{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.218 visninger | Oprettet:

Reducering af elektrodeafstand på tændrør. {{forumTopicSubject}}

Hej

Jeg har en optimeret turbo-benziner (optimeret med ændret motorstyring) - hvor jeg har haft problemer med, at det forhøjede turbotryk "blæser" gnisten ud på mine tændrør ved stærk acceleration. Sådan har jeg i hvert fald fået det fortalt af min tuner.

Tuneren har nu foreslået mig, at reducere elektrodeafstanden fra de nuværende 0,95 mm. til 0,7 mm. på mine tændrør. Derved skulle man kunne undgå, at gnisten bliver blæst ud.

Da de nuværende tændrør har kørt små 80.000 km. har jeg nu fået nogle nye tændrør hjem. Jeg har været i gang med at reducere elektrodeafstanden ved at banke let på enden af tændrøret.

Det jeg nu har konstateret er, at det er vanskeligt at undgå at ændre
den vinkel, som gnisten skal springe, når man reducerer elektrodeafstanden.

På et standard tændrør, springer gnisten jo 100% lodret, men når man reducerer elektrodeafstanden (selv om det som her kun er ca. 0,3 mm.), så er det svært at undgå, at spidsen på tændrøret ikke længere er 100% lige oven over elektroden.

Men gør det egentlig noget, at det ikke længere er 100% lodret?

Jeg håber i ved hvad jeg mener.

Og inden i foreslår mig at købe andre tændrør, hvor elektrodeafstanden er reduceret "ab fabrik", så skal det siges, at tuneren har anbefalet mig, at jeg bruger standard tændrør (i dette tilfælde fra NGK) - da de alt andet lige virker bedst med min bil.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reducering af elektrodeafstand på tændrør.
  • #1   5. jun 2013 skift til koldere tændrør

  • #2   5. jun 2013 p.s gnisten bliver kun dårligere af at gøre afstanden mindre...

  • #3   5. jun 2013 @Jubidition
    Tak for kommentaren.
    Men det anbefales altså fra flere sider af, at man generelt reducerer elektrodeafstanden på tændrørene på tunede turbo-benzinere.


  • #4   5. jun 2013 Det er ikke korrekt.

    mindre afstand vil gøre der skal mindre volt til at få gnisten til at springe og derved bliver din gnist svagere end ved større afstand.

    man reducerer afstanden hvis tændspolernes ladetid ikke kan følge med i det omdrejninger men hvis du kører coil on plug vil der ingen problemer være før du når op i noget der ligner 20.000 rpm.

    Du skal skifte til et koldere tændrør fordi du netop vil få en bedre gnist end på dem du kører med. Og samtidig smelter du ikke elektroden og hovedet.

    Så hvem der end anbefaler dig det andet må enten ikke være synderlig meget inde i tingene eller også er det en anden form for tuning.


  • #5   5. jun 2013 Det er perlegrus tuning at ændre afstanden.

    Som der bliver foreslået, så skal der andre tændrør til.


  • #6   5. jun 2013 OK Tak for kommentarerne. Dog lidt surt for undertegnede, når man lige har investeret godt €100 i 6 nye plugs smiley - fordi man troede at tuneren havde styr på shittet. smiley

    Men hvis jeg forstår jer ret, vil de koldere tændrør også løse problemet med, at gnisten bliver blæst ud, er det korrekt?

    Kan i anbefale nogen steder, hvor man kan søge efter disse tændrør? Og hvordan kan man se, hvor "kolde" de er, når jeg søger efter dem på nettet?

    På forhånd tak.



  • #7   5. jun 2013 vælg samme tændrør bare med et højere tal smiley (det er varmeledningsevnen og jo højere det tal er jo koldere er tændrøret) f.eks. BKR5E-11 så vil et koldere rør hedder BKR6E-11 eller BKR7E-11

  • #8   5. jun 2013 Og ja det løser dit problem

  • #9   5. jun 2013 Jeg tror nu jeg ville følge den erfarne tuners råd (hvis han da er det) end folk fra bilgalleri...

    Dermed ikke sagt det ikke passer i dette tilfælde... (har ingen forstand på turbobiler)

    Men i 95% af tilfældene herinde bliver der slynget om med folks viden som de tydeligvis ikke har den fjerneste erfaring med...


  • #10   5. jun 2013 må man spørge hvem denne erfarne tuner er? For jeg kender ikke nogen der i sit rette element ville foreslå at lave afstanden mindre på en tunet bil smiley

  • #11   5. jun 2013 Gnisten bliver ikke nødvendigvis svagere af at banke tændrøret sammen, men du får måske langsommere antændelse af brændstoffet da gnistoverfladen er mindre.

    Du kan få en længerevarende gnist fordi en stor del af den energi det ville kræve at starte lysbuen istedet kan gå til at opretholde en længerevarende gnist.

    MEN, som alle de andre siger, i med et sæt friske rør og en tand op i varmeværdi



  • #12   5. jun 2013 EDS Motorsport GmbH

    http://www.eds-motorsport.de/enter/


    Har haft en del kontakt til dem og skildret mit problem - og her er svaret (har sorteret den uvæsentlige del af teksten fra, da jeg spurgte om andre ting også) - håber i kan tysk smiley

    PS: Skal siges, at jeg også har haft telefonisk kontakt med dem, hvor jeg har skildret problemet og fået samme svar.

    -------------------------

    Hallo,

    zu Ihren Fragen:

    1) hört sich sehr stark nach Zündkerzen an, am besten direkt wechseln lassen. Originiale Kerzen verwenden, Elektrodenabstand auf 0,7-0,8mm reduzieren.

    Mit freundlichen Grüßen

    Dipl. Ing. XXX XXX

    EDS Fahrzeugtechnik GmbH
    Zechenstr.19
    45772Marl


Kommentér på:
Reducering af elektrodeafstand på tændrør.

Annonce