{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.305 visninger | Oprettet:

Ingen sele på. hvem får bøden. {{forumTopicSubject}}

Jeg diskuterede med en kollega i går om hvem der får bøden hvis børn ikke har sele på.

Jeg mener jo at det er børnene selv der får bøden. hvis det er at de er over 15år. Er de under så er det føreren af køretøjet der betaler bøden er det ikke sådan det er.

HAN mener så. At den gælder til de 18 år. Noget med at når de er myndig så skal de selv betale bøden?.

Jeg vil bare gerne have ret smiley .


PS.
Hvis i evt ved hvor langsomt man lovmæsigt må køre på motorvejen så svare i også hehe.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ingen sele på. hvem får bøden.
  • #1   15. apr 2014 Over 18 for de selv bøden, under 18 er det førerens ansvar. smiley

  • #2   15. apr 2014 På motorvejen må du kører så langsomt som du vil, så længe du ikke er til gene for andre trafikanter. Jeg vil dog mene at hvis du kører under 80km/t vil du være til både gene og fare, såfremt der er andre på motorvejen.
    FL §41 stk 3



  • #3   15. apr 2014 15 år går grænsen

    http://www.fdm.dk/boeder-afgifter/boedetakster-trafikforseelser

    Sikkerhedssele:
    Undladt at påse, at passagerer under 15 år anvender sikkerhedssele: 2000 DKK i bøde


  • #4   15. apr 2014 ARGH..
    Minimumshastigheden er 40km/t på motorvejen. knallert 45, må dog IKKE kører derpå.. Men en tunet ellert må gerne.. Underlig regl smiley

    Jeg er dog enig i at hvis man triller afsted med 40 km/t på motorvejen, så er man til gene!


  • #5   15. apr 2014 MikkelGade !

    Haha jeg skulle fandme heller ikke køre ellert på motorvejen. Dog tror jeg godt de kan snige sig op på 60km/t på lige vej.

    Gurlo
    Super tak for det smiley

    Jesper M
    Ehm er det bare noget du spytter ud?. For Gurlos link siger da noget andet smiley .


  • #6   15. apr 2014 § 80. Hvis en siddeplads i bil, på motorcykel eller knallert er forsynet med sikkerhedssele, skal denne under kørslen anvendes af den person, der benytter siddepladsen, jf. dog stk. 2 og 3 og § 80 a. Der kan i kombination med sikkerhedssele anvendes selepude.

    Stk. 2. Pligten til at anvende sikkerhedssele gælder ikke ved bakning eller under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold.

    Stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at visse personer fritages for pligten til at anvende sikkerhedssele, jf. stk. 1, herunder ved særlige former for kørsel.

    Stk. 4. Det påhviler føreren at påse, at passagerer, der endnu ikke er fyldt 15 år, anvender sikkerhedsseler i overensstemmelse med stk. 1 samt regler herom fastsat i medfør af stk. 3. Justitsministeren kan fastsætte regler om, at føreren af en bus helt eller delvist fritages for den i 1. pkt. nævnte pligt, samt om, hvilke foranstaltninger føreren i stedet skal træffe.

    § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.
    https://www.retsinformation.dk/forms/R0710.aspx?id=143400#Kap5


  • #7   15. apr 2014 Jeg holder stadigvæk fast i at der ikke er en nedre grænse, indtil du kommer med nogle paragraffer smiley

  • #8   15. apr 2014 K9 - §44 fortæller blot hvilke køretøjer der må køre på motorveje og altså ikke hvor hurtigt du mindst må køre.

  • #9   15. apr 2014 der er naturligvis ingen nedre grænse for hastighed på motorvej , dog må man ikke være til gene eller fare for andre.....tænk på de gange man kører i kø feks , sommetider holder man sgu helt stille
    det er førerens ansvar for sele for passegere under 15 , derudover er det dem selv og de får skam også bøden. Dem med ansvar får altid bøden uanset omstændigheder


  • #10   15. apr 2014 6G
    Glemte den sidste del.
    I følge FDM er mindste hastigheden på motorvej 60km/t. Hvor de så har det fra gider de åbenbart ikke fortælle. Men det er opdateret i starten af året.
    http://www.fdm.dk/koer-selv-ferie/slovenien/faerdselsregler


  • #11   15. apr 2014 K9 Det du linker til fra FDM er gældende i Slovenien og ikke Danmark smiley


    Tjek linket hehe


  • #12   15. apr 2014 6G
    Jeg tror snart at jeg skal i seng, når jeg overser første linje i en artikel. =)


  • #13   15. apr 2014 6G der står da mindst 50 km/t smiley af hvad jeg kan se

    § 44. Færdsel på motorvej samt på tilkørsels- og frakørselsvej til en sådan vej må kun ske med motorkøretøjer, som på vandret vej kan og må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.


  • #14   15. apr 2014 Kim hvis du læser hvad du selv har klippet ind fra §44 så fortæller den, som jeg også påpegede for K9, blot hvilke køretøjer der må køre på motorveje og altså ikke hvor hurtigt du mindst må køre. God aften

  • #15   16. apr 2014 Der står jo ligesom at mindste hastigheden skal være 50km/t


Kommentér på:
Ingen sele på. hvem får bøden.

Annonce