9.018 visninger
|
Oprettet:
Pleje af læderkabine? {{forumTopicSubject}}
Hey.
Jeg har købt mig en brugt Peugeot 406 fra ´03. Bilen har fra start haft den læderkabine den har nu ( http://www.bilgalleri.dk/galleri/238196-peugeot_406_20_hdi) . Den tidligere ejer fortalte at han behandlede den ca. et par gange om året med hvide sæbespåner.
Jeg har så læst flere steder at den også har godt af læderfedt?
Hvis det er godt nok med sæbespåner, hvor mange spåner til hvor meget vand så?
Eller er der nogen der har en god guide til pleje af læderkabine?
På forhånd tak
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Køb conditioner i stedet. Jeg bruger poorboys og det er utrolignemt og giver en lækker duft samt finish. Læderfedt skal bruges med måde for bruger du det ofte bliver sæderne helt blanke og hårde.
Og så husk at grundpleje dem ca 1 gang om året for derefter at holde dem med conditioner.
dec 2003
jun 2006
Følger: 25 Følgere: 58 Biler: 6 Emner: 2.090 Svar: 19.785
jun 2005
Følger: 18 Følgere: 15 Biler: 2 Emner: 21 Svar: 201
Fik at vide af en saddelmager, at det er nok at gøre det når, sommeren begynder, og når vinteren begynder
God fornøjelse
Mvh Michael.
dec 2003
dec 2008
Følger: 31 Følgere: 36 Biler: 10 Emner: 15 Svar: 81
apr 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 18
Jubidition: Hvad bruger du som den årlige grundpleje?
Og hvor ofte med conditioner?
Jeg kan godt lide tanken om at det også er noget der dufter
dec 2003
Læderfedt smørrer jeg på med svar og tørre efter med fiberklud. conditioner gnubber jeg i med fingrene og lader sidde lidt og så tørre jeg efter med en fiberklud
apr 2009
Følger: 6 Følgere: 5 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 18
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
Efterfølgende skal der tilføres fugt i form af fedt/creme.
Men man skal huske at for meget også kan skade læderet. Synes mange er FOR hysteriske med deres lædersæder. Hvis man til dagligt passer på dem, behøver de ikke så voldsom pleje.
Jeg har i 18år haft hest og plejet læder - som har været fuld af sved, saltvand, mosevand, mudder og sand fra Military/Jagt stævner. Og end ikke dét læder blev ordnet mere end et par gange om året, trods det hårde slid.
Min læderkabine er 4år gammel, 90.000km's brug. Pt. har bilen stået i garagen 7mdr med åbne vinduer og den DUFTER langt væk af ny læderkabine.
Jeg har ordnet min kabine ALDRIG!
Læder har brug for pleje når det trænger. Ellers skal man bare nyde det.
(og dét er så bare min mening)
dec 2003
Sæbespåner er okay men som du skriver skal de være så rene som muligt. Desværre har man fjernet næsten alle fedtstofferne i det så det meste er syntetisk og derfor bruger man skummet da det er her det fedt der er tilbage samler sig.
Min kabine er fra 01 og den dufter skam også af nyt læder
Læderfedt kan man kun give for meget af hvis man lader det tørre ud uden at tørre det af. Så bliver det noget ala en hård hinde som forsegler læderet og udtørrer det. Creme er ikke altid synderlig godt da der ofte er tilsat farve som faktisk ofte har negativ effekt på den oprindelige bundfarve
jul 2003
Følger: 113 Følgere: 141 Biler: 3 Emner: 99 Svar: 11.333
For meget fedt tilført læder kan faktisk gøre det mister sin form. For meget og for lidt er lige galt.
Man må finde sin egen gyldne middelvej alt efter hvor hård man er ved kabinen, fx hvis den ofte står badet i solskin og varme, eller er udsat for fugt og kulde.
Min kabine er holdt i jævne temp. og passet utroligt godt på, derfor kan jeg sagtens mærke at læderet stadig er så smidigt det ikke er "nødvendigt" med pleje endnu. Hvor ofte man behøver har jo også lidt at gøre med kvaliteten af skindet i sig selv.
Jeg synes bare folk er for emsige med deres læder, men derfor skal jeg ikke bestemme, hvad man gør. Jeg ytrede bare min holdning til læderpleje.
Mht cremer så har jeg anvendt det utallige af gange. Det er ufarvet creme, det har samme egenskaber som fedtet. Man må som fedtet antage at hvis man køber en ordentlig kvalitet så er det en smagssag, hvad man vil bruge.
Og det er min mening at læder altid bør vaskes af med sæbe (og ja skum) inden man giver det andre produkter ellers forsegler man jo skidtet i læderet.
Pleje af læderkabine?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside