9.827 visninger
|
Oprettet:
Lys/lygter amerikaner veteran {{forumTopicSubject}}
Jeg har fået min El Camino fra 1970 hjem fra LA, og skal til at have den gjort klar til syn/foråret.
Jeg er i tvivl om reglerne for lys på veteranbiler. Har læst to forskellige detailforskrifter, et hvor der var undtagelser for veteraner, og et hvor veteranbiler ikke var omtalt.
Den har orange kørelys i blinklygterne foran, og rødt blinklys i baglygterne. Der er ingen sideblinklys. Hvad skal laves før den er lovlig at syne?
jul 2006
Følger: 163 Følgere: 159 Biler: 7 Emner: 104 Svar: 5.870
feb 2012
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 7 Svar: 3.841
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 5 Biler: 3 Emner: 10 Svar: 45
sep 2007
Følger: 24 Følgere: 25 Biler: 3 Svar: 41
Synes, at der var noget med, at ekstra sideblink ikke længere var et krag, hvis bilen ikke var født med dem oprindeligt?
Nu har min amerikaner altid haft ekstra sideblink imens, at den har kørt i DK, så har ikke selv læst så meget op på reglerne.
maj 2013
Følger: 1 Svar: 12
maj 2007
Følger: 57 Følgere: 97 Biler: 5 Emner: 116 Svar: 1.080
Du må dog have maks 6 blinklys dvs at hvis du har makerings lygter på forskærm/bagskærm må de begge ikke blinke . Gjorde de på min ranchero, tog bare pæren ud af den bagi
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 109
Så spørgsmålene er nok:
Må de originale røde blinklys bagpå bruges som blink i Danmark?
Må jeg køre uden sideblinklys?
Tak for alle svarene. Har I nogle steder der står den må blinke rødt bagpå og køre uden sideblink når den er født uden? Har set flere skrive at det er lovligt at køre med de originale lys, men det må da stå et eller andet sted?
Ellers må jeg jo have fat i en synsmand på mandag
aug 2009
Følgere: 50 Biler: 3 Svar: 2.252
Skriv evt. privat hvis du skal have mere at vide, men jeg har lige været PRÆCIS det samme igennem for at få godkendt min Humvee til DK
Omkring forlygter så er de gode nok - da reglerne for lygter skifter ved 1977 så er din ikke underlagt dette regelsæt.
Omkring blinklyset bagpå så hvis bilen er skrevet som veteran bil og den er født med rødt blinklys bagud, så er dette fortsat godkendt - så det må du godt beholde.
Omkring det med sideblink der hedder reglen således for din bil:
Sideblinklygte, der er anbragt mindre end 1,20 m over vej-
banen, skal ikke være synlig under vandret.
Sideblinklygte kan være synlig mellem 10° og 60° bagud,
såfremt den er synlig fra et punkt i en afstand af højst 0,50
m uden for køretøjets bagende og i samme højde som
blinklygten.
Dvs. du skal nok forudse at installerer nogle sideblink på den
Du KAN dog nøjes med frontblink - blot kræver det at den lyser således den stadig opfylder krav om lysets vinkel til sideblink - det tror jeg næppe desværre!
Det med at det er lovligt hvis den er født med det er ikke korrekt! - det er alt sammen afhængig af alder, samt om den står som veteran bil på nogle punkter
Som sagt - hvis du mangler hjælp til noget i forløbet så skriv endelig. Jeg har dugfrisk erfaring på området!
I øvrigt... tillykke med bilen! bestemt ikke nogen dårlig sag at hive hjem!
maj 2007
Følger: 57 Følgere: 97 Biler: 5 Emner: 116 Svar: 1.080
Du SKAL have sideblink på, og står du ved baghjul og går 1meter ud, skal det kunne ses tydeligt!
jan 2012
Følger: 6 Følgere: 2 Biler: 4 Emner: 11 Svar: 109
jan 2004
Følger: 12 Følgere: 12 Biler: 1 Emner: 10 Svar: 35
Jeg læste dog om én der ikke fik godkendt de gule positionslygter foran men om det var fordi de skulle fungere som kørelys ved jeg ikke. Nok bare en emsig synsmand. Find en synsmand der selv kører us jern, så går det meget nemmere
Lys/lygter amerikaner veteran