{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.840 visninger | Oprettet:

Rasmus H
Rasmus H
Følgere: 5 Emner: 39 Svar: 1.381

Ansvar ved påkørsel {{forumTopicSubject}}

Mit hus ligger midt i en lille by, og min indkørsel er lige ud til vejen.

Nu har jeg flere gange været tæt på sammenstød, når jeg har sku dreje ind, pga den bagfrakommende overhaler, på trods af jeg blinker.

Jeg mener at have læst, at man deler skylden, men jeg er ikke sikker.

Nogen der ved det?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ansvar ved påkørsel
  • #1   30. nov 2013 Det er da udelukkende hans skyld hvis du blinker til venstre og han så overhaler.

• #2   30. nov 2013

Her tag første link https://www.google.dk/search?q=skyld+p%C3%A5k%C3%B8rsel&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:da:official&client=firefox-a&gws_rd=cr&ei=O-OZUtmqK8TjywO3k4KICw der en er oversigt over hvem der får skylden ved sving og lignende.

• #4   30. nov 2013 Du får skylden da du skal dreje til venstre og skal orientere dig..

Reglerne omkring venstresving er desværre helt fucked, men er du indvodlværet i en ulykke hvor du drejer til venstre er du så godt som sikker på at få 100% skylden ligegyldig hvor råddent modparten har kørt...

• #5   30. nov 2013 Selvom du blinker, skal du orientere dig bagud, og vælger klovnen at overhale, så skal du holde tilbage for ham, ellers får su skylden..

Har ikke selv været ude for det, men kender en som prøvede det nummer, og han kom til at hænge på hele pisset.

• #6   30. nov 2013 det er altid den bagfra kommende der skal holde bremseafstand og sørge for at der er fri bane osv når man overhaler, men det kan jo være teknisk svært at bevise efterfølgende at du blinker.

• #7   30. nov 2013 Du får skylden Rolig nu drenge man får ikke altid fuld skyld ved venstre sving.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#8   30. nov 2013 Der er delte meninger kan jeg se, hehe..

Mener bare at have læst for længe siden, at ved privat indkørsel deler man skylden.

Men der er 2 situationer.

1: Jeg kommer fra en side, og for at komme ind i indkørslen drejer jeg til venstre, og krydser den anden bane, hvor der kommer en bil bagfra og overhaler.

2: Jeg kommer fra den anden side, og for at komme ind i indkørslen trækker jeg over i modsatte side, drejer mod højre, hvorefter den bagfrakommende overhaler indenom.

• #9   30. nov 2013 Jeg kender en hvor det skete og fordi de kunne udlæse bilens data kunne de se at den havde blinket lige før ulykken, dog virker det kun på nyere biler. Men af den grund var det den bagfrakommendes skyld.

• #10   30. nov 2013 Rasmus du har slet ikke noget at gøre i modsat side ved sving. Så der er det din fejl. Du skal blive i din egen siden uanset hvad. Lærer du måske at trække over i modsat vejbane når du skal svinge, til køreprøven?.

• #11   30. nov 2013 gå ind på google earth og tag et luft billedet og lav streger i paint så får vi et bedre overblik over situationen smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#12   30. nov 2013 Pandekager<< Det self også derfor jeg spørger. smiley

Må dog indrømme jeg ikke kan huske reglerne på det område. Har lige taget kort til bus, men det er lidt anderledes..

Men defor ku ham bagved jo godt prøve at vågne lidt op.

• #13   30. nov 2013 Jeg har været ude for nøjagtig dette problem... Når du drejer til venstre(og ind til egen indkørsel) har du ubetinget vigepligt, OGSÅ for biler der kommer bag dig..... Jeg fik skylden, selv om jeg havde to vidner, der stod på fortovet lige hvor det skete.. Og at manden bare kørte videre. (fandt han så selv efterfølgende og konfrontere han)

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#14   30. nov 2013 Peter<<

Jeg kan ikke få min computer til at sætte billedet ind. Ved ikke hvorfor.
    Har tegnet i paint, men det ved jeg ikke hvordan jeg sætter ind i tråden?

Claus<< nå det squ da ikke helt rimeligt..
    Må bare være forsigtig så.
    Ærgeligt folk ikke har tid til at se sig for..

• #15   30. nov 2013 du kan bare lave et fotoalbum med den, det er kun VIP der kan lægge det ind i forum desværre smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#16   30. nov 2013 Ahh okay.

Har lagt billede ind med begge situationer.. smiley

• #17   30. nov 2013 Kommer du fra venstre side og køre over i modsat side er fejlen dig, da du intet har at gøre i modsat vejbane.

Kommer du fra højre side har du 2/3 skyld og han 1/3 se det link jeg lagde ind før.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#18   30. nov 2013 Har godt nok været inde og kigge det link, men der står ikke noget med privat indkørsel.

Jeg kan til en vis grad forstå, at jeg har skylden, når jeg trækker over i venstre side, og så alligevel ikke. Det jo ikke for sjov jeg blinker til højre.. smiley

• #19   30. nov 2013 Man kan efter et uheld se om en pære var tændt da uheldet skete .. så springer pæren

• #20   30. nov 2013 Rasmus det gør det da i hvert fald læs ved billede 2. der står der det her

2. Venstresving. Kollision med
    overhalende. Svingning er sket uden
    eller samtidig med tegngivning.
    Venstresving. Svingning mod privat
    indkørsel – eller svingning sker fra
    afmærket vognbane beregnet for
    ligeudkørende/højresvingende.

Og du snakker om andre skal vågne op?

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#21   30. nov 2013 Ahh my bad..
    Ja det kan jeg da godt se..

Det stinker da lidt. Så kan jeg bare håbe på det kan aflæses at jeg har blinket, hvis det gør en forskel. Min bil er fra 04, så ved ikke om den er ny nok?

• #22   30. nov 2013 Rasmus Hvad hjælper det at de kan se du har blinket? der står du får hele skylden uanset om du har blinket eller ej. Kom nu ind i kampen

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#23   30. nov 2013 Sådan kan du jo ikke bare stille det op.

Er der en der kører ind foran mig og bremser, så får jeg som udgangspunkt skylden,
    fordi jeg ikke har holdt afstand, men har jeg det på video er situationen en anden.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#24   30. nov 2013 Og læs Rasmus´s svar længere oppe #9

• #25   30. nov 2013 Rasmus du siger du blinker og drejer ind mod privat grund= Du får hele skylden. Du har stadig pligt til at holde øje med bagfra kommende trafik. Du har jo ikke påkørsels ret= Du får hele skylden om du har blinket eller ej.

Rasmus Det er jo så en sag mellem forsikringerne for du kan jo se hvad de selv skriver om det ikke.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#26   30. nov 2013 Det er godt du siger påkørsel, for jeg har måske ikke været præcis nok.

De gange hvor det har tæt på, da er det modparten som har været ved at påkøre påkøre mig, dvs kører ind i siden på mig.

Ved ikke om det gør nogen forskel...

• #27   30. nov 2013 Det er jo netop din skyld for du drejer jo ud foran ham, da du jo ikke har holdt øje med bagfra kommende trafik.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#28   30. nov 2013 Ja okay.

Selvom han jo heller ikke har holdt øje, hehe

• #29   30. nov 2013 Han ser da du stopper og overhaler dig. Så han har da netop holdt øje

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#30   30. nov 2013 Han ser ikke jeg blinker.

• #31   30. nov 2013 Nu er det bare sådan at selvom man har højrevigepligt. Så skal man selv sørge for at modparten holder for en. Du må ikke bare køre ud fordi du har forkørselsret. Du skal sikre dig der er fri bane. Og det er det samme her, du skal sikre dig at der er fri bane så du kan dreje, og det gælder også for trafikken der kommer bag dig. Du skal sikre dig de stopper så du kan dreje.

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#32   30. nov 2013 Yes, vi er helt enige.

Det jo ikke fordi jeg sigter efter ham, det var bare i tilfældet af at uheldet skete, hvor ansvaret blev placeret.

Jeg er self opmærksom, eftersom det er sket nogen gange, men folk bliver som regel også bag ved, når de kan se jeg blinker. Det bare ikke alle der ved hvad blinklyset er til..

• #33   30. nov 2013 du får skylden og det er helt sindsygt. kørte os bag en som sku hjem og det var mellem Stenlille og Slagelse mener jeg. så kommer der en med 130 og overhaler og han trækker lige ud bag mig, så jeg når ikk at se en skid, før ham som sku hjem han drejer mærkeligt og ham bagfra får min bil til at rokke pga luft trykket haha, så tar han heldigvis marken og han er satme tæt på at vælte hehe puhaa

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#34   30. nov 2013 Ja man skal passe på derude, hehe..

• #35   3. dec 2013 Det er sku trist at læse dette.
    for godt 5 år siden, overhalede min kæreste en bil som hun ikke havde set blinke til venstre og køre ind i siden på den, med ca, 50km/t
    det var en ældre dame som havde køre godt 30-40km/t en lang stykke vej,
    hvor man måtte køre 60, så valgte hun at smutte forbi hende, skulle hun ikke have gjort. men nå, sket er sket, og der skete ikke nogen noget, kun bilerne.
    det fik hun skylden for, smiley

• Rasmus H
    Rasmus H Tilmeldt:
    mar 2007

#36   4. dec 2013 Ja, det er super vigtigt at holde øje med det blinklys..

• #37   13. dec 2013 FL § 16,2 og FL § 21,1 og 2

Venstresving – FL § 16.2

Kørende, som i vejkryds ønsker at ændrefærdselsretning, skal før forberedelsen og udførelsen afmanøvren sikre sig, at denne kan foretages uden fareeller unødig ulempe for andre, som færdes i sammeretning.

Overhaling – FL § 21, stk. 1 og 2

Overhaling skal ske til venstre. Dog skal overhaling skehøjre om et køretøj, hvis fører svinger til venstre ellertydeligt forbereder et sådant sving.
    Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kanske uden fare.

Kommentér på:
Ansvar ved påkørsel

Annonce