{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.396 visninger | Oprettet:

Lovlig overhaling eller ej {{forumTopicSubject}}

God eftermiddag, fornuftige og relevante Bg'er

- Det var et noget ligende emne oppe her den anden dag, dette førte til en saglig diskussion mellem en kammerat og jeg. Og jeg håber deraf i kan være med til at kaste et lys over denne sag.
Som lyder således.

Lastbilen (som er markeret med rødt) kommer kørende på motorvejen med en hastighed af 90km/h. I venstre vognbane.
Du kommer kørende med 110km/h. (markeret med brun bil) må man da juridisk godt foretage en overhaling højre om, i og med man ikke foretager noget bane-skift, eller hastigheds ændring.

- Vedlæg meget gerne dokumentation.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lovlig overhaling eller ej
  • #1   26. dec 2013 nej du må ikke overhale inden om, lige meget hvad, dettte medføre bøde

• #2   26. dec 2013 Nej, du må ikke. Medmindre der er tæt trafik og du bare følger hastigheden i din bane og lastbilen følger også hastigheden i hans bane, eller hvis motorvejen deler sig i to længere fremme og du betragter lastbilen, som "venstresvingende" - følger motorvejen mod venstre.
    Ellers bøde + klip i kortet til dig.

• #3   26. dec 2013
    @ Galant. Der er ikke tale om at motorvejen deler sig. Men du holder din hastighed i højre-vogn bane. Ligeledes gør lastbilen, bare i venstre vogn bane.

• #4   26. dec 2013 Det er jo bare en forbipassering så må man sgu da godt, bare du ikke trækker ind foran lastbilen ...

• #5   26. dec 2013 Jamen, jeg beskrev de eneste to situationer, når det er lovligt at passere lastbilen højre om på din tegning. Er der ikke tæt trafik og motorvejen deler sig ikke, så skal du blive bag lastbilen.

• #6   26. dec 2013 Hvis der er tæt trafik, så må du gerne, men med den hastighed der, så lyder det ikke som om der er tæt trafik, så må du ikke, det betegnes som overhaling indenom, og straffes med bøde og klip...

• #7   26. dec 2013
    @ Henrik, det er netop det, der er sagens kerne! - Er det en forbipassering eller en ulovlig overhaling venstre om?

• #8   26. dec 2013 Henrik
    Forbikørsel gælder KUN i tæt trafik. Er der ikke tæt trafik, så er der tale om overhaling - om du trækker foran lastbilen eller ej...

Tæt trafik: når hastigheden bestemmes af de forankørende

• #11   26. dec 2013 shit hahaha jeg har altid kørt indenom bare jeg holder min vognebane haha det skal jeg huske så smiley

• #12   26. dec 2013 Toyota
    Trafikken behøver ikke at være langsom. Blot en lang kollone af biler, som kører med 110km/t vs. en anden lang kollone af biler, som kører med 120km/t. Så gælder forbikørselsregel.

• #15   26. dec 2013 Så er det godt at du så har fået det lært nu " Henrik N " og selvfølgelig husker det fremover, bedre sent end aldrig og vær glad for at du ikke er blevet stoppet for det... c",)

• #17   26. dec 2013 Ja tak tak Zigger hehe smiley

• #18   26. dec 2013 Hvis du kører forbi et "vogntog" i venstre vejbane, for at nå op til et følge af... Mener det er 3 biler eller mere... kaldes det en forbikørsel, og ikke en overhaling. Dog skal du ikke trække ud foran lastbilen, i så fald er det en overhaling.

• #19   26. dec 2013 Der er slet ingen tvivl.

NEJ du må ikke overhale selvom den lastbil er en kæmpe torsk, såfremt vejen ikke deler sig alligevel.

• #20   26. dec 2013 Selvfølgelig må man passere forbi inden om, så længe man holder sig under det tilladte.

Lastbilen derimod står til en bøde, den må slet ikke være i venstre bane medmindre den overhaler.

Men det svarer til at der kører en gammelfar med 80 KM/t i ydrebane.... skal al trafik så køre 80?

Definitionen er overhaling indenom kontra forbikørsel. Så længe du ligger i inderste bane og holder din hastighed(på det tilladte eller under) vil du aldrig kunne blive sigtet for overhaling indenom.

Det vil du derimod hvis du kører i ydrebanen, for at skifte til inderbanen for at komme forbi.

Det er altid personen i ydrebanen der skal trække ind... så i værste fald kan du ligge dig i inderbanen og så køre op på siden af ham.... så er det jo ham der holder i vejen:-)

• #21   26. dec 2013 Jake.

Sådan er reglerne så desværre bare ikke, selvom vi er enige om at det er fyren der ligger med 80 i yderbanen der er klovnen.

• #22   26. dec 2013 du må kun overhæle højre om hvis:
    Personen blinker til venstre
    Ved kø kørsel
    og en sidste ting

• #23   26. dec 2013 Hvis forankørende undlader at holde til højre, blokeres såvel overhalingsbanen som højre vognbane, eftersom det jo er forbudt at overhale indenom.

Hermed opstår en uensartet trafik ophobninger og farlige opbremsninger. Dels er der en hel vognbane i højre side, der ikke kan anvendes til at afvikle trafikken, og samtidig er de bagvedkørende låst og kan ikke overhale.

Hvis forankørende ikke giver plads til overhaling, så er det altid en god ide at give signal med lygterne.

Desværre.

• #24   26. dec 2013 Jeg har tit gjort det, kørt hurtigere end den der var til venstre for mig, og jeg har aldrig fået nogen bøde for det.. det handler bare om at du ikke trækker ud hurtigt men holder din vognbane.. og jo jeg har endda gjort det ved en politibil nogle gange og jeg har aldrig fået at høre for det smiley
    Men fra praksis til teori er noget helt forskelligt smiley

• #25   26. dec 2013 helt lovligt i england og japan bla.

• #26   26. dec 2013 Anton N

Jeg har også engang kørt uden sele forbi en politibetjent.

Det gør det dog ikke lovligt.

• #28   26. dec 2013 Jeg må nok ærligt indrømme, at jeg har "overhalet" indeom en milliard gange. Eftersom at der er tosporet i rundkørsler også, dog med fuld optrådtlinie, så kører man stadig indenom, selvom at man ved modparten oftest skifter vognbane.

Jeg synes også det er op til situationen hvordan og hvornår man overhaler indenom.

Lidt ligesom hvis man møder en traktor på en LIGE overskuelig LANG vej, men der er fuld optrådt linie, så overhaler/kører man da også uden om den traktor, når enhver idiot kan se at der ikke kommer nogle biler i en omkreds af 2km.

Synes det er op til situationen. Møder du en magtliderlig betjent, så får du en bøde nærmest uanset hvordan du opfører dig i trafikken.

Så brug din sunde fornuft, det er ikke helt ved siden af smiley

• #29   26. dec 2013
    @ Toyota F. Ja det var et rigtig godt link, du havde der.

- Jeg tror roligt, vi kan konstatere at det ikke er lovligt.

Nogen, der skal være med til at drikke en 500 kr sedel op i Aarhus?! smiley

Tusind tak for alle de gode indlæg.

• #30   26. dec 2013 jeg kan overhovedet ikke se at det skulle være en overhaling. I.flg. loven ja, men der må snart være grænser for dumhed. Så skulle sådan en lastbil kunne holde hele motorvejen tilbage. -.-

Man skal køre efter forholdne, og ligger der en spasser og blokere OVERHALINGSSPORET med 90km/t, så ville jeg da uden at tøve lægge mig ind til højre (som man skal hvis der er plads) og så holde min fart. Det rager mig en skid... man kan "overhale" højre om i så mange andre lande....

• #31   26. dec 2013 Der er også forskel på lovligt og hvad de vil gøre noget ud af/ser gennem fingre med smiley

• #34   30. dec 2013 er så selv chauffør ,, der må være en grund til han ligger i v vognbane ,,

men et bette tip ,, bliv bagved ,, skylden bliver som regel delt ved uheld i den ende af skalaen ..

ved det er pisse irriterende men lad være med at lege med dem der er større end dig selv i trafikken ,,, det gør ondt smiley

og inden i river hovedet af mig ,, ja hvis en lastbil ikke holder til h som alle billister burde gøre ,, så giver det en klækkelig bøde

Kommentér på:
Lovlig overhaling eller ej

Annonce