1.506 visninger
|
Oprettet:
normal motortemp? {{forumTopicSubject}}
Hej forum.
Jeg har en 2,0d e46, er det normalt den ikke når længere end til første streg på varmemåleren i det her vejr?
inden det blev frostvejr var der ingen problemer med at blive "driftvarm" altså temp måler på halv
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
jan 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Biler: 13 Emner: 51 Svar: 212
Tjek evt. din termostat...
apr 2006
Følger: 5 Følgere: 3 Biler: 3 Emner: 12 Svar: 65
Jeg har også en 2.0d E46, fra 2005. Jeg oplever det samme som dig. I den her meget kolde tid hvis jeg kører jævn (langsom) hastighed og mit klimaanlæg forsøger at give mig 18,5 til 19 grader i kabinen, så ligger varmemåleren også kun på den første streg - altså ca. 1/3. Men så snart jeg træder på sømmet og accelererer så er jeg hurtigt på 1/2. Jeg tror ikke det skal betragtes som et problem - der har før været en del snak om at på grund at sådan en dieselmaskines "høje effektivitet" så skaber den ikke meget spildvarme - og den skal jo stadig sende en hel del i kabinen. Prøv evt. at tage en tykkere jakke på og slukke for dit klimaanlæg, bare for at teste om motoren så ikke bliver en hel del varmere...
Håber det kan bruges.
Vh Martin
nov 2005
Følger: 65 Følgere: 62 Biler: 1 Emner: 57 Svar: 367
Det gør jeg også martin, hue vanter hele skiuniformen hehe
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Biler: 7 Emner: 3 Svar: 213
apr 2006
Fair enough - det er klart at hvis problemet er meget alvorligt så skal der muligvis en ny thermostat til. Alternativt kan det være "lamellerne" eller hvad de nu hedder (de ligner og fungerer som persienner), som sidder ved køleren, der ikke åbner og lukker korrekt. Jeg ved ikke om alle E46-modeller har sådan nogle, men min har - og dem har jeg et par gange været nødt til at tage fat i fordi de ligesom havde sat sig lidt fast.
Måske du skulle prøve at kigge på det, inden du investerer i en ny thermostat.
apr 2005
apr 2006
apr 2005
Jeg har selv haft en 320d
apr 2006
1. Hvis du ikke mener at de lameller styrer luftgennemstrømningen igennem køleren hvilket formål mener du så at de tjener? BMW monterer dem ikke uden grund (så vidt jeg ved i hvert fald). Har de så i stedet noget med forskellige aerodynamiske forhold at gøre ved forskellige hastigheder?
2. Så vidt jeg kan se når jeg stikker snotten ned i bilen, kan luften ikke trænge nedenud hvis lamellerne er lukkede, i hvert fald ikke i særlig høj grad. Jeg må indrømmer at sidst jeg var under bilen i min fars grav i garagen har jeg ikke lige nærstuderet området ved lamellerne.
Vi er enige om at hvis lamellerne (også selvom de sidder på bagsiden af køleren) kan få luften til at stå "mere stille", hvis ikke "helt stille" i køleren når de er lukkede end når de er åbne så vil køleren have mindre effekt?
Det kan være lærerigt for mig det her, så jeg glæder mig til at høre dit svar, måske har jeg fuldstændig misforstået lamellernes funktion
Vh Martin
jan 2007
Følger: 35 Følgere: 35 Biler: 13 Emner: 51 Svar: 212
Termostaten er suverænt den del i motoren som styrer temperaturen. Når det så er sagt, tror jeg at lamellerne kan have en ret stor betydning, da moderne dieselbiler ikke udvikler meget varme. Derfor kan det accelerer processen, eller ligefrem være en nødvendighed for at bibeholde varmen i motoren, at man lukker for luftgennemstrømningen omkring køleren...
apr 2005
apr 2006
Lyder det ikke meget fornuftigt?
Men Kristian H, hvordan stod dine lameller i din tidligere 320d når motoren var slukket? - nu bliver jeg sgu nok nødt til at få mit problem fikset også...
Vh Martin
apr 2006
Er det mere korrekt opfattet?
Jeg glæder mig til at høre fra dig igen.
apr 2005
apr 2006
Men jeg har også haft kigget ned på lammelerne efter en 100 km køretur for to dage siden hvor bilen stadigvæk stod i tomgang da jeg gloede derned. Men åbner de når bilen holder stille, eller bør det først være når motoren er slukket?
Er det nemt at skifte sådan en termostat når man ikke er mekaniker, men trods alt ikke har 10 tommelfingre?
apr 2005
apr 2006
Tror du det er noget man bør få lavet, eller kan man leve med det uden den stor risiko?...
Jeg gad nu også godt have 330d modellen, især 204 hk-versionen, men pt. kører jeg næsten 50.000 km om året og betaler selv mit brændstof - så det er nok mest fornuftigt bare at beholde den lille 2.0d'er
apr 2005
apr 2006
Da jeg pendlede Viborg - Vejle kørte jeg omkring 18-20 km/ltr alt efter årstid og kørestil, nu pendler jeg Århus -Vejle hver dag og kører 14,5-16 km/ltr alt efter kørestil/årstid. Der er temmelig stor forskel på landevejskørsel og motorvejskørsel. Jeg beregner altid mit forbrug selv da jeg ikke synes kørecomputeren gør det særlig præcist...
Tak for rådet vedr. vacuumslangen
apr 2005
Jeg beregner osse selv altid forbruget selvom jeg har justeret speedometer og forbrugstælleren så godt jeg nu kan.
apr 2006
Ellers er det jo bare simpel fysik. Een liter diesel rummer en given mængde energi, Joule, og så handler det vel bare om at motoren er effektiv nok til at få udnyttet så stor en del af den energi som muligt (og resten bliver vel bare til spildvarme ;-)) Men at en 6 cylindret 3 liters maskine skulle være mere økonomisk end en 4 cylindret 2 liters er vist kun tilfældet på den forkerte side af de 200 km/t (hvis det overhovedet er tilfældet her)
nov 2005
Følger: 65 Følgere: 62 Biler: 1 Emner: 57 Svar: 367
Jeg 80%motorvej og kører 12-15km/l
det kan jeg så se er noget under gennemsnittet.
Jeg vil få kigget på den ventil, men hvad kan ellers være årsag til jeg ligger så meget under gennemsnittet? Kan tilføje at det er en 136hk min altså den første udgave inden facelift
apr 2005
normal motortemp?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside