{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
21.837 visninger | Oprettet:

Vigtigheden af centreringsringe ! ? {{forumTopicSubject}}

Når man læser div indlæg her på siden ser det ud til at de fleste går ekstremt meget op i at der monteres centreringsringe. Jeg kan seriøst ikke få øje på HVORFOR det skulle være SÅ skide vigtigt når bolthullerne i fælgen ellers passer til navet de skal sidde på.

Jeg har ALDRIG brugt de ringe og har ALDRIG haft problemer af nogen art.

Er der et orakel der vil forklare helt hvad gavn de har, udover at det er nemmere at fælgen er styret ved montage.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vigtigheden af centreringsringe ! ?
  • #1   27. apr 2013 hvis ikke de passer kan lortet begynde at hoppe

  • #3   27. apr 2013 Hvis ikke hvad passer ?. Jeg kan følge det hvis boltafstanden ikke er ens på fælg kontra navet. Men ellers NOT. Boltene er sku da koniske og 4 eller 5 huller så er der sku i min verden ikke noget der ikke bliver styret på plads.

  • #5   27. apr 2013 Morten. Forklar mig lige den med belastningen ?. Du mener simpelthen at den ring bærer fælgen og aflaster boltene !.

  • #6   27. apr 2013 Det er lidt forskelligt. Nogle er nemme at smide på uden centerringe, andre hopper bare. Jeg har en bmw e36 kørende med 19 tommer uden centreringsringe. Og de er et helvede at montere. Skak prøve en 2 - 3 gange før den ikke ryster.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #7   27. apr 2013 Hvis hullerne ellers passer, så er det pisse ligegyldigt med centrerings ringe. Men skal man bruge slingrebolte, så er det vigtigt at de satans ringe er der....

  • #8   27. apr 2013 Så i miner simpelthen at jeg bare har været helt utroligt heldig med mine over 20 biler gennem tiden :-). I think not.

  • #9   27. apr 2013 Jeg har også svært ved at se at et plast-ring skulle have nogen som helst magt over 4-5stk 12mm bolte. I min verden er det kun for at lette monteringen, og hvis man ellers bare husker at skrue boltene eller møtrikkerne løst ind, og derefter krydsspænder dem, istedet for bare at pløje den første ind med en luftnøgle, så skulle de ikke gerne hoppe.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #10   27. apr 2013 Jeg har kun brugt dem sammen med slingrebolte, ellers er det været pisseligegyldigt...

  • berndt k
    berndt k Tilmeldt:
    aug 2009

    Følgere: 1 Emner: 71 Svar: 934
    #12   27. apr 2013 Det er ikke kun fornemmelsen af at hjulet hopper af man kan få uden centerringe, på min golf 2 faldt mit venstre forhjul af under kørsel pga manglende centreringsring på den fælg. (mekanikerens dom) Dette resulterede i, at gevindet i navet var næsten ædt op af boltene.

  • #13   27. apr 2013 Det skam ikke kun for at gøre monteringen lettere.... Min bil hoppede afhelveds til uden centreringsringe, da jeg fik centrerings ringe på , hoppede den slet ikke.

  • #15   27. apr 2013 Inponerende at du haft 20 biler hvor ingen af dem har haft en passende centrering..det må jeg sige..


  • #17   27. apr 2013 som der bliver skrevet så kan bilen komme til og hoppe jeg har osse oplevet dog kun i et tilfælde hvor fælgene ville rende løse og der manglede osse ringe og for at de ikke skulle rende løse skulle man vold spænde boltene som jo heller ikke er megningen og de holder ikke boltene men navnet centreingsringe siger vel sig selv det er for og centrere fælget på navet

  • #19   27. apr 2013 Jeg er helt enig med trådstarter. Jeg har gennem min snart lange bilkarriere heller aldrig gidet centreringsringe. Det er for at lette monteringen. Hvis boltene ellers er de rigtige så skal fælgen altså centrere fuldstændigt rigtigt blot ved tilspændingen. det er jo derfor de er koniske.

    MÅSKE - hvis man ikke har håndelaget og følelsen i hånden, kan man komme til at spænde forkert. Altså - som tidligere nævnt - spænde den ene for hårdt inden de andre er spændt - så selvcentreringen ikke kan ske korrekt.

    En lille plastikring holder da absolut intet når først boltene er spændt.

    Utroligt dette emne bliver ved med at komme op. Centreringsringene er noglegange dejlige ved monteringen - så hullerne sidder rigtigt når man stikker boltene i - eller hvis man ikke magter at spænde boltene med små stille og rolige nyk på kryds, som man jo naturligvis altid gør, når man spænder et hjul.


  • #20   27. apr 2013 http://peecee.dk/uploads/042013/IMG_0025.JPG

    Fælge påmonteret for ikke længe siden.
    Først uden centreringsringe.... Da man rundede 30 kmt kunne man tydeligvis mærke at den ikke kørte som den skulle.
    Hjem igen, putte centreringsringe på, og problem var så løst..

    Boltene blev skruet i med fingrene, spændt på kryds indtil de var spændt tilpas.

    En køretur efter og selv på 150 kmt var der ingenting.

    Så ja, de centreringsringe var NØDVENDIGE åbenbart.


  • #21   27. apr 2013 Så må der være noget med boltene. Noget må være galt siden den ikke centrerer rigtigt ved tilspændingen. Måske for små / for lille liameter i forhold til hullerne i fælge. WHO KNOWS.

    Jeg har aldrig nogensinde oplevet et problem. Og hvis jeg oplevede det - ville jeg kontrollere om hjulboltene var rigtigt udformede - med korrekte koniske form osv.


  • #22   27. apr 2013 Vi går ihvertfald ikke op i center ringe på værkstedet jeg arbejder på eftersom boltene jo som tidl. nævnt er koniske og de centrere fælgen udemærket

    MVH


  • #23   27. apr 2013 Samtlige 20 biler jeg har haft, over de sidste 26 år, har aldrig kørt med de ringe og har aldrig haft problemer....

  • #26   27. apr 2013 erling

    Før der var købt sommerfælge blev der også benyttet almindelig kedelige fælge med sommerdæk på og kedelige stålfælge med vinterdæk på. Der har heller aldrig været noget med centreringsringe smiley

    Men det skulle der åbenbart på denne gang.


  • #27   27. apr 2013 Bare husk centreringsringene, ellers kommer sæderne til at sidde skævt smiley

  • #28   27. apr 2013 Swag: ja i "gamle" dage købte man fælge, osse alu, der passede til bilen.

  • #30   27. apr 2013 Kun med ringe..

  • #31   27. apr 2013 erling

    Du jo snot dum at høre på smiley

    En Opel Astra H kører med 5x112.
    De vinterhjul som sad på i forvejen var ET 35 hvis jeg husker rigtigt.
    De nye sommerhjul var et 34 eller sådan noget. Nu husker jeg ikke helt korrekt, men der var ikke meget forskel på ET. Ergo, så skulle de passe uden nogen problemer smiley


  • #32   27. apr 2013 Jeg tror ikke at de ringe fandtes dengang man kørte med hhv. 7" og 8" brede cobra fælge, på sin Taunus smiley
    Gad nok vide hvad Peugeot sæder har med centreringsringe at gøre smiley


  • #33   27. apr 2013 Nu taler Eling vil om at man købte fælge med korrekte størrelse centerhul til bilen - og ikke masseproducerede "one-size-fits-all" fælge som idag. Det har han ret i.

  • #34   27. apr 2013 Malkeren: nemlig... ET er jo noget helt andet. Blev faktisk kaldt til syn med den omtalte Taunus, da sporvidden var 8 cm. for bred smiley Men godt så det ud smiley

  • #35   27. apr 2013 Swag..
    Not..
    Astra h køre 5x110.. smiley


  • #36   27. apr 2013 Dennis

    Ifølge t-hansens hjemmeside når man prøver fælge så står der 112 smiley


  • #37   27. apr 2013 Nææ, der stod nu 5x110. Men mener der stod 5x112 da jeg var derinde sidst. Mærkeligt smiley Fælgene er åbenbart 112 smiley

  • #38   27. apr 2013 Godt at se der ER nogle der er af samme mening som mig . Jeg tror den skare af folk der sværger til de skide ringe gør det fordi de bla herinde er blevet tudet ørene fulde af formaninger (som med så meget andet pis) og derfor ikke VED bedre.

    Men bevares da. Køb da endelig de ringe hvis det får jer til at sove roligt.


  • #39   27. apr 2013 Jamen jeg er en af dem der siger at de ringe kan gøre en forskel på nogle biler. Men nu er jeg også ekstra opmærksom på om der er den mindste vibration eller urolighed i bilen. Det er du nok ikke opmærksom på. Du kører nok bare

  • #40   27. apr 2013 Der tager du da så absolut så meget fejl du kunne.
    Jeg er skam rigeligt opmærksom på vibrationer og uroligheder. Der har bare aldrig været noget på grund af manglende ringe.

    En karkasse har været defekt og et par gange har afbalanceringen måtte friskes op men det er da så vist også det. Aldrig noget der har krævet at jeg købte centreringsringe.



  • #41   28. apr 2013 De biler i mærker forskel på, havde i nok oplevet samme forskel hvis i havde taget hjulet af - og monteret det igen uden plastik-ring. Måske i bare havde spændt dem forkert til 1. gang. Ren placebo.

  • #42   28. apr 2013 Det kræver man er mere omhyggelig med tilspændingen og korrekt centrering af fælgen mens man monterer hjulet. Det er det eneste centreringsringen er til; at hjælpe med monteringen og gøre den nemmere - selvom man ikke spænder boltene i korrekt krydsmønster - og lidt af gangen.

    Sådan er dét. Godnat ole.


  • #43   28. apr 2013 Jeg syntes de er rare, de letter monteringen... Men det er vist også det...

  • #44   1. maj 2013 Ved fuld belastning har det meget at sige om presset ligger på hjulboltene eller på navet. Derfor det største pres skal ligge på navet, som det gør når centreringsringen eller fælgen passer 100%. Der skal boltene bare holde fælgen ind til navet og sørge for det ikke hopper af, hvorimod uden centreringsringen, så vil boltene blive udsat for ekstra stort pres ved maks belastning.
    Men det er kun utrolig vigtigt i motorsport henseende hvor materialet bliver fuldt udnyttet, det gør ikke lige så meget på en personbil. Dog ville jeg aldrig selv montere noget der ikke passede 100% på. Og det her er det rigtige svar.
    Har oplevet både skidt og godt ved centreringsringe og uden, dog på en rallybil, hvor materialet netop bliver udnyttet, så der er ikke nogen diskussion der! God weekend.


  • #45   1. maj 2013 De sidder der helt sikker bare for sjov.

  • #46   1. maj 2013 Har aldrig brugt dem og kommer aldrig til at bruge dem.. har sgu ikke haft nogle hjul som hopper lol

  • #47   1. maj 2013 Amen plastringe bærer jo ikke fælget, folk skal bare lære at sætte det skide fælg rigtigt på første gang.. Har sku heller aldrig prøvet at det har hoppet uden de ringe

  • #49   2. maj 2013 "men man kan være uheldig at ramme et hul i vejen, og grundet manglende centreringsringe resikere at hjulet falder af pga at boltene knækker."

    Er du gal mand, jeg har aldrig hørt noget lignende. 4-5 stk M20 bolte ? som knækker pga at man rammer et hul i vejen..

    Hvis det er M20 bolte i 8.8 kvalitet så kan de klare en regningsmæssig belastning på 35 tons..


  • #50   2. maj 2013 Du må gerne udlade centreringsringe...

    Men så skal du også være sikker på at bolt tykkelsen, og hullerne i fælgende og ikke mindst det koniske i bolte/måtrikker passer netop til de fælge du monterer....

    Det er ting folk glemmer at tage højde for, for hvis bolte (det koniske) ikke har samme og korekte mål som fælgene, og de er for små, så risikerer du at spænde skævt,,, jeg har nu haft rigtig mange inde på mit værksted der ikke kunne forstå at deres hjul hoppede efter de havde købt nye fælge, og brugt eksempelvis bolte / møtrikker fra deres gamle stålfælge eller alufælge...

    Og ikke fået de korekte bolte / møtrikker med, og at de så var for små, så de slet ikke centrede ordentligt...
    Ligesom at nogen ikke ved hvordan man krydsspænder hjulbolte osv...

    Så jo der vil centreringsringe skam hjælpe dem, da de færreste har viden eller erfaring til at konstatere om deres koniske bolte fra de gamle fælge passer til de nye de monterer...

    Og tro mig jeg har set det tit.....

    Mirza A

    Jo jo hvis de ikke er spændt ordentligt......

    Men ja i mine unge dage, kørte jeg da nogen gange rundt med kun 2 eller 3 bolte, da jeg ikke havde nok der passede.....

    Så jo der skal meget til hvis man spænder sine hjulbasser ordentligt på.... smiley


  • #51   2. maj 2013 Klart nok, tingene skal passe smiley men det gælder ikke kun hjul, men også alle de andre ting, hvis man ikke spænder sin styrekugle korrekt, og sikrer den, så kan det også gå galt..

  • #52   2. maj 2013 Netop... men utroligt hvor mange der ikke spænder nok, og hvor mange der knækker hjulbolte ved overspænding... (kan jo ses jævnligt herinde.. )

    Og hvad hvis man har spændt boltene så meget at de er lige før bristepunktet, så er der jo ikke langt til en FAIL situtaion hvis man bare rammer et lille bitte hul i vejen... smiley


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #53   2. maj 2013 Nu er det jo ikke M20 bolte, men M12-M14 bolte i finere stigning end standard. Men der skal mere end et hul i vejen, til at knække de 4-5 bolte i hvert hjul. Jeg har fået at vide at man som MINIMUM kan løfte 8 tons lodret, i 8 mm styrke 8.8.

    Jeg er overbevist om, at hvis man kører i sådan et stort eller dybt hul i vejen, så er der andet der bliver skadet inden hjulboltene knækker. Fælg og dæk bliver smadret, hjulophæng og styretøj osv bliver også ødelagt, inden de hjulbolte kommer noget som helst til.


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #55   2. maj 2013 Nu er normale hjulbolte ikke lavet af marcipan, så der skal en del mere til at knække dem end et hul i vejen... Men ja, det sidste har du helt ret i... smiley

  • #57   3. maj 2013 "Jeg har fået at vide at man som MINIMUM kan løfte 8 tons lodret, i 8 mm styrke 8.8."

    ja men du kan kun belaste bolten med 1,5 tons sideværts..


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #58   3. maj 2013 ja mirza, som mener at hjulbolte er M20... Det var som et eksempel, som man bruger som tommelfingerregel i nogle henseender, for så overbelaster man ikke noget... Hvad er den sideværts belasningsstyrke så, på en M12x1,5 hjulbolt i styrke 10.9?

  • #59   3. maj 2013 Jeg satte spørgsmålstegn efter M20, jeg var nemlig ikke sikker og det fremgik af mit indlæg, mine tal er derimod rigtige..

    Svaret på dit spørgsmål er 4,2tons sideværts (karakteristisk, i praksis regner man omkring 3-3,5 tons)


  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #60   3. maj 2013 Fint, 3 tons gange 5 hjulbolte = 15 tons i sideværts belastningsstyrke, det vil sige at brudstyrken så er en smule højere. Udfra det mener man alligevel, at en almindelig bil på ca 1200 kg, kan udvikle et sådan højt tryk med et hjul, mod et hul i vejen på et splitsekund?

    I believe not. End of discussion.


  • #61   3. maj 2013 det ER brudstyrken.. og i øvrigt så kan en 8mm 8.8 bolt kun klare et træk på ca. 2 tons..

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #62   3. maj 2013 Det kan stadig ikke lade sig gøre, selvom brudstyrken er 3 tons pr bolt. Folk mener åbenbart at deres hjul er monteret med ostehaps...

  • #63   3. maj 2013 Enig, jeg skriver også længere op at jeg ikke bruger ringene..

  • #64   3. maj 2013 Buggi. Præcis det jeg skrev længere oppe:


    Malkeren

    Online 27. apr kl. 15:13
    Så må der være noget med boltene. Noget må være galt siden den ikke centrerer rigtigt ved tilspændingen. Måske for små / for lille liameter i forhold til hullerne i fælge. WHO KNOWS.

    Jeg har aldrig nogensinde oplevet et problem. Og hvis jeg oplevede det - ville jeg kontrollere om hjulboltene var rigtigt udformede - med korrekte koniske form osv.
    Slet indlæg


  • #65   4. maj 2013 Centrer ring er og bliver fuldstændig overflødig. Hvis den skulle centrer noget som helt skulle det jo være med pas mål. En bil der køre med et nav mål på 57,1 hedder ringen 57,2-57-4 det er 0,1-0,3mm der er forskel og det samme gør sig gældende med hul mål i fælgen der er samme spille rum. Så hvis en fælg hopper så er det fordi man har fået gjort noget forkert mens man spændte boltene/møtrikkerne det har intet med centrer ringen at gøre!.

    Skulle den leve op til sit navn og have nogen effekt så skulle det hele været lavet med 0,01 tolerance. 3-5 tiendedele forskel centrer i hvert fald INGENTING!


Kommentér på:
Vigtigheden af centreringsringe ! ?

Annonce