1.386 visninger
|
Oprettet:
Ny vs. gammel lak ? {{forumTopicSubject}}
Hey forum....
Har sgu været så uheldig at jeg er kørt galt, og smadret fronten, derfor skal der nogen nye dele på. Bla. konfanger, forskærme, og hjelm. Nå men det skal selvfølgelig også males, og så vil det jo lige pludselig skille sig meget ud fra resten af bilen. Jeg har hele tiden planlagt at bilen skal have den helt store polerings tur, men tror i, at jeg kan få resten af bilen til at blive lige så flot som det nymalede ? Så farveforskellen ikke sprænger i øjnene ? Bilen er helt blanksort uden noget i !
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 1 Emner: 191 Svar: 759
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
Men sket er sket, få den til en proff bagefter du kan nok ikke selv gøre det...
mvh.
Anders www.klarbil.nu
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.052
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
Det er den helt store tur jeg skal give den, har lige bestilt Meguiars G220 sammen med menzerna polerings kittet. Og så JetSEAL 109 som lakforsegler og collinite`s no 476 som voks.... Clay/lakrens/snowfoam som selvfølge også... tror i så ikke jeg kan komme rimeligt tæt på ?
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.052
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
Held og Lykke....
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.052
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.052
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
1 dag : snowfoam, grundig højtryksvask samt clay, evt. begynde at polere
2. dag : polering evt. begynde på lakrens
3 dag : lakrens, lakforsegling (2lag) voks (2lag)
Så kan det ikke være en så "omfangsrig" omgang du giver bilen..... Og så kan det vel hurtigt resikere at give farveforeskelle på det lange løb igen.
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
Ebbe J. Håber snart jeg stødder på dig på msn, for at få lidt tips og tricks, det ser ikke ud til at jeg får det i den her tråd.
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
Menzerna Intensiv Polish
Menzerna Final Finish
Samt Restore/polishing og finishing pads.
Clay fra sonus (clay samt glidemidl)
Denne lime prime : http://www.cleanyourcar.co.uk/wax/dodo-juice/dodo-juice-lime-prime-lite-250ml/prod_455.html Som jeg havde tænkt mig at bruge efter poleringen, altså før lakforseglingen.
JetSEAL109 som lakforsegler....
Collinite 476s til efterfølgende voksning....
Og så div. microfiberklude og påførings "svampe", pensler, tape og snowfoam.
okt 2006
Følger: 34 Følgere: 38 Biler: 8 Emner: 50 Svar: 1.052
1- fælgene får en fælgerens på syrebasis som bare skal sprøjtes på det tager alt ved damprensning og kaliber mm bliver helt rene .
2 sprøjt fælgerens under listen på døren og på bag klappe og front det tager tjere flyvrust insikter mm den hedder fælgerens x 100 købt ved LHG
3 sprøjt ffælgerens på alu dele i motoren det renser det så det står som nyt
4 ac grundrens i motor falser mm pluds måtterne i bilen men lad dem
ligge for de bliver våde ved vask
ved denne række følge skal det ik sidde og trække og lad
5 damprens det hele med 75grader ik over eller under der er en grænse hvor man kan skade laken og hvor fedet ik løsner sig ..
6 kør bilen lidt tilbage så og sprøjt fælgene ind igen og vask dem igen .
7 tag måtterne ud og vask dem med 30 grader pga man kan skade måtterne ved højre grader hæng dem op og de er 100% rene dagen efter og fri for sand mm men skal lige støv suges efter slidte sorte måtter som er mis farvet kan males med en alm mat sort spray maling så er de som nye
Denne række følge vis man har det blandet produkterne op i ryg sprøjter tager det kun 15 min og bilen er 100% rengjort over alt og klar til polering ...
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
- Jeg mener også, at du sagtens kan klare opgaven selv. Så længe at du forener dig med et par kraftige halogen "murerlamper" på et stativ, så er du ret godt kørende. Det vil bevidne hvor mange vaskeridser den gamle lak har og hvor meget du mangler at fjerne for at opnå det bedst mulige resultat. Hvis du kender til områder, der allerede er blevet omlakeret, så var ekstra opmærksom på disse - klarlakken kan være blødere her, da det jo ikke nødvendigvis er den samme som VAG bruger.
Men, du starter men en grundig vask af alle lakerede overflader,og husk at jo grundigere rengøring som du foretager dig, jo mindre sansynlighed er der for, at du får nogle sandkorn el. lign. i polerpuderne; det kan virkeligt skabe ravage.
Efter den grundige vask, clay'er du hele bilen. Sonüs Green er en meget skånsom clay, og forvent at bruge hele stykket. Klip det evt. op, så det er i 2 stykker - det er jo sket, at man kan tabe det jo jorden, og så vil det stort set være ubrugeligt.
Smid clay-bar'et i en lille skål med varmt vand, så at det kan formes lettere og du kan evt. tilsætte lidt Last Touch, hvis du har sådan noget. Efterlad det gerne i vandet i 10-15 min. Når det har være deri i nogen tid, så form det, så det har en firkantet form; så er det lettere at folde det korrekt, når den ene overflade er blevet beskidt. At folde det er meget vigtigt i denne sammenhæng, så husk det: når du har foldet den beskidte overflade sammen, så har du nu 2 rene overflader, og brug kun den ene af disse, så at du har én ren, som du kan folde igen til 2 rene. Når du løbende folder det, så forsøg at holde samme firkantede form. Og hold lakkens overflade våd hele tiden - clay'et må ikke komme i direkte kontakt med lakken; så ryger idéen med det. Det skal have en mindre mængde sæbeblanding/lubricator imellem sig.
Når bilen så er vasket, clay'et og evt. renset med f.eks. tjærefjernere, så at lakkens overflade er helt fri for skidt og snavs, så kan du begynde din polering.
Venligst,
Ebbe
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
jan 2008
Følger: 24 Følgere: 22 Biler: 1 Emner: 191 Svar: 759
Hvis du taber clay'et på jorden ville jeg dog selv smide det ud. Ville aldrig risikere noget med sådan en klump, som Ebbe siger vil det "stort set" være ubrugeligt - der jeg bare mere konsekvent mht. den slags.
Omkring sæbeblanding under dit clay vil jeg dog stadig anbefale en quick detailer som fx. last touch istedet for sæbeblanding..
Som Ebbe korrekt siger så skal der hele tiden være et smøremiddel under dit clay..
Dette har 2 formål i sig..
1) Clay'en må aldrig have kontakt med lakken alene da du kan beskadige lakken og lave spor der skal poleres væk, men efter hvad jeg har hørt kan disse være ret svære at komme helt til livs da det åbenbart kan være "skjult" alt efter vinkelen du ser efter disse.. Så pas godt på!
2) Quick detaileren's funktion er netop at samle skidt og møg fra overfladen eller "below surface contaminents" - som er skidt under overfladen.. Dette er skidt der ligger i små sprækker og ridser du ikke har fjernet endnu.. Du skal sørge for at disse urenheder forsvinder da de ellers kan risikere at komme i din pad når du fjerner lak så ridsen forsvinder og disse urenheder kommer i kontakt med dit pad..
Ved brug af quick detaileren til glidemiddel er du sikret et produkt der på en skånsom og effektiv måde løfter og fjerner urenheder fra overfladen.. Sæbeblanding skal helst også kunne hjælpe til dette, MEN jeg sætter stadig min lid til at sæbeblandingen netop ikke er så god til skidt under overfladen, da i så fald ville clay ikke være nødvendigt da så ville sæbeblandingen kunne rense i dybden..
Så jeg anbefaler en quick detailer til denne process fordi dens egenskaber er helt igennem passende netop til dette job ved at løfte skidtet op i dit clay og stadig holde glidemiddel og barriere fra lak og skidt imellem dit clay og lak,, Således den altid vil ligge sig imellem din clays skidt (det der er på undersiden) og fjerne der op i dit clay og sørge for det ikke laver ravage på lakken når du kører dit clay rundt..
Husk at vende dit clay for hvis det bliver for beskidt kan denne barriere ikke hjælpe dig længere..
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
jan 2003
Følger: 21 Følgere: 18 Biler: 7 Emner: 10 Svar: 429
om man folder eller vender clayet, er det ikke ligemeget hvis i kun bruger det en eller få gange?
Ebbe jeg har den dybeste respekt for din viden omkring forskellige produkter, men det gør jo ikke beast forslag dårlige fordi han måske ikke har prøvet alle de samme produkter som dig.. Det har jeg nok heller ikkem, til gengæld har du nok ikke den samme indsigt som jeg har i de "danske" proff. produkter som folk som PER og jeg bruger.. Hvilket vi ikke lader dig høre for...
om man folder eller vender,, flueknepperi, kan ikke have praktisk betydning. ...
nå men det var bare lige min mening..
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
Det kan du ved enten at købe den præcise lak ved en vagforhandler eller at få farvekoden. Jeg må indrømme, at jeg ikke har meget tiltro til de farve-aflæsningskamera'er/instrumenter.. Jeg har engang haft en knallert som blev omlakeret i en "originalfarve" som blev aflæst med sådan et instrument der kan aflæse farvekoder, og resultatet var, at farven ikke var ens. Lakken som det blev aflæst på var ellers plejet og passet som den burde, så ingen reel grund til det. Det resulterede i, at det måtte omlakeres igen..
Venligst,
Ebbe
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
Så er der ryddet lidt op :o)
Venligst,
Ebbe
----------------------------------------------------------------------------------
jan 2005
Følger: 52 Følgere: 50 Biler: 1 Emner: 56 Svar: 622
- AG laver en tjærefjerner, og den kan købes i DK.
Venligst,
Ebbe
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 9 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 90
Ang. lakeringen, håber jeg virkelig de maler ordentligt, men det har de ryg for, så håber på det bedste.
Ny vs. gammel lak ?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside