1.847 visninger
|
Oprettet:
Købe bil med for mange heste? {{forumTopicSubject}}
Hej BG, jeg står og skal til at købe min første bil, det er Golf II GTD 1.6, men nu er jeg kommet lidt i tvivl med hensyn til forsikrings selskabet... BIlen har nemlig 111hk, mens den originale model kun har 80hk, og der kommer jeg så i tvivl, for jeg går ud fra at det skal nævnes for forsikrings selskabet, men det er vel ikke muligt? Fordi den jo overskyder de 20% som jeg læste mig frem til man måtte "modficere" til, men den har fået udskiftet turbo og lidt andet, men er det overhovdet muligt for mig at få den at køre i lovligt?
Håber i forstår hvad jeg mener
Tak for hjælpen!
nov 2004
Følger: 46 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 236 Svar: 1.342
jan 2006
Følger: 12 Følgere: 46 Biler: 14 Emner: 141 Svar: 7.970
jun 2007
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Det bliver ikke nødvendigvis lovligt af den grund. Men det gør da i det mindste, at forsikringsselskabet rent faktisk vil dække, hvis man kører galt
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.837
For det er langtfra alle selskaber der vil forsikre den, hvis tuningen ikke er godkendt.
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
jun 2007
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
jun 2011
Følger: 12 Følgere: 251 Biler: 6 Emner: 104 Svar: 9.618
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
jun 2007
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
den ser jo standart ud i motor rum så hvis du skulle være uheldig ja så tror jeg sku ik lige de tager en køre tur i den
apr 2003
Følger: 59 Følgere: 60 Biler: 24 Emner: 60 Svar: 1.490
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
jun 2007
Følger: 1 Emner: 11 Svar: 33
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Læser man reglerne har man pligt til at oplyse om konstruktive ændringer om det drejer sig om 5% flere hk, 19%, 21% eller 100% mere end originalt.
De eneste undtagelser er hvis man skifter luftfilter, eller hvis man som følge af en reparation i motoren har skiftet en del der tilsvarer den originale.
Kort opsummering for godkendelse af konstruktive ændringer/motorskift :
1. Teknisk egnethed : Man skal efter ændringen dokumentere bilen (bremser, undervogn, karosse etc) er egnet til de ekstra hestekræfter. Er forøgelsen under 20% skal man ikke dokumentere dette, da man så har vedtaget at bilen altid er egnet til de ekstra hk. Er det over 20% skal der foreligge en typegodkendelse på bilen er egnet fra f.eks. TüV.
2. Støj : Man skal efter ændringen dokumentere at bilens lydniveau ikke er steget x antal db efter ændringen. Dette skal dokumenteres med papire fra en virksomhed der er godkendt til at foretage testen.
3. Forurening : Man skal efter ændringen dokumentere at bilen stadig overholder gældende EU emissions krav for bilen. Dette skal dokumenteres med papire fra en virksomhed der er godkendt til testen (koster alt mellem 8.000-30.000kr). Den test de foretager til syn er ikke nok.
4. Skat/afgift : Er bilens effekt øget med over 20% vil den altid miste sin identitet, og ændringen vil være afgiftspligtig. Undtagelsen er hvis man tuner på original motor, uden at ændre store dele af motoren (f.eks. fra 8 ventilet topstykke til 16 ventilet topstykke). I de tilfælde må man godt tune over 20%, uden at skulle betale afgift.
Er effekt forøgelsen under 20% mister bilen kun sin identitet hvis Skat vurderer den fremstår mere som en anden seriefremstillet bil end den originale.
Jeg kan kun gætte hvad folk tænker når de tuner deres motor under 20%, men må være noget med at "det er jo altid godkendt da der ikke skal forevises dokumentation", og "det er under 20% så jeg risikerer ikke at få en ekstraregning fra Skat på afgift hvis jeg bliver opdaget".
Men folk glemmer støj og forurening som den næsten til hver en tid til dumpe syn på?
Når alt dette er sagt, så er der virkelig mange synsmænd, politimænd, forhandlere osv der er pææænt ligeglade med folk laver mindre ændringer der ellers ifølge loven skal indberettes. Så risikoen ved ikke at gøre det er somregel meget lille - man skal bare vide man står i en lortesituation den dag de beslutter sig for at gøre noget ved det.
jan 2007
Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.008
Kan du selv forstå det du skriver og det du har copy-paste for det modsiger hinanden det i punkt 1
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
hvad er det, du mener, der ikke giver mening? Det er rigtigt nok, hvad der står.
jul 2011
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 1 Emner: 23 Svar: 2.205
jan 2007
Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.008
Det er en stor fejl folk tror tuning under 20% er lovligt og ikke man ikke skal nævne dette nogle steder.
Læser man reglerne har man pligt til at oplyse om konstruktive ændringer om det drejer sig om 5% flere hk, 19%, 21% eller 100% mere end originalt.
1. Teknisk egnethed : Man skal efter ændringen dokumentere bilen (bremser, undervogn, karosse etc) er egnet til de ekstra hestekræfter. Er forøgelsen under 20% skal man ikke dokumentere dette, da man så har vedtaget at bilen altid er egnet til de ekstra hk. Er det over 20% skal der foreligge en typegodkendelse på bilen er egnet fra f.eks. TüV.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
Jeg er heller ikke helt med på hvad du ikke forstår af teksten?
Uanset hvor mange % motoreffekten er øget skal man oplyse det hvis det er en konstruktiv ændring.
Man skal også oplyse det til synsmanden ved syn - også hvis det er under 20%, selvom han ikke skal se dokumentation for bilen er egnet. Det eneste det betyder er bare han kan springe videre til næste punkter i synet - støj og forurening.
Men fordi der ikke kræves dokumentation for at godkende det, betyder det ikke at han ikke skal vide det?
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.870
Alle tuningsdele anses for at være konstruktive ændringer, og skal være godkendte.
jan 2007
Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.008
1. Teknisk egnethed : Man skal efter ændringen dokumentere bilen (bremser, undervogn, karosse etc) er egnet til de ekstra hestekræfter. Er forøgelsen under 20% skal man ikke dokumentere dette, da man så har vedtaget at bilen altid er egnet til de ekstra hk. Er det over 20% skal der foreligge en typegodkendelse på bilen er egnet fra f.eks. TüV.
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.071
20% regl er et udtryk der kommer fra et motorskift, eks en 2,0 8v kontra 2,0 16v
Det er tilladt syns mæssigt at tune denne motor til 111hk så frem den overholder en 4 gas test i en synshal og ikke støjer mere en maks tilladt.
Jeg har aldrig oplysttil mit forsikrings selskab med sådan mod på gamle biler med original motor. Heller ikke ved anden knast som en bil måtte være synet.
Så siger i at man har pligt til at oplyse hvis effekten forøges, det er kun ved udskiftning af dele.
Ikke ved en diesel pumpe der original og justeret, eller et ladetryk der er justeret så den stadig kan synes.
Jeg ringer heller ikke ind og siger idag køre jeg på oktan 95 så bilen har standard 250 men på onsdag får jeg løn, og der akter jeg at tanke med oktan 99 og bilen vil da have 16 ekstra hestekrafter.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Der skal også foreligge dokumentation, hvis man skruer i pumpen. Og chiptuning, for den sags skyld.
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.071
På en gamle ascona kan du få 5 ekstre heste ved at skifte til nyer tændrør og justerer karburator og tænding ind.
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
jan 2007
Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.008
hvor læser i hende at alt under 20% effekt forøgelse skal dokumenteres
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.837
Fundet iforumet.
Det eneste man kan montere på en motor, uden at skulle dokumentere luftforurening på ny, er et lutfilter. Alt andet bliver anset for at være en konstruktiv ændring.
Hvis du har yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte mig igen.
Mvh.
Peter Jessen Lundorf, Ingeniør
Færdselsstyrelsen, Center for Grøn Transport
Road Safety and Transport Agency
Adelgade 13
DK-1304 København K
Tlf.: +45 33928740
Fax: +45 33932292
e-mail: pjl@fstyr.dk www.fstyr.dk
jan 2007
Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.008
og det er generalt
men ellers er det først i sidste inlæg at der står bare en anelse om at alt under 20% også skal dukomenteres
aug 2005
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 25 Svar: 544
"Pligt til syn
Ændret indretning og udstyr mv.
"§ 22. Hvis køretøjets indretning og udstyr er ændret, har køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det ændrede køretøj til syn og få det godkendt, inden det tages i brug
1) ved konstruktive ændringer af køretøjets styreapparat, bremser, motor eller bærende konstruktion,..."
Link : https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=22315&#K4
Kapitel 4 §22
Afsnit 7.0.6 kan reglerne omkring godkendelse af konstruktive ændringer læses : http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Regler-om-k%C3%B8ret%C3%B8jer//~/media/Dokumenter/01%20Syn%20og%20koeretoejer/03%20Regler%20om%20koeretoejer/01%20Regler%20om%20koeretoejer/Vejledning_om_syn_af_koeretoejer_g%C3%A6ldende.ashx
maj 2006
Følger: 29 Følgere: 85 Biler: 9 Emner: 14 Svar: 17.271
Jeg synes, det står ret klart i de punkter, Nicklas lister op. Derfor forstår jeg ikke rigtigt, hvad det er, du ikke mener at se meningen med.
aug 2004
Følger: 6 Følgere: 33 Biler: 10 Emner: 437 Svar: 5.071
Køb bilen hvis det er den du vil have.
Sikre dig at den kan gå igennem syn ved at den ikke udleder for meget udstødnings gas i forhold til årgang og ikke er monteret med 3" udstødning.
Så er der ingen i denne verden der stille spørgsmål ved din bil.
Jeg havde ikke tøvet et øjeblik og forligger der ikke en rulle test med papir kunne det være en garage justering som hent faktisk ikke havde givet en skidt men rent salgs gas.
okt 2010
Følger: 29 Følgere: 37 Biler: 2 Emner: 137 Svar: 15.904
1. det en golf 2 =dårlige køreenskaber og ingen komfort.
2. en pumpet 1.6TD skal være 100% drift varm for at blive skudt af og man må ikke køre dem forhård alligevel... folk siger de køre. mine erfaringer på 12 af dem siger de tit har fejl og nedbrud.
3. vægtafgiften på en hvisplade er sindsyg og en gulplade er ubrugelig...
4. man kan få 1000 andre biler der ville være et bedre valg.
nov 2004
Følger: 46 Følgere: 46 Biler: 4 Emner: 236 Svar: 1.342
Den er med helt standard motor
Købe bil med for mange heste?