{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.386 visninger | Oprettet:

Ny vs. gammel lak ? {{forumTopicSubject}}

Hey forum....

Har sgu været så uheldig at jeg er kørt galt, og smadret fronten, derfor skal der nogen nye dele på. Bla. konfanger, forskærme, og hjelm. Nå men det skal selvfølgelig også males, og så vil det jo lige pludselig skille sig meget ud fra resten af bilen. Jeg har hele tiden planlagt at bilen skal have den helt store polerings tur, men tror i, at jeg kan få resten af bilen til at blive lige så flot som det nymalede ? Så farveforskellen ikke sprænger i øjnene ? Bilen er helt blanksort uden noget i !


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ny vs. gammel lak ?
  • #1   10. apr 2009 Faktisk kan det være en fordel at polere resten af bilen før de andre dele kommer på for så kan maleren nemmere fange farven istedet for du risikere dit polerarbejde ikke kan leve op til standarten af dit polerjob..

  • #2   10. apr 2009 Det har jeg ikke mulighed for, da den holder ved mekanikeren. Men må så bare håbe på at farven bliver nogen lunde ens...

  • #3   10. apr 2009 Hmm det er virkeligt bedst at få poleret bilen først grundet evt. farveforskelle.. så har maleren ingen mulighed for undskyldninger.
    Men sket er sket, få den til en proff bagefter du kan nok ikke selv gøre det...
    mvh.
    Anders www.klarbil.nu


  • #4   10. apr 2009 du kan bare kom ud til mig det har jeg lavet masser af gange .. bor i hobro og er super billig hehe

  • #5   11. apr 2009 Hmm,,.,,, Jamen må starte med at se om ikke jeg kan gøre det selv. De plejer jo bare at male efter farvekoden. Og når man polere op, bliver lakken jo næsten altid 98% som den var fra ny.
    Det er den helt store tur jeg skal give den, har lige bestilt Meguiars G220 sammen med menzerna polerings kittet. Og så JetSEAL 109 som lakforsegler og collinite`s no 476 som voks.... Clay/lakrens/snowfoam som selvfølge også... tror i så ikke jeg kan komme rimeligt tæt på ?


  • #6   11. apr 2009 jo vis du har prøvet det før ang slibning ?? :0)

  • #7   11. apr 2009 Du har aldrig poleret før og vil starte med polermaskine på en sort bil...
    Held og Lykke....


  • #8   11. apr 2009 hehe ja det er ik den lettest :0)

  • #9   11. apr 2009 Især ikke hvisman skal matche den gamle lak overfor noget nylakeret

  • #10   12. apr 2009 Det er en "begynder" maskine jeg har valgt... og tager mig god tid. Og mener ikke selv jeg er helt uden evner. Men dvs. det er muligt at polere en bil op så den matcher den nye lak ?

  • #11   12. apr 2009 Du må have nogen triks til hvordan jeg gør så ?

  • #12   12. apr 2009 det er svært at forklare hvordan man gør for det kræver øvelse og man skal vide hvad man gør ...jamen vis du tager en dag fri og er her om morgen kl 8 så har vi en smart fortwo du kan leje for 150 kr så er bilen færdig kl 13 :0)

  • #13   12. apr 2009 Hmm hvordan kan det gøres så hurtigt. Her når jeg selv skulle igang, havde jeg afsat 3 dage til mit projekt.
    1 dag : snowfoam, grundig højtryksvask samt clay, evt. begynde at polere
    2. dag : polering evt. begynde på lakrens
    3 dag : lakrens, lakforsegling (2lag) voks (2lag)

    Så kan det ikke være en så "omfangsrig" omgang du giver bilen..... Og så kan det vel hurtigt resikere at give farveforeskelle på det lange løb igen.


  • #14   13. apr 2009 Hmm ikke lige den her drejning at jeg håbede på at mit indlæg ville tage. Har snakket med et par klargøringsmænd, og de mener godt at jeg kan klare opgaven selv. Skulle de lave det, ville de tage omkring 3500kr. Men jeg begiver mig ud i det selv, og håber på det bedste. Jeg har snart en uges ferie, hvor det er planlagt at arbejdet skal udføres. Jeg kan godt lide at føle at jeg har tiden til det nemlig, så går på ingen måder op i hvor hurtigt jeg kan gøre det. Har f.eks. lige brugt 3,5timer pr. fælg, på at forsegle og vokse dem ( de er vel og mærke helt nye)

    Ebbe J. Håber snart jeg stødder på dig på msn, for at få lidt tips og tricks, det ser ikke ud til at jeg får det i den her tråd.


  • #15   13. apr 2009 Jeg vil gerne hjælpe dig med professionelle råd.. Fortæl hvad du har købt... så kan jeg bedre guide dig...

  • #16   13. apr 2009 Jamen jeg har bestilt Meguiars G220 DA poler maskine. Sammen med Menzerna Power Gloss
    Menzerna Intensiv Polish
    Menzerna Final Finish
    Samt Restore/polishing og finishing pads.

    Clay fra sonus (clay samt glidemidl)

    Denne lime prime : http://www.cleanyourcar.co.uk/wax/dodo-juice/dodo-juice-lime-prime-lite-250ml/prod_455.html Som jeg havde tænkt mig at bruge efter poleringen, altså før lakforseglingen.

    JetSEAL109 som lakforsegler....
    Collinite 476s til efterfølgende voksning....

    Og så div. microfiberklude og påførings "svampe", pensler, tape og snowfoam.


  • #17   13. apr 2009 jep godt sagt anders :0) som et tip til de 15 min til rengøring ...
    1- fælgene får en fælgerens på syrebasis som bare skal sprøjtes på det tager alt ved damprensning og kaliber mm bliver helt rene .

    2 sprøjt fælgerens under listen på døren og på bag klappe og front det tager tjere flyvrust insikter mm den hedder fælgerens x 100 købt ved LHG

    3 sprøjt ffælgerens på alu dele i motoren det renser det så det står som nyt
    4 ac grundrens i motor falser mm pluds måtterne i bilen men lad dem
    ligge for de bliver våde ved vask
    ved denne række følge skal det ik sidde og trække og lad

    5 damprens det hele med 75grader ik over eller under der er en grænse hvor man kan skade laken og hvor fedet ik løsner sig ..

    6 kør bilen lidt tilbage så og sprøjt fælgene ind igen og vask dem igen .

    7 tag måtterne ud og vask dem med 30 grader pga man kan skade måtterne ved højre grader hæng dem op og de er 100% rene dagen efter og fri for sand mm men skal lige støv suges efter slidte sorte måtter som er mis farvet kan males med en alm mat sort spray maling så er de som nye

    Denne række følge vis man har det blandet produkterne op i ryg sprøjter tager det kun 15 min og bilen er 100% rengjort over alt og klar til polering ...


  • #18   13. apr 2009 Brian M

    - Jeg mener også, at du sagtens kan klare opgaven selv. Så længe at du forener dig med et par kraftige halogen "murerlamper" på et stativ, så er du ret godt kørende. Det vil bevidne hvor mange vaskeridser den gamle lak har og hvor meget du mangler at fjerne for at opnå det bedst mulige resultat. Hvis du kender til områder, der allerede er blevet omlakeret, så var ekstra opmærksom på disse - klarlakken kan være blødere her, da det jo ikke nødvendigvis er den samme som VAG bruger.

    Men, du starter men en grundig vask af alle lakerede overflader,og husk at jo grundigere rengøring som du foretager dig, jo mindre sansynlighed er der for, at du får nogle sandkorn el. lign. i polerpuderne; det kan virkeligt skabe ravage.

    Efter den grundige vask, clay'er du hele bilen. Sonüs Green er en meget skånsom clay, og forvent at bruge hele stykket. Klip det evt. op, så det er i 2 stykker - det er jo sket, at man kan tabe det jo jorden, og så vil det stort set være ubrugeligt.

    Smid clay-bar'et i en lille skål med varmt vand, så at det kan formes lettere og du kan evt. tilsætte lidt Last Touch, hvis du har sådan noget. Efterlad det gerne i vandet i 10-15 min. Når det har være deri i nogen tid, så form det, så det har en firkantet form; så er det lettere at folde det korrekt, når den ene overflade er blevet beskidt. At folde det er meget vigtigt i denne sammenhæng, så husk det: når du har foldet den beskidte overflade sammen, så har du nu 2 rene overflader, og brug kun den ene af disse, så at du har én ren, som du kan folde igen til 2 rene. Når du løbende folder det, så forsøg at holde samme firkantede form. Og hold lakkens overflade våd hele tiden - clay'et må ikke komme i direkte kontakt med lakken; så ryger idéen med det. Det skal have en mindre mængde sæbeblanding/lubricator imellem sig.

    Når bilen så er vasket, clay'et og evt. renset med f.eks. tjærefjernere, så at lakkens overflade er helt fri for skidt og snavs, så kan du begynde din polering.


    Venligst,

    Ebbe


  • #19   13. apr 2009 God forklaring IGEN ebbe.. Dog vil jeg anbefale at man afrenser tjære INDEN man clayer. for netop ikke at fylde sit clay med tjære. Ofte kan man heller ikke Clay'e alt tjære af...

  • #20   13. apr 2009 jeg vil dog anbefale at fjerne evt.tjære INDEN brug af clay, da tjære let fylder klodsen op, og clay har ofte svært ved at fjerne alt tjære...

  • #21   13. apr 2009 Jeg giver her Anders ret.. Brug APC eller andet mere hårdfør til at fjerne tjære og andet mere genstridigt skidt før du clay'er..
    Hvis du taber clay'et på jorden ville jeg dog selv smide det ud. Ville aldrig risikere noget med sådan en klump, som Ebbe siger vil det "stort set" være ubrugeligt - der jeg bare mere konsekvent mht. den slags.
    Omkring sæbeblanding under dit clay vil jeg dog stadig anbefale en quick detailer som fx. last touch istedet for sæbeblanding..
    Som Ebbe korrekt siger så skal der hele tiden være et smøremiddel under dit clay..
    Dette har 2 formål i sig..
    1) Clay'en må aldrig have kontakt med lakken alene da du kan beskadige lakken og lave spor der skal poleres væk, men efter hvad jeg har hørt kan disse være ret svære at komme helt til livs da det åbenbart kan være "skjult" alt efter vinkelen du ser efter disse.. Så pas godt på!
    2) Quick detaileren's funktion er netop at samle skidt og møg fra overfladen eller "below surface contaminents" - som er skidt under overfladen.. Dette er skidt der ligger i små sprækker og ridser du ikke har fjernet endnu.. Du skal sørge for at disse urenheder forsvinder da de ellers kan risikere at komme i din pad når du fjerner lak så ridsen forsvinder og disse urenheder kommer i kontakt med dit pad..
    Ved brug af quick detaileren til glidemiddel er du sikret et produkt der på en skånsom og effektiv måde løfter og fjerner urenheder fra overfladen.. Sæbeblanding skal helst også kunne hjælpe til dette, MEN jeg sætter stadig min lid til at sæbeblandingen netop ikke er så god til skidt under overfladen, da i så fald ville clay ikke være nødvendigt da så ville sæbeblandingen kunne rense i dybden..
    Så jeg anbefaler en quick detailer til denne process fordi dens egenskaber er helt igennem passende netop til dette job ved at løfte skidtet op i dit clay og stadig holde glidemiddel og barriere fra lak og skidt imellem dit clay og lak,, Således den altid vil ligge sig imellem din clays skidt (det der er på undersiden) og fjerne der op i dit clay og sørge for det ikke laver ravage på lakken når du kører dit clay rundt..
    Husk at vende dit clay for hvis det bliver for beskidt kan denne barriere ikke hjælpe dig længere..


  • #22   13. apr 2009 Man kan nu godt rense et stykke clay... men det tager lidt tid, rens det med f.eks final inspection.. og gnid godt pådet.. kom en gang til at komme limfjerner på et stykke clay.. det smeltede nærmest smiley

  • #23   13. apr 2009 APC bruger vi blandt andet til kabine rengøring(MEGET fortymdet), i har vist aldrig prøvet et professionelt tjærefjerningsmiddel... puhaa det er kraftigt... apc Har stort set INGEN virkning på tjære sammenlignet med dette. Nå det var et side spring..

    om man folder eller vender clayet, er det ikke ligemeget hvis i kun bruger det en eller få gange?

    Ebbe jeg har den dybeste respekt for din viden omkring forskellige produkter, men det gør jo ikke beast forslag dårlige fordi han måske ikke har prøvet alle de samme produkter som dig.. Det har jeg nok heller ikkem, til gengæld har du nok ikke den samme indsigt som jeg har i de "danske" proff. produkter som folk som PER og jeg bruger.. Hvilket vi ikke lader dig høre for...

    om man folder eller vender,, flueknepperi, kan ikke have praktisk betydning. ...

    nå men det var bare lige min mening..



  • #24   13. apr 2009 Jamen i skriver alle sammen det samme. Men somsagt har jeg købt dette clay kit : http://www.cleanyourcar.co.uk/detailing-clay/sonus-sfx-ultra-fine-detailing-clay-sampler/prod_83.html samt en ekstra Lubricant. Tjærefjerner har jeg dog intet af, så det må jeg finde et sted jeg kan købe her i DK ?? Men mit spørgsmål gik egentlig også mest på, om hvorvidt jeg kunne få resten af bilen til at matche den nymalede front....

  • #25   13. apr 2009 Brian M:

    Det kan du ved enten at købe den præcise lak ved en vagforhandler eller at få farvekoden. Jeg må indrømme, at jeg ikke har meget tiltro til de farve-aflæsningskamera'er/instrumenter.. Jeg har engang haft en knallert som blev omlakeret i en "originalfarve" som blev aflæst med sådan et instrument der kan aflæse farvekoder, og resultatet var, at farven ikke var ens. Lakken som det blev aflæst på var ellers plejet og passet som den burde, så ingen reel grund til det. Det resulterede i, at det måtte omlakeres igen..


    Venligst,

    Ebbe


  • #26   13. apr 2009 ----------------------------------------------------------------------------------
    Så er der ryddet lidt op :o)

    Venligst,

    Ebbe

    ----------------------------------------------------------------------------------


  • #27   14. apr 2009 Brian M

    - AG laver en tjærefjerner, og den kan købes i DK.

    Venligst,

    Ebbe


  • #28   14. apr 2009 Min nabo er apj-paint det gamle chips away... Han har kun AG produkter, så må lige ind til ham og købe noget tjærefjerner så......

    Ang. lakeringen, håber jeg virkelig de maler ordentligt, men det har de ryg for, så håber på det bedste.


Kommentér på:
Ny vs. gammel lak ?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce