måde du runder alt op? F.eks. bliver 1500 kr. om året i 8 år 15.000 kr? Argggg... Du kan jo ikke reelt udtale dig om hvad folk giver i renter.. Nogen giver 2% andre giver 7% og nogen køber kontant..

• #24   22. apr 2013 2013 - 2009 = 9 år = 13500kr..

kender ikke ret mange som køber gadebiler til 300.000kr kontant..

• #25   22. apr 2013 2013 - 2009 = 9 år? Er ikke lige med? Det giver 4 år.. smiley

• #26   22. apr 2013 Jeg skrev forkert, hvis du ser de biler som der er linket til på bilbasen så er de fra 2004

• #27   22. apr 2013 Nu ha rjeg kun læst de første indlæg..

Men ang behov.. Så er det få ture, men okey mange KM.. det bliver til og fra sommerhus i Sverige med 160km hver vej, eller ture til Bornholm med ca samme KM.. Og hvorfor så ha en bil.. fordi vi har råd smiley

• #28   22. apr 2013 Arggg Mirza den ene er fra 2005 - Sjovt nok den der er diesel og dyre..

• #29   22. apr 2013 Mirza. Så en diesel motor koster simpelthen 82.000 kr ekstra i indkøb?

Jeg tror du skulle prøve at finde nogle modeller der passer til hinanden. Og ikke bare finde det billigste skrammel til salg. Noget er hvad en bil står til salg til. Noget helt andet er hvad de bliver solgt til.

Find lige en benzin bil der svare til min seat ibiza i størrelse og motor effekt. Så skal vi hurtig lave et ordenligt regnestykke. smiley

Du har bare ikke fået dine skyklapper af endnu. Du har bare set dig sur på diesel biler. Derfor skal alt jo lige rundes op osv.

• #30   22. apr 2013 Simon.. jeg har lavet et regnestykke.. nu er det din tur.. find en vilkårlig bil der er 3 år gammel og regn ud hvad værditabet er på en benzin kontra diesel..

og hvis man ikke tager udgangspunkt i de billigste modeller, så kan man jo sætte regnestykket op til sin fordel, det er ikke fair..!

• #31   22. apr 2013 Derfor vælg en benzin bil der er tilsvarende min i ibiza. Så skal jeg nok lave en beregning på det. smiley

Så kan du ikke komme og sige jeg har valgt en bil til min fordel. Du har helt frit valg så længe den matcher bilens størrelse.

• kenn C
    kenn C Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 2 Emner: 20 Svar: 130
    #32   24. maj 2013 i 2014 eller 2015 bliver diesel og benzin harmoniseret så det bliver lige som i sverige
    næsten samme pris.
    Svenske priser
    Benzin ca 15 sv kr
    Diesel ca 15 øre billigere
    Og ingen grøn afgift de første 5 år for de mest økonomiske modeller.som tak for du valgte en øko bil.

• #33   24. maj 2013 dan P: jeg giver 4000,- i kasko, 580,- i ejerafgift og tanker benz til 11,-, kører 18 på literen. Ved de 5000 km. om året kører jeg 288,- billigere end dig, i en spritny bil.

• #34   24. maj 2013 Dan P

Det er på ingen måde rigtigt..

Grunden til at du kun giver 2600 årligt i vægtafgift er fordi din er en pickup/gulplade fra før 97.. Hvis din havde været på hvide plader ville den koste 10.860..

• #35   25. maj 2013 Woow folk herinde er retarderet? Har intelligensen bare styrt dykket de sidste par år? Hvor står der om vi snakker om gul eller hvidpladet biler? Læs nu hele indlægget igennem inden i svare.. Du er sgu ikke til at snyde Luca J..

Erling læs nu ordentligt igennem.. Kan du tage 2 tons på krogen? Har du noget luksus i form af ikke standard udstyr? Automatgear? Kan fortælle jeg nu betaler 2200 i forsikring da den er blevet klassisk..

• #36   25. maj 2013 Jeg har masser af luksus. Det er jo smag og behag hvad der er luksus. Det er luksus for mig at have en ny bil og ikke skulle tænke på rep og syn. Jeg kommer heller aldrig til at have et værditab på rundt regnet 1 kr. pr. km. som din mercer. Hvornår er autogear blevet luksus?. Standard udstyret, som elruder, varme i sæder, bagsæde, bagagerum, bluetooth, elspejle/indklappelige, fjernbetjent centrallås osv., er luksus i min verden. Og ja, jeg har haft klassisk pickup, Omega 3.0 og kassevogn. Jeg tror ikke helt vi kan lave en ordentlig sammenligning.

• #37   25. maj 2013 Nej Dan P. Men du kan ikke sammenligne din pickup der kører på 1/4 vægtafgift med en alm. hvidplade..

• #38   25. maj 2013 Hvis du kører Mercedes behøver du heller ikke tænke på rep.. smiley Du er den eneste af os 2 der stadig har en bil der får et værditab.. Men det følger med når man kører ny bil.. Det eneste du har i din Micra som jeg ikke har i min 25 år gammel bil er el-spejle.. smiley Min bil er heller ikke en af de 130.000 Micra-ere der nu bliver tilbage kaldt.. Kan da sagtens sammenligne med min pick up.. Den transportere mig fra A til B ligesom alle andre biler? smiley Bare billigere..

• #39   26. maj 2013 Min Micra er heller ikke blandt de 130000 smiley Det var 02-06 modellen... Arh, der har nok været reppet lidt på Merceren.. Der er da vist heller ikke meget originalt tilbage smiley Men, pæn bil ellers.

• kenn C
    kenn C Tilmeldt:
    aug 2012

Følger: 2 Emner: 20 Svar: 130
    #40   26. maj 2013 Hvad så Holmer.
    Hvilken bil har du så købt.?

Kommentér på:
Benzin vs diesel - hvad koster det ?

Annonce