{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
10.009 visninger | Oprettet:

Privat benyttelse af tidligere mandskabsvogn {{forumTopicSubject}}

Jeg har kigget på sådan en Ford transit på dba der er en gulpladers som er indrettet med dobbeltkabine og dermed et bagsæde til 3 personer udover dens forsæder:

http://www.dba.dk/ford-transit-330l-dbcab-24/id-502681781/

Hvordan er reglerne hvis jeg vil benytte sådan en til privat brug?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Privat benyttelse af tidligere mandskabsvogn
  • #1   14. jan 2014 der skal betales afgift og moms af den

• #2   14. jan 2014 Men er det "kun" for en gulpladebil eller for en personbil ?

• #3   14. jan 2014 der skal betales afgift af den så du kommer til og køre på hvide plader....

• #5   14. jan 2014 bil 19900 kr
    moms 4975 kr
    afgift 50% 12437,5 kr

kristian k skal han da ikke. Så længe varerummet er 120x60 cm kan den stå som varevogn. Det betyder intet med antal sæder i en varevogn.

• #6   14. jan 2014 du må ikke hive bagsæderne ud af en mandskabsvogn.. ergo hvide plader

• #7   14. jan 2014 så der skal betales moms og herefter 180 % afgift på den ?

• marc A
    marc A Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 12
    #8   14. jan 2014 mener ikke man man kan få en mandskabs vogn godkendt til privat kørsel,sådan var det for en del år siden da jeg forhørte mig.kan være jeg tager fejl og det er lavet om.

• #9   14. jan 2014 David N det har ingen betydning for antal sæder i en vare bil i kabinen ergo du kan have en vare bil med 6 sæder så længe det er i kabinen. Og varerummet over holder disse mål 120x60 cm. Bilen skal omregges fra mandskabsvogn til varebil. læs her http://glad.dk/landrover/biler/afgiftsregler/ og her http://www.tax.dk/jv/ea/E_A_8_1_3_5.htm

Det har ingenbetydning når man ændre den fra manskabsvogn til varevogn. Da det er visse krav for at bilen kan hedde en mandskabsvogn.

• #11   14. jan 2014 marc nej ikke en mandskabsvogn da den er 100% afgifts fri. Men indreg du den som varebil er den jo netop ikke mandskabsvogn mere. Og så har du betalt afgift af den.

• #12   14. jan 2014 Så jeg kan i sådan set betale moms og afgift for en gulpladet bil og så beholde og benytte alle 5 sæder i den Lasse P ?

• #13   14. jan 2014 Ja da bilen er mandskabsvogn er den afgifts fri og derfor kan private folk ikke benytte den. Da mandskabsvogn kun må bruges til erhverve. Så ændre du den fra mandskabsvogn til varevogn, så er den jo ikke afgifts fri mere og så står den ikke som mandskabsvogn mere. Ellers skal de ha ændre at man ikke må pille sæderne ud for du kan da få VW Doka til private benyttelse på guleplader og der er der også dobblet kabine i og bagsæder.

• #14   14. jan 2014 Jeg takker for de mange gode svar smiley

• #15   14. jan 2014 ellers tag et kig her han har haft et par stykker. http://www.bilgalleri.dk/bruger/113935-vw_kongen_c prøv og tage kontakt til ham. og læg mærke til nr pladerne. Gule har en sort kant hvide har en rød. Og hvilken farve har hans?

• #17   14. jan 2014 Kim p det kan så godt passe så
    bagsæder= hvide plader
    uden sæder= guleplader

fandt lige denne her. Og der skriver han den er godtkendt til 5 sæder http://www.bilgalleri.dk/galleri/165197-vw_transporter_doka_hvidepla

Og den på gule ser ud til at være uden sæder http://www.bilgalleri.dk/galleri/billeder/216405-vw-transporter-doka

• #18   14. jan 2014 Du kan aldrig kører en gulplade med mere end 3 sæder i privat, så hedder det mandskabsvogn til erhverv uden afgift, eller er jeg helt gal den?

• #19   14. jan 2014 Nå ok smiley

Jeg troede lige jeg kunne kombinere en hvidpladebils antal siddepladser med prisen og pladsen i en gulpladebil men når den skal på hvide plader bliver det for dyrt med moms og 180% afgift oveni så jeg dropper nok den ide.. smiley

• #20   14. jan 2014 Eigil mandskabsvogn skal minds have 4 sæder i før den går under den betegnelse, men den skal overholde disse regler.

Indretning

Personkabinen skal være indrettet til befordring af mindst 4 personer og med mindst ét sæde bag forsæderne. Kabinen skal være adskilt fra vareladet eller varerummet. Køretøjets varelad eller varerum skal have større flademål end personkabinen. Der måles i højde med forrudens underkant og vandret bagud i køretøjet. Virksomhedens navn/logo skal være påmalet/påklistret mandskabsvognen på tydelig måde (minimum 5 cm høje bogstaver).

Godkendelse som en mandskabsvogn er i øvrigt betinget af, at køretøjer af samme fabriksmærke ikke bliver markedsført med lignende karrosseri i personvognsudførelse (stationcars og lignende).

Følgende bilkonstruktioner kan blive godkendt som mandskabsvogne:

Originalt fremstillede biler med dobbeltkabine og åbent varelad. Der skal i egentlig forstand være tale om en ekstra personkabine bag forsæderne indrettet med sidevinduer og personvognsudstyr, herunder sædvanligt sædearrangement
    Originalt fremstillede kassevogne, der er indrettet med ekstra personkabine i varerummet bag forsæderne. Personkabinen skal være adskilt fra varerummet af en fast adskillelse (godkendt af synsvirksomhederne).

Almindelige last- og varebiler uden sådan særlig indretning, herunder biler af pick-up typen med udvidet førerrum og nødsæde, kan ikke godkendes som mandskabsvogne.

Mandskabsvogne kan tillades indrettet med soveplads i mandskabskabinen/førerrummet. Bilen skal dog som anført i lovbestemmelsen udelukkende bruges erhvervsmæssigt. Der tillades ikke yderligere udstyr eller indretning til ophold og beboelse, som eksempelvis køkken, håndvask eller lignende.

• #21   14. jan 2014 Så blev så så klog.. Men du gulpladebiler må vel stadig max ha 3 sæder??

Hold kæft der er mange regler i dk.,,,

• #22   14. jan 2014 Eigil hvor står der der kun må være 3 i en varebil? der står intet om antal sæder, kun at der ikke må forfindes sæder i varerummet.
    eneste regler der er.

Kan jeg montere et midtersæde i min varebil? (og hvad med seler hertil?)

Hvis du monterer et midtersæde i en varebil, skal sædet opfylde det generelle krav om at være solidt fastgjort til køretøjet, hvilket kontrolleres ved syn. Du skal desuden fremlægge dokumentation for, at seleforankringerne er afprøvet (trækprøvet) jf. Detailforskrifter for køretøjer afsnit 10.02.021 (2). Sikkerhedsseler skal være godkendte trepunktsseler.

Midterplads i varebil skal være forsynet med trepunktssele; dog kan man ”nøjes” med hoftesele, hvis passagerens hoved ikke kan komme i kontakt med forruden jf. Detailforskrifter for køretøjer afsnit 10.02.024.

Vær opmærksom på, at passagereren skal kunne indtage en normal siddestilling. Bilen skal være således indrettet, at føreren kan betjene køretøjets apparater, uden at hans opmærksomhed bortledes fra den øvrige trafik. Dette betyder bl.a. at fører skal uhindret kunne betjene gearvælger og håndbremse.

Kan jeg montere sæder i rummet bag de forreste sæder i varebil?

Nej, der må ikke monteres sæder i rummet bag de forreste sæder, med mindre du vil ændre bilen til mandskabsbil, som kun er tilladt at bruge i firmasammenhæng (efter omregistrering).

• #24   14. jan 2014 Kasper K ja men stadig ingen lov/ om der kun må være 3 sæder i en gul pladet bil.
    Så de skriver skal de være anbragt foran.

Kommentér på:
Privat benyttelse af tidligere mandskabsvogn

Annonce