{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.292 visninger | Oprettet:

Elkyndig søges, 380 volt kompressor 3 eller 2 faser? {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har lige købt en kompressor.

Men i stikket er den forbundet med 2 faser og 0. Kan det være rigtigt. Skal den ikke ha 3 faser?
Den laver ikke nok tryk, og motoren bliver extrem varm, og kan ikke trække igang når den er over 4 bar.

Skal 0 bare byttes ud med en fase?

Mvh
Martin

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Elkyndig søges, 380 volt kompressor 3 eller 2 faser?
  • #1   17. jul 2013 Peter R hvad er det for noget vås? Den skal bare som du siger have 3 faser og ingen 0

• #2   17. jul 2013 Peter: Iøvrigt så smid lige et link til en motor der skal have 2 faser og nul, det findes sgu ikke

• #3   17. jul 2013 Faserne skal vel også være korrekt monteret i forhold til stikket, ellers giver det vel også problemer?

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

Følgere: 10 Emner: 18 Svar: 2.552
    #4   17. jul 2013 Har du målt dig frem til at der er 2 faser og en 0? Eller har du blot konstateret at det er en 0, fordi ledningen er blå?

Men ja, motoren skal have 3 faser. Hvis du måler mellem en af de 2 andre, så vil dit måleapperat vise ca 380V hvis det er en fase, hvis det er en 0 vil det vise ca. 230V.

• #5   17. jul 2013 Den blå var sat til 0 i stikket. Har rykket den til fase, og nu kører den perfekt.

• #6   17. jul 2013 Thomas: er rækkefølgen på faserne forkert, sker der ikke andet end at motoren kører baglæns.
    Peter: Ja, men ikke selve motoren, det skyldes at der er en fase til motoren og en til varmelegemet

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

#7   17. jul 2013 Fedt nok, så rykker den igen.. smiley

Er stikket et den forrige ejer havde monteret?

• #8   17. jul 2013 Ja. Han påstod at den virkede 100%.

Men jeg kunne ikke få den til at lave mere end 5 bar før motor ikke kunne trække.
    Så flyttede jeg den ledning der var sat på 0 til fase. Nu laver den 10 bar og fylder tanken på ca 1 min. Og samtidig siger den næsten intet i forhold til min gamle harald skrald kompressor.

Fandme lækkert.

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

#9   17. jul 2013 Han har da garanteret ikke kunnet få den til at køre ordentligt, og så bare skulle af med den istedet for at få den "repareret".

Men superfedt at den ikke tog skade,de er ikke så glade for at blive alt for varme smiley

• #10   17. jul 2013 I øvrigt burde du få et motorværn foran, som Martin siger er det ikke sundt at den bliver varm. Et motorværn ville i så fald slå fra og rede den:)

• #11   17. jul 2013 Okay, kan den ha taget skade ved at have været varm, den kører perfekt nu, men der der være problemer man bare ikke ser nu?

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

#12   17. jul 2013 Du kan evt. prøve at tage dækslet af igen, husk at afbryde strømmen, og så stikke næsen ned i klemmekassen. Lugter det sådan rigtig fælt, som brændt maling eller lignende, så kan motorens viklinger have taget skade.

Jeg oplever det desværre tit, motorer på specielt transportbånd; de blokeres eller mister en fase fra forsyningen. Derved står de ubemærket og brummer og tilsidst bliver de så varme at de nedsmelter komplet.

Det hele kommer an på hvor længe tidligere ejer har kørt med den, tilsluttet på den måde.

Skulle skaden ske, så kan motoren nemt erstattes, men det koster jo ikke helt billigt ..

• #13   17. jul 2013 Ja den lugter lidt brændt, og ledningerne ser også lidt svedne ud. Spørgsmålet er så om jeg skal retunere den, eller håbe at den bare kører. Den kommer jo ikke til at kører i døgndrift. Måske en time om måneden. Så det er altid det store spørgsmål.

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

#14   17. jul 2013 Tjah, motoren lyder til at have været voldtaget lidt. De kan dog godt dufte lidt sjove selvom de er ok, men en brændt duft og svedne ledninger er ikke gode tegn..
    Det kan være den ikke har taget alvorlig skade og kører de næste par år, den kan også bryde helt sammen efter et par timers drift..

Hvis ikke du har adgang til en motor i samme stil, eller vil ofre reservedele til den.. ja så ville jeg bestemt prøve at sende den retur..

• #15   17. jul 2013 Men man kan jo nok finde en brugt motor hvis det er. Og kompressoren har kun kostet 600. Der er en magen til til salg i sverige til 3500, så den skulle jo nok være prisen værd.

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

#16   17. jul 2013 Til den pris kan du helt bestemt få en lignende motor, og stadig holde pengene hjemme.

Et hurtigt slag på pris, så vil jeg tro jeg kan indkøbe sådan en til ca 12-1500kr + moms. Dyrere er de heller ikke, men de fåes nok også brugt rundt omkring smiley

• #17   17. jul 2013 Hvis motoren kører som den skal nu, får du sgu ikke problemer med den fremover såfremt du ikke kører den for varm igen, enten har viklingerne taget skade eller ej. men få nu sat et motorværn på.
    Martin K: Der kører normalt ingen motorer nogen steder uden motorværn, så lyder mærkeligt at du tit ser det.

• #18   17. jul 2013 Motorværn, sådan noget ala dette? http://www.elvvs.dk/p/haandbetjent-motorvaern-2-4-4-0a-19471/

• Martin K
    Martin K Tilmeldt:
    dec 2002

#19   18. jul 2013 Anders N

Normalt og normalt, sagen er jo den at når folk har stået ved samme maskiner i mange år, så ved de også hvor der skal skrues for at motoren holder op med at falde ud på termosikringen...

Så jo, det sker tit. Vil tro vi har 40-50 motorere igennem systemet, i alle størrelser, på et år.

Og selvom motoren kører nu, så kan den desværre godt have taget skade. Jeg har set motorer, vi kun har taget ud til service for at skifte lejer, hvor viklingerne har været helt afskallet i lakken men motoren kørte fint indtil adskillelse. smiley

• #20   18. jul 2013 Købte selv en kompressor engang, der faktisk virkede ok, men jeg havde en ekstra 500 liters tank, og når den skulle køre for længe blev den varm, og og kunne ikke trække sig selv....

Så kom jeg til at se en dag, at den faktisk kørte baglæns, men havde ikke bemærket en pil på afskærmingen, da kompressoren stod op ad en væg...

Jeg byttede om på to faser, og så kørte den den rigtige vej, og den har kørt uden problemer siden... Ca. 6 år...

• #21   18. jul 2013 Nu er der ingen pile så ved ikke helt hvilken vej den skal køre. Men går udfra at luften skal blæses ind mod kompressorrens cylindre.

• #22   18. jul 2013 Ja, men så meget er jeg ikke inde i tingene, men min kunne sagtens fylde den 500 liters tank kompressoren sad på.. men den blev også varm og tog lidt langt tid om at fylde tanken, og når jeg brugte af luften i rigelig mængder kneb det med at den kunne følge med,

Det var først da jeg tilsluttede den anden tank, den rigtig fik problemer,,, og derfor koblede jeg tanken fra igen og solgte den, da jeg troede at kompressoren var for lille til al den luft..

Og jeg blev godt irriteret over det da jeg fandt ud af det, men tror det er fordi at folk selv roder med deres el net, og ikke ved hvordan tingene skal sættes til, for det var kun 2 ledninger jeg skulle bytte om, og så kørte skidtet perfekt..

Men ved ikke hvordan din kompressor ser ud, osv. så det er svært at byde ind på...

Men hvis din kører fint nu, er alt jo sikkert godt... og hvis den går senere så kan du jo altid købe en ny motor til den...

• #23   21. jul 2013 Den kompressor skal IKKE have nul!!

Kommentér på:
Elkyndig søges, 380 volt kompressor 3 eller 2 faser?

Annonce