{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.975 visninger | Oprettet:

OBD tuning. Økonomi {{forumTopicSubject}}

Nogle her inde der har OBD tunet deres bil og har fået noget ud af det?

Man høre jo lidt rundt omkring at det godt kan gi 1-2 km mere hvis man køre ordenligt. Men er der noget om snakken?

Jeg har overvejet at få min OBD tunet ved Landberg. Han siger dog man ikke skal forvente noget eller spare selve tuningen hjem igen. Jeg er sådan set også ligeglad om den spare sig hjem igen. Bare den giver et + på km/L så vil jeg være glad. Det betyder jo meget hvis man skal ud og køre Eco Rally. smiley

Men lad mig høre jeres erfaringer eller hvad i har hørt.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  OBD tuning. Økonomi
  • #1   30. sep 2012 Et eksempel :
    Hvis jeg fortalte dig at den Sten på et kilo jeg har placeret i dit bagagerum får din bil til at køre længere på literen, pga. ændret vægt fordelig. Så vil den også gøre det.
    Det skyldes at når du har fokus på at nu køre din bil længere på literen, så lænder du automatisk lidt på speederen og vil automatisk få et forbrug der er en smule lavere.

    Teknisk set burde det ikke være muligt med en "tuning", da bilen i forvejen gør alt for at spare på dråberne.
    Bruger den for meget, vil lamdasonden registrere det og mager blandingen ned. Er blandingen for mager, feder lamdasonden blandingen op for ikke at køre dårligt og bla. ødelægge stemplerne.

    Det har intet at gøre med at den udnytter brændstoffet bedre. Det er jo samme dysser, knaster, udstødning og ventiler der sidder i bilen..


    Jeg tror ikke en meter på det. Høre mange der siger det. Men jeg mener forklaringen ligger i det eksempel jeg skrev.



  • #2   30. sep 2012 Jeg har bare hørt at bilerne er indstillet til at køre med lidt dårligere brændstof end vi har i Danmark. Om det er en skrøne aner jeg ikke.

    Jeg ved at på mit arbejde er de igang med at teste lastbiler med større motor da de bruger mindre brændstof på motorvejen. For en fuld lastet motor bruger jo en del mere end en der kun skal bruge 80% trækkraft op af en bakke. Det er måske lidt det samme med en chip? Hvis vi nu siger min bil kun skal bruge 40 hk ud af de 80 så er det jo 50 %. Hvis den bliver tunet til de 100 hk så er det jo kun 40% af hvad motoren kan.

    Kan være jeg prøver at lave en test en dag. Regner med at købe en utune med. Så kan jeg da altid smide den originale fil på igen. smiley


  • #3   30. sep 2012 Jeg er sikker på der altid kan ændres lidt her og der. Snak evt med per fra scantune

  • #4   30. sep 2012 Simon h.m: det er da ikke lovligt at tweake ecu ved eco rally?

  • #5   30. sep 2012 Nej det er vist rigtig nok smiley

    Det er det jo heller ikke til gadebrug smiley


  • #6   30. sep 2012 Hvad man ik kan se kan man ikke ha ondt af hehe

  • #7   30. sep 2012 Simon. Den forstår jeg ikke helt. Om du har 80 eller 100hk ændre jo ikke på du bruger de 40hk til kørsel. Det har intet med % at gøre.

    Men som du er inde på kan en større motor saktens køre mere økonomisk end en lille motor.
    Lastbiler er det samme stil. Men der er det jo lidt noget andet da de arbejder hele tiden under kørsel. De har jo kæmpe vægt under acceleration og kørsel op af bakke plus stor vindmodstand. De normer finder du ikke i personbiler, kun i lettere grad.


  • #8   30. sep 2012 Bilerne er indstillet på en måde. Det er den optimale måde. Styreenheden kompensere selv for evt ringere brændstof. Køre du til tyskland og tanker meget bedre brændstof så kan motoren lige pludselig udnytte det bedre og få bilen til at køre meget bedre på alle måder..

  • #9   30. sep 2012 Hvis min bil nu bliver fuld lastet så yder den jo de 80 HK. Hvis den så er tunet så er der jo stadig 20 hk mere at gi af.

    Når jeg snakker om dårligere brændstof så er det ikke oktanen jeg mener. Men generelt dårligere brændstof.

    Men det kan jo kun komme an på en test. smiley


  • #10   30. sep 2012 Nemlig. jeg er sikker på der er noget at hente ved manuel tuning af ecu. Om end meget lidt på helt moderne sparebiler.


  • #11   30. sep 2012 Her snakker jeg heller ikke Oktan. Jeg snakker også om ringere og bedre brændstof.

    Når man tuner en bil giver man motoren mulighed for at yde mere ved at bruge mere brændstof..
    Træder du 100% på din speeder yder din motor 80hk. Har du 100hk og stadig yder 100% så bruger du også mere brændstof med samme motor..

    Morten : Hvad er det man ændre i motoren styreenheden der gør at den køre længere på literen?
    Hvad er det man optimere ved det?


  • #12   30. sep 2012 Aner det ik mb. Tror bare at der er parametre der kan skrues på. Husk nutidens biler er gearet og optimeret til den ens normtest alle biler skal igennem som efterfølgende bestemmer hvilken miljøklasse den skal i osv. Har oplysningerne fra en der har fulgt udviklingen i den rulletest autobranchen bruger. Men ved jo kun hvad jeg høre. Overvejer at få min egen optimeret, men er egenlig bange for at motoren kommer til at køre for mager. Det er noget andet med min seicento som er tunet. Den er chippet 5 gange efter hver optimering af mekaniske dele. Hellere lidt fed end mager, derfor jeg nok ik tør økopotimere min nye punto evo

  • #13   30. sep 2012 Ja selvfølig bruger den mere. Men bruger den så det samme ved 80% last som tunet som den gør std ved 100% last? smiley

    Husk også på at der er ingen motor der er ens. Ved at køre den ind på et rullefelt så får man vel en software der passer til ens hardware? smiley


  • #14   30. sep 2012 Morten : Min tidligere Værkføre havde købt en original Grande Punto Abarth. Den havde han chippet på 5 forskellige måder i forskellige HK klasser. Den smaderede så også en motor ved hver chipning. Det var pga at den kørte for magert og smadrede et spempel som den brændte igennem hver gang. Så pas på med at præsse den for meget.
    Han endte ud med et orginalt SS kit som den stadig kører med.


    Simon : Det er en udregning man nok ikke kan lave ud over brug af et rulle felt..
    Det er ikke så simpelt som du udlægger det, desværre smiley


  • #15   30. sep 2012 MB - det er ikke pga chipningen hans abarth ikke kunne holde. Det var fordi han testede gtech kits med stempler osv. Den kører bedre mad hans nuværende ca 180 hk en over 300 smiley Hvis det altså er allan vi snakker om?

  • #16   30. sep 2012 Oki vidste jeg ikke. Viste kun at han havde fået den chippet de første gange den brød sammen.. Men for helvede den kører god.
    Arbejdede samme sted mens det hele stod på. Så ved hvor mange gange han har været i tyskland for at få det lavet om :o)

    Men ellers kanon fed bil. Har ikke snakket med ham et års tid, så ved ikke om han stadig har den.


  • #17   1. okt 2012 Han har den stadig og det originale kit holder super. Det andet gtech halløj var for ekstremt. Jeg ville ellers gerne bytte med min punto evo og så skide benz øknomien et stykke hehe

  • #18   4. mar 2013 Så er der snart test på vej. Så kan vi få det afgjort en gang for alle. Om det bare er noget folk siger eller der er rigtigt.

    Jeg har læst at det er fordi bilens kørekomputer ikke bliver tilpasset. Derfor kan det se ud som om bilen køre flere km/L. Vi ved jo alle det skal forgå ved tankning for at kunne få et resultat.

    Det der fortaler for at det virker er at man laver en lidt mager blanding. Mindre CO2 udslip. Men NOx partikler stiger for meget. Derfor er bilerne lavet til at skåne miljøet mest muligt.

    Man kan læse en masser Godt og dårligt om det. Men lad os få nogle fact på bordet uden nogle har smidt penge i lommen på dig for at sige det virker. smiley

    Update kommer snart. smiley


Kommentér på:
OBD tuning. Økonomi

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce