Købslov vedr handel mellem private {{forumTopicSubject}}
Hej alle!
Jeg har forsøgt at google mig frem til mit svar, men jeg syntes lidt jeg støder på de forkerte svar!
Så here goes:
For ca 3 måneder siden, solgte jeg nogle SPRITNYE dæk - aldrig monteret en fælg - til en "kollega".... Aftalen lød, at han betalte mig når han kom hjem fra ferie, 2 uger efter han fik dem... Han kom hjem, der gik en måned, og jeg rykkede ham pr sms... Han skrev tilbage at dækkene så forkerte ud på hans fælge, og at han ikke kunne bruge dem! Her var de altså MONTERET på hans fælge!
Han påstår yderligere at han infomeret mig 3 dage efter han fik dækkene, at han ikke kunne bruge dem (men dog et par uger efter, fik monteret dækkene på hans fælge??) - men jeg har på sms at han først sagde de var for små, en måned efter....
Han skriver nu, 3 måneder efter, at han holder sig til købsloven ang at han har 3 måneders returret af en købt vare,samt 2 års garanti??
Det har jeg intet steder kunne finde??
Dækkene blev solgt for 3000 kr, så det er jo ikke værd at pudse en advokat efter han MEN jeg mangler stadig betaling for dem, så det pisser mig grueligt af....!
Hvad siger i? Nogle der har prøvet noget af det samme??
Tak for jeres svar
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.870
i Bagklogsskabens lys er det jo så bare at sørge for betaling når handlen finder sted.
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
mar 2009
Følger: 35 Følgere: 34 Biler: 3 Emner: 293 Svar: 1.669
3 måneders rerturret??? Du har 14 dages returret ved internet køb - Hvis varen ikke er brugt, emballage i ny stand osv osv..
jul 2006
Ærgeligt hvis man køber en rød lampe til stuen, og synes "det ser forkert ud" - så kan man jo heller ikke bare bytte den til en orange?
sep 2010
Følger: 15 Følgere: 15 Biler: 1 Emner: 74 Svar: 2.155
Han skal bare betale, og det skal være snart. Og hvis det er en kollega, der er på den måde, og du er gode venner med din chef, så prøv og tag den den vej rundt. Har virket for andre før
Virker måske lidt lavt. Men han har stadig ikke betalt efter så lang tid og har taget dækkene i brug, på trods af at han ikke mente han kunne bruge dem
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 18 Biler: 3 Emner: 20 Svar: 322
Næste gang, så husk at få pengene i hånden når du afleverer varen. Selv den bedste bliver "snydt" - også selvom det er din ven/familie/bedstemor.
maj 2011
Følger: 10 Følgere: 8 Biler: 2 Emner: 15 Svar: 37
Sidste besked han skrev, var at vi kunne tage det i retten hvis jeg havde tid og råd!
Nej jeg stolede sgu på den forkerte... Men han skulle jo på ferie osv osv, han er jo en kollega og jeg har hans adresse osv via deltaplan
Jeg har vendt den med firmaets tillidsmand, og sagt at det her nok får en konsekvens for vores arbejdsdag, de dage jeg skal arbejde sammen med ham, for jeg er mere end sur på fjolset....!
Ville ønske jeg kunne lægge beskederne op, så i har lidt at grine af...
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.320
NAVN
ADRESSE
POSTNUMMER
RYKKERSKRIVELSE:
Vedr.: Mit tilgodehavende på kr. xxx i henhold til AFTALE (skriftlig aftale eller sms-korrespondance) fra MÅNED ÅR.
Hermed skal jeg bringe mit tilgodehavende i henhold til vores skriftlige aftale fra MÅNED ÅR i erindring.
Mit tilgodehavende er nu overforfalden, og jeg skal hermed erindre om Deres indbetaling.
Mit tilgodehavende kan derfor i dag opgøres til kr. xxx,00 med tillæg af renter fra forfaldsdato til i dag svarende til kr. 0,00 med tillæg af rykkergebyr i henhold til Renteloven, kr. 100,00, eller i alt til betaling NU kr. 3.100,00.), se nedenstående skema:
Grundlag
Forfaldsdato/Opgørelse Beløb til betaling (Kr.)
Skriftlig aftale:
Forfaldsdato xx.xx.201x xxx,00
Med tillæg af rykkergebyr 100,00
OBS: Vær opmærksom på, at såfremt De ikke betaler, fortsætter sagen hos min advokat FIND EN SELV (Bare der er et navn så skræmmer det) fra FIRMA/BY, og der tillægges yderligere inkassoomkostninger
I alt - at betale NU xxx,00
Mit tilgodehavende kr. xxx,00 skal betales senest 10 dage fra dato på bankkonto:
Reg.nr.: xxxx, Konto nr. xxxxx
Betaler De ikke, fortsætter sagen som inkassosag uden yderligere varsel ved min advokat, NAVN BY. Da dette sker uden yderligere varsel, modtager De ved manglende rettidig betaling næste rykker med inkassoomkostninger tillagt fra advokat NAVN. Dette vil således påføre Dem yderligere omkostninger.
Med venlig hilsen
DIT NAVN
MEN HUSK - 3 rykkere inden - og hver rykker må du tillægge 100 kroner i henhold til lovgivningen. Jeg var så flink ikke at snakke om renter da jeg havde en sag mod en, og jeg fik da mine penge i løbet af få dage
aug 2006
Følger: 14 Følgere: 15 Biler: 3 Emner: 124 Svar: 2.316
derfor handler man bare ALDRIG uden at have penge i hånden. folk er nemlig slet ikke til at stole på mere.
maj 2011
aug 2006
maj 2011
maj 2011
aug 2006
feb 2005
Følger: 11 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 111 Svar: 2.320
Hergeir - nu er det ikke kun firmaer der kan trække folk i fogedretten - det kan private også hvis der foreligger en skriflig aftale - ellers må du gerne lige forklare det til MIN advokat?
Bed ham om at sende hendes telefonnmmer og firmaadresse til dig, så vil du tage kontakt til hende med dit krav.
jul 2006
maj 2011
Havde en køber, der skrev, hvor jeg sendte nummeret videre til ham kollegaen, men det fik kollegaen ødelagt mhs prisen.... Sååå....
jul 2006
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
maj 2011
"Har han fået dækkene?" Ja.
"Er de taget i brug?" Ja.
"Så skal han også betale, det er principsag".
Har det som at "sladre til de voksne" haha men fuck det bare jeg får mine penge!
Alternativt var selvtægt, men for sølle 3k.....!? Og han ved jo hvor det kom fra, så skal man frem og tilbage osv...
Så nu må jeg jo afvente og se hvad der sker....
jul 2006
Købslov vedr handel mellem private