{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.386 visninger | Oprettet:

Fra 50-80 i femte gear? {{forumTopicSubject}}

Hey

Så fik jeg hentet min Up! i onsdags, efter ca. seks måneders ventetid smiley

Der er sådan et lille tal der viser hvilket gear man er i og hvornår den mener man skal skifte. Der siger så, at man bør skifte til femte, allerede ved ca. 50 km/t. Og så tænker jeg lidt: Er det med henblik på bykørsel, eller mener den rent faktisk at man skal trække den fra 50-80 i femte? Det går ikke stærkt, men kan sagtens lade sig gøre, og det KAN jo være, at det rent faktisk er den mest økonomiske måde at komme derop. Og hvis jeg nu kører ud af en by og der ingen er bagved, så kunne jeg jo godt gøre det, bare for at spare lidt.

Jeg tænker selv, at bilen sejtrækker helt vildt, og det er vel heller ikke godt for den eller benzinøkonomien? Men jeg har prøvet lidt i dag, og den gør det sådan set "okay".

Nogen der ved hvad der er mest økonomisk? smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Fra 50-80 i femte gear?
  • #1   11. nov 2012 Umiddelbart skal man give halv gas ved acceleration, og komme "fornuftig" hurtig op på ønsket hastighed.
    Det skulle efter sigende være det mest økonomiske..

    Den foreslår kun 5gear, hvis du næsten ikke giver gas??

    Rigtig langsom acc. koster mere brændstof faktisk smiley


  • #2   11. nov 2012 Altså, hvis jeg retter mig efter det den siger, så siger den femte gear ca. 50 km/t. Så der kan man ikke rigtig nå at give gas, da man skifte gear så tit smiley Men hvis jeg f.eks. kører i fjerde fra 40-45 og så giver den gas op til 80, så siger den hele vejen at jeg skal skifte til femte.

    Men mon ikke bare jeg skal gå efter, at give halv gas og så skifte inden 3.000 omdr. ca smiley ?


  • #3   11. nov 2012 Hvis bilen siger du skal skifte op ved 50 km/t så giver du den nok for lidt gas. Hvis du kommer fra 0 km/t.

    Faktisk er det mest økonomisk at ligge imellem 80-90 % i engine load. Hvis du sejtrækker så skal du næsten ikke røre speederen for at nå der op. Så er et mindre gear og mere gas bedre. Men jeg har ikke prøvet en up så ved ikke hvordan den er gearet. Men faktisk skal man gi lidt mere gas end de fleste tror.

    Når du skifter op i gear så træd så langsomt som muligt. Også øg farten på speederpedalen gradvis hurtigere og hurtigere jo flere omdrejninger bilen tager.

    Hvis du køber en scangauge2 så kan du se hvad din engine load er. Ellers prøv at lån en så du kan lære hvordan du accelerere bedst. smiley


  • #4   11. nov 2012 Da jeg battlede i økokørsel i en up, både i den lille og store motor. Så lå vi næsten konstant på omkring 1100omd. Var på intet tidspunkt over 1700omd.
    Hvis du kører 50 i femte gear så bliv der indtil den siger noget andet. Giver du evt mere gas vil det helt sikkert fortælle dig at du skal gå et gear ned.
    Men moroten er bygget til at sejtrække. Så bare udnyt det og de lave omd. som den befinder sig bedst i.


  • #5   11. nov 2012 Okay, den får bare nogle lave omdrejninger så smiley Hvor langt kunne du køre i den battle?

  • #6   12. nov 2012 Jeg kom på anden plads med 32.2kml. Min "lærling" gjorde det en tand bedre med 32,1kml.
    Efter et forsøg mere kom jeg også ned på det samme.
    Men husk, det har intet med virkeligheden af gøre, for sådan som vi kørte ville man aldrig køre i virkeligheden.
    Nogen af dem der bare kørte samme rute som de ellers ville have gjort det i deres normal bil, fik den op på ca 25kml.

    Vi kunne ikke rigtig se nogen forskel på de to motor størrelser.


  • #7   12. nov 2012 Der er ingen tvivl om at lave rpm er vejen frem smiley



  • #8   12. nov 2012 du skal ligge i moment kurven hele tiden +/- 1000 rpm., står i fabriksoplysninger hvor den har har mest moment, så simpelt vil jeg sige, og så skift så hurtigt og glat som overhovedet muligt, de to ting er mit bud, dæktryk vigtigt også...

  • #9   13. nov 2012 Arh den holder ikke helt.. ideen er god nok.. men så skal du ligge med 2000rpm som udgangspunkt.. det kan ikke betale sig i poloen hvertfald.
    På motorvej passer det nok meget godt.


  • #10   13. nov 2012 En benzin skal også ha nogle flere omdrejninger. Ellers sejtrækker den.

  • #11   13. nov 2012 >Ja, og det må den gerne.. de nyerer må hvertfald gerne.

  • #12   13. nov 2012 Ingen biler har godt af at sejtrække. Heller ikke for økonomien.

  • #13   13. nov 2012 Så påstår simpelthen at bilindustrien tager fejl?

  • #14   13. nov 2012 Bevis lige at bilindustrien siger det er godt at sejtrække. smiley

  • #15   13. nov 2012 det må de da gøre i og med at der er gear skifte indikator i mange biler.

    en lupo 3L skal da største også ned i ingen rpm.

    nu snakker jeg jo ikke under tomgang med speeder i bund.
    men moderat betræk. hvor den brummer lidt.


  • #16   13. nov 2012 Simon H.N : Du er kommet med en påstand som jeg godt kunne tænke mig at vide hvad du mener sker med motoren hvis den sejtrækker?

  • #17   13. nov 2012 Der er blandt andet lavt olietryk i motoren. Høj belastning og stor friktion = mere slid.

    Forbrændingen er heller ikke ren. Så en diesel vil let sode til. Som sagt er det heller ikke godt for økonomien. Så hvilket formål skulle det ha at køre og sejtrække?

    Rasmus. Køre du også i 5 gear ved 50 km/t?

    Tá du en tur på cyklen op af en god bakke. Så gear lige et par gear ekstra op end hvad du syntes der er sjovt. Husk nu du skal træde med samme tråd. Der er jo en eksplosion der gerne vil ud. smiley

    Spørg du bare din vw mekaniker næste gang om din bil har godt af at sejtrække. Det er der bare ingen fordel i. Hverken i nye eller gamle biler. Det er i bund og grund stadig samme teknik.



  • #18   14. nov 2012 i de andre biler gjorde jeg ja, og 60 ved 6. gear..

    Men poloen har en mærkelig gearkasse.
    men den foreslår selv 5 gear fra 60Km/t op opefter hvilket også er godt mod tomgang, og ingen kræfter overhovedet.

    Grunden til at den soder til er vel udelukket fordi der ikke er det vilde blæs i udstødningen, hvilket gør de nemmere kan hæfte sig på vej ud.


  • #19   14. nov 2012 Bilen siger kun du skifte op ved 60 km/t hvis du ikke giver den nok gas. smiley

  • #20   14. nov 2012 Giver da ikke gas hvis det kun er en 60/70 strækning..


  • #21   16. nov 2012 Simon Du kan så evt spørge mig som er Vw mekaniker (20år i faget)

    I gamle dage var det som du beskriver. Men i dag er det ikke sådan mere. Du har noget der hedder Lamdasonde som sørger for at du ikke bare vælter brændstof ned i motoren og udstødningen. De moderne biler er meget bedre til at kontrolere deres forbrænding.
    Olietrykket skal du ikke være bange for, den har jo kun 75 hk. Det er nok noget andet hvis vi snakker 4-500hk.

    Du siger det heller ikke er godt for økonomien?? Hvordan kunne jeg så få selv samme bil til at køre mest økonomisk når jeg lod den sejtrække nede omkring 11-1200 omd???

    Prøv at se Fiat's nye 2 cylinderet motor.. Den sejtrækker konstant. Men det skal den for at klare den økonomi som den præstere..

    Det er nye tider min ven smiley


  • #22   16. nov 2012 Så burde du især vide en bil ikke har godt af at sejtrække. smiley

    Fordi du kan få din bil til at køre mest økonomisk ved at køre 1100 rpm er fordi du køre din bil forkert med højere rpm. Din bil udnytter brændstoffet bedst i sit moment område. Køb en scangauge. Bilens computer kan du ikke bruge til en skid. Så vil du se at du ligger alt for højt i engine load over en alt for lang strækning.

    Ja prøv bare at tá fiats 2 cylindres bil. Der er mange der brokker sig over den ligger alt for langt fra det den er opgivet til i EU norm.

    Rasmus. Så ligger du jo også på konstant fart. Siger din polo også når du skal geare ned? smiley


  • #23   16. nov 2012 Jamen så siger vi bare det.
    Jeg har min erfaring fra nye biler og mine indskoling i den nye teknik. Skal nok have mine skole penge tilbage så smiley


  • #24   16. nov 2012 Så du mener ikke en bil taber olieteyk når den sejtrækker? smiley

    Jeg er lige blevet nordisk mester i økonomikørsel i lastbil oppe ved Volvo i Sverige. Sjovt nok kunne jeg vinde uden at sejtrække bilen halvt ihjel.

    Hvorfor laver man så bilerne med en momentkurve så høj. Normalt siger man at man skal skifte gear ved 2000 i en diesel og 2500 i en benzin.

    Kommer selvfølig an på hvad bil det er. Men min ligger momentområdet fra 1500 og til 1750 rpm. Så nej du får ikke en pind ud af at sætte en bil som Rasmus og min i 5 gear allerede ved 60 km/t og optil 80 km/t. Kan godt være det ser bedre ud på computeren i bilen. Men du bruger alt for længe på at trække over et alt for langt stykke. Det er bedre at komme hurtig op i fart så motoren kan få noget ro. smiley

    Hvorfor skulle de ellers lave min bil så den ligger med 1500 rpm ved 80 km/t? Så kan de jo lige så godt gi den et gear mere så den ligger med 1100 rpm som du påstår er bedst. smiley


  • #25   16. nov 2012 Ja den siger til når jeg skal geare ned.

  • #26   16. nov 2012 Hvis du køre 60 km/t i 5 gear og giver den gas, siger den så ikke du skal geare ned?

  • #27   16. nov 2012 Jeg gider ikke diskutere med dig. Jeg har min erfaring i biler. Du har tilsyneladende din i Lastbiler..

    Hvorfor skulle olietrykket blive dårligere når man sejtrækker? det vil da være det samme..

    Citat : "Hvorfor laver man så bilerne med en momentkurve så høj. Normalt siger man at man skal skifte gear ved 2000 i en diesel og 2500 i en benzin. "

    Hvor kan jeg læse det?? Det kommer stærkt an på hvilken motor man snakker om.
    Der er helvedes forskel på fx. en Lupo 3L (diesel) og en suge diesel motor (uden Turbo)


  • #28   17. nov 2012 Ved langsom acc. som jeg hele tiden har skrevet om så nej.

    Hvis jeg smider kæppen i bund, så gør den vel, har jeg ikke prøvet, da der ingen mening er i dét. det kan vi hurtig blive enige om ikke er godt for motoren.


  • #29   17. nov 2012 Sæt du dig ind i en bil med olietryksmåler og sejtræk. Så kom tilbage når du er blevet det kloger. For jo olietrykket falder. Nu prøvet jeg lige at sejtrække lidt i en ny scania lastbil da den har olietryksmåler. Den kan holde sig i 12 gear ved 65 km/t med automatgear når det bare går ligeud og man skal holde farten. Gik ned til bare 55 km/t og tvang den til at holde 12 gear. Det resulteret i et tab på 1.8 bar i olietryk. smiley fra 5 til 3,2.

    Og igen hvorfor laver de motor og gearing så de ligger på ca 1500 rpm ved 80 km/t i en diesel som min. Hvorfor ikke 1200 rpm når det er så godt? smiley

    Nej de 2000 og 2500 for benzin er ikke fast. Men generelt et råd de fleste biler kan gå under :). Ligesom jeg sagde at det er forskelligt fra motor til motor. Det hele handler om hvor de levere deres moment. Det gør en bil som rasmus polo lang fra ved 1100 rpm. Som sagt så er min seat fra 1500-1750. Det skal man ydnytte så meget som muligt med en engine load på ca 85%. smiley

    Rasmus. Hvis du trækker alt for langsomt op i fart så tror bilen heller ikke du vil øge farten. Derved siger den ikke du skal geare ned. For langsom accelration koster mere brændstof.

    Jeg er da ligeglad hvordan i køre i jeres biler. Jeg ved bare i ikke spare noget ekstra brændstof af det. Det er fint at gøre det lidt når det går ligeud og bilen ikke skal lave noget. Men ikke til at komme op i fart når den skal trække. smiley


  • #30   17. nov 2012 Hvis jeg kører lige knap 70km/t med fartpilot, så siger den jeg skal geare op i 5, gør den nok fra lidt over 60 op opefter.

  • #31   28. dec 2012 Min polo bm kører ikke økonomisk når den sejtrækker for meget. Kører jeg omkring 1100 rpm eller under, kan jeg se på det aktuelle brændstofforbrug, at det ofte er bedre at geare et gear ned, og så køre den ved 15-1800 rpm, selvom den måske siger noget andet.

Kommentér på:
Fra 50-80 i femte gear?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce