{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  nye regler angående lygteføring?
  • #1   15. jun 2013 Jep kan ikke huske hvornår de gælder fra, men nye biler fra en hvis dato, skal kun ha' kørelyslygter foran og behøver ikke baglys udenfor lygtetændings tiden.

• #2   15. jun 2013 nej man ska stadigvæk have lys på når det er mørkt, he he . og nej har ikke hørt det sku være lavet om.. mvh hc

• #3   15. jun 2013 Morten S
    forkert du kan godt skift lygter på en gammel bil som min så jeg køre også kun med led bar foran og og ca 10 små dioder(som man ikke kan se om dagen på 3 meters afstand der bliver så dobbelt op på antal og styrke hvis nærlyset tændes) begge sæt lygter er godkendte(E-mærkede)

• #4   15. jun 2013 positionslys er nok, altså i dagslys, og det er jeg 100 på.!

• #5   15. jun 2013 Så længe du ikke køre med tågelys tændt så går det hele nok.

• #6   15. jun 2013 Og nej Patrick. Positionslys er ikke nok.

• #7   15. jun 2013 Kim J J. Så vil jeg gerne se typegodkendelsen på at din bil er blevet godkendt med LED kørelys. For sådan nogen Kina lygter med LED stribe som alle snart har, er ikke godkendt som kørelys.

• #8   15. jun 2013 Mange kaster bare noget på med et E mærke og tror alt er godt. Men man skal jo lige den vej af synshallen inden man tager det i brug og få det godkendt og skrevet i papirerne på bilen smiley

• #10   15. jun 2013 Ja man skal kun ha lys tændt fra solnedgang til solopgang nu.

• #11   15. jun 2013 synshallen er ligeglade med kørelys...

• #12   15. jun 2013 Du må gerne have tågelyset foran tændt i dagstimerne, såfremt forlygterne ikke er tændt samtidigt.

Kim J J

Øøøh, du mener vel at styrken falder til det halve, når du slår den over på nærlys? Ellers har du sgu forbundet det forkert. Fuld styrke skal lyse seperat og kaldes derfor DRL (Daytime Running Light) og på dansk, kørelys. Når nærlyset tændes, så skal de gå ned i styrke, så de svarer til positionslys.

Troels ©

Hvad snakker du om, en bil skal ikke typegodkendes til kørelys. Så længe kørelyset er korrekt CE og E mærket, samt opfylder ECE 87 regulativet, så er de tilladt at bruge.

• #13   15. jun 2013 De fleste nye biler har kørelyslygter enten som dioder eller almindelige lygter foran, ingen lys bagpå om dagen. som regel har de også en dagslyssensor det tænder for det almindelige lys når det bliver mørkt nok til det.

Det er noget miljøbesparelse som eu har godkendt, at bilfabrikkanterne også får tågelyset til at lyse om dagen hver gang bilen drejer er i mine øjne fuldstændigt åndsvagt.

• #14   15. jun 2013 Nej hvor er det vildt som folk skriver og snakker om noget de ikke ved en skid om..!! Jeg har UNDERSØGT reglerne faktisk, i forhold til mange andre i denne tråd, og det som Thimofey skriver er korrekt!! Og hvor er jeg træt af folk som og dytter over man ikke har lys i baglygterne midt om dagen, selvom de sikkert gør det i en god mening...

• #15   15. jun 2013 <i>Der er vist mange her der også skulle gå i kirke om søndagen, med så kraftig en tro</i> smiley
    Men det er nok bedre at vide!

Der er ikke kommet nye regler, der betyder at du må køre uden lys. Heller ikke om dagen.

Selvfølgelig er meget idag CE mærket/godkendt, men kravet til lygten er nu kun at den er E-mærket!
    Hvis det samtidig er en enkeltstående kørelyslygte skal den også være funktionsmærket 'RL'.

• #16   15. jun 2013 Det er nok bare med positionslys tændt i dagstimer..

• #17   15. jun 2013 Læs nu love og regler Patrick F!

• #18   15. jun 2013 Det er et Eu direktiv der trådte i kræft for en del år siden efterhånden.

læs meget mere i denne tråd og link deri.

http://dk.videnskab.jura.narkive.com/VFxzbHES/nye-biler-uden-baglys

Positionslys er IKKE nok iflg. direktivet som kan læses ^^

6.12.001 Generelle bestemmelser
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre
    trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding.

• #19   15. jun 2013 Mere præcis Færdselsloven § 33 a

• #20   15. jun 2013 Patrick
    Nej det er det ikke. Det koster 1000kr at blive stoppet.

• #21   15. jun 2013 Patrick F

Forstå det nu, det er ikker lovligt, kun med positionslys som kørelys. Er det så svært for dig eller hvad?

• #22   15. jun 2013 Lygtetændningstiden er fra solnedgang til solopgang!

• #23   15. jun 2013 Flot Krogsgaard smiley

Men du har hørt om lovpligtig krav til brug af kørelys i perioden uden for lygtetændingstid, ik'?

• #24   15. jun 2013 Det var da utroligt!

<b>DER SKAL VÆRE LYS FORAN PÅ BILEN, KONSTANT! I DAGSTIMERNE KAN DETTE VÆRE TÅGELYS, NÆRLYS ELLER KØRELYS! BAGLYSET KAN VÆRE SLUKKET, MEN SKAL TÆNDES VED LAV SIGTBARHED, SÅSOM REGN, TÅGE ELLER MØRKE, ELLER VED KØRSEL I TUNNEL!

Det har ikke en skid med lygtetændingstid at gøre! Det har noget med de faktiske forhold at gøre!

• #25   15. jun 2013 Politiet gør bare ikke noget ved det, og er blevet stoppet 2 gange, hvor de sagde det var okay, KUN med positionslys. Så det er vel det, som man kalder en uskreven regel.

• #26   15. jun 2013
    Lygtetændingstid er fra solnedgang til solopgang, samt i øvrigt om dagen når det p.g.a. mørke, tåge, dis, regn, sne eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold, er nødvendigt med lys for at blive set, eller tilstrækkelig tydeligt kunne se andre.

Motordrevne køretøjer skal om dagen køre med nærlys eller særligt kørelys. I lygtetændingstiden (som også kan være om dagen) skal dog mindst nærlyset være tændt.

Taget fra dku. Dansk kørelærerunion

• #27   15. jun 2013 Krogsgaard

Hvad er det du prøver at forklare? Hvis det er tåget eller styrter ned, så kan du da stikke lygtetændingstiden op i røven. Så skal baglyset være tændt. Læs nu det jeg skrev i tidligere post.

Patrick F

Fordi politiet ikke siger noget til det, er det ikke ensbetydende med at det er tilladt, lær da forskellen mand.

• #28   16. jun 2013 Thimofey
    snakkede om mit baglys
    det andet har du helt ret i

• #29   16. jun 2013 Thimofey

Nu begynder du at rode pænt meget i det. Det startede ellers meget lovende...
    Det har RIGTIG meget med lygtetændingstiden at gøre. KUN i lygtetændingstiden skal man have baglyset tændt. Så den skal man for guds skyld ikke stikke op i røven, eller andre steder på kroppen.
    "Hvis det er tåget eller styrter ned" så er det jo netop lygtetændingstid! Og det er præcis hvad Krogsgaard prøver at forklare dig...

• #30   16. jun 2013 Positionslys er ikke nok! (Kun på nogle gamle volvoer fordi de har 21w pos pærer)
    Du må køre med tågelys som kørelys hvis alt andet lys foran er slukket (som nogle japserbiler gør originalt)
    I dagtimerne skal du køre med minimim godkendt kørelys foran. Bagpå er der intet krav.
    I nattetimerne skal du have nærlys og baglys på.

Du må aldrig køre med tågelys samtidig med positionslys.

Det er sådan det er. Hvad lygter skal have af godkendelser ved jeg ikke noget om.

• #31   16. jun 2013 Ham

Du SKAL køre med positionslys samtidig med tågelys udenfor lygtetændingstiden, hvis du bruger tågelys som kørelys...

• #32   16. jun 2013 Ham X
    Har du helt styr på det du skriver...? smiley

• #33   16. jun 2013 Ham x:
    Jeg har en fabia fra 06 og der kan man ikke slukke for positionlyset når bilen er tændt, så det med at tågelyset og positionlyset ikke må være tændt samme tid er lidt noget vrøvl efter min mening smiley
    Siger ikke jeg har ret.

• #34   16. jun 2013 6.12.001
    Generelle bestemmelser
    (1) Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters op- mærksomhed pa° køretøjet.
    (2) Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) ta°geforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    (3) Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) ta°geforlygter
    som kørelys, skal pa°budte lygter til markering tænde samtidig.
    Før 01.04.96: Sa°fremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller
    ta°geforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positi- onslygterne heller ikke tændes samtidig.
    Anvendes
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.

• #35   16. jun 2013 Jeg har fået en bøde for at køre med tåge og pos lys i høj solskin så det går jeg stærkt ud fra er korrekt... jeg har i øvrigt osse fået en for kun at køre smed pos lys ved højlys dag selv om jeg viste betjenten at min generatorrem var sprunget så dette går jeg osse stærkt ud fra er korrekt.

• #36   16. jun 2013 Så er den bøde giver på et forkert grundlag, med mindre du også havde tændt nærlyset.

• #37   16. jun 2013 claus-m Vil du lige oplyse kilden på det du har fundet der... For jeg har lige læst paragraf 33-36 i færdselsloven og er ikke blevet klogere... Der står at tågelygter må bruges i tåge og at hjælpelygter kun må bruges til det de er beregnet til.

Jeg fik bøden med tågelys og pos lys... Og det er sådan det virker i min tyske bil. Der kan jeg som minimum kun tænde tågelys på pos lys. Men et gør det jo nødvendigvis ikke lovligt i DK.

Da jeg havde en mazda, havde den kørelys i bunden af kofangeren originalt og ikke noget tågelys... Når jeg startede bilen uden at tænde lyset var der lys i dem og ikke noget pos lys... Det virkede som det skulle.

Jeg kunne godt tænke mig at smide den tilbage i hovedet på dem nemlig for det er kun 2 måneder siden.

Til gengæld var det osse i min mazda jeg fik for kun at køre med pos lys og den er god nok... Det må man ikke og det vidste jeg osse godt.

• #38   16. jun 2013 Ja det er fra trafikstyrelsen.dk
    Og det er de regler der skal følges, også af politiet.

Her er fra færdselsloven.

§ 33 a. Ved kørsel uden for lygtetændingstiden skal nærlys (kort lys) anvendes på motordrevne køretøjer. Ved kørsel med motorredskab gælder dette dog kun, såfremt motorredskabet er forsynet med nærlyslygter. I stedet for nærlys kan anvendes tågeforlygter eller særligt kørelys.
    Stk. 2. Justitsministeren kan fastsætte regler om fritagelse for pligten til at anvende nærlys m.v. ved lejlighedsvis kørsel med veterankøretøjer og ved kørsel med køretøjer under opbygning eller reparation.
    Stk. 3. § 33, stk. 7, gælder også ved kørsel uden for lygtetændingstiden.

• #39   16. jun 2013 Det står i lovteksten claus indsat:

Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.

Lygter til markering = positionslys, baglys og nummerpladelys.

Men hvis man kører med rigtigt kørelys, behøver lygter til markering ikke at være tændt samtidigt

• #40   16. jun 2013 Hvis der anvendes tågeforlygter til kørelys, "skal" de være koblet på automatik, så det tænder selv som kørelys og slukker når man tænder på lyskontakten.
    VW kan kodes så de bruger tågelygterne til kørelys, så den bøde du har fået er lige stram nok, jeg ville gå videre med den,

• #41   16. jun 2013 Aksel

Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik for biler fra 96 og frem

• #42   16. jun 2013 Jeg skal bruge et konkret link hvor det står... Jeg kan ikke finde det på trafikstyrrelsen at der skal være positionslys på også...

Det hjælper nok ikke at puste sig op inde på stationen med en udskrift fra Bilgalleri

• #43   16. jun 2013 Det hjælper nok at sige, at det står i Detailforskrifter om køretøjer under afsnit 6.12.001(3)b

• #44   16. jun 2013 Og du skal slet ikke på stationen og lave ballade. Når (hvis) bøden kommer med posten, ringer du straks til stationen og siger, at den vil du sgu gerne køre igennem retten. Og hvis de ikke selv fatter, at de har lavet en fuk op, møder du i retten og nakker dem med en lille udskrift fra detailforskrifter

• #45   16. jun 2013 Tænkt at så mange har kørekort men ikke kan finde ud af at læse FL!

• #46   16. jun 2013 Jeg fik ham til at skrive på sedlen hvilket lys det var jeg havde tændt fordi han først bare havde skrevet forkert lygteføring. Så den vil jeg sgu videre med... Men kører nu bare derind... Ingen grund til at gøre et stort nummer ud af det... Kan lige så godt spare på mine egne skattekroner.

• #47   16. jun 2013 400hk Galant VR4: hvorfor er der so mange biler fra efter 2000 der er født med kørelys automatik hvor tågelygterne bruges til kørelys. selv lastbiler kommer fra fabrikken med den type kørelys.
    Det med 96 som du hentyder til er nok at det ikke var et krav på biler før 01-04-96, men var tilladt på dem inden,
    Køretøjer fra 01-04-96 skal have kørelys automatik.

Og det jeg herunder har indsat er fundet på vejledning for syn af køretøjer.

6.12.001 Generelle bestemmelser
    (1)Kørelys er beregnet til uden for lygtetændingstiden at øge andre trafikanters opmærksomhed på køretøjet.
    (2)Som kørelys kan anvendes
    a) nærlyslygter,
    b) tågeforlygter,
    c) kørelyslygter eller
    (3)Anvendes
    a) nærlyslygter eller
    b) tågeforlygter
    som kørelys, skal påbudte lygter til markering tænde samtidig.
    Før 01.04.96: Såfremt instrumentlyset ikke tændes samtidig med nærlys- eller
    tågeforlygter, der anvendes som kørelys, er det tilladt, at positionslygterne
    heller ikke tændes samtidig.
    Anvendes
    c) kørelyslygter eller
    d) nærlyslygter med reduceret spænding
    som kørelys, kan baglygter og andre lygter til markering tænde samtidig.
    (4)Kørelysautomatik skal træde ud af funktion, når køretøjets lyskontakt sættes i positions- eller nær-/fjernlysstilling.
    Positionslyset kan være indrettet, så det kun kan lyse alene (uden kørelys), når
    motoren er slukket.
    Før 01.04.96: Gælder kun for kørelysautomatik tilsluttet kørelyslygter eller
    tågeforlygter.
    a) Nærlyslygter kan være tilsluttet kørelysautomatik.
    b) Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik.
    c) Kørelyslygter skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    d) Nærlyslygter med reduceret spænding skal være tilsluttet kørelysautomatik.
    Før 01.04.96: Kørelysautomatik til alle de nævnte lygter var tilladt men ikke
    krævet.
    Ved tilslutning af kørelysautomatik til nærlys tillades, at fjernlyslygterne
    kan tændes.
    (5)Et køretøj må kun være forsynet med påbudt eller tilladt kørelys.

• #48   16. jun 2013 Men grunden til at min Mazda så havde lys i lygterne nederst i kofangeren når jeg startede den er så fordi at det ikke er tågelygter men kørelyslygter... og så behøver den ikke at tænde positionslygterne. Som jeg forstår loven smiley

• #49   16. jun 2013 Ham X, hvis det er tågelygter, så må du ikke, men er det kørelyslygter så har du ret.

• #50   16. jun 2013 Aksel

8. linie fra bunden står det i den lovtekst, du satte ind. Tågeforlygter må ikke være tilsluttet kørelysautomatik. Det kan man ikke misforstå.

Hvorfor er der så "mange" biler fra 2000 osv. kan jeg ikke udtale mig om, så længe jeg ikke præcist ved, hvilken lygte, der tænder. Om det ER tågelys, eller kørelys, eller kombination af begge.

• #51   16. jun 2013 på vores VW er det tågelygterne
    og på lastbilen jeg kører i er det også tågelygterne, dog med reduseret spænding.

Og der står at det gælder biler fra FØR den 01-04-96 og ikke efter den dato
    så nyere biler må gerne have det.

• #52   16. jun 2013 Hvis de lygter er markeret "RL", så er det kørelyslygter og gerne må tændes pr. automatik. Hvis de er markeret "B", så er det tågelygter og må ikke tændes automatisk i Danmark. Måske i Tyskland/EU må de godt og derfor gør de det, det tør jeg ikke at sige. Loven i DK som sagt er ikke til at misforstå på det punkt.

• #53   16. jun 2013 Du har tydeligvis misforstået hvad de mener med før 01-04-96...

Før 01.04.96: Kørelysautomatik til alle de nævnte lygter var tilladt men ikke
    krævet.

Det betyder, at på biler før 01-04-96 var der slet ikke krav om automatisk kørelys. Man kunne godt sætte alle disse lygter til automatik, men det var ikke et krav.

• #54   16. jun 2013 må jeg så på en e60'er køre med angel eyes?

• #55   16. jun 2013 Nej, angel eyes er kun positionslys, så du skal have tændt tågelygterne på samme tid, udenfor lygtetændingstiden

• #56   17. jun 2013 400hk galant vr4

Forstå hvad jeg skriver, og lad være at være dum. Du skal bruge de pågældende lygter efter de faktiske forhold, og ikke hvorvidt om solen står op kl. 4 og går ned kl. 22. Så glem lygtetændingstider.

• #57   17. jun 2013 Ok, nu er du jo helt væk. Lygtetændingstider?? Snakker du om gadebelysning, eller hvad? Du ved jo åbenbart ikke, hvad lygtetændingstiden er - det er jo ikke kun fra solnedgang til solopgang - det kan være hele dagen, 24/7, afhængig af vejret osv...

Du siger faktiske forhold, som om at når det regner/tåget, så skal man tænde lygter, selvom det er ikke lygtetændingstid. Men det ER lygtetændingstid.
    Når det regner midt på dagen, så hedder det LYGTETÆNDINGSTID.

• #58   17. jun 2013 Jeg taler om denne lov; <b>Ved “Lygtetændingstid” forstås i denne Lov Tiden fra 1/2 Time efter Solens Nedgang til 1/2 Time før dens Opgang. LovNr.129 14/4 1932.§1. ved kørsel i lygtetændingstiden skal hensyn tillige tages til vejbelysningen.</b>

At det så reelt er lygtetændingstid ved regn/dis, det er noget ganske andet.

• #59   17. jun 2013 WTF... Er det en joke?? Citerer du loven fra 1932??? smiley

Men her, hvad der står om lygtetændingstiden anno 2012:
    "Tiden fra solnedgang til solopgang eller i øvrigt, når anvendelse af køretøjets lygter på grund af mørke, tåge, dis, regn eller lignende dårlige sigt- eller lysforhold er påkrævet enten for at gøre køretøjet synligt for andre trafikanter eller for at give føreren tilstrækkelig synsvidde."

Vejbelysning har INTET med lygtetændingstid at gøre. Ikke længere, i hvertfald...

• #60   17. jun 2013 Det er dét der i dagligt tale forstås som lygtetændingstid. Kan du ikke forstå det? Cyklister kører efter lygtetændingstid med cykellygter, vi andre efter forholdene. At du så absolut vil kalde det lygtetændingstid, fint. Men Hvorfor helvede gider du overhovedet diskutere det, vi kommer ud på ét, at lys skal tændes ved regn og nedsat sigtbarhed, selvom du er udenfor solens "lygtetændingstid"

At forholde sig til forholdene er der ingen der misforstår. Spørger du tværtimod folk hvad de forstår ved lygtetændingstid, vil et overvejende flertal garanteret sige fra solnedgang til solopgang.

• #61   17. jun 2013 Uvidende cyklister tænder deres lygter efter vejbelysningen. Færdselsloven gælder ligeså meget for cyklister, som for bilister - det betyder, at cyklister skal tænde deres lygter i lygtetændingstiden. Ligesom bilister skal tænde deres nærlys.

Og grunden til at jeg gider diskutere det er, at jeg synes at det er DYBT GODNAT, at folk som dig, som har kørekort og som har forhåbentlig været til teoriundervisning på en køreskole, stadig ikke aner, hvad lygtetændingstiden er og siger til én, som rent faktisk ved noget om det "så kan du da stikke lygtetændingstiden op i røven".

• #62   17. jun 2013 "Det er dét der i dagligt tale forstås som lygtetændingstid. Kan du ikke forstå det?"

Haha, nej, i min daglig tale forstår jeg lygtetændingstid som det, det er... Dét, jeg lærte på køreskolen dengang smiley
    Sorry, at jeg ikke kunne regne ud, at du glemte hvad lygtetændingstid var...:)

• #63   17. jun 2013 hvorfor ikke bare køre med nærlys eller fjernlys og hvis det er tåget tænder man for tågelygterne. og parkere i et sted tæt ved vejen og er i bilen kan i tænde for positionslys så slipper i for alle de problemer smiley

• #64   17. jun 2013 http://www.bilgalleri.dk/bruger/53971-400hk_galant_vr4 : tak sgu da rart at der er en som fatter hvad man har prøvet at sige. Men der her tråd er vist ved at gå af sporet gad nok vide om trådstarter er blevet klogere på sit spørgsmål smiley

• #65   19. jun 2013 400hk Galant VR4

Det kunne ikke siges mere rigtigt...

• #67   19. jun 2013 Gad ikke læse hele tråden, men paragraf 33a i færdsrlsloven siger, at man må køre med tågelygter samt positions lys fra sol op til nedgang. Dog mange som misforstår det, og kun kører med positionslys - hvilket ikke er lovligt.

• #69   20. jun 2013 øv, så må jeg ik køre med angel eyes alligevel

• #70   20. jun 2013 Mange misforstår ikke noget som helst fra FL - de aner ikke hvad der står i den vedr. lygteføring. Mange drejer deres lyskontakt over på positionslys, fordi de så har lys i instrumentbrættet. De fatter bare ikke, at nærlyslygter/kørelyslygter slukker, når kontakten står på symbolet for positionslys. Så de kører lystigt rundt kun med positionslyset tændt - nogle endda også efter mørkets frembrud.

Mange danskere virker pisseligeglade med både bil og andre i trafikken!

• #71   20. jun 2013 Z-MAN
    Hvis du sætter din lyskontakt til auto, så er der vel kun angel eyes tændt, hvis det er lyst nok. (Hvis du har aktiveret DRL i menuen)
    Sådan fungere det på min E81 - Der er forskel på lysstyken i angel eyes afhængig af om de står på positionslys eller DRL.
    Det er lovligt med DRL på angel eyes,.

• #72   20. jun 2013 Mike f

Tænker du på at misforstå sådan noget som "unødig ulempe" og hvad var det du skrev "unødig fare"....

• #73   21. jun 2013 der er rigtig mange nye biler idag som kun kører med baglys tændt og det er lovligt man kan dog få forlygterne kodet om så de os er tændt men det er godkendt og lovligt at kører med

• #74   21. jun 2013 Dan J

Hvordan synes du selv, det går?

• #75   21. jun 2013 Thomas F: Så gå dog hjem:-)

Kommentér på:
nye regler angående lygteføring?

Annonce