{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.155 visninger | Oprettet:

Spørgsmål angående brug af haveriblink {{forumTopicSubject}}

Hej bg mig og min kæreste snakkede lidt om hvornår man må bruge haveriblink, da hun til en sin første køreprøve dumpede pga af denne situation. Hun er bestod dog gangen efter

Situation lyder således, håber det er til at forstå trods det er lidt forvirrende:

Man kan svinge til venstre i den ene kørebane, eller køre ligeud eller dreje til højre i den anden.
Der holder en lastbil i venstresvingsbanen som har tændt haveriblinket. Hun kommer kørerne i den anden kørebane og skal ligeud. Den motorsagkyndige bremser (selvom der er grønt lys) og fortæller, at haveriblinket betyder, at lastbilen skal dreje til højre (selvom den holder i venstresvingsbanen), og har det altså tændt for at vise, at han skal bruge plads til at dreje.
Har aldrig hørt om sådanne tilfælder? Kan det passe, at man kan dumpe på det?


Kommentarer på:  Spørgsmål angående brug af haveriblink
  • #1   20. feb 2015 havde det ikke været bedre at spørge kørelæren evt ?

    synes dog umiddelbart det lyder underligt , man kan jo som sådan ikke på forhånd vide hva ideen med havari blinket er , dog vil jeg sige hvis det sådan en "svær" transport ting f.eks vindmøller eller bro elementer , kunne man måske forestille sig at den vil gøre det på denne måde , men plejer de så ikke at have en følgevogn med til at stoppe trafik..


  • #2   20. feb 2015 Hahaha, hold nu op en spade til sagkyndig! Jeg kører selv lastbil, og i min branche kalder man det tyskerblink. Østchauffører er super glade for det forbandede katastrofeblink, når de bakker eller skal kigge kort, eller bare er lost.

    Der er sgu ikke noget der hedder, at andre skal vige for en der holder med katastrofeblink. Det er det mest langt ude jeg længe har læst.

    Katastrofeblink bruges i situationer hvor man havarerer. Det kan ske i højre bane såvel som venstre, og har ikke en flyvende fis at gøre med at man skal til højre. Og SKULLE det nu være tilfældet, er det ikke den øvrige trafik der skal vise hensyn, så det er en ommer, hvis det du skriver, passer.

    Sværtransporter kører aldrig med katastrofeblink. De skal have reglementeret skiltning og varselsblink på, og alt efter hvor lang/bred transporten er, skal der følgebiler med.


  • #3   20. feb 2015 Det er sandsynligvis ikke noget, der står i loven, at hun skal, men i stedet noget, sagkyndige har vurderet i situationen. Mit bud er derfor, at der ikke kan svares generelt på det.

    Min pointe er, at hvis sagkyndige har vurderet, at lastbilen har gjort det med henblik på at dreje - selv om man ikke skal gøre det iht. dansk lov - så har der været risiko for, at det var det, han ville, og at han endvidere måske ikke har set "jer". Er det tilfældet, bør man i hvert fald som minimum sænke farten markant og sørge for, man kan nå at bremse, hvis han pludseligt drejer ud. Også selv om man nok ikke ville gøre sådan i praksis.

    Jeg ved ikke, om det kan være sådan noget, sagkyndige har tænkt på? Det forekommer måske stadigt en smule unfair, da din kæreste aldrig har fået noget at vide om det.


  • #4   20. feb 2015 Hej, tak for alle svarene:)

    Hun spurgte sin Kørelære efter hændelsen om hun "må" dumpe på det, men det hele blev vidst en stor forvirret kludder samtale.

    Min far har også selv været lastbil chauffør gennem hele sit liv, dog havde jeg/han aldrig hørt om at bruge haveriblink når man skal dreje modsat hvad man holder. Og ja hvis det kom så vidt ville der vel have været følgevogne? Problemet er bare at det var en ganske "normal" lastbil og Intet særtransport.


  • #5   20. feb 2015 Ja måske han skulle have dumpet hende på, at hun ikke i dette tilfælde kunne læse trafikken, som havde været en mere reel forklaring, end at hun dumper på den anden forklaring, men måske hun skulle have boret lidt mere i det da hun var til prøven...

  • #6   20. feb 2015 Ja det skulle hun nok, men hun var rystet i forvejen, da denne sagkyndige er meget hård og snakker rigtig grimt/ubehageligt til bla piger, og folk med et efternavn som ikke er dansk

  • #7   20. feb 2015 Ja men det er svært for dig os og andre at vurdere på den, da man som regel kan se lidt længere frem, og man kunne have bemærket om lastbilen har holdt der længe, eller om der var folk rundt om lastbilen i forbindelse med et haveri.
    Men at han tillægget ordet haveriblink en anden betydning end det som det betyder...
    Hvis lastbilen bare havde brugt sit højreblink, og ikke andet så ville det ikke opstå tvivl om hvad han ville.
    Så i bund og grund en sagkyndig der laver egne tanker om til regler. som han dumper på, og det burde han have en næse for, og en anden sine penge tilbage for en prøve. smiley


  • #9   20. feb 2015 Om den lastbil så havde blinket til højre så havde den vigepligt.

    Den motorsagkyndige ejer ikke selv et kørekort eller kender ikke færdselsloven, hvem var det? for han er ikke den rigtige til det job, og kørelæren burde fanme også vide det.

    I de situationer hvor lastbiler skal bruge hele vejen har de følgebiler med.


Kommentér på:
Spørgsmål angående brug af haveriblink

Annonce