9.846 visninger
|
Oprettet:
Afhentningstilbud? {{forumTopicSubject}}
Jeg har kigget lidt på en bil der står hos en forhandler som afhentningstilbud. Men har ikke prøvet det før, så håber I kan hjælpe med et par spørgsmål. Jeg har søgt i forummet, men synes ikke jeg fandt svar.
- I annoncen står "afhentningspris, uden garanti". Jeg er helt med på at der ingen garanti er på den, men har jeg forstået det korrekt at jeg stadig vil have 6 måneders reklamationsret?
- I annoncen står der også at leveringen koster 2400kr. Men hvis det er afhentning og bilen ikke er på plader, så bør der da ikke være leveringsomkostninger, vel?
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 207 Svar: 655
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 82 Svar: 887
Bortset fra det er ganske ulovligt for en forhandler at sælge bilen uden garanti
okt 2007
Følger: 25 Følgere: 25 Biler: 4 Emner: 82 Svar: 1.275
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 15 Biler: 6 Emner: 82 Svar: 887
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.633
Nej, det er ikke til CVR. Så skal forhandleren have glemt at skrive det i annoncen. Og ellers havde jeg heller ikke spurgt.
jan 2006
Følger: 7 Følgere: 6 Emner: 111 Svar: 1.272
mar 2003
Følger: 83 Følgere: 93 Biler: 13 Emner: 63 Svar: 366
Sælger kan under ingen omstændigheder fraskrive sig reklamationsretten på 6 måneder med mindre at han skriver i slutseddelen at alt på bilen er i stykker og at den er skrotmoden.
maj 2008
Følger: 5 Emner: 22 Svar: 294
Men du kan roligt regne med at du intet får lavet på reklamationsretten hvis bilen fejler noget uden juridiske tovtrækkerier, bøvl og ballade også selvom du har lov og ret på din side.
Spørgsmålet er om man gider det?
okt 2004
Følger: 229 Følgere: 238 Biler: 13 Emner: 156 Svar: 9.041
jul 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 288
Du har to års reklamationsret hvis du køber som privatperson. Det kan man ikke skrive sig ud af med kreative formuleringer som afhentningsbil o.lign., den SKAL sælges til firma med CVR-nummer for at dette ikke er gældende uanset hvad der påståes og skrives. Det er fuldstændig ligegyldigt og irrelevant om bilen har kostet 2500 kroner eller 250.000 kroner, reglerne er éns.
Afhentningsbil er et begreb som bilforhandlere har fundet på, og den er næppe holdbar hvis man tager sin sag hele vejen til de større instanser, for det i direkte strid mod hvad købeloven foreskriver.
Hvis man ikke er regelrytter:
Der er en uskreven regel om at køber man en afhentningsbil, så tager man den som den nu ér, og så selv står med lorten hvis der er problemer efterfølgende. Det er klart at bilforhandlere i praksis ikke ville kunne sælges biler i den lavere prisklasse, hvis de skulle dække de løbende fejl i de kommende to år.
Så er det op til dig hvilken gruppe du tilhører. Men det er folk i den første kategori, som gør at flere og flere bilforhandlere helt hårdnakket IKKE vil sælge til private - overhovedet. Og det er lidt synd, for de har til tider et par udmærkede tilbud stående omme bagved.
Afhentningstilbud?