Brug af forkert polerskive {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg har været i gang med at polere en sortmetallic bil i de seneste dage.
Da bilen er maskinpoleret tidligere og der ikke rigtig var nogle dybe ridser, startede jeg med Karma Car Kare mellem polish på en orange Karma-polerskive. Så vidt så godt.
Jeg har flere polerskiver liggende fra hhv. Karma og Sonus, som jeg har købt hos Michael (bilvask.nu)
I dag skulle jeg så igang med den afsluttende polering med fin Karma polish. Hertil ville jeg bruge en 5" Karma gul polerskive (fin).
Jeg griber ned i "lageret" af polerskiver jeg har liggende, og får puttet en gul polerskive på maskinen, og afsted det går.
Fik så poleret halvdelen af bilen med Karma fin før jeg kom til at se, at den anden gule polerskive jeg havde liggende, så lidt anderledes ud.
Jeg har ikke de originale emballager længere, men jeg er ret sikker på, at det er en gul Sonus polerskive jeg nu har fået brugt, i stedet for en gul Karma skive. Problemet er blot, at hos Sonus betyder gul GROV polerskive.... Damn..
Nu er skaden jo nok ikke så stor. Men hvad sker der reelt, når man bruger en grov skive med en "fin" polish?
Risikerer man blot, at den fine polish i kombination med en grov polerskive, ikke får bugt med de sidste små ridser?
Regner med, at jeg imorgen begynder forfra med en gul KARMA skive og Karma fin polish.
På forhånd tak for info!
PS: Kan man godt bruge polerskiven igen til grov polish næste gang, hvis man vasker den grundigt, eller bør man kassere den nu?
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 4 Emner: 15 Svar: 33
Jeg gør det, når jeg får nye skiver hjem - så tager jeg en sort tus og skriver
G = grov
M = mellem
F = fin
på bagsiden af dem, sådan har jeg indtil videre undgået det problem du nu har.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 865
Du har helt ret, det lyder som en god ide.
Jeg har faktisk lavet mig en oversigt, hvor jeg kan se, hvad de forskellige farver betyder hos hhv. Karma og Sonus, men det har så åbenbart ikke været nok her
apr 2008
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 15 Svar: 403
Det der sker når man bruger en grov skive og et mildt slibemiddel, er reelt bare at den ikke "udglatter" så godt som det kan eller bør.
Man kan med andre ord opnå lidt mere dybde, ved at bruge en skive næsten uden cut, til et produkt næsten uden cut.
Poleringen er jo 2 delt, hvor produktet betyder en del mere end skiven, dvs du gør mere skade med et groft produkt på en fin skive, end et fint produkt på en grov skive.
De "små" fine ridser, skulle være væk med Karma mellem, for den slags bør være væk når du bruger Fin, den er kun til at fjerne evt. MEGET fine slør, samt skabe mere dybde.
Vh
MIchael
Ps, vi har en support funktion til samme slags spørgsmål på vores site, hvis du en anden gang er i tvivl, og vil have svaret direkte fra giraffen selv.
aug 2008
Følger: 2 Følgere: 3 Emner: 216 Svar: 865
Tak for det udførlige svar
Havde faktisk overvejet at bruge chatten, men den var vist lukket tidligere på dagen da jeg prøvede
Jeg kan normalt godt lide at afslutte med "fin" fordi det netop - som du også skriver - lige giver den allersidste dybde. Det er marginalt hvad "fin" fjerner af ekstra småridser, men netop det med dybden gør, at jeg normalt gerne lige investerer den ekstra tid, det tager at polere med "fin".
dec 2003
Følger: 79 Følgere: 78 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 7.112
Brug af forkert polerskive
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside