Hvor tidligt kan man køre til syn? {{forumTopicSubject}}
Godaften,
Kan man køre en bil der f. eks har første indregistreringsdato i April 2010, til syn i morgen og først blive indkaldt til næste periodesyn i år 2016, når den ellers først skal til sit første syn i April 2014?
Spørgsmålet er på baggrund af at man køber brugt bil hos bilforhandler, der ikke blev leveret nysynet og at den gerne skulle synes inden udløb af de 6 måneders garanti der ydes.
Eksempelvis, så udløber garantien i Marts måned, men bilen skal (ifølge første indreg. dato) senest synes i April måned..
Jeg spørger også, da jeg kender en der "mistede" et halvt år, selv efter et registreringssyn, da han blev indkaldt til syn 1½ år efter indregistreringen på sin ældre og brugte bil.
- På forhånd tak og sov godt, når det bliver Jeres tur! (o;
dec 2012
Følger: 8 Følgere: 6 Biler: 2 Emner: 17 Svar: 114
mar 2008
Følger: 44 Følgere: 38 Biler: 11 Emner: 101 Svar: 831
Vedr. fejl, sikkerhed, osv., på bilen, hvad synsmanden finder, hvad jeg skal lave, hvad garantien dækker, osv., osv......
Så er alt dette på plads..
Mit spørgsmål gik kun ud på om en bil ville kunne køres til syn, før den "oprindelige synsdato" og om denne så ville blive ændret og næste periodiske indkaldelse så ville blive år 2016.
Jeg ved at et syn (en synsmand) på ingen måde er en sikkerhed for om en bil er fejlfri, sikker eller på andre måder i orden. (Desværre)
Men det kan vi vel så kun takke privatiseringen af synshallerne for? (o:
Ønsker man sin bil testet, så er der jo brugtbiltests, som godt nok koster, men den bliver også gået igennem fra for- til baglygte..
FDM's kan hvert fald anbefales! (:
Du skal dog have tak for forklaringen! (:
(Du kunne ikke vide, hvad jeg allerede vidste.)
Men I undrer jer nok over hvorfor jeg spørger, da det jo er småting og fuldkommen latterligt.
Men jeg synes f. eks. bare at en bil skal beholde dens "oprindelige synsdato", fra den blev indregistreret.
Nu var mit eksempel så også kun én måneds forskel, men lad os så antage at det er et halvt år.
Det er selvfølgelig rart for køber at købe en nysynet bil, så der ikke skal tænkes på dette, de næste 2 år.
Men jeg finder det "forkert" og ikke mindst forvirrende, når en nummerplade tjekkes op og en bil har været til syn 4 gange på ét år, da det jo også kan tyde på at den har været gennem mange ejere..
(Nok en smule overdrivelse...
apr 2005
Følger: 41 Følgere: 139 Biler: 9 Emner: 149 Svar: 2.817
apr 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 9 Svar: 461
mar 2008
Det ville jeg nu mene at biler uden nummerplader SKAL have?
Men kender stadig en der "mistede" et halvt år, da den skulle synes før han kunne indregistrere den..
Den gang (+3 år siden), fandt vi vist ud af at det hvert fald skulle oplyses ved indregistrering, at man ønskede ny synsdato.
Så derfor er jeg i tvivl om hvordan det fungerer i dag, da der vist er lavet om på reglerne?
Alex B,
Ja, der er tale om den periodiske synsdato.
Det hele er nok dårligt forklaret og meget langtrukket..
Men det var sent og tidligt skrevet, så beklager.. (o:
Sætter derfor stor pris på at I ALLE læser og svarer!! (:
Men altså... En bil der første gang er indregistreret eksempelvis D. 6/6-2010, burde uden problem, kunne køres til syn FRA D. 6/3-2014, hvor det så vil gælde helt frem til D. 6/6-2016 ?
... Om man har fået indkaldelse, eller ej!?
For indkaldelsen, kommer vist tidligst 3 og senest 1 måned før.
mar 2003
Følger: 199 Følgere: 217 Biler: 27 Emner: 437 Svar: 6.639
Nu er det dog vidst lavet om til maks. 2 måneder før syn?
Men som sagt, så kan du køre ind og lave et registreringssyn/få ændret synsdatoen, ligesom du på biler over 35år kan få skrevet ind at de kun skal til syn hvert 8. år, men det skal man selv be om i synshallen at få gjort.
jun 2003
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 115
Periodesyn kan først laves når bilen er blevet indkaldt..ca 8 uger før synsdato..
Registreringssyn kan laves til enhver tid og der vil så gå 2 år fra den dato hvor den er blevet godkendt. og det kan foretages både med og uden at bilen har plader på.. (uden plader skal den så have prøveplader på
men det er ingen garanti for at bilen er uden fejl.. et syn er kun en optisk gennemgang af diverse ting, hvor trafik styrelsen har sat et minimums krav.. så der kan godt være noget som er defekt, men som overholder det krav som trafikstyrelsen har sat.. Dp..
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
Cawdy KN Customs
Nej du kunne ikke køre 2½ år på den da den stadig kun havde 2 år til syn . Da den stadig skulle synes 2 år fra sidste synsdato af. F.eks skal den synes i juni måned 2014. Så kunne du køre op i januar måned. Men så skkal den stadig til syn i juni måned 2016. Det vil sige du kun syner den et halvt år før synet udløber og ikke får eksta syns tid på den da synet stadig kun gælder fra juni 2014 til juni 2016
Ellers er det jo kun 1½ år syn + 2½ år= 4 år i alt Da du jo tager det ½ år fra det sidste syn og så mister du jo det i den anden ende. Så man får intet ud af det das det stadig gik efter sidste synsdato. Det eneste var at man kunne komme før den blev indkaldt og få den før synet til samme dato som den skulle ha været oppe.
mar 2008
(Og dette er nok min egen skyld, grundet den indviklet forklaring... - Beklager!)
Men kort og godt... Hvor tidligt kan man køre til periodesyn?
Er det 2, 3 eller 6 måneder før, så man ikke behøver at dukke op 2 gange inden for samme år, da første syn så ikke har været "gældende"?
Der ønskes IKKE at ændre på bilens oprindelige synsdato (som følger første reg. dato)
Og det med om bilen er uden fejl, osv. er stadig ligegyldigt, da dette ikke er meningen med synet og garantien.
Det er hvad man har brugtbiltests til og bliver ordnet "selvstændigt"..
Meningen med at syne bilen inden udløb af garanti, var HVIS der eventuelt skulle være opstået fejl på bilen, efter brugtbiltesten der blev udført inden de 30 dage fra leveringsdatoen.
Og nu skal vi slet ikke over i hvad en garanti dækker og ikke dækker...
I skal alle have tak for Jeres svar, hvilket jeg sætter stor pris på! (:
Jeg beklager dog misforståelsen og håber på at dette kan give en konkret svar og en afgørelse.
apr 2013
mar 2008
Det er lige præcis det jeg ønskede svar på! (:
At en bil kan køres til syn X måneder før den senest skal synes og så er synsdatoen, fortsat samme dato, bare 2 år frem + X måneder..
Men uden at det er forlænget, da man jo bare har valgt at syne den før senest satte dato.
mar 2008
Tusinde tak for svaret, Lasse!
Det var lige præcis de ord jeg forventede at læse! (:
Så man må altså bare vente til brevet dumper ind af døren.
I andre skal selvfølgelig også have tak for hjælpen, Jeres svar og ikke mindst tid! (:
apr 2013
Min var indkaldt in november måned 2012 blev synet.
Godkendt 20-12-2012 og skal indkaldelses igen
Beregnet dato for næste indkaldelse til periodisk syn:
20-11-2014
aug 2008
Følger: 11 Følgere: 32 Biler: 3 Emner: 59 Svar: 11.008
Du kan først køre til periodesyn når du får brevet fra færdselsstyrelsen om periodesyn...
Hvis du laver registreingssyn, vil din dato som reglen blive ændret, men det ligger selv lidt i ordet registreingssyn, som jo er det samme som da bilev var ny...
Og i det tilfælde er det ligegyldigt om bilen har plader på eller ej...
Et periodesyn vil jo kræve at der er plader på bilen...
Men af nysgerrighed, hvorfor går du så meget op i det...???
En synsdato eller registreringssyn, viser jo ikke om der er skiftet ejere, det kan du jo idag se på nummerpladenet under afgifter, hvor man kan følge hvornår bilen har været omregistreret. ?
Lasse P
Du har ikke ret i din påstand over for Cawdy.. man kunne få en synsdato der holdt i 2 1/2 år, hvis du kørte til et periodesyn 6 måneder minus en dag, under det gamle system, og jeg ved det, for har været der mere end en gang....
Men lavede man et reg.syn, med plader på, så gik den ikke, man skulle altid huske at afkrydse en rubrik eller lade være, førhen...
Idag har du jo ingen blanketter, så den mulighed er jo væk nu....
apr 2013
apr 2013
Seneste ændring: d. 15-01-2009
Så blev den synet igen før tiden men det er stadig ikke 2½ år mellen synsdatoer
Godkendt 20-12-2012
Kan godkendes ved omsyn 23-11-2012
Godkendt 25-10-2010
'Da efter det gamle system fik du en ny dato fra den dag bilen blev synet og ikke fra sidste synsdato Bum så nej man fik ikke et ½ år mere at køre i.
apr 2013
mar 2008
Men mht. om det er en god idé at køre bilen til syn inden garantiperioden udløber, er svaret følgende:
"Såfremt der mod forventning skulle blive konstateret fejl ved bilen, vil du have lettere ved at kræve dette udbedret af forhandleren inden garantiens udløb end efter."
Buggi Boy,
Det giver selvfølgelig mening at synsdatoen ændres, ved et registreringssyn.
Men som du skriver, så ligger det også i ordet at dette kun gælder biler der IKKE er indregistreret.
Men samtidig... Så mener jeg helt bestemt at jeg (for nogle år siden) havde bestilt et registreringssyn til en IKKE indregistreret bil, hvor synsmanden lavede det om til et periodesyn.
(Husker desværre ikke mere end det eller hvordan forløbet helt præcist var)
Så min forståelse af registreringssyn er så at det kun gælder nye biler i landet.
(helt ny eller import)
Hvorfor(?), er kun fordi at jeg er sær!
Jeg har det sådan at jeg ikke ønsker at ændre på bilens "data".
Forstår heller ikke hvorfor man skal kunne vælge at syne en bil før den ellers satte dato.
Og det gør jeg selvfølgelig alligevel... For hvem ønsker at købe en bil der snart skal synes.
Hvilket jo modsiger grunden til hvorfor jeg spørger, da jeg selv nu spørger om det ville være muligt at få synet bilen inden garantien udløber.
jun 2003
Følger: 12 Følgere: 11 Biler: 1 Emner: 1 Svar: 115
apr 2013
Periodisks syn er til biler der er på plader.
Reg syn er til konstruktiv ændringer eller hvis du skal have en bil på plader
mar 2003
Synes jeg den nu (efter de gamle regler) så skulle jeg først til syn igen om 2år og 3 måneder.
Så for en evt. køber er det rart at ha de 2-6 måneder ekstra at køre i førhen, hvis det bare var en bil der skulle køre synet ud.
Registreringssyn kan du også sagtens gøre på biler med/uden plader.
Eks. biler der har stået stille i 30år skal til registreringssyn, eller hvis du vil ha ændret synsdatoen, for en veteran bil som løber i syn i december og så syne den til foråret istedet for.
Og mht datoen for syn, så tænker du sikkert datoen, for første registrering, og den blive rså vidt jeg ved aldrig ændret
Desuden står de ofte på import biler til 31./12 det givne år bilen er fra, når de er kommet ind i landet senere.
Biler kan også ha stået på lager i måneder, endda år.
Eksempelvis min L200, som reelt er en 94 model, da der i 95 er ny model, men alligevel var den registreret første gang i 95.
Så defor er det ikke bilens data, på din reg attest, men (told)synet og registreringen i DK af den, der er foretaget på det tidspunkt
apr 2013
Godkendt 20-12-2012
Kan godkendes ved omsyn 23-11-2012
Godkendt 25-10-2010
15-01-2009
hvor er de ekstra måneder i snakker om henne ?
mar 2008
Så er der svar fra FDM:
"Mig bekendt er er tale om et frivilligt syn, hvis du sender din bil til syn, før bilen er indkaldt. Derefter vil denne dato blive registreret, hvorefter din næste indkaldelse til periodisk syn vil være på baggrund af den nye godkendelsesdato – dvs. april 2016. Jeg vil dog anbefale dig, at du lige forhøre dig ved den synsvirksomhed, hvor du indleverer bilen."
(Synsdatoen er sat til Juni 2014, idet bilen er indregistreret første gang Juni 2010)
Jeg er tom for ord og er også godt forvirret..
Så må beklageligvis lukke det af her, da der fortsat er lidt delte meninger..
Det hjælper heller ikke at jeg på BMW'en fik lavet konstruktive ændringer ved et periodesyn, når der skrives at det foregår ved et registreringssyn?
Er de i bund og grund bare ens, men at det næsten er op til synsmanden hvad han vælger?
Og måske endda kan ændre dato på næste syn, på begge?
Dennis p,
Havde du startet ud med at skrive at du er/har været synsmand, havde man nok holdt lidt på din historie. (:
For jo, når det ligefrem er/har været dit arbejde, så har du sgu nok tjek på tingene.. (o:
Cawdy KN Customs,
Datoen for første indregistrering kan selvfølgelig aldrig ændres og nej, det er ikke denne jeg tænker på.
Men det er jo den kan gå efter, for at regne ud hvornår en bil skal til syn igen, da man blot skal tælle 2 år frem hele tiden.
Men hvad så når en bil bliver synet midt i det hele, da nye ejer ønsker den leveret nysynet?
Så er det jo at man ikke længere kan gå efter den dato.
For at se de seneste syn på nummerplade.net, er jo faktisk ikke ens betydning med at bilen så skal synes 2 år efter sidste syn.
For "Ændringsdato" på reg. attesten er vist bare til at angive hvornår bilen senest har fået udført ejerskifte, med samme nummerplade som sidst.
mar 2008
For husk på at datoen der står på synsindkaldelsen, jo blot er SENESTE dato, men at du selvfølgelig kan køre den til syn lidt før, for at man kan finde tid til det.
Så har en bil sin seneste dato for syn D. 6/6-2014 og man får brevet 2 måneder før (6/4-2014) hvor man kører den til syn, så skal bilen stadig til syn igen D. 6/6-2018
mar 2008
(UDEN at man så skal til syn igen, få måneder efter..)
Kan jeg køre om 2, 3 eller 6 måneder før eller kan jeg først når jeg får indkaldelsen, som modtages HØJST 3 måneder før seneste synsdato.
mar 2008
Du skal have tusinde tak for linket til Trafikstyrelsen's webside, da det hele jo rent faktisk står tydeligt beskrevet der.
Dog ikke hvor tidligt man kan køre op, andet end at indkaldelsen kommer ca. 8 uger (2 måneder) før synsfristen.
(Som du også har skrevet)
Jeg er bare snot forvirret, så "forstår" ikke det hele, selvom jeg godt nok læser det...
apr 2013
mar 2008
(Hvilket så må været nyt!?)
"Fremtidige indkaldelser:
- Som hovedregel indkaldes dit køretøj til periodisk syn på baggrund af køretøjets seneste frist for syn.
- En anden dato kan dog være gældende, hvis du har været til syn uden at være indkaldt til periodisk syn. Har du det, så vil dit køretøj blive indkaldt på baggrund af seneste godkendelsesdato."
apr 2013
mar 2008
Nu er mit spørgsmål jo rent faktisk blevet besvaret og der er ikke længere en dato man kan gå efter og regne ud fra, andet end seneste godkendelse.
Er bilens første indreg. D. 6/6-2014, er næste synsfrist 6/6-2018..
Synes bilen allerede 6/5-2018, er næste synsfrist så 6/5-2020.
mar 2008
For troede virkelig bare at næste gældende synsfrist, tit bare var at gå efter indregistreringsdatoen og så ellers regne de 2 år frem, til man nåede rette årstal.
Men jeg blev skam også klogere i dag... Hehe..
apr 2013
mar 2008
Da jeg skriver "Synes bilen allerede 6/5-2018", så gøres dette selvfølgelig kun hvis brevet med indkaldelsen er modtaget.
Men jeg går vist bare i seng nu... Er slet ikke med længere..
Sidder her og tror at jeg endelig har styr på det hele og straks viser det sig også at være forkert..
Men for at få ændret periodesynsdatoen, så skal dette jo medeles og ellers fortsætter det bare.
For nu har jeg læst det seneste link du delte, hvilket også modsiger det jeg ellers troede var rigtigt..
"Husk: Skal periodesynsdatoen ændres, skal man fremstille bilen til syn mindre en 6 mdr før nuværende periodesynsdato. Alternativt skal man til to på hinanden følgende syn... ja man tror det er løgn... altså først et periodesyn og derefter et 'proforma-registreringssyn'. Pris: 2x synsgebyr. Udført arbejde: 1x syn. Der er nemlig ingen teknisk forskel på de to typer syn, men tilsyneladende en administrativ finde der skal sørge for at få flere penge i statskassen - formentlig opfundet af skrankepaver. I praksis kører man naturligvis heller ikke til to syn samme dag - men betaler 2 synsbegyrer samtidigt, hvorefter man kører ind i synshallen een gang. Smart, ikk' ?. Altså dobbelt pris for samme arbejde. Det er nok det tætteste man kan komme på lovliggjort tyveri i dagtimerne :)"
Efter alt dette, må bilen vist bare køres til syn inden garantien udløber og koster det enten to syn samme dag eller to syn inden for 2 måneder, må det vist bare være sådan.. Hehe..
mar 2008
Jeg fik bare læst og skrevet forkert...
Så her er rettelsen, for at jeg selv kan forstå den...
... Og nu håber jeg fandeme at det er rigtigt!! Haha..
Er bilens første indreg. D. 6/6-2014, er næste og første synsfrist 6/6-2018..
Får man indkaldelsen og synes bilen allerede 6/5-2018, er næste synsfrist stadig 6/6-2020.
Da periodesynsdatoen stadig er fast, indtil man vælger at få synet bilen inden indkaldelsen er modtaget.
apr 2013
apr 2013
mar 2008
(Faktisk skidegodt forklaret!
Jeg blev bare endnu mere forvirret da du begyndte at snakke om "+/- et par dage"
Men det er jo selvfølgelig i det omfang at bilen skal være godkendt inden udløb.
Men faktisk, så er det hele jo som det altid har været.
Dog lyder det lidt til at det med hvor tidligt man kan køre til syn, så har ændret sig?
Men min opfattelse har så altid været som det stadig er.
At man først kan køre til syn, når indkaldelsen er modtaget, hvis man ikke ønsker at ændre periodesynsdatoen. (Hvilket så kræver et registreringssyn, men samtidig lyder til at kræve 2x synsgebyr)
Nu kan jeg trygt ligge mig over og få min morfar.. Hehe..
Jeg beklager virkelig min "mangel på tilstedeværelse" og i skal ALLE have tusinde tak for Jeres svar, hjælp og ikke mindst tid!
(Ingen navne nævnt, ingen navne glemt...)
Det er faktisk helt rart at man rent faktisk kan få hjælp herinde og alt ikke bare ender i ét stort hakkebræt! (:
- GOD WEEKEND!!
apr 2013
mar 2003
Den Carisma jeg kører i pt. skal synes i 5. måned i år. Kører jeg afsted i 3. måned og lave ret periodesyn for at sælge den nysynet til evt. køber, så får han altså 25-26 måneder at køre i, til bilen igen skal synes.
MEDMINDRE jeg/synsmanden indsætter at det skal være et registreringssyn, eller han ændrer synsdatoen, til den gældende dag, man sidst har været af sted med bilen.
Vi er enige om at bilen løber i syn igen i 5. måned 2016, men jeg kan så altså sælge den nysynet i 3. Måned 2014 og den nye ejer, har derfor bilen 2 måneder ekstra, hvis ikke han vil køre den til syn.
Og derefter må jeg rette dig, med at biler ældre end 4 år altid skal til syn ver 2. år.
Vores limousiner og busser skal eksempelvis synes hvert år, samt jeg aldrig har haft min Skylark til syn siden jeg fik den heller, eftersom de er over 40år.
apr 2013
Cawdy KN Customs
Nej de gør da ej. Da du kun kan komme 2 måneder før så ændre det jo ikke på datoen. Dit gamle syn gælder stadig i de 2 måneder som du har synet den før. Det nye syn gælder stadig kun 2 år fra det gamle syn er udløbet. Så man får intet ud af de 2 måneder man kommer før. Og nu laver du jo flueknepperi personbiler som skal synes hvert 2. år når de er over 4 år gamle
Og kigger du på min den skulle op i januar men kørte op i november. Og derefter tog de det fra november af så jeg har sgu da mistet et par måneder og ikke fået noget oven i.
aug 2008
Han skrev også ligesom jeg at det var efter de gamle regler...
Og til dit seneste indlæg....
Hvis han får syns indkldelsen 2 måneder før så har han også 26 måneder til næste syn som reglerne er i dag...
Jeg har synet mange biler for folk og også for mig selv, hvor der gik de 2 1/2 halvt år, før de blev indkaldt igen...(efter de gamle regler)
NO´DICKHILL
Du kan altid fravælge den ændrede synsdato tilbage til den gamle, selv om det er blevet ændret...
Det med at syne en bil før tid, er jo meget normalt, hvis jeg har en bil jeg gerne vil skifte ud med en anden, og den ikke er skrotningsklar, så kører jeg den også til syn, inden salg, alt andet ville jo være idiotisk, selv om det sjældent giver en særlig højere pris på bilen, ud over at det kan gøre det nemmere at sælge den...
Det som jeg kan høre at du ikke er intereseret i er jo i reglen at du ikke vil have en valgfri synsdato til at stå på din registrerings attest.. men det originale indregistrerings dato.. men alligevel fortæller den jo heller ikke bilens precise alder alligevel, da mange biler kan stå ved en forhandler i et år eller to før den bliver indregistreret, så du kan jo godt have en bil der er en årgang 1998 på attesten, men den kan i reglen være en årgang 1997 eller 1996 model....
Så en registreringsdato og dermed også den fremtidige synsdato afspejler ikke bilens alder særligt precist.
aug 2008
Du skriver også her...
<<<<
NO DICKHILL læs det her http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-K%C3%B8ret%C3%B8jer/Syn-af-k%C3%B8ret%C3%B8jer/Registreringssyn.aspx
Periodisks syn er til biler der er på plader.
Reg syn er til konstruktiv ændringer eller hvis du skal have en bil på plader
>>>>>
Nederste linje i din tekst....
Reg. syn er ikke kun hvis der er konstruktive ændringer, eller hvis du skal have plader på bilen....
Det er også ved ejerskift... så tror du ser dig lidt blind på det....
apr 2013
Buggi boy flueknepperi fra din side det var for at gøre det nemt for manden. Periodisk syn er når bilen er på plader. Men se du nu heller og kom med beviser for din påstand om man får de ekstra måneder. Jeg har jo fremlagt man ikke får dem som du påstår.
mar 2008
Det med om man kan køre i længere tid, uden at skulle til syn, hvis man syner sin bil 2 måneder før synsfristen, er jo både rigtig OG forkert...
Man får ikke lov til at køre i længere tid uden at skulle til syn og alligevel gør man.
Men som Lasse P skriver, så er det jo stadig det sidste syn der så er gældende frem til synsfristen, hvor det derfra er det "nye syn" der så gælder fra den dato og 2 år frem.
Så et syn vil ALTID kun være gældende i 2 år, men fordi at bilen køres til periodesyn 1 uge eller 2 måneder før (efter modtaget indkaldelse), går der selvfølgelig længere tid, før man skal afsted igen.
Buggi Boy,
Det er meget normalt at man syner biler før synsfristen.
Netop for at man hurtigt kan få det overstået og først skal tænke på det igen om 2 år.
Nej, jeg er ikke interesseret i om hvorvidt man kan ændre periodesynsdatoen eller hvornår en bil reelt er produceret, da dette kan ses andre steder.
Det eneste jeg ville frem til, var om hvor tidligt man kunne syne sin bil, før synsfristen, UDEN at skulle ændre på periodesynsdatoen.
Hvilket jo så viser sig at være, at man først kan køre til periodesyn ca. 8 uger før, når indkaldelsen er modtaget.
Som jeg tidligere har skrevet, så er dette en så lille og tåbelig detalje, men at jeg bare er sær.
For jeg kan f. eks. ikke se grunden til at man ønsker at ændre periodesynsdatoen på en bil der endnu ikke har været til syn endnu, idet at den ikke har været indregistreret i 4 år endnu.
På ældre biler, der har været til syn, er det lidt ligemeget, men JEG ville nu stadig forsøge at beholde dens oprindelige periodesynsdato.
----------
Nu da i andre er kommet med et par eksempler på biler, så vil jeg da lige kommet med info fra min BMW der har følgende synsdatoer:
21-11-2012 - Godkendt
13-11-2010 - Godkendt
16-10-2009 - Godkendt
01-10-2007 - Godkendt
08-06-2006 - Godkendt
06-06-2006 - Kan godkendes efter omsyn
Det er en import-bil og kan se på slutsedlen at den blev købt fra Tyskland, af en Dansker D. 3/6-2006
På reg. attesten er datoerne som følge:
Første indreg: 24.11.1995
Registreringsdato: 15.11.2010
Ændringsdato: 15.11.2010
Jeg købte bilen D. 15/11-2010 og min synsindkaldelse er udskrevet D. 18-09-2012, hvor synsfristen var D. 13/12-2012
Så der er jo absolut intet sammenhæng i nogen af de datoer vi ellers kan finde frem!
Derfor... Hvordan vil I kunne se som eventuelle køber, hvornår den skal til syn næste gang?
Og for lige at give den sidste dato, så blev bilen produceret November 1995
apr 2013
21-11-2012 - Godkendt og denne dato er 2 år efter sidste syn
13-11-2010 - Godkendt bilen bliver synet før salg og her er der så denne dato der gælder og 2 år frem
16-10-2009 - Godkendt 2 år efter sidste syn er den igen synet
01-10-2007 - Godkendt manden får bilen synet før salg
08-06-2006 - Godkendt
06-06-2006 - Kan godkendes efter omsyn Bilen bliver købt i tyskland og skal synes i danmark
mar 2008
"Der er sket en fejl i systemet.
Der er desværre opstået en fejl. Kontakt SKAT for udbedring af fejlen."
apr 2013
mar 2008
Men jeg er stadig ikke helt med på om synet D. 1/10-2007 automatisk vil blive den nye periodesynsdato, hvis man ikke beder om det?
For så kan man jo ende med at købe bilen samme måned og så blive indkaldt næste år, hvis periodesynsdatoen IKKE er blevet ændret..
apr 2013
mar 2008
Seneste ændring: d. 16-11-2013
Seneste ændring: Afmeldt almindeligt d. 16-11-2013
https://www.dropbox.com/s/2xgec4f0mqxowei/BG_BMW.PNG
Så lige på den bil, kan man selvfølgelig ikke se næste beregnet synsdato..
Men så har jeg slået en anden bil op:
https://www.dropbox.com/s/g9eehb1gnl6bup3/BG_bil.PNG
mar 2008
For man kan jo køre til syn når man vil. (Indkaldt eller ej)
Og har jeg en bil der senest skal synes i dag, hvilket den bliver og samtidig godkendt.
Men så ønsker at sælge bilen om et halvt år, hvor nye ejer ønsker den leveret nysynet.
Kan jeg så bare køre til syn igen, uden at bede om at få ændret periodesynsdatoen, så den nye ejer allerede vil blive kaldt til syn igen efter 1½ år?
apr 2013
,
Prøv nu og hør Køre du til syn uden den er indkaldt og ikke forlanger den skal reg synes så vil den blive indkaldt igen 2 år fra sidste syn. Køre du til frivillig syn og siger det er et reg syn. Så er det 2 år fra den dato. Ny syner du en bil og sælger den om et ½ år så bliver han indkaldt om 1½ år hvis du har kørt den op til syn uden at få den dato ændret= et reg syn. Du skal få datoen ændret for den er nysynet ved salg om et ½ år. ellers er det efter sidste syns dato.
mar 2008
For så kan man jo på den måde snyde nye ejer, hvis det er sådan noget man ønsker.
Selvom det selvfølgelig kan ses i DMR..
(Når det virker...
apr 2013
http://www.nummerplade.net/
Og app til mobil så man kan tjekke det.
mar 2008
De apps. jeg har haft på telefonen, viser heller ikke hvornår synsfrist er.
apr 2013
mar 2008
Vi blev enige om at man godt kunne køre en bil til syn, uden at få ændret periodesynsdatoen..
apr 2013
mar 2008
Det var mere det jeg tænkte på, da man jo så automatisk vil gå efter seneste synsdato, men så vil få en indkaldelse før da det seneste frivillige syn ikke har været gældende?
apr 2013
Har bilen derimod været til syn udenfor disse intervaller, altså før den skal - dvs. til frivilligt periodisk syn eller frivilligt registreringssyn (ny ejer, eller ændringer som eksempelvis trækkrog), kan den nye godkendelsesdato gælde for kommende syn.
Det betyder eksempelvis, at en bil fra '90 kan have periodisk syn i uligeår (2001, 2003, 2005 osv.), dersom den har været til frivilligt syn før indkaldelsen til syn og således kan have fået ændret periodesynsdatoen. Det er frivilligt om man ønsker denne nye godkendelsesdato overført, men de fleste vælger at gøre det, for ikke at skulle til syn næste gang tidligere end to år.
Husk: Skal periodesynsdatoen ændres, skal man fremstille bilen til syn mindre en 6 mdr før nuværende periodesynsdato. Alternativt skal man til to på hinanden følgende syn... ja man tror det er løgn... altså først et periodesyn og derefter et 'proforma-registreringssyn'. Pris: 2x synsgebyr. Udført arbejde: 1x syn. Der er nemlig ingen teknisk forskel på de to typer syn, men tilsyneladende en administrativ finde der skal sørge for at få flere penge i statskassen - formentlig opfundet af skrankepaver. I praksis kører man naturligvis heller ikke til to syn samme dag - men betaler 2 synsbegyrer samtidigt, hvorefter man kører ind i synshallen een gang. Smart, ikk' ?. Altså dobbelt pris for samme arbejde. Det er nok det tætteste man kan komme på lovliggjort tyveri i dagtimerne
Sådanne frivillige syn 'før tid' foretages oftest i forbindelse med, at bilen skal videresælges som værende funklende-nysynet.
apr 2013
mar 2008
Inter er læst, da dette er helt ved siden af mit spørgsmål og orker ikke at skulle forklare mere.
Jeg har fået det spørgsmål jeg startede med at stille, med at man tidligst kan køre til syn, når indkaldelsen ER modtaget.
(Hvilket man får, ca. 8 uger først synsfristen)
Tak for hjælpen og god weekend! (:
dec 2006
Følger: 27 Følgere: 26 Biler: 6 Emner: 3 Svar: 494
Det er lige før at jeg ikke gider diskutere det med dig, men synes alligevel at der var flere end bare cawdy der skulle forklare dig de gamle regler. Hvis du kørte til periodesyn Max et halvt år før din synsdato, så blev der ikke rykket ved den originale synsdato, og derfor kunne du få 2,5år til næste syn. Grunden til du ikke har nogen ekstra måneder er jo fordi der er over et halvt år til din originale synsdato, og så vil du stadig blive indkaldt til dit periodesyn medmindre du laver et registreringssyn.
Ligemeget om du ikke tror på det eller ej, så var det nu engang sådan reglerne var. Har selv gjort det flere gange ligesom cawdy også har.
Men det er jo sådan set ligegyldigt eftersom at de nye regler ikke har det system. Der skal du være indkaldt medmindre du vil til nyt syn igen eller lave et registreringssyn.
apr 2013
Bilen skulle synes i januar 2011 og kørte til syn i november 2010. Så hvordan får du det til over 6 måneder før damn du er klog hvad.
apr 2013
aug 2008
Syntes du skal begynde at skriver lidt pænere til folk....bare fordi du ikke føler at du ikke kan få ret....
Men tjek mit link.... herunder....
Bilen blen reg. synet i 2005 på datoen. 17-10-2005 ( hvor den fik nye plader )
Jeg sider med her med reg. attesten. og den har den 17-10-2005 som valgfri synsdato.
Den senere godkendelses dato ved periodesyn er 19-05-2007 og bemærk at bilens første registrings dato er. 12-09-1991, selv om der er ligegyldigt i denne sammenhæng....
Men jeg synede den for en bekendt den 19-05-2007 altså i maj måned 07, så kan du se efter info at den var blevet indkaldt til syn den 17-10-2009 og derfor blev den afmeldt den 8 oktober 09, som altså er noget mere end 24 måneder siden seneste syn...
Nærmere 2 år og 5 måneder...
Jeg har både reg. attesten og bilen stående på lager endnu, da jeg overtog den fra ham jeg synede den for i 2007, og gav min søn den.
Der står enda på nedestående link at den er afmeldt den 08-10-2009 og kun af den grund at den blev indkaldt til syn, og han ønskede sig en anden bil..
Jeg gider ikke at diskutere så nogle gamle regler med dig, for de regler er lige gyldige nu i 2014... det er nostalgi....
http://www.nummerplade.net/soeg/?regnr=xv33053
Til den med at du skriver at periodesynet skulle ændre synsdatoen, og som ikke er korrekt, kan du se her..og længere nede..
<<<<
Færdselsstyrelsen forenkler reglerne omkring syn
14.12.2009
Som led i regeringens fokus på regelforenkling har transportminister Lars Barfoed bedt Færdselsstyrelsen rette to utilsigtede følger af reglerne om syn. Baggrunden er, at bilejere i visse tilfælde kan risikere at blive indkaldt til syn 2 gange inden for kort tid.
Brugt, nysynet bil
Hvis man køber en brugt – nysynet - bil, som den tidligere ejer ikke har kørt til de lovpligtige periodiske syn, vil de manglende syn ’følge med’ bilen. Den nye ejer risikerer derfor at få bilen indkaldt til et nyt periodisk syn efter kort tid, selvom den er nysynet. Det kan forekomme urimeligt, da man i princippet straffer den ny ejer for den tidligere ejers undladelse.
Bestemmelsen ændres nu, så et køretøj, der har været afmeldt, og derefter synes og registreres, får ændret månedsdatoen. Som følge heraf kaldes bilen først til syn igen efter 2 år.
>>>>
På trfikstyrelsens hjemmeside, går din forklaring i direkte strid mod hvad der står.
<<<<
Hvorfor er min bil allerede indkaldt nu, der er ikke gået 2 år fra sidste godkendelse?
SVAR:
Din bil bliver aldrig indkaldt på baggrund af sidste godkendelsesdato. Bilen indkaldes ud fra synsdatoen (se ovenfor).
>>>>
Se gerne linket, for tror du har misforstået hvad du læser.., der henvises til synsdatoen, og ikke seneste godkendelsesdato som du ellers påstår, så synet bliver ikke flyttet, efter godkendelses datoen.
Synsdatoen kan både være seneste reg. syn eller bilens månedsdato for indførsel /indregistring her i landet. "fødselsdatoen"
Så hvis du har oplevet at du ser anderledes på reglerne, skal du ikke overbevise os om at vi ikke har ret, men du skal tage kontakt til trafikstyrelsen og kræve din ret...
Se gerne linket jeg har taget det fra længere nede her.
Så for at slå det fast endnu engang, hvis din bil har en seneste synsdato (registringsdato/valgfri synsdato) som er den 1 maj i år, og du får indkaldelsen nu, så kan du syne den fra den dag du modtager brevet, og hvis du får den synet den i morgen som er knap 2 måneder før, så beholder du stadig den seneste synsdato som er den 1. maj, færdig bum, og om de så indklalder dig tidligere eller senere pga. din påståede travlhed, så er det fløjtende lige gyldigt...
Men der er ikke mange syshaller der har travlt længere, og indkaldelserne kommer regelmæssigt ud af en computer / printer, osv. og det ændre ikke på det faktum... at synsfristen er og bliver 1. maj i dette tilfælde jeg lige har ridset op...
http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/FAQ/syn/Periodisk-syn/Indkaldt-til-syn-tidligere-end-2-år.aspx
Så håber jeg denne diskution er ved at være ovre, når du har undersøgt reglerne de rigtige steder og ikke på nysynet.dk og andre sjove steder....
For hvad der står i reglerne har staten at rete sig efter, for de har selv accepteret den sammen med lovgiverne....
God søndag til alle.....
apr 2013
Og så siger jeg netop at det nye system der går det efter den dato der står i brevet tag dog og følg med man.
KIg i mit svar i #37 der står der jo netop det du lige har lukket nu damn du har jo lige givet mig ret i det jeg skrev i nr 37# flot
aug 2008
Og der er andre ting der kan spille ind, ved at du kommer til syn tidligere, og den skal du tage med trafik styrelsen...
Og du skriver stadig ikke pænere, men det må du om, du bar om beviser og nu lagde jeg noget op til dig, og så ændre du på det du bla skrev til overstående bruger af bg...
Som gav Cawdy ret, og som jeg også gjorde tidligere, så hvis det er det samme vi skriver forstår jeg slet ikke at du har hidset dig så meget op, og bliver ved. for tråden er jo færsig, selv om du har kaldt os andre fluekneppere...
Hvorfor hvis vi alle har været eninge hele tiden...
Men nok om det herfra, nu begraver jeg tråden fra min side, så vi kan komme videre med andre gøremål i livet.....
apr 2013
apr 2013
Lasse P
Emner: 25
Svar: 4.381
Fotoalbum: 2
Videoer: 1
# 37 28. feb kl. 14:28
Altså du får et brev. Deri står der en dato f.eks senest fremstillet til syn 6/6-2018 så køre du til syn 8-4-2018. Så i 2020 får du et brev hvor der står fremstilles senest til syn 5/6 ca. Det er altid 2 år fra den dato der står i brevet og ikke hvornår du har været til syn. Det er jo 2 år fra synet udløber og til det nye starter. Og det er jo så de datoer der står i brevet. Datoen i brevet er hvornår dit syn udløber og skal fornyes og det gælder så igen 2 år frem fra den dato i brevet.
Slet svar
apr 2013
http://bilsyn.blogspot.dk/2008/01/hvornr-til-syn.html
Så gælder dit gamle syn fra 19-05-2007 stadig til 17-10-2007 og så ville bilen igen blive indkaldt 10 måned 2009 da det er 2 år efter 10 måned 2007 bum så det ½ år er det fra den gamle periode endnu og de 2 år først gælder fra 10 måned 2007 ergo der er kun syns periode på 2 år. Ellers ville du jo efter 2. gang jo have 5 år syn og efter 4 syns periode 10 år og ikke 5 gange syn. NEJ syns periode gælder kun 2 år
Din bil holdte jo syn fra 10 måned 2005 til og med 10 måned 2007 så at du syner den ½ år før har du jo ikke fået et ½ år mere da synet jo stadig gælder til og med 10 måned 2007 det er det i ikke har forstået
Og hvad er det for noget fis du lukker ud med at jeg linker til en golf? jeg har en golf så hvad er dit problem med jeg linker til den?
aug 2008
Jo får når man sælger bilen, efter man havde synet den, kan ny køber jo køre i 2 1/2 år før man skulle til syn...
Hvis man ikke synede den inden salg så ville ny køber blive indkaldt 5 måneder senere...
Det er da ultimativt godt at man kan garantere en køber om at han ikke skal til syn før om 2 1/2 år.. og det er den del du ikke forstår....
Og hvad angår din golf, så kommer du med link, og igen nu til noget bilsyn.blog... osv.
Du skal jo også fortælle hvad der står på din registrerings sttest, på bagsiden, når du nu ligger dine synsraporter op, da de jo ikke viser de gældende datoer...
Men nok om det herfra, hvis du vil diskutere videre så find nogle andre at gøre det med, for VI bliver ikke enige....
mar 2003
Vi er nogle der ikke går og fedter med den samme bil år efter år, så kan vitterligt ikke huske nummerpladen på ret mange af de dusinbiler jeg har skudt af sted, og hvor køber har fået 2 måneder ekstra syn, i forhold til at købe en "nysynet" bil ved en anden, som kan være så længe som 3 måneder siden den er synet, så man altså kun kan køre under 2år til næste syn, hvorimod hvis jeg har den klar 2 måneder før, så kan jeg sælge den med 26måneder til syn, ergo, får den nye ejer 26måneder til syn med hans nye bil.
Du har ret i at dem der holder fast i at ha den samme bil, år efter år,de tjener ikke noget ved det, andet end at få det overstået, hvorimod dem der sælger/køber biler, kan lokke lidt med 2 måneders ekstra køretid på en 10.000krs bil eks. da folk tit vil købe den slags biler og køre fra syn til den går i syn igen og så skrotte den og starte forfra.
De folk kan jo i sidste ende få en hel synsperiode (2år) "gratis" i det gamle system, efter de havde købt 4 biler med den "fidus", hvis det er fordi de kører bilerne i sænk fordi de mangler teknisk snilde til bil nr.2 mv.
apr 2013
mar 2003
Læs lige min første sætning/sidste kommentar, én gang til...
Hvor tidligt kan man køre til syn?