7.467 visninger
|
Oprettet:
Krav om lastrumsadsillelse i bil på papegøje-plader? {{forumTopicSubject}}
For et års tid siden fik jeg omregistreret min Peugeot Partner til ”papegøje-plader”, så jeg nu kan anvende den både erhvervsmæssigt og privat.
Er det stadig et krav at den er forsynet med et gitter til adskillelse lastrum og førerplads? Jeg er ikke i tvivl om at det skulle være der da den var på gule plader, men nu er den som sagt på papegøje-plader.
Jeg har en drøm at kunne stille sådan en (løs) indsats ind i den http://www.dcu.dk/nyheder/1399636826.html
feb 2007
Følgere: 6 Biler: 5 Emner: 6 Svar: 138
mar 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
Nogen bud på at adskillesen må monteres med vingeskruer, så den kan afmonteres når bilen holder stille?
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
Skal være fast.monteret.
Bliver man.opdaget uden.
Kan de kræve afgiften betalt op til hvide plader.
Samt den.skal sidder efter bestemte mål
mar 2015
Syntes du svarer både "ja" og "nej" til om gitteret må monteres med vingeskruer.
nov 2005
Følgere: 170 Biler: 6 Emner: 173 Svar: 12.434
Min mobil rettede det til ok
Det skal sidde permanent fast.
mar 2015
Jeg har søgt og søgt, og kan nogen steder hvor der står at de eksisterende Torx-skruer ikke må erstattes med vingeskruer, heller ikke at det er et krav at adskillelsen er der når bilen holder stille.
Jeg kan kun finde krav til lastrummets størrelse, som måles fra adskillelsen, samt at adskillelsen skal være så kraftig af lasten ikke kan ryge frem mod føreren.
jul 2008
Følgere: 21 Biler: 2 Emner: 161 Svar: 6.465
Så det camping udstyr du linker til må kun smides i en hvid pladet bil.
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
jul 2008
Bay har en mail fra skat hvor de skriver det samme... skal se om jeg kan finde tråden når jeg kommer på computeren senere.
nov 2002
mar 2015
Det springende punkt er om udstyret til overnatning er fastmonteret i lastrummet. Hvis det er det, er der der ikke længere tale om en varevogn, men en autocamper og så skal der betales afgift.
Det sæt jeg linker til, er netop IKKE fastmonteret. Det er et modul man stiller løst ind i lastrummet. Det er fuldt lovligt, lige som du gerne må kører rundt med en drømmeseng i din varebil; du må bare ikke bolte den fast.
jul 2008
Til Jesper Bay.
Når man køber en varebil, betaler man mindre i registreringsafgift end hvis man køber en personbil. Derfor er der også visse restriktioner omkring anvendelsen af varebilen og det går bl.a. på, om der forefindes personvognslignende udstyr i varerummet. Det er sund fornuft, at man ikke kan bruge sin varebil ligesom man kan bruge sin personbil, da man jo ikke har betalt den samme høje afgift.
En luftmadras til at sove på vil blive betragtet som personvognslignende udstyr, det vil en almindelig madras, som lejlighedsvis er i varerummet, til at sove på, også blive. Hvis man derimod sælger madrasser og transporterer dem ud til kunderne, så er madrasserne jo at betragte som varer, og så er det en ganske anden sag - men det er jo ikke tilfældet her.
Håber, at det gav lidt opklaring og forståelse for, hvorfor reglerne er sådan skruet sammen. Umiddelbart kan jeg dog ikke se noget problem i, at I sidder i førerhuset og sover, men det er nok knap så behageligt.
Med venlig hilsen
Merete Dam Pedersen
SKAT
Kundecenter Erhverv
-----------------------------------------------------------------------------------
Så kom der også svar på den del - og jeg spurgte desuden, om man måtte gøre det syd for grænsen, da jeg som udgangspunkt ville mene, at bilen fortsat var omfattet af dansk lov om registreringsafgift, selv om man kørte til et andet land:
<i>Til Jesper Bay.
Ja, det samme er gældende - det er et varerum og personer må således ikke opholde sig deri.
Varerummet skal være konstrueret til og bruges til godstransport og ikke andet.
Du har helt ret, syd for grænsen er bilen stadig indregistreret på danske plader og er afgiftsberigtiget
efter registreringsafgiftsloven, så derfor gælder de samme regler.
Med venlig hilsen
Merete Dam Pedersen
SKAT
Kundecenter Erhverv</i>
<b>For ikke at skabe forvirring og tvivl, kan jeg fortælle, at ovenstående var et svar på eksakt denne besked fra mig:</b>
<i>Vil det samme gøre sig gældende, hvis man sover direkte på 'gulvet' i varerummet? Der vil jo i så fald ikke befinde sig personvognslignende udstyr i varerummet - men intentionerne er jo til gengæld akkurat de samme.
Vil de danske regler fortsat gælde, selv om vi kører syd for grænsen? Umiddelbart kunne jeg forestille mig, den fortsat ville være under dansk lov om registreringsafgift og at de samme regler dermed var gældende?
Mvh.
Jesper Bay</i>
mar 2015
De seriøse svar henviser til registreringsafgiftslovens §5, som siger "bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport". Det er den stadig, hvis du smider en løs madras ind i den.
Det svar fra Skat du referere er direkte i modstid til det svar fra Skat, som du finder her:
http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/diverse/91769-overnatning-i-gulpladebil
<SNIP>
Tak for jeres svar, selv om jeg jo ikke blev klogere
Der tog jeg fat i Told og Skat her til morgen og efter 20 min kom jeg igennem til en der kunne give et svar. Er bilen registreret til privat brug må man gerne sove bag i en gulpladet. Der må dog ikke fast monteres seng/udstyr.
</SNIP>
nov 2002
mar 2015
Med en omfattende ombygning kan jeg godt forstå at der er uenighed om "bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport".
Bemærk dog at Landsskatterettens dom bl.a. skyldes at:
"Den løse madras i skumplast ændrer ikke på køretøjets konstruktion og indretning. Disse retsmedlemmer stemmer for, at køretøjet ikke kan anses for at være ombygget, således at det fortsat utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport."
nov 2002
jul 2008
Send spørgsmålet til SKAT og få et bindende svar - det koster vist nok kr. 300 og så skal spørgsmålet formuleres således at der kun kan svares JA eller NEJ til det.
Nu kører jeg selv transport og har til tider ture til Norge og England og har i den forbindelse haft fat i SKAT over telefonen, her har de også oplyst at jeg kun må sove i kabinen. Ikke engang på et par flyttetæpper måtte jeg sove på omme på ladet.
nov 2002
mar 2015
Jeg tror måske at det gør en forskel.
jul 2008
jul 2008
nej 100% erhverv
men det ændrer jo ikke på at man har betalt mindre i afgift ved anskaffelsen.
mar 2015
Forskellen er at man har betalt moms og må anvende bilen privat.
jul 2008
mar 2015
Hvis du kikker det svar fra Skat, som jeg henviste til tidligere, var forudsætningen netop at bilen er registreret til privat brug.
http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/diverse/91769-overnatning-i-gulpladebil
<SNIP>
Tak for jeres svar, selv om jeg jo ikke blev klogere
Der tog jeg fat i Told og Skat her til morgen og efter 20 min kom jeg igennem til en der kunne give et svar. Er bilen registreret til privat brug må man gerne sove bag i en gulpladet. Der må dog ikke ast monteres seng/udstyr.
</SNIP>
jul 2008
Det er det jo så eftersom at det er en transport jeg er ved at udføre som er en del af mit erhverv...... ikke sundt at snuppe en tur til England i et træk
jun 2007
Følger: 1 Svar: 46
Du må IKKE sove i en varebil. ALDRIG.
KUN lastbiler med indrettet soverum må du sove i.
Uanset om Skat har tabt dele af en sag, så SKAL du betale fuld afgift hvis du skal sove i din bil. Det står faktisk sort på hvidt.
nov 2002
Krav om lastrumsadsillelse i bil på papegøje-plader?