{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  normal motortemp?
  • #1   1. dec 2010 min står stadig i midten af måleren

• #2   1. dec 2010 Jeg ved ikke med dieslerne, men har haft E36 323i (M52) og e46 325ci og 520i 2,2 (M54 motore), og de skal altså blive driftvarme i al slags vejr.
    Tjek evt. din termostat...

• #3   2. dec 2010 Hej BoomBoy N,
    Jeg har også en 2.0d E46, fra 2005. Jeg oplever det samme som dig. I den her meget kolde tid hvis jeg kører jævn (langsom) hastighed og mit klimaanlæg forsøger at give mig 18,5 til 19 grader i kabinen, så ligger varmemåleren også kun på den første streg - altså ca. 1/3. Men så snart jeg træder på sømmet og accelererer så er jeg hurtigt på 1/2. Jeg tror ikke det skal betragtes som et problem - der har før været en del snak om at på grund at sådan en dieselmaskines "høje effektivitet" så skaber den ikke meget spildvarme - og den skal jo stadig sende en hel del i kabinen. Prøv evt. at tage en tykkere jakke på og slukke for dit klimaanlæg, bare for at teste om motoren så ikke bliver en hel del varmere...
    Håber det kan bruges.
    Vh Martin

• #4   3. dec 2010 Jeg takker for svar, kan se rundt at det ikke er unormalt som martin s skriver for netop min/vores model smiley

Det gør jeg også martin, hue vanter hele skiuniformen hehe

• #5   4. jan 2011 Ny termostat, det er ikke sundt for motoren at køre med for lav temperatur og det bruger mere brændstof.

• #6   5. jan 2011 Hej igen,
    Fair enough - det er klart at hvis problemet er meget alvorligt så skal der muligvis en ny thermostat til. Alternativt kan det være "lamellerne" eller hvad de nu hedder (de ligner og fungerer som persienner), som sidder ved køleren, der ikke åbner og lukker korrekt. Jeg ved ikke om alle E46-modeller har sådan nogle, men min har - og dem har jeg et par gange været nødt til at tage fat i fordi de ligesom havde sat sig lidt fast.
    Måske du skulle prøve at kigge på det, inden du investerer i en ny thermostat.

• #7   5. jan 2011 Termostaten skal stadig sørge for at motoren når arbejdstemp, så det er lige meget med de persiener. Luften der ryger igennem køleren blir suget nedenud når de persiener er lukket.

• #8   5. jan 2011 Kristian, meget enig smiley . Men termostaten KAN vel ikke sørge for at få driftstemperaturen op, hvis lamellerne står åbne og de ikke kan lukke - det har jeg i hvert fald oplevet på min, synes jeg. Eller lyder det helt hen i vejret? Jeg må indrømme at SÅ skarp er jeg heller ikke i motorrummet, så jeg kunne faktisk godt tænke mig at vide lidt mere her...

• #9   5. jan 2011 Har du set under din bmw ? De lameller styrer bare om luften skal ledes ind til motoren eller under bilen, Kølingen er den samme. Termostaten sørger for at vandet ikke kan cirkulere før den angivne temperatur er nået og mener det er 88 grader.

Jeg har selv haft en 320d smiley Min 330d har ikke plads til den anordning og der åbner termostaten ved 82 grader så den er ved at være slidt, men min tempmåler står i midten efter 8-10 km kørsel og der er ikke oliefyr i.

• #10   6. jan 2011 Hmm, først vil jeg lige sige at det er ikke for at være desrespektfuld, og jeg kan se på din profil at du er mekaniker, og derfor som udgangspunkt helt sikkert ved mere om bilens motor end jeg gør - jeg er blot bilnørd og interesseret i mekanik (og elektronik for den sags skyld).
    1. Hvis du ikke mener at de lameller styrer luftgennemstrømningen igennem køleren hvilket formål mener du så at de tjener? BMW monterer dem ikke uden grund (så vidt jeg ved i hvert fald). Har de så i stedet noget med forskellige aerodynamiske forhold at gøre ved forskellige hastigheder?
    2. Så vidt jeg kan se når jeg stikker snotten ned i bilen, kan luften ikke trænge nedenud hvis lamellerne er lukkede, i hvert fald ikke i særlig høj grad. Jeg må indrømmer at sidst jeg var under bilen i min fars grav i garagen har jeg ikke lige nærstuderet området ved lamellerne.
    Vi er enige om at hvis lamellerne (også selvom de sidder på bagsiden af køleren) kan få luften til at stå "mere stille", hvis ikke "helt stille" i køleren når de er lukkede end når de er åbne så vil køleren have mindre effekt?
    Det kan være lærerigt for mig det her, så jeg glæder mig til at høre dit svar, måske har jeg fuldstændig misforstået lamellernes funktion smiley
    Vh Martin

• #11   6. jan 2011 Jeg tror at alle har lidt ret.

Termostaten er suverænt den del i motoren som styrer temperaturen. Når det så er sagt, tror jeg at lamellerne kan have en ret stor betydning, da moderne dieselbiler ikke udvikler meget varme. Derfor kan det accelerer processen, eller ligefrem være en nødvendighed for at bibeholde varmen i motoren, at man lukker for luftgennemstrømningen omkring køleren...

• #12   6. jan 2011 Du skal lige ned under bilen igen så og kigge efter, Der kan du kigge lige op på køleren og blæser. Lamellerne er der for at lede for meget varme hurtigere væk.De kan aldrig lede mere varme væk en termostaten tillader. Jeg oplevede aldrig at mine åbnede, ikke engang i 35 graders varme i Italien. Jeg har hevet vacuumslangen af så de åbner for at se en forskel, men den er der ikk. Der kommer bare mere skidt ind til motoren.

• #13   6. jan 2011 OK, men så er vi jo alligevel enige: Lamellerne er der for at lede for meget varme væk fra køleren, ergo har det en effekt på køleegenskaberne, hvis de konstant står åbne! Mine står åbne hver eneste gang jeg åbner motorhjelmen og glor derned, og jeg har ikke haft held med at se dem være lukkede. Til gengæld oplever jeg også jævnligt at min motor ikke bliver særlig varm (her i vinteren) selvom jeg kører på motorvej fra Århus til Vejle retur, hver eneste dag. Så jeg konkluderer ud fra ovenstående at jeg muligvis har et problem med mine lameller, ligesom opretteren BoomBoy N også kan have et problem med sine lameller...
    Lyder det ikke meget fornuftigt?
    Men Kristian H, hvordan stod dine lameller i din tidligere 320d når motoren var slukket? - nu bliver jeg sgu nok nødt til at få mit problem fikset også...
    Vh Martin

• #14   6. jan 2011 Når jeg nu læser din tekst igen, så får jeg opfattelsen af at du mener, at UANSET hvor åbne de lameller står, så kan de ALDRIG lede mere varme væk end at motoren stadigvæk kan holde sine 88 grader, eller 90 eller hvad der nu fra BMWs side er besluttet at være... - sådan læste jeg det ikke lige første gang, sorry...
    Er det mere korrekt opfattet? smiley I så fald skal jeg også lige have kigget på min termostat og så vil jeg da gerne lige sige tak for udførlig beskrivelse og hjælp.
    Jeg glæder mig til at høre fra dig igen.

• #15   6. jan 2011 Lamellerne står åbne når motoren er slukket.En ventil styrer lamellerne med vacuum og dit sidste indlæg er korrekt opfattet smiley

• #16   7. jan 2011 Tak Kristian,
    Men jeg har også haft kigget ned på lammelerne efter en 100 km køretur for to dage siden hvor bilen stadigvæk stod i tomgang da jeg gloede derned. Men åbner de når bilen holder stille, eller bør det først være når motoren er slukket?
    Er det nemt at skifte sådan en termostat når man ikke er mekaniker, men trods alt ikke har 10 tommelfingre?

• #17   7. jan 2011 Der er jo masser af plads når der mangler 2 cylindre smiley De åbner først når motoren er slukket.

• #18   10. jan 2011 Nå, jamen så er der en fejl på mit vacuum-system eller på selve lamellerne. ÆV!
    Tror du det er noget man bør få lavet, eller kan man leve med det uden den stor risiko?...
    Jeg gad nu også godt have 330d modellen, især 204 hk-versionen, men pt. kører jeg næsten 50.000 km om året og betaler selv mit brændstof - så det er nok mest fornuftigt bare at beholde den lille 2.0d'er smiley

• #19   10. jan 2011 Du kan hive vacuumslangen af og mærke om den suger, gør den ikke det er det selve ventilen der skal skiftes. Jeg kører ca 16 km/l i min og kunne kun få min 320d til at køre 15 km/l, og jeg kører ca 38000 km om året.

• #20   11. jan 2011 Nå, det var da imponerende med den brændstoføkonomi i en 330d... - og i øvrigt et absolut rigtigt valg med en manuel kasse i bilen, efter min mening.
    Da jeg pendlede Viborg - Vejle kørte jeg omkring 18-20 km/ltr alt efter årstid og kørestil, nu pendler jeg Århus -Vejle hver dag og kører 14,5-16 km/ltr alt efter kørestil/årstid. Der er temmelig stor forskel på landevejskørsel og motorvejskørsel. Jeg beregner altid mit forbrug selv da jeg ikke synes kørecomputeren gør det særlig præcist...

Tak for rådet vedr. vacuumslangen smiley - det vil jeg lige prøve...

• #21   11. jan 2011 I bmw klubben er der nogen, der kører 20 km/l i deres 330 og det fatter jeg bare ikk kan lade sig gøre. En stærk motor arbejder selvfølgelig ikk så hårdt som en svag, men en større motor vil altid tage lidt mere.
    Jeg beregner osse selv altid forbruget selvom jeg har justeret speedometer og forbrugstælleren så godt jeg nu kan.

• #22   12. jan 2011 Jeg er helt enig. Men mon ikke dem der kører 20 km/ltr kun kigger på forbrugsmåleren - jeg synes det lyder lidt urealistisk må jeg sige, i en 6 cylindret maskine. Een ting er den større samlede slagvolumen, men jeg tror tror den største brændstofstjæler må være den samlede øgede vægt på køretøjet...
    Ellers er det jo bare simpel fysik. Een liter diesel rummer en given mængde energi, Joule, og så handler det vel bare om at motoren er effektiv nok til at få udnyttet så stor en del af den energi som muligt (og resten bliver vel bare til spildvarme ;-)) Men at en 6 cylindret 3 liters maskine skulle være mere økonomisk end en 4 cylindret 2 liters er vist kun tilfældet på den forkerte side af de 200 km/t (hvis det overhovedet er tilfældet her)

• #23   12. jan 2011 det en spændende debat der sat igang her.
    Jeg 80%motorvej og kører 12-15km/l
    det kan jeg så se er noget under gennemsnittet.
    Jeg vil få kigget på den ventil, men hvad kan ellers være årsag til jeg ligger så meget under gennemsnittet? Kan tilføje at det er en 136hk min altså den første udgave inden facelift

• #24   12. jan 2011 Har du fået skiftet termostat?, Hvis ikke motoren blir ordentlig varm blir der sprøjtet ekstra brændstof ind og det kører du ikke længere på literen af.

Kommentér på:
normal motortemp?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce