2.249 visninger
|
Oprettet:
Spacers og tyske regler? {{forumTopicSubject}}
Jeg skal snart syd på med min bil.
Den er p.t monteret med 20mm spacere i hver side, 2 af dem er OZ originale, men de andre 2 er uoriginale.
Hvordan er de tyske og franske regler? Må jeg godt køre med det dernede?
Eller skal jeg smide mine original 15" på?
Mvh Morten
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 30 Svar: 589
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
okt 2002
Følger: 2 Følgere: 8 Biler: 3 Emner: 30 Svar: 589
dec 2006
Følgere: 23 Biler: 1 Emner: 4 Svar: 5.867
Men det er ikke noget du bliver tjekket for. Så kør du bare afsted.
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
har kigget i udlandet - Oz superleggera i 4x108 et15 et ikke til at skaffe.
jeg kan egentlig ikke se problemet i spacers, eftersom de er tyv godkendte burde det være sikkert nok
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres
se side 307 i vejledningen af syn af køretøjer
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
1.7
Sporvidden
skal bevares uændret (i forhold til typegodkendelsen/original
fabriksudførelse), eller holdes indenfor det eventuelt på typegodkendelsen
angivne interval, eller indenfor det interval, som følger af alternativt angivne
hjulmonteringer.
Der tillades dog en forøgelse på 20 mm (10 mm pr. hjul) i forhold til den
mindste sporvidde, der er angivet for den pågældende køretøjsvariant på
typegodkendelsen (for ikke-typegodkendte køretøjer i forhold til den af køre-
tøjsfabrikanten oplyste mindste sporvidde).
Sporvidde er afstanden fra dækmidte til dækmidte. Sporvidden kan (for per-
sonbiler, der er standardtypegodkendt efter 15. marts 1990) kontrolleres ved
hjælp af oplysning om fælgenes indpresningsdybde (oftest angivet på fæl-
gene med e eller ET). Bemærk, mindre indpresningsdybde giver større
sporvidde.
Montering af sporviddeforøgere (spacers) er ikke tilladt, medmindre de
hører til de pågældende fælge (ses fx ved, at de er fastgjort til fælgen ved
hjælp af en flange i navhullet og en springfjeder, eller er en del af bilens
standardudstyr). Det på fælgen angivne e- eller ET-mål skal så korrigeres
med tykkelsen af sporviddeforøgeren, når fælgenes indpresningsdybde
kontrolleres
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
Mine OZ spacers er TUV godkendte, og lovlige i DK, - Hvis de ikke var 20mm.
jeg har ikke tænkt mig at skifte fælg, pga det, hvis det er det du prøver på at overbevise mig om
apr 2003
Følgere: 30 Biler: 2 Emner: 3 Svar: 8.817
Jeg er ikke ude på at overvise dig om du skal skifte fælge, fortæller dig blot omkring reglerne intet andet.
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
15 er bilens standard et, men hvor kan jeg så finde ud af, om det ikke også er minimums?
aug 2005
Følger: 44 Følgere: 44 Biler: 1 Emner: 99 Svar: 1.458
Spacers og tyske regler?