Dagbetaling af moms på varebil- fartskriver {{forumTopicSubject}}
Hej
Jeg skal til sjælland her på lørdag efter en bil. Jeg skal køre i min Mesters Vito 120 og jeg skal have en maskintrailer med. Momsen ikke er betalt på bilen. Så nu kommer spørgsmålet.
Jeg betaler dagbasis "leje" af bilen på skat til 225kr om dagen. som jeg kan se det til. Men hvad så når jeg skal have trailerne med? Det er jo noget med at hvis man kører længere væk ind 50km fra hjemme adressen. (som er i Randers) skal man have fartskriver i når man har traileren med. Skal man også det hvis man har batalt den fri inde på skat?
Håber der er nogen der har prøvet det før, der kan svare på det.
På forhånd tak.
Jacob
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
mar 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 4 Emner: 39 Svar: 680
Det har ikke en klap at gøre med om det er en erhvervsbil, men om kørslen er privat.
Reglen er i øvrigt en EU-undtagelse. Du kan se politiets fortolkning herunder, som er sakset ud fra linket. Det er de 2 sidste afsnit som er intra
https://www.politi.dk/da/borgerservice/Fardsel/tunge_koeretoejer/koere_hviletid_reglerne/undt_koere_hviletid.htm
h) køretøjer, eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons, der benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport
Fortolkning:
Undtagelsen vedrører køretøjer eller en kombination af køretøjer med en største tilladt totalvægt på ikke over 7,5 tons.
Ved en kombination af køretøjer forstås et trækkende køretøj med et tilkoblet påhængskøretøj.
Den største tilladte totalvægt fremgår af køretøjets registreringsattest. Ved en kombination af køretøjer er det summen af den største tilladte totalvægt for det trækkende køretøj og for påhængskøretøjet, der ikke må overstige 7,5 tons.
Det er et krav, at køretøjet eller kombinationen af køretøjer benyttes til ikke-erhvervsmæssig varetransport.
Ved ”varetransport” forstås transport af gods i modsætning til befordring af per-soner.
For så vidt angår godstransport er der i godskørselsloven nævnt begreberne gods-kørsel for fremmed regning og firmakørsel. Det fremgår således af § 1, stk. 3, i lov nr. 108 af 19. februar 2003 at ”Ved godskørsel for fremmed regning forstås kørsel med motorkøretøj eller vogntog, hvorved der mod betaling af enhver art transporteres gods, der ikke tilhører eller er knyttet til køretøjets bruger på den i stk. 4 nævnte måde”. Af lovens § 1, stk. 4, fremgår, at ”Ved firmakørsel forstås kørsel med motorkøretøj eller vogntog, hvorved der kun transporteres gods, der tilhører den, der er registreret som bruger af køretøjet, eller gods som denne lejer, udlejer, låner, udlåner eller har i sin besiddelse med henblik på køb, salg, fremstil-ling, behandling, bearbejdning eller reparation. Godskørslen, der kun må være en hjælpefunktion i forhold til virksomhedens samlede aktiviteter, skal udføres af en chauffør ansat hos denne eller, for så vidt angår kørsel her i landet, af en chauffør ansat hos en tilladelsesindehaver, der efter § 6 a, stk. 2, er godkendt til erhvervs-mæssigt at udleje chauffører.”
Såvel godskørsel for fremmed regning som firmakørsel er erhvervsmæssig gods-transport, idet begge transportformer foregår som led i den pågældende virksom-heds erhverv.
Godskørselsloven anvender ikke begrebet ”ikke-erhvervsmæssig varetransport”.
Efter Rigspolitiets opfattelse må der ved ”ikke-erhvervsmæssig varetransport” forstås transport af gods, hvor brugeren af køretøjet transporterer gods, som ved-kommende har råderet over, men som ikke indgår i en erhvervsmæssig sammen-hæng hos vedkommende. Såfremt godset indgår i en erhvervsmæssig sammen-hæng, er transporten omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne.
Som eksempler på ”ikke-erhvervsmæssig varetransport” kan nævnes transport af private ejendele og indbo og gods, som er knyttet til hobby- og fritidsaktiviteter. F.eks. vil transport af en hest, som brugeren af køretøjet anvender til rent privat brug, være undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, mens den transport, en rideskole udfører med en hest, der indgår som en del af rideskolens erhverv, vil være omfattet af køre- og hviletidsbestemmelserne. Som et andet eksempel kan nævnes, at en musikgruppe, der transporterer egne musikinstrumenter til en kon-cert, der alene er en fritidsaktivitet, og som musikgruppen ikke modtager betaling for, vil være undtaget fra køre- og hviletidsbestemmelserne, mens transport af musikinstrumenterne til en koncert, der er en del af en musikgruppes erhverv, og som den modtager betaling for, vil være omfattet af køre- og hviletidsbestemmel-serne.
jun 2004
Følger: 47 Følgere: 46 Biler: 6 Emner: 148 Svar: 620
maj 2008
Følger: 4 Følgere: 2 Emner: 243 Svar: 2.149
Dagbetaling af moms på varebil- fartskriver