{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.847 visninger | Oprettet:

thomas b
thomas b
Tilmeldt:
17. jun 2007
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33

Købe bil med for mange heste? {{forumTopicSubject}}

Hej BG, jeg står og skal til at købe min første bil, det er Golf II GTD 1.6, men nu er jeg kommet lidt i tvivl med hensyn til forsikrings selskabet... BIlen har nemlig 111hk, mens den originale model kun har 80hk, og der kommer jeg så i tvivl, for jeg går ud fra at det skal nævnes for forsikrings selskabet, men det er vel ikke muligt? Fordi den jo overskyder de 20% som jeg læste mig frem til man måtte "modficere" til, men den har fået udskiftet turbo og lidt andet, men er det overhovdet muligt for mig at få den at køre i lovligt?

Håber i forstår hvad jeg mener smiley

Tak for hjælpen!


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Købe bil med for mange heste?
  • #1   1. aug 2013 Hvis den bare er blevet "tunet" er det ok... De 20% er som udgangspunkt ved motorskift... Så kør du bare på

  • #2   1. aug 2013 Hvem siger, at den har 111 heste?!

  • thomas b
    thomas b Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
    #3   1. aug 2013 Det står der bare at den er blevet rullet til, men der står også at motoren lige er blevet renoveret, med ny turbo og lidt andet, hvis det har nogen betydning? Men det gør heller ingen forskel ved forsikringsselskabet eller..?

  • #4   1. aug 2013 Hvis du vil være på den sikre side mht. forsikring, så ringer du bare til dem og siger, de skal rette det til i systemet, så der står, den har en maksimal effekt på 111 hk. Det giver sandsynligvis en højere præmie, men sådan er det jo ...

    Det bliver ikke nødvendigvis lovligt af den grund. Men det gør da i det mindste, at forsikringsselskabet rent faktisk vil dække, hvis man kører galt smiley


  • #5   1. aug 2013 Men er tuningen godkendt..?

    For det er langtfra alle selskaber der vil forsikre den, hvis tuningen ikke er godkendt.


  • #6   1. aug 2013 nej køb du bare den hvis det bare er org. motor der er pillet ved er det ok og forsikring skal ik ha noget at vide smiley da motor kode jo passer til karos er der ingen problemer med det. så længe der ik er sat tryk ladning på en uden tryk fra ny smiley

  • #7   1. aug 2013 Selvfølgelig skal forsikringsselskabet have det at vide - hvis man da fortsat vil være dækket.

  • thomas b
    thomas b Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
    #8   1. aug 2013 Der står ikke noget om tuningen er godkendt, går ud fra at det nok ikke er så, siden det ikke står der?

  • #9   1. aug 2013 Så bare rul den så den kun har 80hk.. det er ikke noget problem..

  • #10   1. aug 2013 har aldrig været ude for at de ikke dækker for en golf der er skruet lidt i pumpen og hævet i lade tryk ,,,, og hvor i alværden skulle de vide det fra ? og hvis du skulle være uheldig er det vel bare at skruge den ned i tryk og pumpen men går da ud fra at når det er så billig en bil så er det kun andsvar forsikring vi snakker om ?


  • #11   1. aug 2013 men gør hvad du finder rigtig smiley der er jo så mange meninger om den slags smiley


  • thomas b
    thomas b Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
    #12   1. aug 2013 Ved ikke om jeg må ligge et link ind her på bilen, men nu prøver jeg lige smiley http://www.dba.dk/vw-golf-ii-16-gtd-van-3-doers/id-92217533/ så kunne i jo lige kigge på den hvis det var, og se om det er noget i ville købe? smiley

  • #13   1. aug 2013 Hvis man er "uheldig", er der jo ingen garanti for, at man lige kan justere den tilbage til standard. Det er lidt svært at gøre fra en hospitalsseng.

  • #14   1. aug 2013 alså hvis det var e golf 2 jeg ville have havde jeg købt den
    den ser jo standart ud i motor rum så hvis du skulle være uheldig ja så tror jeg sku ik lige de tager en køre tur i den smiley


  • #15   1. aug 2013 men eller s så skruger du dan da bare lidt ned så du rammer de små 100 hk alså 96 hk smiley så er du inden for alle rammerne selv om jeg bare ville køre som den er smiley


  • #16   1. aug 2013 Forsikringsselskabet er ligeglad med 20 %-regler og alt muligt andet. Det skal i princippet oplyses, selv om man kun øger effekten med 3 %. Alternativt skal man bare håbe på, de ikke opdager det og/eller ser gennem fingre med det.

  • thomas b
    thomas b Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
    #17   1. aug 2013 i orden tak for hjælpen, så går jeg lige i tænkeboksen og tager et valg smiley


  • #18   1. aug 2013 Det er en stor fejl folk tror tuning under 20% er lovligt og ikke man ikke skal nævne dette nogle steder.

    Læser man reglerne har man pligt til at oplyse om konstruktive ændringer om det drejer sig om 5% flere hk, 19%, 21% eller 100% mere end originalt.

    De eneste undtagelser er hvis man skifter luftfilter, eller hvis man som følge af en reparation i motoren har skiftet en del der tilsvarer den originale.

    Kort opsummering for godkendelse af konstruktive ændringer/motorskift :

    1. Teknisk egnethed : Man skal efter ændringen dokumentere bilen (bremser, undervogn, karosse etc) er egnet til de ekstra hestekræfter. Er forøgelsen under 20% skal man ikke dokumentere dette, da man så har vedtaget at bilen altid er egnet til de ekstra hk. Er det over 20% skal der foreligge en typegodkendelse på bilen er egnet fra f.eks. TüV.
    2. Støj : Man skal efter ændringen dokumentere at bilens lydniveau ikke er steget x antal db efter ændringen. Dette skal dokumenteres med papire fra en virksomhed der er godkendt til at foretage testen.
    3. Forurening : Man skal efter ændringen dokumentere at bilen stadig overholder gældende EU emissions krav for bilen. Dette skal dokumenteres med papire fra en virksomhed der er godkendt til testen (koster alt mellem 8.000-30.000kr). Den test de foretager til syn er ikke nok.
    4. Skat/afgift : Er bilens effekt øget med over 20% vil den altid miste sin identitet, og ændringen vil være afgiftspligtig. Undtagelsen er hvis man tuner på original motor, uden at ændre store dele af motoren (f.eks. fra 8 ventilet topstykke til 16 ventilet topstykke). I de tilfælde må man godt tune over 20%, uden at skulle betale afgift.
    Er effekt forøgelsen under 20% mister bilen kun sin identitet hvis Skat vurderer den fremstår mere som en anden seriefremstillet bil end den originale.

    Jeg kan kun gætte hvad folk tænker når de tuner deres motor under 20%, men må være noget med at "det er jo altid godkendt da der ikke skal forevises dokumentation", og "det er under 20% så jeg risikerer ikke at få en ekstraregning fra Skat på afgift hvis jeg bliver opdaget".

    Men folk glemmer støj og forurening som den næsten til hver en tid til dumpe syn på?

    Når alt dette er sagt, så er der virkelig mange synsmænd, politimænd, forhandlere osv der er pææænt ligeglade med folk laver mindre ændringer der ellers ifølge loven skal indberettes. Så risikoen ved ikke at gøre det er somregel meget lille - man skal bare vide man står i en lortesituation den dag de beslutter sig for at gøre noget ved det.


  • #19   1. aug 2013 Niklas

    Kan du selv forstå det du skriver og det du har copy-paste for det modsiger hinanden det i punkt 1





  • #20   1. aug 2013 Andreas
    hvad er det, du mener, der ikke giver mening? Det er rigtigt nok, hvad der står.


  • #21   1. aug 2013 Spar dig selv en hovedpine (Og en potentielt højere forsikring på længere sigt) Ved at droppe en 500 mand og få bilen rullet.

  • #22   1. aug 2013

    Det er en stor fejl folk tror tuning under 20% er lovligt og ikke man ikke skal nævne dette nogle steder.

    Læser man reglerne har man pligt til at oplyse om konstruktive ændringer om det drejer sig om 5% flere hk, 19%, 21% eller 100% mere end originalt.


    1. Teknisk egnethed : Man skal efter ændringen dokumentere bilen (bremser, undervogn, karosse etc) er egnet til de ekstra hestekræfter. Er forøgelsen under 20% skal man ikke dokumentere dette, da man så har vedtaget at bilen altid er egnet til de ekstra hk. Er det over 20% skal der foreligge en typegodkendelse på bilen er egnet fra f.eks. TüV.


  • #23   1. aug 2013 Hvad er det af det, der ikke giver mening for dig, Andreas? Du er nødt til at være mere specifik, hvis du skal have en forklaring smiley

  • #24   1. aug 2013 Andreas...

    Jeg er heller ikke helt med på hvad du ikke forstår af teksten?

    Uanset hvor mange % motoreffekten er øget skal man oplyse det hvis det er en konstruktiv ændring.

    Man skal også oplyse det til synsmanden ved syn - også hvis det er under 20%, selvom han ikke skal se dokumentation for bilen er egnet. Det eneste det betyder er bare han kan springe videre til næste punkter i synet - støj og forurening.

    Men fordi der ikke kræves dokumentation for at godkende det, betyder det ikke at han ikke skal vide det?


  • #25   1. aug 2013 Andreas
    Alle tuningsdele anses for at være konstruktive ændringer, og skal være godkendte.


  • #26   1. aug 2013 Hvordan skal det her så forståes det kommer far trafikstyrelsen hvilken instans over dem kan kræve en godkendelse

    1. Teknisk egnethed : Man skal efter ændringen dokumentere bilen (bremser, undervogn, karosse etc) er egnet til de ekstra hestekræfter. Er forøgelsen under 20% skal man ikke dokumentere dette, da man så har vedtaget at bilen altid er egnet til de ekstra hk. Er det over 20% skal der foreligge en typegodkendelse på bilen er egnet fra f.eks. TüV.



  • #27   1. aug 2013 Sikke dog.
    20% regl er et udtryk der kommer fra et motorskift, eks en 2,0 8v kontra 2,0 16v

    Det er tilladt syns mæssigt at tune denne motor til 111hk så frem den overholder en 4 gas test i en synshal og ikke støjer mere en maks tilladt.
    Jeg har aldrig oplysttil mit forsikrings selskab med sådan mod på gamle biler med original motor. Heller ikke ved anden knast som en bil måtte være synet.

    Så siger i at man har pligt til at oplyse hvis effekten forøges, det er kun ved udskiftning af dele.

    Ikke ved en diesel pumpe der original og justeret, eller et ladetryk der er justeret så den stadig kan synes.

    Jeg ringer heller ikke ind og siger idag køre jeg på oktan 95 så bilen har standard 250 men på onsdag får jeg løn, og der akter jeg at tanke med oktan 99 og bilen vil da have 16 ekstra hestekrafter.


  • #28   1. aug 2013 Hvad mener du? Det er kun Trafikstyrelsen, der afkræver dokumentation.

  • #29   1. aug 2013 Michael F
    Der skal også foreligge dokumentation, hvis man skruer i pumpen. Og chiptuning, for den sags skyld.


  • #30   1. aug 2013 Men hvis man justerer pumpe og trykket ind vil ingen nogen sinde opdage det på en gammel golf. Måske er den enda rener i det den udleder og yder meget bedre.

    På en gamle ascona kan du få 5 ekstre heste ved at skifte til nyer tændrør og justerer karburator og tænding ind.


  • #31   1. aug 2013 Det er komplet irrelevant, hvad der opdages. Nu snakker vi jo om, hvad der er <i>lovligt</i> og hvad der kan <i>godkendes</i> smiley

  • #32   1. aug 2013 Niklas og bay

    hvor læser i hende at alt under 20% effekt forøgelse skal dokumenteres


  • #33   1. aug 2013 Det står da ganske klart og tydeligt i Nicklas' indlæg. Se punkterne 2 og 3.

  • #34   1. aug 2013


    Fundet iforumet.


    Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.

    Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.

    Mvh.
    Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
    Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
    Road Safety and Transport Agency
    Adelgade 13
    DK-1304 København K
    Tlf.: +45 33928740
    Fax: +45 33932292
    e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk


  • #35   1. aug 2013 ja forurening og støj skal naturligvis overholde krave for bilens data på 1.registering
    og det er generalt

    men ellers er det først i sidste inlæg at der står bare en anelse om at alt under 20% også skal dukomenteres


  • #36   1. aug 2013 Andreas :

    "Pligt til syn
    Ændret indretning og udstyr mv.
    "§ 22. Hvis køretøjets indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i brug

    1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion,..."

    Link : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22315&#K4
    Kapitel 4 §22

    Afsnit 7.0.6 kan reglerne omkring godkendelse af konstruktive ændringer læses : http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer//~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende.ashx


  • #37   1. aug 2013 <i>Alt</i> - uanset om det så reducerer effekten - skal dokumenteres i relation til støj og forurening, bortset fra luftfilter, hvor det ikke er nødvendigt at dokumentere forurening. Den tekniske egnethed skal dog først dokumenteres, hvis effekten øges med mere end 20 %.

    Jeg synes, det står ret klart i de punkter, Nicklas lister op. Derfor forstår jeg ikke rigtigt, hvad det er, du ikke mener at se meningen med.


  • #38   1. aug 2013 Så på godt dansk.

    Køb bilen hvis det er den du vil have.
    Sikre dig at den kan gå igennem syn ved at den ikke udleder for meget udstødnings gas i forhold til årgang og ikke er monteret med 3" udstødning.

    Så er der ingen i denne verden der stille spørgsmål ved din bil.
    Jeg havde ikke tøvet et øjeblik og forligger der ikke en rulle test med papir kunne det være en garage justering som hent faktisk ikke havde givet en skidt men rent salgs gas.


  • #39   1. aug 2013 ville ikke kæbe den.
    1. det en golf 2 =dårlige køreenskaber og ingen komfort.
    2. en pumpet 1.6TD skal være 100% drift varm for at blive skudt af og man må ikke køre dem forhård alligevel... folk siger de køre. mine erfaringer på 12 af dem siger de tit har fejl og nedbrud.
    3. vægtafgiften på en hvisplade er sindsyg og en gulplade er ubrugelig...
    4. man kan få 1000 andre biler der ville være et bedre valg.


  • #40   2. aug 2013 Kender ikke bilen men kan se den kommer fra vinderup af, men hvis den ikke har interesse kan du komme og se min Focus istedet smiley
    Den er med helt standard motor


Kommentér på:
Købe bil med for mange heste?

Annonce