{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
5.050 visninger | Oprettet:

overhalling højre om? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har lige været på en køretur sammen med nogle venner på knap 5000 km. Det var hovedsageligt i Sverige vi kørte, .. ..Jeg bor i midtjylland, så vi kom ikke udenom ca. 600-700 km i Danmark, på de danske motorveje. Der var MANGE frustationer og nedestående er bare to hændelser jeg oplevede.

Jeg ville høre om det er lovligt at skifte til inderbanen i en 130 km/t zone og køre eksempelvis 120-130, når der ligger 20 biler i venstresport med 95-100 km/t, mens højre er 100% frit. .. Og efter højesporet er valgt og man nærmer sig en lastbil, må man så godt trække ud foran bilerne i venstre vognbane?

En anden hændelse var i går, hvor en IDIOT vælger at overhæle med 106 km/t i en 130 zone. Han venter mindst 100m med at trække ind, og da har jeg ca. 1 sek før, valgt at passere ham højre om, inden han selv valgte højre vognbane. Han troede sikkert man måtte køre 110, men det er stadig irriterende når man selv kører på gps-hastighed. Han fik selvfølgelig horn/lygter/ fuckfinger, da han signalerede hans åndsvage venstrekørsel, var min skyld.

OBS! Jeg kører ikke selv efter skiltene, altid, da jeg mener man hurtigt skal væk fra bl.a. venstrespor og som minimum holde hastighedsgrænsen. Jeg tager derudover hensyn så godt jeg kan.

Jeg græder næsten hver gang biler trækker til højre med de samme, for det er godt nok ekstremt sjældent det sker!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overhalling højre om?
  • #1   30. jul 2013 Nej det er sku Ik lovligt

• #2   30. jul 2013 Nej det må man ikke, men jeg er bestemt ikke bleg for at tage en søndags billist højre om, hvis de sidder i deres egne tanker i ydersporet og jeg ellers ikke generer nogen. Gider ikke til at sidde og blinke med lygterne og ligne en anden vej terrorist (I ved hvem i er)

Det kan da godt være lidt irriterende at ligge bag ved en der overhaler en hel stribe med 5 km/t mere end de kører, og så ikke engang trækker ind når der er flere hundrede meter op til næste.

• #4   30. jul 2013 Ret mig hvis jeg tager fejl, men som jeg husker det må man gerne overhale indenom hvis traffiken er langsommere i det andet spor, det hedder ikke en overhaling men forbikørsel. Slå det op.

• #6   30. jul 2013 Så det er altså ikke en forbipassering når man kører den tilladte hastighed i højre vognbane? Skal man ALTID vente med at trække ud til den bil man kører forbi på højre side, har passeret en?

• #7   30. jul 2013 hvis tossen der ligger i overhalings sporet trækker over i dig fordi du vil overhale inden om, så får DU skylden

• #9   30. jul 2013 Det er helt sikkert ulovligt og håber da ikke at der en dag er en der trækker ind og der sker dem noget, for det er simpelhen for åndsvagt og ikke noget de andre regner med.

Hvis der kører 20 biler på en række med 106 så må man bare vente mere travlt har man vel ikke????, 106 - 130 tjaaa er det 5 min hurtigere du kommer frem på en time???

• #10   30. jul 2013 Havde gjort præcist det samme. overhaler nærmest dagligt i højresporet, fordi folk tror de kan snøvle sig afsted.

Læs nu os hvad manden skriver. han overholder fartgrænsen de 130 km/t, hvorimod dem i overhalingssporet kører 106 km/t. tror sku ikke der er noget ulovligt i og passere dem, blot fordi de kører langsomere end hastighedsgrænsen.

Thumbs up Alexander K, du lyder som en fornuftig bilist, der er med til at vi alle kommer fremad.

• #11   30. jul 2013 Det er KUN ved tæt trafik og kø kørsel der kan afviges fra reglen om overhaling højre om. men kan godt selv finde på det vis der køre en selvudnævnt hastigheds betjent med 110 i en 110 zone. og jeg har tænkt mig at køre 130. Der er kun en instans der skal bestemme hvor stærkt jeg skal køre smiley

• #12   30. jul 2013 Hvis du trækker ind i højre spor og passere 20 biler med lovlig hastighed hvor de 20 biler køre langsommere end dig er det en forbi passering.
    Trækker du ud i venstre spor igen kort tid efter bliver det betragtet som en overhaling indenom hvilket er ulovligt og medfører klip.

Mvh

• #13   30. jul 2013 Henrik P mener du ikke 13 min

• #14   30. jul 2013 Jeg er da fuldstændig ligeglad med de kun kører 106 eller 90 eller 130. det er fløjtens ulovlig. ja jeg ved godt der er mega mange fjolser på vejene, kører selv 150 km hver dag. Men det gør det jo ikke mere lovlig af den grund, og hvis i en dag gør det og der er en der trækker ind tjaaaa, så går trafikken da helt i stå for så skal Falck ud og rydde op fra vragstumper

• #16   30. jul 2013 hehe rolig nu drenge der er ingen grund til at blive uvenner. Loven er jo som den er, håber bare ikke der er en bil der trækker ind en dag. Eller Claus T og Alexander kører samme sted en dag

Lasse P, regnede ikke helt efter, så jo 13 min hvis det er en lige strækning hvor man ikke møder hr. og fru jensen med 106 i venstre spor smiley

• #17   30. jul 2013 Det er ulovligt, det du har gjort.

Jeg er rimeligt flittig med det lange lys når folk snøvler i trafikken, og jeg kan ikke se argumentet for at køre 106km/t når det er tilladt at køre 130.
    Det er dumt, og vidner om mangel på øvelse i trafikken - og hvis man skal ligge og nosse afsted under fartgrænsen, så kan man være så venlig at holde sig fra motorvejen.

• #18   30. jul 2013 lidt til dem der skal have frisket reglerne op smiley
    http://koerekort-guiden.dk/overhaling-indenom

Sajmon: Ja det er lovlig at kører 130, men man skal ikke. Når det så er sagt så må man jo selvfølgelig heller ikke genere andre ved at snøvle afsted og irritere andre der gerne vil kører det "tilladte"

• #19   30. jul 2013 vis man snøvler afsted. under fart grænsen. så træk til højre til der er god plads. Ligesom de fornuftige storbils chauffører gør smiley

• #20   30. jul 2013 Husk nu på at i en 130 zone MÅ du MAX køre 130 du SKAL ikke køre 130, ved godt at det er pisse irriterende, men idiotren som overhaler med 110 i en 130 zone har loven på sin side, og hvis du så (forståligt nok) overhaler højre om, er det et klip og 1500,- i bøde, dybt godnat men sådan er det desværre.

• #21   30. jul 2013 Tænkte nok det ville skabe lidt mundhuggeri, men lad os da prøve at holde tonen.

Isaksen. Lad mig omformulere gårsdagens hændelse. smiley

Hvis vi antager at jeg vil trække ind i højre spor med god afstand til bagudkørende og køre de tilladte 130, og han, da jeg er ved at passere ham på højre side med lidt højre hastighed, vælger at trække ind mod snuden af min bil. Så er det min skyld?
    Jeg vil gerne indrømme jeg lå med kort afstand bag ham, og det er så min skyld..

• #22   30. jul 2013 Kesse: Lige præsis. men stadig ikke lovlig smiley

Jeg bliver selv sindssyg og bruger lygterne, men altså det går jo nok og vi kommer jo nok frem alligevel.

• #23   30. jul 2013 Ja det er din skyld du er ved at overhale indenom. Man må ikke øge hastigheden betydelig når man er ved at blive overhalet

• #24   30. jul 2013 kesse ( . )( . ) hvad er fart grænsen på motorvejen da.

• #25   30. jul 2013 Henrik P - Der har du så ikke ret.

I lovens øjne er du ganske rigtigt skyld i en trafikforseelse ved at overhale indenom, men der er samtidigt også ubetinget vigepligt ved vognbaneskift, så ham der trækker ind i den eventuelt overhalende på hans højre side, vil altså også få en bøde - samt den fulde skyld af forsikringsselskabet.

• #27   30. jul 2013 Ronni: Nej ikke lovlig, loven er ganske klar på det punkt.

Sajmon: Episoden kan tolkes på 3 måder, 1:Hvis han overhaler dig på almindelig måde altså venstre om, og du acc. op og kører lidt højre fart end ham, har du øget farten mens du er ved at blive overhalet (klip i kortet)
    2: Hvis du er ved at overhale ham indenom gør du igen noget ulovlig, da man ikke må overhale indenom.
    3: Hvis ham bare trækker ind i dig skal det afgøres om du har gjort noget forkert eller ham har umåtiveret trukket ind i dig. tror uanset hvad taber du sagen.

• #28   30. jul 2013 Jeg mener bestemt ikke man må overhale højre om, men som nogle også skriver, må man ved tæt kørsel med ca. samme hastighed i alle spor godt gøre det, og så hedder det en forbikørsel.Men når en eller anden selvmordskandidat ligger og laver slalomkørsel højre og venstre om bilerne på motorvejen med 160-170 km/t fordi han har for travlt til at tage overhalingssporet, så står der nærmest flammer ud af mit hoved!! Hvad fanden ligner det? Det er pisse farligt at overhale højre om, umotiveret, for den regel er lavet sådan så man primært kun skal holde øje med de biler der er på venstre side af én selv.
    I mit hoved er det pisse farligt at overhale højre om, så jeg vil 100 gange hellere ligge mig op bag ved en eventuel bilist der kører langsommere end jeg gør i overhalingssporet, og så se om han ikke trækker ind.. Gør han det ikke, får han et par blink med det lange lys

• #29   30. jul 2013 Dagens truth fact... meget visende og desværre sand.

http://heltnormalt.dk/truthfacts

• #30   30. jul 2013 Det er fuldstændig underordnet hvad fartgrænsen er. man skal holde til højre når der er plads til det. og især når der kommer en hurtigere bag fra. om så man kommer med 300 km i timen,

• #31   30. jul 2013 Hvis du trækker ind i højre spor og passere 20 biler med lovlig hastighed hvor de 20 biler køre langsommere end dig er det en forbi passering.
    Trækker du ud i venstre spor igen kort tid efter bliver det betragtet som en overhaling indenom hvilket er ulovligt og medfører klip.

Mvh

• #32   30. jul 2013 kesse ( . )( . ) ja men du siger jo man skal holde fart grænsen. Så må man jo ikke komme med 300. Og man holder da fart grænsen hvis du kører 80.

• #33   30. jul 2013 Tror du har set forkert. det har jeg ikke skrevet noget om smiley

• #34   30. jul 2013 kesse ( . )( . ) øh hvad har du ikke skrevet noget om ?

• #35   30. jul 2013 at man skal holde fartgrænsen

• #36   30. jul 2013 KONGEN: uanset om du hopper på tungen indenom eller hvad du gør så er det ulovlig at overhale indenom på motorvej

• #37   30. jul 2013 Sakset fra kørerkort-guide.dk
    Overhaling på motorvej

Færdselsloven gør det meget klart, at man skal altid vente med at overhale, indtil forankørende trækker til højre. Dette gælder gælder, uanset om du kører på en hovedvej, motorvej eller hvilken som helst anden vej.

Alligvel har nok alle prøvet at blive overhalet indenom – især hvis der er flere spor; typisk på motorvej.

Ofte overhaler folk udenom i den tro, at det er en forbikørsel.

Men husk, at “forbikørsel” – dvs. hvor trafikanter i højre vognbane passerer kørende i venstre vognbane – forudsætter, at der er rækker af kødannelse, hvor hastigheden bestemmes af de forankørende (se boksen ovenfor).

Generelt er det et stort problem på de danske motorveje, at mange opholder sig i venstre vognbane eller midtersporet uden at give plads til bagfrakommende færdsel.

Hvis forankørende undlader at holde til højre, blokeres såvel overhalingsbanen som højre vognbane, eftersom det jo er forbudt at overhale indenom.

Hermed opstår en uensartet trafik ophobninger og farlige opbremsninger. Dels er der en hel vognbane i højre side, der ikke kan anvendes til at afvikle trafikken, og samtidig er de bagvedkørende låst og kan ikke overhale.

Hvis forankørende ikke giver plads til overhaling, så er det altid en god ide at give signal med lygterne.

• #38   30. jul 2013 Præcis Henrik. Medmindre det er ved kødannelse eller lignende. Ellers er der lavet om i det siden jeg tog taxakørekort i 2009. og det er der mig bekendt ikke smiley

• #39   30. jul 2013 forbikørelse gælder også uden kødannelse HVIS!!!! det er i en frakørelsesbane hvor der er tydeligt markeret med en FED STIBLET LINJE, da man reelt set(ifølge loven) er på hver sin "motorvej".

fik jeg at vide dengang jeg tog kortet smiley

• #40   30. jul 2013 Tillæg, det tæller som at overhale inden om hvis man trækker ud igen foran en man er kørt forbi

• #41   30. jul 2013 kesse ( . )( . ) ja ok du skriver når man snøvler afsted under fart grænsen. Men køre de 80 er det stadig lovligt og de holder stadig fart grænsen. Så det med at man skal trække ind for en der kommer med 300, holder jo ikke. For ligger foran kørende med 130, som han må, og du kommer med 300 så er det jo ham der gør noget ulovligt og ikke ham der kører det man må. Kan da godt finde på at sænke farten, hvis jeg selv lå med 130 og var ved at overhale en masse lastbiler. Og der så kom en blæsende og tror alle bare skal vie for ham. Så kunne farten snildt komme ned på 100 hvis det kun er ham der lkå lige bag mig.

• #42   30. jul 2013 Argh Morten, ved køkørsel på motorvejen er det også en forbi kørsel hvis man blot følger forankørende

• #43   30. jul 2013 Lasse P: Flot det vil sige at du er en af de selvudnævnte hastigheds betjente jeg skrev om i mit første indlæg. det jeg snakker om er når der er helt tomt eller massere af plads i højresporet. og der så er nogen der bliver i venstre banen. kun for at være i vejen.

• #44   30. jul 2013 Henrik P læs igen "forbikørelse gælder også uden kødannelse"

smiley

• #45   30. jul 2013 Jeps. Morten opfattede det forkert smiley har lige læst det igennem igen smiley jeg bukker hehe

• #46   30. jul 2013 Godt vi er enige så smiley

• #47   30. jul 2013 kesse ( . )( . ) hastigheds betjent ? folk skal da ikke presse andre når de kører som de må. For dem der tror man bare skal trække ind mellem 2 lastbiler og bremse ned for at komme ind mellem dem. Får sku deres egen behandling. Så kan de holde afsted og kører med 130 indtil folk er fordi og kan trække ind. Så hvis jeg er en af de hastigheds betjente, må du jo være en af de fjolser der tror alle bare skal vie for dig fordi du kommer med 300 og ikke skal overholde fart grænsen selv.

• #48   30. jul 2013 hehe Jeps, skulle bare lige havde den igennem det tykke hoved engang til

• #49   30. jul 2013 Hov hov. ved ikke hvor du for alt det der fra. jeg skriver. vis der er plads til at være i højre side. jeg skriver intet med at køre tæt eller tvinge folk ind. Det har jeg heller ingen respekt for. Men vis der kommer en der køre hurtigere bag fra og der er plads og afstand nok til den næste der skal overhales. så kan jeg ikke se hvad problemet er i at lukke den bil forbi. istedet for at holde ham bagved. Men der vil du så hellere bremse ham ned fordi han ikke lige holder den hastighed du syntes han skal

• #50   30. jul 2013 kesse ( . )( . ) nej skrev jo når jeg var ved at overhale en masse lastbiler. Og der så kom som du siger en hastigheds betjent som tror det er ham, der skal sætte farten og presse andre. Så han kan komme forbi. Du snakker om at jeg ikke syntes han holder den fart jeg syntes om, Men fjolset bagved skal da heller ikke presse og ligge helt op i røven på mig bare fordi han ikke syntes om at man holder den fart der er lovligt at kører. Så overvej lige hvem af dem du kalder for hastigheds betjent næste gang. For som der også står kan folk jo give tegn med forlygterne. Når man kommer bagfra og foran kørende har plads til at trække ind. Så ved ikke hvor du selv får det fra med at når der er fri i højre bane? Men lad det nu ligge, god weekend til alle.

• #51   30. jul 2013 Der er jeg helt enig med dig. der er mening med lige at kippe med lygterne vis det er en der er faldet i søvn i venstre banen og der ikke er noget i højre bane. men ham der fyre helt op i røven af sig og blinker selvom der ligger en hel streg biler man er ved at overhale. ham har jeg som sagt intet til overs for heller. så vi er nok enige om det når alt kommer til alt smiley Ps det er for tidligt at holde weekend

• #55   31. jul 2013 Jeg er enig med Leo P

• #56   31. jul 2013 i skal bare pisse ind til højre. Slut.

• #59   31. jul 2013 Digweed ! mon ham bag vedkommende ikke kumme slippe speederen lidt til man er kommet fordi dem? hvorfor skal andre bryde reglerne for at dem der kører for stærkt kan komme fordi? For hvad tror du det sker hvis det nu var en civil politi bil han ville presse op i farten? Så dem der har et problem er da dem der kommer med over 130 og tror alle bare skal smutte fordi de nu vil forbi. For tror da næppe ham bagved vil betale ens bøde, hvis man nu blev målt, fordi en klaphat ligger og presser en til over 130km. Så tror jeg nok han kommer med en hel masse undskyldninger selv . Så hvis han vil over 130 må han gøre det når der er fri bane, ellers må han vente og holde afstand.

• #61   31. jul 2013 Og det er selvfølgelig mere sikkert at man kommer bragende med 200+ på de danske motorveje?

• #63   31. jul 2013 Yes yes, men så er vi enig om at dem der kører for langsomt er idioter, dem der kører det de må er idioter og dem der kører for stærkt er idioter. Konklusion vi er alle sammen idioter i Danmark.

• ML
    ML Tilmeldt:
    sep 2010

Emner: 1 Svar: 8
    #67   31. jul 2013 i må ALDRIG Overhale Højre om..!

- Man må dog lave en Forbi-kørsel indenom, hvis der er kø dannelse i sporet du befinder dig i og hvis de forankørende bestemmer farten under den påbudte hastighed, og aldrig på andre tidspunkter.

På en Motorvej med 3 Vognbaner, må i ALDRIG bruge Vognbanen længest til Højre, Vognbanen er tilegnet Udryknings køretøjer og Special transport..!

Næste gang i vælger at Overhale Højre om, så kig jer en Ekstra gang for, det koster 2000 Dask i bøde + et Klip, derudover standard bøden tillægges den overtrådte farthastighed, dog kun hvis den er overtrådt med 30%.

• #68   1. aug 2013 Louring - Den skal jeg lige have igen; højre vognbane på en 6-sporet motorvej må kun benyttes af udrykningskøretøjer og specialtransporter?
    Er det nødsporet du snakker om?

• #69   1. aug 2013 Rasmus A nej på en 3 sporet

• #70   1. aug 2013 3-sporet?
    Skal man så slås om hvem der kører i midten?
    Eller veksler det, først 10 km. med 2 spor i den ene retning, derefter 10 km. med kun et spor?

• #71   1. aug 2013 @Louring. Kom meget gerne med henvisning til lovgivningen der siger at højre vognbane på en 6-sporet vej kun må benyttes af redningskøretøjer og specialtransporter...

• #73   1. aug 2013 LOL Thomas. En 3 sporet er 1 1/2 spor i hver retning smiley

Hvis hun mener nødsporet bør hun gå til nærmeste politistation og aflevere kørekortet.

• #74   1. aug 2013 Rasmus tror det er dig der er den dumme her. En 3 sporet vej er 3 baner i hver retning, så mon ikke du burde aflevere dit kørekort?

• #75   1. aug 2013 Færdselsloven § 15, stk. 3, pkt. 1
    Ulovlig kørsel i nødsporet

Du får et klip, hvis du kører eller standser ulovligt i nødsporet. Derudover får du en bøde på 2000 kr.
    Det er ulovligt at køre eller standse i nødsporet, medmindre din bil er i stykker og ikke kan køre videre.
    Ulovlige biler i nødsporet kan forhindre redningskøretøjer i at komme frem til en ulykke eller være til fare for redningspersonalet, som arbejder i nødsporet.

Gode råd

Brug rastepladsen til at holde pause. Rastepladserne findes med ca. 15 minutters mellemrum langs motorvejene.
    Er din bil gået i stå, så parker bilen så langt væk fra kørebanen som muligt, så redningskøretøjer kan komme frem i nødsporet. Advarselstrekanten skal anbringes mindst 100 m væk. Hold dig så langt væk fra bilen som muligt, og bevæg dig ikke ud på motorvejen.

• ML
    ML Tilmeldt:
    sep 2010

#76   1. aug 2013 Amen slå da Tændingen til inden i svarer på noget som helst.

- Måske har jeg Forstået Emne Spørgsmålet forkert.!
    Jeg ville have det til at lyde sådan, at han befandt sig på en 3-Sporet motorvej i ens gående retning, kald det en 6-Sporet hvis du vil, sporet længest til Højre |1|2|3| er tilegnet Udryknings Køretøjer, burde i vide.

Uanset hvilken slags vej i befinder jer på, må en Overhaling aldrig ske Indenom, med mindre du kører på cykkel eller en 30Knallert, bagefter en Venstre svingende bil.

Man må kun fortage en Forbi Kørsel som det hedder når du kører Indenom, hvis der er opstået kø dannelse i dit spor, hvor de forankørende kører langsommere end tilladte hastighed.

• #77   1. aug 2013 LOURING nødspor er beregnet til det. Nødsporet er jo ikke en af de 3 spor. Da det er spor 1 2 og 3 og så nødspor. Og som skrevet er det jo ikke kun til udrykning, men også til når din bil går i stykker.

• #78   1. aug 2013 LOURING dette er en 2 sporet motorvej smiley http://www.vdvejdrift.dk/roadbase/upload/R02_Vej66_km14-5-800.jpg og det blå er nødspor

• #79   1. aug 2013 Lasse P - Med fare for at lyde nedladende, bliver jeg nødt til at påpege at det er dig der er den dumme. Billedet du linker til, viser en 4 sporet vejstrækning.

• #80   1. aug 2013 Rasmus.
    Det kan godt være der er 4 spor. Men det Hedder en 2sporet motorvej hvis der er 2spor på hver side.

• #81   1. aug 2013 Rasmus A man tager altså kun de spor i samme retning.

• #82   1. aug 2013 Rasmus
    Det er vidst dig der er den dumme i dette emne.
    Så stop dig selv, du behøver ikke spille dummere end du er!

• #83   1. aug 2013 Hvis man er dum fordi man går op i dansk retskrivning, så må I gerne kalde mig dum, men læs lige følgende først:

http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=Tosporet
    http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=firesporet

• #84   1. aug 2013 Så, Louring, du er altså en af de bilister der ligger i den midterste vognbane? Selvom højre vognbane er fri?
    Tror du skal hive teoribogen frem igen, den siger vist noget om at man skal trække så langt til højre som muligt...

• #85   1. aug 2013 Rasmus a så lad os da kører den helt ud. En vej har 2 baner ja. et spor i hver retning. En motor vej bestå af 2 seperate veje. Med hver et antal baner/spor i hver sin retning. Så det er en 2 eller 3 sporet vej da de jo ikke hænger sammen smiley

• #86   1. aug 2013 En motorvej erikke to separate veje. Det er en vej, hvor de to retninger er adskilt af et autoværn og en midterrabat af varierende størrelse.

Vejdirektoratet er heller ikke enig med dig, her er bare et eksempel som findes i første sætning: http://www.vejdirektoratet.dk/DA/vejprojekter/Odense%20V%20-%20Middelfart/Documents/Pjece_Nr-Aaby_Middelfart_Marts-2013_LOW-01.pdf

• #87   1. aug 2013 Rasmus ja et spor i hver retning, derfor er det sku da stadig 3 spor hver vej. Der står sku da intet om det kun er en vej. Tag nu og kig der er rabat mellem hver vej= 2 veje ikke Du har jo x antal nordgående og x antal sydgående når du står ved grænsen ikke. Så hver sin retning er hver sin vej, som igen har hver sine vognbane/spor.

• #89   1. aug 2013 Et spor i hver retning er 3 spor hver vej?
    Tæl lige til 10 og køl lidt ned.
    Midterrabatten er en del af vejens udstyr. Det er kun en vej.

Følgende er kopieret fra pjecen jeg linkede til tidligere (det var det jeg foreslog du skulle læse, men det har du tydeligvis ikke gjort): "Motorvejen mellem Nørre Aaby og Middelfart skal udbygges fra de nuværende fire spor til en sekssporet motorvej."

• #90   1. aug 2013 Det var ikke planen med en "ked af det" smiley. Der skulle stå ...gjort) : "Motorvejen ...

Jeg kan desværre ikke få lov til at rette i indlægget.

• #91   1. aug 2013 Rasmus A tag dig nu sammen den motorvej var på 2 spor hver vej=4 i alt. så laver de 2 nye spor, ok så bliver det for fanden da også et nyt spor+2=3 hver vej. Så tag da selv og tæl efter. Så 3 sydgående og 3 nordgående= 6 spor i alt 3 hver vej. Og ikke 6 samme vej. Så jo har læst dit link men det fattede du jo ikke DOH

• #92   1. aug 2013 Mod dumhed kæmper selv guderne forgæves!

• #94   1. aug 2013 Bare til orientering, så skal man ikke MINIMUM holde fartgrænsen- for det er MAXIMAL hastigheden den indikerer..
    Mvh Peter

• ML
    ML Tilmeldt:
    sep 2010

#96   2. aug 2013 Steffen H: Tror nærmere at der er noget ved snakken her du ikke forstår? smiley

• ML
    ML Tilmeldt:
    sep 2010

#97   2. aug 2013 Har lige fået Bekræftet at en 6-Sporet motorvej har 3 Vognbaner i hver sin retning, så ja du skal tælle de modkørende vognbaner med. Vi er desværre bare slemme til at kalde det for en 3-Sporet nok fordi vi ikke har noget at bruge de modkørende til smiley

• #98   2. aug 2013 En gang til for dig, Louring, på en 6 sporet motorvej, 3 i hver retning, er yderste højre vognbane IKKE reserveret til specialtransporter og redningskøretøjer. Alle vognbaner må benyttes!!!
    Hvornår har du sidst kørt på et stykke motorvej med 3 spor i hver retning?
    I så fald du har ret, kører alle lastbiler i yderste højre spor ulovligt da de hverken er specialtransporter eller redningskøretøjer. Jeg tror endda, at på et gammelt billede af Lillebæltsbroen på teoribogen, kan du se yderste højre spor blive benyttet af lastbiler og personvogne....

færdselsloven paragraf 15 siger at: du skal holde så langt til højre som muligt på kørebanen. Ergo, ryk ind i det tredje spor når du har muligheden....

• #99   3. aug 2013 Du må gerne forbipasser indenom, såfremt der er langsomgående eller stillestående kø i venstre vejbane.

Der er intet i bogen om hvad langsomgående dog er, så må man kører 130, er 80 vel langsomt.

Og er der stadig næsten stillestående kø i venstre vejbane, og tomt i højre, er den lovelige hastighed stadig 130 i indersporret smiley

• #100   3. aug 2013 Ja - det er ulovligt at overhale indenom
    Ja - du må gerne følge trafikken hvis venstre spor holder stille og du er i højre, bare du holder din bane til der igen er fri passage, hvordan plejer du at køre i byen?. Men du må ikke køre høre om en stribe biler, eller en enkel bil og trække ud i venstre spor, det er en overhaling, præcist som at køre i venstre spor og trække ind i højre bane, det er bare den rigtige løsning. Og mange kender den universelle tyske løsning med at blinke til venstre og give det lange lys, hvis der ligger en enlig svale og spærrer venstre spor, ingen grund til at lave risikable overhalinger indenom, hvis han pludselig trækker ind og der er en eller flere der omkommer i ulykken, kan skylden jo være ligemeget.

• ML
    ML Tilmeldt:
    sep 2010

#101   4. aug 2013 Streffen H: Du skal bare HELT Glemme hvad jeg skrev der, der var noget jeg havde mistforstået mht. Vognbaner, jeg er ikke bleg for at indrømme en fejl.!

Lastbiler skal altid holde sig i vognbaner længest til Højre, det er sandt nok.

• #102   4. aug 2013 Lastbiler Skal ikke kun holde sig længst til højre, det må gerne overhale

er der 3 vognbaner, så må de ikke kører ud i sporet længst til venstre(med mindre der er en speciel grund)

• #103   4. aug 2013 Efter at have læst tråden kan jeg godt forstå at der sker ulykker.. i guder!!
    Folk som synes det er ok at overhale indenom, en som tror at indersporet ikke må benyttes.

Jeg håber ikke at BG's brugere er et repræsentativt udsnit af befolkningen, for så tør jeg ikke køre bil mere O_O

• #104   5. aug 2013 Bagermesteren, jo lastbiler skal altid holde sig i de to spor der er længst til højre, hvis muligt, på 8 eller 10 spors motorveje(Sjælland) må de slet ikke være i spor nummer 4 og 5, med mindre situationen kræver andet.

Og spornummer tælles fra nødsporet(Som er 0) til midterrabatten.

• #105   7. aug 2013 Desværre er der mange der er alt for lang tid om at foretage en normal overhaling venstre om på motorvejen. De venter for længe med at trække ud og kommer derfor ikke op i fart, så overhalingen kan overstås hurtigst muligt og de igen kan trække ind til højre. Her er det også et problem at bagfrakommende ikke har det fornødne overblik og i tide slækker farten og giver plads, så de kan trække ud i overhalingsbanen. Resultatet er at mange vælger at blive liggende i overhalingsbanen af fare for at blive lukket inde i højre bane - derfor ser man ofte at der er flere biler i overhalingsbanen end i højre vognbane og så har vi jo miseren med at det er fristende at overhale højre om. Nogle vælger så at lege politi og zigzagge frem og tilbage mellem vognbanerne til fare for de andre bilister fremfor at følge trafikken.
    Derfor: giv plads til dem som vil trække ud fra højre vognbane (medmindre det er en zigzagtåbe - de burde slet ikke have kørekort).
    Speed op og overstå overhalinger hurtigt og træk ind til højre, hvis der er et længere stykke frit forude.
    Lad være med at zigzagge frem og tilbage mellem vognbanerne.
    Undgå at ligge i andre bilisters blinde vinkel.

Kommentér på:
overhalling højre om?

Annonce