{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.018 visninger | Oprettet:

Pleje af læderkabine? {{forumTopicSubject}}

Hey.
Jeg har købt mig en brugt Peugeot 406 fra ´03. Bilen har fra start haft den læderkabine den har nu ( http://www.bilgalleri.dk/galleri/238196-peugeot_406_20_hdi) . Den tidligere ejer fortalte at han behandlede den ca. et par gange om året med hvide sæbespåner.
Jeg har så læst flere steder at den også har godt af læderfedt?
Hvis det er godt nok med sæbespåner, hvor mange spåner til hvor meget vand så?
Eller er der nogen der har en god guide til pleje af læderkabine?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Pleje af læderkabine?
  • #1   6. aug 2012 sæbespånet pisker du og bruger skummet,men det er kun hvis kabinen er beskidt,ellers skal den bare have læderfedt,fx fra gold quality(verdens bedste)

• #2   6. aug 2012 Sæbespåner kan ikke anbefales. Eller jo hvis du vil rense den helt i bund så skummer du spånerne og bruger kun skummet til at rense med. Men sæbespåner er ikke plejende da du ikke kan købe gammeldags sæbespåner mere.

Køb conditioner i stedet. Jeg bruger poorboys og det er utrolignemt og giver en lækker duft samt finish. Læderfedt skal bruges med måde for bruger du det ofte bliver sæderne helt blanke og hårde.

Og så husk at grundpleje dem ca 1 gang om året for derefter at holde dem med conditioner.

• #3   6. aug 2012 hehe Jt, 2 sjæle en tanke smiley

• #4   6. aug 2012 jeps smiley

• #5   6. aug 2012 Jeg bruger bare en våd mikrofiberklud til rengøring, med mindre det er meget beskidt, så bruger jeg brun sæbe og smører sæderne ind, lader det sidde en times tid, og gør rent med en fugtig mikrofiberklud, indtil du ikke kan vride sæbe ud af kluden mere smiley og til beskyttelse bruger jeg (også) gold quality læderfedt. Smører dem ind, til læderet ikke længere suger det til sig, og så tørrer af med en tør mikrofiber, indtil glansen er væk smiley
    Fik at vide af en saddelmager, at det er nok at gøre det når, sommeren begynder, og når vinteren begynder smiley men det er vel op til den enkelte at bedømme smiley
    God fornøjelse smiley
    Mvh Michael.

• #6   6. aug 2012 Burnsæbe er no go på læder. Det suger alt fedt og jeg mener alt fedt ud af læderet inklusiv det naturlige fedt der er i det. Så hvis det var mig ville jeg stoppe omgående med den bruge sæbe. Ideen med at pleje læder er ikke at tørre det ud for at give det fedt igen, men at mætte læderet og rense snavsen ud af de porre der er i læderet. og så derefter give den er nærende og blødgørende pleje. smiley

• #7   6. aug 2012 Læder fedt .. Smør det på med en svamp, og tør efter med en fiberklud når det har siddet lidt smiley

• #8   6. aug 2012 Tak for de mange gode svar smiley

Jubidition: Hvad bruger du som den årlige grundpleje?
    Og hvor ofte med conditioner?
    Jeg kan godt lide tanken om at det også er noget der dufter smiley

• #9   6. aug 2012 Jeg renser i bund med en læderrens efter at have støvsuget og børstet den. Efter den bliver den stillet i et varmt rum og får læder fedt. Når den har suget et par dage får den conditioner. Efter det giver jeg sæderne ca en gang om måneden.

Læderfedt smørrer jeg på med svar og tørre efter med fiberklud. conditioner gnubber jeg i med fingrene og lader sidde lidt og så tørre jeg efter med en fiberklud

• #10   6. aug 2012 Lyder som lidt af et arbejde smiley Men helt sikkert noget jeg vil prøve.... Mange tak for hjælpen

• #11   8. aug 2012 Sæbe er der behov for, hvis læder skal renses. Jeg ville så ikke anvende hvilke som helst sæbespåner pga mængden af parfume. En rigtig lædersæbe koster ikk ret meget og det er "renere" sæbe.

Efterfølgende skal der tilføres fugt i form af fedt/creme.

Men man skal huske at for meget også kan skade læderet. Synes mange er FOR hysteriske med deres lædersæder. Hvis man til dagligt passer på dem, behøver de ikke så voldsom pleje.

Jeg har i 18år haft hest og plejet læder - som har været fuld af sved, saltvand, mosevand, mudder og sand fra Military/Jagt stævner. Og end ikke dét læder blev ordnet mere end et par gange om året, trods det hårde slid.

Min læderkabine er 4år gammel, 90.000km's brug. Pt. har bilen stået i garagen 7mdr med åbne vinduer og den DUFTER langt væk af ny læderkabine.

Jeg har ordnet min kabine ALDRIG!

Læder har brug for pleje når det trænger. Ellers skal man bare nyde det.

(og dét er så bare min mening)

• #12   9. aug 2012 Christina, det er ikke helt korrekt. Som oftest kan du ikke se hvornår læderet har behov får det begynder at sprække eller blive stift. Det skal plejes. Død hud passer ikke sig selv smiley

Sæbespåner er okay men som du skriver skal de være så rene som muligt. Desværre har man fjernet næsten alle fedtstofferne i det så det meste er syntetisk og derfor bruger man skummet da det er her det fedt der er tilbage samler sig. smiley

Min kabine er fra 01 og den dufter skam også af nyt læder smiley man kan se den bliver brugt, men den er hverken slidt eller medtaget af nogen form. Alle syninger er intakte og skummet i sæderne er også super i orden.

Læderfedt kan man kun give for meget af hvis man lader det tørre ud uden at tørre det af. Så bliver det noget ala en hård hinde som forsegler læderet og udtørrer det. Creme er ikke altid synderlig godt da der ofte er tilsat farve som faktisk ofte har negativ effekt på den oprindelige bundfarve smiley

• #13   9. aug 2012 Glemte lige at nævne der er væsentlig forskel på Mat struktereret læder og blankt glat læder. Kernelæder ect.

For meget fedt tilført læder kan faktisk gøre det mister sin form. For meget og for lidt er lige galt.

Man må finde sin egen gyldne middelvej alt efter hvor hård man er ved kabinen, fx hvis den ofte står badet i solskin og varme, eller er udsat for fugt og kulde.

Min kabine er holdt i jævne temp. og passet utroligt godt på, derfor kan jeg sagtens mærke at læderet stadig er så smidigt det ikke er "nødvendigt" med pleje endnu. Hvor ofte man behøver har jo også lidt at gøre med kvaliteten af skindet i sig selv.
    Jeg synes bare folk er for emsige med deres læder, men derfor skal jeg ikke bestemme, hvad man gør. Jeg ytrede bare min holdning til læderpleje.

Mht cremer så har jeg anvendt det utallige af gange. Det er ufarvet creme, det har samme egenskaber som fedtet. Man må som fedtet antage at hvis man køber en ordentlig kvalitet så er det en smagssag, hvad man vil bruge.

Og det er min mening at læder altid bør vaskes af med sæbe (og ja skum) inden man giver det andre produkter ellers forsegler man jo skidtet i læderet.

Kommentér på:
Pleje af læderkabine?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside

Annonce