Fra 50-80 i femte gear? {{forumTopicSubject}}
Hey
Så fik jeg hentet min Up! i onsdags, efter ca. seks måneders ventetid
Der er sådan et lille tal der viser hvilket gear man er i og hvornår den mener man skal skifte. Der siger så, at man bør skifte til femte, allerede ved ca. 50 km/t. Og så tænker jeg lidt: Er det med henblik på bykørsel, eller mener den rent faktisk at man skal trække den fra 50-80 i femte? Det går ikke stærkt, men kan sagtens lade sig gøre, og det KAN jo være, at det rent faktisk er den mest økonomiske måde at komme derop. Og hvis jeg nu kører ud af en by og der ingen er bagved, så kunne jeg jo godt gøre det, bare for at spare lidt.
Jeg tænker selv, at bilen sejtrækker helt vildt, og det er vel heller ikke godt for den eller benzinøkonomien? Men jeg har prøvet lidt i dag, og den gør det sådan set "okay".
Nogen der ved hvad der er mest økonomisk?
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
Det skulle efter sigende være det mest økonomiske..
Den foreslår kun 5gear, hvis du næsten ikke giver gas??
Rigtig langsom acc. koster mere brændstof faktisk
okt 2005
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 6 Emner: 162 Svar: 1.885
Men mon ikke bare jeg skal gå efter, at give halv gas og så skifte inden 3.000 omdr. ca
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Faktisk er det mest økonomisk at ligge imellem 80-90 % i engine load. Hvis du sejtrækker så skal du næsten ikke røre speederen for at nå der op. Så er et mindre gear og mere gas bedre. Men jeg har ikke prøvet en up så ved ikke hvordan den er gearet. Men faktisk skal man gi lidt mere gas end de fleste tror.
Når du skifter op i gear så træd så langsomt som muligt. Også øg farten på speederpedalen gradvis hurtigere og hurtigere jo flere omdrejninger bilen tager.
Hvis du køber en scangauge2 så kan du se hvad din engine load er. Ellers prøv at lån en så du kan lære hvordan du accelerere bedst.
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
Hvis du kører 50 i femte gear så bliv der indtil den siger noget andet. Giver du evt mere gas vil det helt sikkert fortælle dig at du skal gå et gear ned.
Men moroten er bygget til at sejtrække. Så bare udnyt det og de lave omd. som den befinder sig bedst i.
okt 2005
Følger: 13 Følgere: 14 Biler: 6 Emner: 162 Svar: 1.885
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
Efter et forsøg mere kom jeg også ned på det samme.
Men husk, det har intet med virkeligheden af gøre, for sådan som vi kørte ville man aldrig køre i virkeligheden.
Nogen af dem der bare kørte samme rute som de ellers ville have gjort det i deres normal bil, fik den op på ca 25kml.
Vi kunne ikke rigtig se nogen forskel på de to motor størrelser.
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
sep 2006
Følger: 57 Følgere: 56 Biler: 2 Emner: 37 Svar: 217
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
På motorvej passer det nok meget godt.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
en lupo 3L skal da største også ned i ingen rpm.
nu snakker jeg jo ikke under tomgang med speeder i bund.
men moderat betræk. hvor den brummer lidt.
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Forbrændingen er heller ikke ren. Så en diesel vil let sode til. Som sagt er det heller ikke godt for økonomien. Så hvilket formål skulle det ha at køre og sejtrække?
Rasmus. Køre du også i 5 gear ved 50 km/t?
Tá du en tur på cyklen op af en god bakke. Så gear lige et par gear ekstra op end hvad du syntes der er sjovt. Husk nu du skal træde med samme tråd. Der er jo en eksplosion der gerne vil ud.
Spørg du bare din vw mekaniker næste gang om din bil har godt af at sejtrække. Det er der bare ingen fordel i. Hverken i nye eller gamle biler. Det er i bund og grund stadig samme teknik.
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
Men poloen har en mærkelig gearkasse.
men den foreslår selv 5 gear fra 60Km/t op opefter hvilket også er godt mod tomgang, og ingen kræfter overhovedet.
Grunden til at den soder til er vel udelukket fordi der ikke er det vilde blæs i udstødningen, hvilket gør de nemmere kan hæfte sig på vej ud.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
I gamle dage var det som du beskriver. Men i dag er det ikke sådan mere. Du har noget der hedder Lamdasonde som sørger for at du ikke bare vælter brændstof ned i motoren og udstødningen. De moderne biler er meget bedre til at kontrolere deres forbrænding.
Olietrykket skal du ikke være bange for, den har jo kun 75 hk. Det er nok noget andet hvis vi snakker 4-500hk.
Du siger det heller ikke er godt for økonomien?? Hvordan kunne jeg så få selv samme bil til at køre mest økonomisk når jeg lod den sejtrække nede omkring 11-1200 omd???
Prøv at se Fiat's nye 2 cylinderet motor.. Den sejtrækker konstant. Men det skal den for at klare den økonomi som den præstere..
Det er nye tider min ven
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Fordi du kan få din bil til at køre mest økonomisk ved at køre 1100 rpm er fordi du køre din bil forkert med højere rpm. Din bil udnytter brændstoffet bedst i sit moment område. Køb en scangauge. Bilens computer kan du ikke bruge til en skid. Så vil du se at du ligger alt for højt i engine load over en alt for lang strækning.
Ja prøv bare at tá fiats 2 cylindres bil. Der er mange der brokker sig over den ligger alt for langt fra det den er opgivet til i EU norm.
Rasmus. Så ligger du jo også på konstant fart. Siger din polo også når du skal geare ned?
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
Jeg har min erfaring fra nye biler og mine indskoling i den nye teknik. Skal nok have mine skole penge tilbage så
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Jeg er lige blevet nordisk mester i økonomikørsel i lastbil oppe ved Volvo i Sverige. Sjovt nok kunne jeg vinde uden at sejtrække bilen halvt ihjel.
Hvorfor laver man så bilerne med en momentkurve så høj. Normalt siger man at man skal skifte gear ved 2000 i en diesel og 2500 i en benzin.
Kommer selvfølig an på hvad bil det er. Men min ligger momentområdet fra 1500 og til 1750 rpm. Så nej du får ikke en pind ud af at sætte en bil som Rasmus og min i 5 gear allerede ved 60 km/t og optil 80 km/t. Kan godt være det ser bedre ud på computeren i bilen. Men du bruger alt for længe på at trække over et alt for langt stykke. Det er bedre at komme hurtig op i fart så motoren kan få noget ro.
Hvorfor skulle de ellers lave min bil så den ligger med 1500 rpm ved 80 km/t? Så kan de jo lige så godt gi den et gear mere så den ligger med 1100 rpm som du påstår er bedst.
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
jan 2004
Følger: 209 Følgere: 203 Biler: 6 Emner: 294 Svar: 10.819
Hvorfor skulle olietrykket blive dårligere når man sejtrækker? det vil da være det samme..
Citat : "Hvorfor laver man så bilerne med en momentkurve så høj. Normalt siger man at man skal skifte gear ved 2000 i en diesel og 2500 i en benzin. "
Hvor kan jeg læse det?? Det kommer stærkt an på hvilken motor man snakker om.
Der er helvedes forskel på fx. en Lupo 3L (diesel) og en suge diesel motor (uden Turbo)
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
Hvis jeg smider kæppen i bund, så gør den vel, har jeg ikke prøvet, da der ingen mening er i dét. det kan vi hurtig blive enige om ikke er godt for motoren.
okt 2006
Følger: 97 Følgere: 96 Biler: 6 Emner: 697 Svar: 13.316
Og igen hvorfor laver de motor og gearing så de ligger på ca 1500 rpm ved 80 km/t i en diesel som min. Hvorfor ikke 1200 rpm når det er så godt?
Nej de 2000 og 2500 for benzin er ikke fast. Men generelt et råd de fleste biler kan gå under :). Ligesom jeg sagde at det er forskelligt fra motor til motor. Det hele handler om hvor de levere deres moment. Det gør en bil som rasmus polo lang fra ved 1100 rpm. Som sagt så er min seat fra 1500-1750. Det skal man ydnytte så meget som muligt med en engine load på ca 85%.
Rasmus. Hvis du trækker alt for langsomt op i fart så tror bilen heller ikke du vil øge farten. Derved siger den ikke du skal geare ned. For langsom accelration koster mere brændstof.
Jeg er da ligeglad hvordan i køre i jeres biler. Jeg ved bare i ikke spare noget ekstra brændstof af det. Det er fint at gøre det lidt når det går ligeud og bilen ikke skal lave noget. Men ikke til at komme op i fart når den skal trække.
mar 2006
Følger: 77 Følgere: 77 Biler: 10 Emner: 38 Svar: 783
jan 2008
Følger: 14 Følgere: 16 Biler: 1 Emner: 145 Svar: 1.124
Fra 50-80 i femte gear?
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside