{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.467 visninger | Oprettet:

Allan S
Allan S
Tilmeldt:
18. mar 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15

Krav om lastrumsadsillelse i bil på papegøje-plader? {{forumTopicSubject}}

For et års tid siden fik jeg omregistreret min Peugeot Partner til ”papegøje-plader”, så jeg nu kan anvende den både erhvervsmæssigt og privat.
Er det stadig et krav at den er forsynet med et gitter til adskillelse lastrum og førerplads? Jeg er ikke i tvivl om at det skulle være der da den var på gule plader, men nu er den som sagt på papegøje-plader.

Jeg har en drøm at kunne stille sådan en (løs) indsats ind i den http://www.dcu.dk/nyheder/1399636826.html


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Krav om lastrumsadsillelse i bil på papegøje-plader?
  • #2   13. jul 2015 samme krav som til almindelige gule plader

  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #3   13. jul 2015 Ok, tak for hurtig svar, som nok var som forventet

    Nogen bud på at adskillesen må monteres med vingeskruer, så den kan afmonteres når bilen holder stille? smiley


  • #4   13. jul 2015 Må det ok.

    Skal være fast.monteret.

    Bliver man.opdaget uden.
    Kan de kræve afgiften betalt op til hvide plader.

    Samt den.skal sidder efter bestemte mål


  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #5   13. jul 2015 Dennis, jeg forstå ikke helt dit svar.
    Syntes du svarer både "ja" og "nej" til om gitteret må monteres med vingeskruer.


  • #6   15. jul 2015 Må det ik
    Min mobil rettede det til ok

    Det skal sidde permanent fast.


  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #7   15. jul 2015 Har du en henvisning til det krav?
    Jeg har søgt og søgt, og kan nogen steder hvor der står at de eksisterende Torx-skruer ikke må erstattes med vingeskruer, heller ikke at det er et krav at adskillelsen er der når bilen holder stille.

    Jeg kan kun finde krav til lastrummets størrelse, som måles fra adskillelsen, samt at adskillelsen skal være så kraftig af lasten ikke kan ryge frem mod føreren.


  • #8   15. jul 2015 Du må heller ikke indrette sovepladser i en gul eller gul/hvid pladet bil.
    Så det camping udstyr du linker til må kun smides i en hvid pladet bil.


  • #9   15. jul 2015 Kim B, du må godt sove i en gulplade bil. Den må bare ikke være indrettet PERMANENT til overnatning. Men du må godt kører rundt med en løs madras bagi man fx sover på.... eller laver andre ting.

  • #10   15. jul 2015 Må du ikke.... heller ikke i udlandet.
    Bay har en mail fra skat hvor de skriver det samme... skal se om jeg kan finde tråden når jeg kommer på computeren senere.


  • #11   15. jul 2015 Kim B, joh du må så. For jeg har sjovt nok læst en anden udmelding angående det emne.

  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #12   16. jul 2015 Kim B, jeg har læst mange steder at man godt må overnatte i en gul-plade bil, så den del er jeg slet ikke i tvivl.

    Det springende punkt er om udstyret til overnatning er fastmonteret i lastrummet. Hvis det er det, er der der ikke længere tale om en varevogn, men en autocamper og så skal der betales afgift.
    Det sæt jeg linker til, er netop IKKE fastmonteret. Det er et modul man stiller løst ind i lastrummet. Det er fuldt lovligt, lige som du gerne må kører rundt med en drømmeseng i din varebil; du må bare ikke bolte den fast.


  • #13   16. jul 2015 Så kommer her det svar der er skrevet af SKAT til BAY herinde fra samt link til hele tråden http://www.bilgalleri.dk/forum/generel-diskussion/812761-sove_i_bilen

    #44
    Til Jesper Bay.

    Når man køber en varebil, betaler man mindre i registreringsafgift end hvis man køber en personbil. Derfor er der også visse restriktioner omkring anvendelsen af varebilen og det går bl.a. på, om der forefindes personvognslignende udstyr i varerummet. Det er sund fornuft, at man ikke kan bruge sin varebil ligesom man kan bruge sin personbil, da man jo ikke har betalt den samme høje afgift.

    En luftmadras til at sove på vil blive betragtet som personvognslignende udstyr, det vil en almindelig madras, som lejlighedsvis er i varerummet, til at sove på, også blive. Hvis man derimod sælger madrasser og transporterer dem ud til kunderne, så er madrasserne jo at betragte som varer, og så er det en ganske anden sag - men det er jo ikke tilfældet her.

    Håber, at det gav lidt opklaring og forståelse for, hvorfor reglerne er sådan skruet sammen. Umiddelbart kan jeg dog ikke se noget problem i, at I sidder i førerhuset og sover, men det er nok knap så behageligt.


    Med venlig hilsen
    Merete Dam Pedersen
    SKAT
    Kundecenter Erhverv

    -----------------------------------------------------------------------------------
    #45
    Så kom der også svar på den del - og jeg spurgte desuden, om man måtte gøre det syd for grænsen, da jeg som udgangspunkt ville mene, at bilen fortsat var omfattet af dansk lov om registreringsafgift, selv om man kørte til et andet land:

    <i>Til Jesper Bay.

    Ja, det samme er gældende - det er et varerum og personer må således ikke opholde sig deri.
    Varerummet skal være konstrueret til og bruges til godstransport og ikke andet.

    Du har helt ret, syd for grænsen er bilen stadig indregistreret på danske plader og er afgiftsberigtiget
    efter registreringsafgiftsloven, så derfor gælder de samme regler.


    Med venlig hilsen
    Merete Dam Pedersen
    SKAT
    Kundecenter Erhverv</i>


    <b>For ikke at skabe forvirring og tvivl, kan jeg fortælle, at ovenstående var et svar på eksakt denne besked fra mig:</b>

    <i>Vil det samme gøre sig gældende, hvis man sover direkte på 'gulvet' i varerummet? Der vil jo i så fald ikke befinde sig personvognslignende udstyr i varerummet - men intentionerne er jo til gengæld akkurat de samme.

    Vil de danske regler fortsat gælde, selv om vi kører syd for grænsen? Umiddelbart kunne jeg forestille mig, den fortsat ville være under dansk lov om registreringsafgift og at de samme regler dermed var gældende?

    Mvh.
    Jesper Bay</i>


  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #14   16. jul 2015 Det er ikke den fortolkning der er gængs andre stedet, hvis du Googler lidt. De siger alle udstyret ikke må fastmonteres og at bilen skal kunne anvendes til godstransport.
    De seriøse svar henviser til registreringsafgiftslovens §5, som siger "bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport". Det er den stadig, hvis du smider en løs madras ind i den.


    Det svar fra Skat du referere er direkte i modstid til det svar fra Skat, som du finder her:

    http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/diverse/91769-overnatning-i-gulpladebil

    <SNIP>
    Tak for jeres svar, selv om jeg jo ikke blev klogere smiley
    Der tog jeg fat i Told og Skat her til morgen og efter 20 min kom jeg igennem til en der kunne give et svar. Er bilen registreret til privat brug må man gerne sove bag i en gulpladet. Der må dog ikke fast monteres seng/udstyr.
    </SNIP>


  • #15   16. jul 2015 http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=2135478 Denne sag er fra 2014 og siger sjovt nok at det er "lovligt". Eller skat tabte ihvertfald denne her sag

  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #16   16. jul 2015 Den sag er noget kringlet, da der er fastmonteret både en skillevæg og fasthyller og en køje/seng (hylle?) med høj kant samt madras.
    Med en omfattende ombygning kan jeg godt forstå at der er uenighed om "bilen utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport".

    Bemærk dog at Landsskatterettens dom bl.a. skyldes at:

    "Den løse madras i skumplast ændrer ikke på køretøjets konstruktion og indretning. Disse retsmedlemmer stemmer for, at køretøjet ikke kan anses for at være ombygget, således at det fortsat utvivlsomt er konstrueret og indrettet til godstransport."


  • #17   16. jul 2015 Var nu også mere for at illustrere at sagen desværre ikke er helt så sort/hvid som folk gerne så den var.

  • #18   16. jul 2015 Jamen så er der kun 1 måde tilbage for at få det rigtige svar....
    Send spørgsmålet til SKAT og få et bindende svar - det koster vist nok kr. 300 og så skal spørgsmålet formuleres således at der kun kan svares JA eller NEJ til det.

    Nu kører jeg selv transport og har til tider ture til Norge og England og har i den forbindelse haft fat i SKAT over telefonen, her har de også oplyst at jeg kun må sove i kabinen. Ikke engang på et par flyttetæpper måtte jeg sove på omme på ladet.


  • #19   16. jul 2015 Synes det er flabet de tager penge for det

  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #20   16. jul 2015 Kim B, er din varevogn også indregistreret til privat kørsel?
    Jeg tror måske at det gør en forskel.


  • #21   16. jul 2015 #19 ja g nej - det er noget som mest bruges af virksomheder til at ""træffe"" en afgørelse hurtigere - og som er rets virkende - i skatte og afgiftssager. som måske ellers først året efter underkendes og så kan koste virksomheden mange penge.

  • #22   16. jul 2015 #20
    nej 100% erhverv

    men det ændrer jo ikke på at man har betalt mindre i afgift ved anskaffelsen.


  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #23   16. jul 2015 #22
    Forskellen er at man har betalt moms og må anvende bilen privat.


  • #24   16. jul 2015 ikke helt... der er stadigvæk afgift forskellen mellem varevogn og personbil - og den bliver jo ikke udlignet bare fordi du betaler momsen ud... det gør man jo alligevel når man køber bilen som personbil på hvide kiks.

  • Allan S
    Allan S Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 15
    #25   17. jul 2015 Det er korrekt, men din bil må ikke anvendes privat overhovedet. Det er næppe erhvervsmæssig anvendelse at du sover bag i den.
    Hvis du kikker det svar fra Skat, som jeg henviste til tidligere, var forudsætningen netop at bilen er registreret til privat brug.

    http://www.t3nettet.dk/index.php/forum/diverse/91769-overnatning-i-gulpladebil

    <SNIP>
    Tak for jeres svar, selv om jeg jo ikke blev klogere
    Der tog jeg fat i Told og Skat her til morgen og efter 20 min kom jeg igennem til en der kunne give et svar. Er bilen registreret til privat brug må man gerne sove bag i en gulpladet. Der må dog ikke ast monteres seng/udstyr.
    </SNIP>


  • #26   17. jul 2015 Det er næppe erhvervsmæssig anvendelse at du sover bag i den.

    Det er det jo så eftersom at det er en transport jeg er ved at udføre som er en del af mit erhverv...... ikke sundt at snuppe en tur til England i et træk smiley


  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #27   12. aug 2015 Danger,
    Du må IKKE sove i en varebil. ALDRIG.
    KUN lastbiler med indrettet soverum må du sove i.

    Uanset om Skat har tabt dele af en sag, så SKAL du betale fuld afgift hvis du skal sove i din bil. Det står faktisk sort på hvidt.


  • #28   12. aug 2015 #27,og hvor står det så henne?. Det er ikke ulovligt at smide en madras i bagagerummet og så sove på den. MEN bagagerummet må IKKE være indrettet således at der er fast seng osv nej

Kommentér på:
Krav om lastrumsadsillelse i bil på papegøje-plader?

Annonce