vedr kørekort. C/E {{forumTopicSubject}}
Hallo.
Jeg er i en sitaution hvor jeg skal ud og erhverve mig et kørekort til brug i på arbejdet.
nu har jeg så kigget efter lidt forskellige kurser og har fundet et kursus der hedder og er beskrevet som følgende.
Kørsel med vogntog, kategori C/E (AMU-mål 45114)
Deltageren kan, efter gennemført uddannelse, føre vogntog, kategori C/E samt forestå forebyggende vedligehold af vogntog, herunder udbedre mindre driftsfejl.
Endvidere udføre fagligt relaterede opgaver under hensyntagen til gældende sikkerheds-, arbejdsmiljø- og forsikringsbestemmelser mv.
Arbejdet omfatter korrekt lastning (lastfordeling/-sikring), anvendelse af div. specialudstyr som fx tippe-, veksel- og hejselad.
Endelig kan deltageren foretage ruteplanlægning iht. gældende køre-/hviletidsbestemmelser, udvælge nødvendige transportpapirer samt anvende diverse mobile kommunikationssystemer.
spørgsmålet er så om dette giver mig ret til at føre lastbil og trailer eller det kun er trailer hvis jeg har lastbil
feb 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Biler: 4 Emner: 18 Svar: 168
okt 2005
Følger: 65 Følgere: 65 Biler: 9 Emner: 232 Svar: 1.110
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Kategori C/E (stor lastbil med stort påhængskøretøj)
Kategori C/E giver ret til at føre et kategori C-køretøj og påhængskøretøj med en tilladt totalvægt
på over 750 kg.
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
Følger: 101 Følgere: 93 Biler: 3 Emner: 402 Svar: 5.768
okt 2008
Følger: 12 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 13 Svar: 807
jun 2009
Følger: 76 Følgere: 123 Biler: 1 Emner: 8 Svar: 13.347
jul 2021
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
Du skal først tage kategori C, som er forvogn til lastbil og derefter kan du tage C/E som er den ekstra vogn på lastbilen. Jeg kan godt se, at teksten kan være lidt tricky, men håber alligevel du fandt ud af det.
Når du kører på arbejdet med gods til andre, skal du huske EU bevis, og det får du under kategori C (forvogn) på et AMU kursus. Det er vigtigt at få den fornyet hvert 5 år, da man ellers får 12.000 kroner i bøde ved kørsel.
Læs evt. meget mere om lastbilkørekort mm. her: https://trafikskolen.dk/amu-kurser/lastbil/koerekort-til-lastbil
Jeg håber det lykkedes for dig og mange andre.
jul 2021
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 10
Efterfølgende kan du tage hængerkort (kørsel med vogntog), som er kat. C/E og så kan du køre med begge dele.
Se evt. mere om det her: https://trafikskolen.dk/amu-kurser/lastbil/koerekort-til-lastbil
vedr kørekort. C/E