{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
9.827 visninger | Oprettet:

Lys/lygter amerikaner veteran {{forumTopicSubject}}

Jeg har fået min El Camino fra 1970 hjem fra LA, og skal til at have den gjort klar til syn/foråret.
Jeg er i tvivl om reglerne for lys på veteranbiler. Har læst to forskellige detailforskrifter, et hvor der var undtagelser for veteraner, og et hvor veteranbiler ikke var omtalt.

Den har orange kørelys i blinklygterne foran, og rødt blinklys i baglygterne. Der er ingen sideblinklys. Hvad skal laves før den er lovlig at syne?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Lys/lygter amerikaner veteran
  • #2   7. feb 2014 Er du i tvivl, så er det bedste du kan gøre at snakke med en synsmand. Er du ikke medlem af FDM og kan trække på deres juridiske assistance, så kør til enten Pava Bilsyn eller Aplus, da de også har selvstændige juridiske afdelinger der kan hjælpe! smiley

• #3   7. feb 2014 sideblinklys er et krav, de ville ihvertfald ikke syne min trabant uden, og blinklys skal være gult, og blinke 1 - 2 gange i sekundet. lys foran skal være hvidt eller gulligt, om kørelys i blinklyset er for gult er vel en vurderingssag for synsmanden. smiley

• #4   7. feb 2014 ...men er der ikke noget med, at reglerne er blevet lavet om for ganske nyligt?
    Synes, at der var noget med, at ekstra sideblink ikke længere var et krag, hvis bilen ikke var født med dem oprindeligt?

Nu har min amerikaner altid haft ekstra sideblink imens, at den har kørt i DK, så har ikke selv læst så meget op på reglerne.

• marc A
    marc A Tilmeldt:
    maj 2013

Følger: 1 Svar: 12
    #5   7. feb 2014 reglerne er ganske rigtig lavet om igen du kan bruge originale lygter igen

• #6   7. feb 2014 Hvis den blinker rødt bagpå originalt , er dette stadig lovligt..
    Du må dog have maks 6 blinklys dvs at hvis du har makerings lygter på forskærm/bagskærm må de begge ikke blinke . Gjorde de på min ranchero, tog bare pæren ud af den bagi smiley

• #7   7. feb 2014 Jeg håber jeg kan bruge de originale lygter! At man kan det står bare ikke i linket i første indlæg (detailforskrifterne). Den har 4 blinklygter, og originalt rødt lys. De forreste blink er lovlige i følge detailforskrifterne.
    Så spørgsmålene er nok:
    Må de originale røde blinklys bagpå bruges som blink i Danmark?
    Må jeg køre uden sideblinklys?
    Tak for alle svarene. Har I nogle steder der står den må blinke rødt bagpå og køre uden sideblink når den er født uden? Har set flere skrive at det er lovligt at køre med de originale lys, men det må da stå et eller andet sted?
    Ellers må jeg jo have fat i en synsmand på mandag smiley

• - INAKTIV -
    - INAKTIV - Tilmeldt:
    aug 2009

Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
    #8   7. feb 2014 Hey Mads!

Skriv evt. privat hvis du skal have mere at vide, men jeg har lige været PRÆCIS det samme igennem for at få godkendt min Humvee til DK smiley

Omkring forlygter så er de gode nok - da reglerne for lygter skifter ved 1977 så er din ikke underlagt dette regelsæt.

Omkring blinklyset bagpå så hvis bilen er skrevet som veteran bil og den er født med rødt blinklys bagud, så er dette fortsat godkendt - så det må du godt beholde.

Omkring det med sideblink der hedder reglen således for din bil:
    Sideblinklygte, der er anbragt mindre end 1,20 m over vej-
    banen, skal ikke være synlig under vandret.
    Sideblinklygte kan være synlig mellem 10° og 60° bagud,
    såfremt den er synlig fra et punkt i en afstand af højst 0,50
    m uden for køretøjets bagende og i samme højde som
    blinklygten.

Dvs. du skal nok forudse at installerer nogle sideblink på den smiley
    Du KAN dog nøjes med frontblink - blot kræver det at den lyser således den stadig opfylder krav om lysets vinkel til sideblink - det tror jeg næppe desværre!

Det med at det er lovligt hvis den er født med det er ikke korrekt! - det er alt sammen afhængig af alder, samt om den står som veteran bil på nogle punkter smiley

Som sagt - hvis du mangler hjælp til noget i forløbet så skriv endelig. Jeg har dugfrisk erfaring på området!

I øvrigt... tillykke med bilen! bestemt ikke nogen dårlig sag at hive hjem! smiley

• #9   7. feb 2014 Den må godt blinke rødt bagpå .
    Du SKAL have sideblink på, og står du ved baghjul og går 1meter ud, skal det kunne ses tydeligt!

• #10   7. feb 2014 Okay tak! Og det lyder godt jeg henvender mig hvis der er noget smiley så må jeg jo have nogle sideblinklys på. Jeg er glad for at kan beholde mine for- og baglygter! smiley

• #11   4. maj 2014 Monter sideblink som det sige af andre. Har også selv lige været turen igennem, monterede sideblink og den gik gennem syn uden problemer.
    Jeg læste dog om én der ikke fik godkendt de gule positionslygter foran men om det var fordi de skulle fungere som kørelys ved jeg ikke. Nok bare en emsig synsmand. Find en synsmand der selv kører us jern, så går det meget nemmere smiley

Kommentér på:
Lys/lygter amerikaner veteran

Annonce