{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Sammenfletning hvem har ret?
  • #1   10. sep 2015 Du skal lade dem komme ind hvor vejen ender. Du skal give plads

  • #2   10. sep 2015 Tror lidt problemet ligger i du trækker ud i yderste vejbane, og overhaler ham i det han er ved at skifte til yderste vejbane. Men helt rigtigt så skal han holde tilbage for dig selvom det var et idiotisk træk det du fik lavet smiley

  • #3   10. sep 2015 Det ser umiddelbart ud til, at du gasser op for at komme forbi, og det synes jeg ikke der en nogen grund til her. I mit hovede var din kørsel lidt for frisk i stedet for bare at glide ind mellem hinanden uden nogen behøver gasse op for så at bremse ned igen.
    Dermed ikke sagt Peugoten er et pragteksemplar. Han har tid nok til at trække ind bag dig, uden han behøver køre som et fjols. Men jeg kan godt sætte mig ind i hans situation, og tænke det er træls du 'møver' dig ind foran.


  • #4   10. sep 2015 Forankørende er helt klart en klaphat, dem er der mange af med lad det ligge. Du skal køre efter regel om sammenfletning. (lynlåsprincip).

    http://samvirke.dk/forbrug/artikler/koer-ordentligt-reglerne-sammenfletning-vognbaneskift.html


  • #6   10. sep 2015 Det er en forbi kørsel han laver..

  • #7   10. sep 2015 Lige der er det en forbi kørsel, men en ret dum en i det ham i Peugeot er ved at trække over

  • #8   10. sep 2015 han trækker ind mod mig, og da der lå én lige bagved mig så, så jeg ingen anden mulighed end at gasse lidt op og komme frem, og jovist der var jeg 1 bil foran ... så det måske en deler 50/50 =) men igen, det efterfølgende er unødvendigt, og fortæller jo lidt om "typen" hvis man kan sige det sådan =)

  • #9   10. sep 2015 Uanset hvem der har ret eller ej, er i i mine øjne, begge klaphatte.

    Fatter simpelthen ikke folk, der absolut bare VIL forrest. Man kommer ikke hurtige frem af den grund.


  • #11   10. sep 2015 JOJO han skal blive i sin bane indtil stregerne ophører og så skal du lade folk komme ind. Han gør det før ophør så han er forkert på den.

  • #12   10. sep 2015 Du har ret. Du havde retten til at køre forrest i sammenfletningen.

    Men udover det, så ta da lige og kør normalt. Du skaber bare dårlig stemning i trafikken med den kørsel. Ret eller ej, så går det nu bedst hvis man bare følger trafikken.


  • #16   10. sep 2015 Han må godt trække ind før flet. Så hedder det bare vognbaneskift. Men det er ikke tilrådeligt.

    Og havde du ikke unødigt givet gas, så var skiftet sikkert sket uden problem. Når det så er sagt, så undskylder det på ingen måde hans chikanekørsel efterfølgende


  • #17   10. sep 2015 Hvilken garmin enhed er den video tager med? Kvaliteten er ret god...

  • #18   10. sep 2015 Han er da en klaphat med den reaktion

    Det er da kun ham selv han generer. Bare send ham et fingerkys, det bliver de så glade for.


  • #19   10. sep 2015 Rune, det er et Garmin Dash Cam .-

    http://www.conradelektronik.dk/?websale8=conrad-dk&pi=1168670&channel=conrad-dk&queryFromSuggest=1&refKey=nkvHOCAcG

    Der er isat et MicroSD 32GB kort (ekstra udstyr) så sammenlagt ca. 1.800kr



  • #20   10. sep 2015 Tak for link. 1800kr er alligevel også en slags penge. Ville være fedt hvis dash cam skærmen også kunne bruges til bakkamera.

  • #21   10. sep 2015 Det er faldet i pris, købes kortet med det samme sammen med kamera er prisen pt. 1.608kr, så det er faldet lidt i pris. Det kan ikke bruges som bakkamera, men du kan selvfølgelig godt bagud montere det =) ,,, overvejer faktisk selv at købe et mere, for så ville det reelt vise hans kørsel, og jeg er 1 bil foran, og han trækket ud over dobbelttrukne linjer for at overhale mig =) se filmen igen, og se striberne, =)

  • #23   10. sep 2015 Ellers kan man vel købe et Denver action cam til 500kr. eller GoPro HD hero til 950? smiley

  • #24   10. sep 2015 Lucas, kunne ikke være mere enig ... og tro mig, samme spot i Greve og det sker HVER DAG året rundt, og flere biler er stødt sammen netop der =)

  • #25   10. sep 2015 ... Brian, du får hvad du betaler for, søger du god kvalitet / opløsning og bruger venlighed, så køb Garmin, GoPro - søger du lav pris, så hent et i bilka til 399kr, men det kan bruges til nul og niks... opløsningen er så lav at du ikke kan aflæse en nummerplade 2meter foran bilen, og de virker slet ikke i mørke

  • #27   10. sep 2015 Det er da en ret tydelig overhaling inden om. Forbi kørsel er når man følges ad inden om og uden om hinanden. Det er ret tydeligt du selv giver gas inden om.

    Når det så er sagt, og vi ser bort fra det, så skal han vige for dig ved fletningen.


  • Clegg !
    Clegg ! Tilmeldt:
    feb 2009

    Biler: 1 Emner: 51 Svar: 919
    #28   10. sep 2015 Total asocial kørsel fra begge sider! Det er så pisse dårlig stil at du gasser op for at komme først hen / ind i sammenfletningen.

  • #30   10. sep 2015 Jeg keder mig...men nogen har spolet bilen smiley

    http://www.nummerplade.net/synsrapport/?regnr=yx31121&target=synsrapport


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #32   10. sep 2015 du kan jo ikke køre bil

  • #33   10. sep 2015 Det er ikke sammenfletning, men idioti fra din side...
    Utroligt at både dig og den anden overhovedet gider sådan noget pis, ingen af jer kommer jo hurtigere frem.


  • #34   10. sep 2015 Kan anbefale Mobius cam som dashcam

  • #36   10. sep 2015 Sikke noget vrøvl. Der er ikke kø kørsel da han gasser op og overhaler inden om. Det er en tydelig overhaling inden om.

  • #40   10. sep 2015 ... Og jeg er på ingen måde ude for at hænge ham ud, - jeg fik en lille snak med ham længere fremme ved Waves, men hans "tone" var absolut ikke til småsnak, hellere bat-snak, og den slags er jeg sgu' for gammel til =)

    .... ræse og ræse, jeg accelererer lidt, da jeg har en bil i røven =)

    Se speedometeret på GPS målingen i bunden, det jo en fam. bil jeg kører i, 1,6HDI, så det med at ræse er så som så =)


  • #41   10. sep 2015 At der er kø 50 meter længere fremme er næsten et ligeså dårligt argument som at have en bil i røven. Det er en overhaling inden om. Det er da så evig tydeligt for alle!

  • #42   10. sep 2015 Oo åbenbart ikke, hvis du ser div. kommentarer smiley

  • #44   10. sep 2015 Næh. Siger bare han ikke må overhale inden om. At de andre ikke følger reglen om at holde til højre eller presser bagfra er ikke en fribillet til selv at bryde færdselsloven og overhale inden om.

  • #46   10. sep 2015 Han følger reglerne indtil han gasser op og overhaler inden om. Der var fin dynamik i trafikken indtil han overhaler inden om, så den køber jeg ikke desværre.

  • #48   10. sep 2015 Som jeg ser det, så gør du absolut intet galt.
    Den anden vognbane sætter farten ned i forhold til din fart og derfor køre du jo selvfølgelig forbi... det jo logik for burhøns.
    Han er så åbenbart en af de stjern idioter der mener at han skal først og det at "FØLGE TRAFIKKEN" ikke gælder når det betyder at man køre forbi ham. Fjolset vælger så at pesse dig ved trækker ind over vognbane linerne og dermed overtræde sin ubetinget vigepligt.
    Du gasser op... Tja, det er der nogen der mener er at køre frisk. Men nu er det jo bare sådan at din bane er fri og derfor intet galt i at du køre frem. Til og med kan man sige at du derved forsøger at undgå en på kørsel.... Andre vil måske mene at du så burde bremse. Men jeg mener nu det er helt ok.
    Og var der kommet en skade der, så ligger hele skylden hos modparten på grund af den ubetinget vigepligt.

    Nå så i når punktet hvor vejbane striberne ophøre, så gælder flette-regelen, og der er det jo lidt svært på vidioen at se hvem der rent faktisk er længs fremme og hvem af jer der skal holde tilbage.
    Men at dømme ud fra måden fjolset i den anden bil startet med at ville bloker din frem kørsel så er jeg nu ret sikker på at han har givet gas for at komme op på siden og masse..... så igen tvivl. Retten er på din side, han må ikke masse sig frem i en flette regel hvis han kan se der ikke er plads til at flette ind..... men forsikringen derimod ved en evt. skade... Den deler i 50/50


  • #49   10. sep 2015 Manden følger sin bane... kort og godt.
    At han gasser op, gasser ned, piller sig i røven eller æder en burger... ændre ikke en skid ved at han følger sin bane.
    Hvad der sker i den anden bane er sådan set underordnet... om de køre eller holder stille er fuldstændigt ligegyldigt. Han laver en forbi-kørsel... det har ikke en skid at gøre med overhaling højre om.


  • #50   10. sep 2015 Jan
    hvor mener du han ikke overholder ubetinget vigepligt, eller set vi ikke samme video.?


  • #51   11. sep 2015 Det gør han ved 2:03
    Der overskrider han vognbane linerne og er helt bevist om det... det er der ingen tvivl om.


  • #52   11. sep 2015 Hvis du ved folk smadre biler lige præcist der, hvorfor er det så, når du ser han vil skifte vognbane / spærre for dig, at du så maser dig frem ved at give gas? Jeg tror satme også jeg var blevet sur på dig, flabet kørsel.

  • #53   11. sep 2015 Gal en tosse ham i peugeot 307'en smid videoen til politiet så får han en gave med posten har jeg selv gjort en del gange de elsker at få dem på sølvfad men måske han skulle have forkørselsret med den maaaaagiske bil han har ? taget i betragtning den skruede 5000 km tilbage fra 12 - 14 og at han på så mange år STADIG ikke har skiftet sin positionspære vidner jo om han helt har lagt morgenkaffen på hylden til fordel for natpotten han er 110% mongol

  • #55   11. sep 2015 Jeg kan godt se meningen med, hvorfor Peugeot'en trak lidt mod højre - for at markere, at nu var det altså ham, der var ved sammenfletningen først og den bagvedkørende skulle se om at holde lidt mere afstand. Trådstarterens acceleration giver absolut ingen mening... Retarderet kørt.

    PS: Morten
    Du har ret i alt hvad du skriver. Dog har de begge to enormt store pikke.


  • #57   11. sep 2015 Mht at spole kilometer tilbage. Der er 2 "lovlige" muligheder:

    1. Synsmanden har kigget forkert. Det er sket for mig og da jeg opdagede det derhjemme ved at granske synspapirerne ringede jeg til ham og forklarede sagen. Han svarede at det var ligemeget - han mente i hvert fald ikke at det skulle ændres.

    2. Hvis instrumentbrættet er gået i stykker har du ret til at finde et brugt hos en hugger og sætte det i. Det er ikke meningen at du skal manipulere det nye brugte instrumentbrædt for at matche det gl km tal.

    Men det er der sikkert andre der har mere indsigt i.


  • #58   11. sep 2015 Jan
    du skrev ubetinget vigepligt.
    ikke vognbaneskift i #48
    smiley


  • #59   11. sep 2015 Det er lidt ligesom køkultur. den bil som er foran kommer først igennem kassen (sammenfletningen).
    sådan lærte jeg det ihvertfald smiley


  • #60   11. sep 2015 Selv om det er den anden der opfører sig som en idiot efterfølgende, så er det jo faktisk dig der fejlvurdere det hele og fører din bil så uhensigtsmæssig at en farlig situationen i det hele taget opstår.

    Ifølge skiltet er der sammenfletning, og da du ikke må overhale indenom skal du lade ham køre først.
    Så enkelt og så simpelt.


  • #61   11. sep 2015 Onkel P.

    Der var en bil helt oppe i rø*** ¨på mig, havde jeg trådt på bremsen første gang han prøver at lukke mig af, så havde jeg været skyldt i at bagfra kørende banker op i mig... Derfor så jeg ingen anden mulighed i at køre frisk op ad den frie bane, kald det accelerere ,- forbikørsel, what-ever, banen var fri, og de andre kørte kø-kørsel, Læs, se stoplygterne,,, derfor kan min kørsel uanset jeg gasser op, kører forbi ved hvilken som helst hastighed ALDRIG blive en overhaling, men blot en alm. forbikørsel, som loven i øvrigt foreskriver §§ =) Han trækker så udover dobbeltoptrukne linjer, for igen at skære direkte ind foran mig, hvilket adstedkommer 3x farlig situationer,

    1) dels trækker jeg mod højre for at give plads & undgå påkørsel (der er cykler nogengange!)

    2) bagfra kommende kan igen påkøre mig

    3) jeg ramler sammen med ham

    Syns retten er på min side, men udfra jeres meget forskellige svar, så tror jeg vi lader den ligge for nu... Men jeg synes dette video eksempel var så godt, for det viser faktisk dagligdagen meget godt ved dette punkt i Greve, hvor tusindvis af borgere har deres daglige tur frem og tilbage fra jobbet =)

    GOD WEEKEND TIL ALLE, OG TAK FOR JERES FINE TILBAGEMELDINGER, OGSÅ DEM SOM JEG IKKE ER ENIG I

    smiley smiley

    JOJO / GREVE


  • #63   11. sep 2015 Du accelerere og overhaler inden om op mod bremsene biler og skaber selv en farlig og kompakt situation. Du er lige kommet ud af et sving og sætter selv farten og afstemmer til de venstre kørende, så præmissen om,at du mener at en bagfra kørende skulle køre op i dig, medmindre at du accelerere og overhaler dig inden om køber jeg ikke. Kan ikke se at den kan være længere end det.

  • #64   12. sep 2015 JOJ

    Du kan jo ikke give en bil bag dig skylden for at du optræder ulovlig/uforsvarlig laver en farlig situation for de forankørende.

    Det er kun fordi du har kørt uforsvarlig/ulovligt at du har presset ham til at blive i yderbanen efter sammenfletningen at han er kommet på den forkerte side ad de dobbelt optrukne linjer. Altså DIN FEJL/lovovertrædelse!

    Jo, det vil ære en overhaling inden om, da det foregår i sammenfletningsområdet, og ikke blot en vej med to spor.

    1) Hold din plads, så vil det ikke ske

    2) Hvad en bagfra kommende måske gør, giver dig jo ikke ret til at handle ulovilgt/uforsvarlig overfor de forandkørende.

    3) Igen, kun fordi du ikke holder din plads.

    Jeg tror du står til at få hele skylden.
    Men alligevel god weekend til dig og alle andre også. smiley


  • #65   12. sep 2015 Jeg for står slet ikke du tillader dig at kalde ham en idiot, da det helt tydeligt er dig der er idioten ved aggressivt at overhale indenom, mens han helt korrekt er ved at trække ind til højre for at give plads til dem, der vil hurtigere frem.

  • #66   13. sep 2015 @hold vogn bane INDTIL FLETNING
    @IKKE lege selvbestaltet politi og spærre begge baner


  • #67   13. sep 2015 Buggi Boy.
    Ja, skrev ubetinget vigepligt....!!!
    Vognbaneskift = Ubetinget vigepligt.
    Det er vel alm. viden at du har ubetinget vigepligt ved vognbaneskift....!!!


  • #68   13. sep 2015 arrr

  • #69   13. sep 2015 § 18, stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.

  • #70   13. sep 2015 Jan

    Der er i den grad IKKE ubetinget vigepligt ved vognbaneskift...
    For at blive klogere, læs færdselslovens § 26 stk.2 og 3...


  • #71   13. sep 2015 Den må du lige skære ud, for som jeg postede så mener jeg da Jan har ret.

    Reglerne er her. Hvad er det jeg overser? smiley

    Vigepligt m.v.
    § 26. Kørende skal iagttage særlig forsigtighed ved vejkryds.
    Stk. 2. Ved kørsel ind på eller over en vej har den kørende vigepligt for den kørende færdsel fra begge sider (ubetinget vigepligt), såfremt dette er tilkendegivet ved afmærkning i medfør af § 95.
    Stk. 3. Ubetinget vigepligt gælder endvidere ved udkørsel fra parkeringsplads, ejendom eller grundstykke, tankstation eller andet lignende område uden for vej, fra sti, gågade, markvej eller lignende og ved enhver udkørsel fra vej, der sker over fortov, cykelsti eller rabat, som er hævet over kørebanen på den vej, der køres ind på. Cyklist eller knallertkører, som fra en cykelsti, der ikke er anlagt i forbindelse med en vej, kører ind på eller over en vej, samt cyklist eller knallertkører, der svinger fra en cykelsti ud på kørebanen, har ligeledes ubetinget vigepligt.
    Stk. 4. Når kørende i andre tilfælde færdes på en sådan måde, at deres færdselsretninger skærer hinanden, har føreren af det køretøj, der har det andet køretøj på sin højre side, vigepligt (højrevigepligt), medmindre andet følger af § 18.
    Stk. 5. Kørende, som har vigepligt, skal på tydelig måde ved i god tid at nedsætte hastigheden eller standse, tilkendegive, at de vil opfylde vigepligten. Kørslen må kun fortsættes, når det under hensyn til andre køretøjers placering på vejen, afstanden til dem og deres hastighed kan ske uden fare eller ulempe.
    Stk. 6. Kørende må ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for modkørende færdsel. Ved svingning til højre må den kørende ikke være til ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Er der i forbindelse med vejen anlagt cykelsti, hvor færdsel i begge retninger er tilladt (dobbeltrettet cykelsti), må kørende ikke svinge til venstre, før det kan ske uden ulempe for cyklister og knallertkørere, der kører lige ud. Det samme gælder ved svingning til højre over for modkørende cyklister og knallertkørere. Tilsvarende regler gælder ved kørsel over eller bort fra kørebanen uden for vejkryds.
    Stk. 7. Kørende, som nærmer sig eller kører ind i vejkryds, skal køre således, at der ikke opstår unødig ulempe for færdslen på den krydsende vej, såfremt vedkommende tvinges til at standse i krydset. I kryds, hvor færdslen reguleres ved signalanlæg, må den kørende, selv om signalet viser grønt lys, ikke køre ind i krydset, hvis den pågældende på grund af færdselsforholdene på stedet må indse, at krydset ikke vil kunne forlades, inden signalet har skiftet til grønt lys for krydsende færdsel.


  • #72   13. sep 2015 Ubetinget vigepligt gælder for TVÆRGÅENDE trafik, som regel i vejkryds. Ikke trafik i samme retning som en selv. Ubetinget vigepligt skal ske uden fare eller ulempe. Vognbaneskift skal ske uden fare eller unødig ulempe. Så det er to forskellige ting.

    Og der står jo i § 26, hvor der er ubetinget vigepligt. Der står intet om vognbaneskift? Så hvad er problemet?


  • #73   13. sep 2015 Som jeg postede i #69 som jo må være alias ubetinget vigepligt eller tager jeg helt fejl?

  • #74   13. sep 2015 Vending, bakning og vognbaneskift m.v.

    § 18. Kørende skal før vending eller bakning sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller ulempe for andre. Vending skal ske forlæns til venstre, medmindre forholdene ikke tillader dette.

    Stk. 2. Kørende skal før igangsætning fra kanten af vejen, ved vognbaneskift eller anden ændring af køretøjets placering til siden sikre sig, at manøvren kan udføres uden fare eller unødig ulempe for andre. Det samme gælder, når den kørende vil standse eller hurtigt nedsætter hastigheden.

    Stk. 3. Kørende i tilkørselsbane (accelerationsbane) skal tilpasse sin hastighed til færdslen i den vognbane, som skal benyttes under den fortsatte kørsel, og forlade tilkørselsbanen, når det kan ske uden fare eller unødig ulempe. Kørende i den vognbane, som færdslen i tilkørselsbanen skal køre ud i, skal, om nødvendigt ved at nedsætte hastigheden, lette udkørslen fra tilkørselsbanen.

    Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.

    Stk. 5. Frakørselsbane (decelerationsbane) skal benyttes straks ved banens begyndelse. Det samme gælder baner, der er forbeholdt en vis art færdsel, samt baner, der skal benyttes ved svingning.


    Hvis ikke du har ubetinget vigepligt jf. §18 stk. 2. Så ved jeg fannermer ikke hvad du har.....?


  • #75   13. sep 2015 Er det "unødigt ulempe" at skifte vejbane hvis det er til ulempe for den øvrige færdsel.
    Tja. hvis du er ved at race lille Per ned fordi han spænder over vejen efter sin bold, så er det ikke unødigt ulempe.
    Men hvis du gør det fordi er holder en pakeret bil, er kø, du skal svinge længer fremme, du skal overholde din højer-kørsel (som jo er ved lov) eller andet der forhindre din fremfærd i den bane du befinder dig i.... Så er det fannemer unødigt ulempe hvis det på nogen måde er til ulempe for den øvrige færdsel.
    For i de tilfælde, der kan/må du jo bare vente til du kan fortage vognbaneskift uden at være til fare eller unødigt ulempe.... om så fanmer om det hele formiddagen.


  • #76   13. sep 2015 Jan
    se nu på stk 4


  • #77   13. sep 2015 Kender i overhovedet hvad ubetinget vige pligt er? Man skal skal holde tilbage for dem der kommer fra højre og venstre side. Og det har man jo ikke i samme færdselsretning

    Ubetinget vigepligt

    Ubetinget vigepligt betyder, at du skal holde tilbage (vige) for al trafik fra højre og venstre.

    Når der er en “fuld stop” tavle, skal du standse helt op. Hvis der blot er “hajtænder”, er det ikke altid nødvendigt at standse helt, men du skal nærme dig krydset med lav hastighed, så du tydeligt viser over for de tværkørende, at du har tænkt dig at overholde vigepligten.

    Idet du nærmer dig krydset med lav hastighed, skal du vurdere, hvorvidt der er plads til at køre ud og nå op i fart uden at genere de tværkørendes kørsel. Hvis der ikke er plads, stopper du helt op og venter med at køre ud til muligheden opstår.

    NB! Du har ikke overholdt din vigepligt, hvis du har været til ulempe. Dvs. når du kommer ud på vejen, skal du op i fart uden at blive indhentet.

    Det er ikke altid, at fuld vigpligt er skiltet i form af “fuld stop” tavlen eller markeret med “hajtænder”. I mange situationer bliver du ikke gjort opmærksom på din fulde vigeligt, da det forventes, at du selv kender til færdselsreglerne:

    Du har ubetinget vigepligt, når du:

    Krydser fortov, cykelstå eller anden anden belægning som f. eks. brosten.
    Kører ud fra grunde/ejendomme, parkeringspladser, markveje (eller anden tydelig underordnet vej), gågader og opholds- og legeområder.
    Kører ind i en rundkørsel

    I nogle tilfælde kan det være nødvendigt at køre ud over hajtænderne, et fodgængerfelt, fortov eller cykelsti for at få kunne se bedre til begge sider, hvilket er lovligt, såfremt fodgængere og cyklister ikke forulempes.

    http://koerekort-guiden.dk/vigepligt det i kommer med har intet med vigepligt at gøre.


  • #78   13. sep 2015 Og hvis der nu kommer noget med.... Jamen, man skal af på den næste afkørsel, eller vejen deler sig i hver sin retning, så man er nød til det for ellers så køre man for langt/forkert.
    Nej, det er man ikke. Så måtte man noget før lagt sig korrekt. For det giver ikke en ret vil at til side sætte reglerne. Ergo må man jo så bare finde en anden vej tilbage til hvor man skulle hen.

    Men sådan funger det jo så heldigvis ikke i virkeligheden.... Vi plejer jo heldigvis at kunne finde ud af det sammen der ude,


  • #79   13. sep 2015 Once: Du har nok ret. Mente faktisk bare at en vigepligt hentydede til hensyntagen (altså uden at forstyrre hinanden) i trafikken og ikke nødvendigvis kun ved tværgående trafik.

  • #80   13. sep 2015 Ja Buggi.
    Det er jo der du går hen og køre efter fletteregel.


  • #81   13. sep 2015 Once.
    Hvis der ligger en på siden af dig.... er det så ikke færdsel fra evt. højre eller venstre....??
    Eller det er måske i din verden færdsel fra oven....?


  • #82   13. sep 2015 Men det giver stadig ikke modparten lov til at trække ind foran TS uden at der er god plads. Han skal holde sin bane til vejen ender. Og TS skulle nok have sluppet speederen da han så at modparten trak over mod hans vognbane, da han udsætter modparten for fare da han ikke kan komme ind.

  • #83   13. sep 2015 Synes ikke han blinker til vognbaneskift, synes han er for tæt på til bare at skifte vognbane, synes ikke du gør det nemmere for ham, du skulle VISE HENSYN og bremse, selvom han lavede fejl, det var jo lige så nemt for dig at bremse som at give gas, du besluttede dig bare for at give gas.
    VIS HENSYN
    VÆR LARGE
    DET KOMMER MÅSKE TILBAGE IGEN!


  • #84   13. sep 2015 Jan NEJ det er færdsel i samme retning Han kommer da bag fra og ikke fra din venstre eller højre side. Det er vej banen der skal komme fra den side af og ikke hvordan en bil passere din side.

    Står jo tydeligt her
    Du har ubetinget vigepligt, når du:

    Krydser fortov, cykelstå eller anden anden belægning som f. eks. brosten.
    Kører ud fra grunde/ejendomme, parkeringspladser, markveje (eller anden tydelig underordnet vej), gågader og opholds- og legeområder.
    Kører ind i en rundkørsel


  • #85   13. sep 2015 Jan når der er flere spor i samme retning så er det vognbaneskift og ikke vigepligt. Du har jo selv linket til reglerne for vognbaneskift.
    Vigepligt er når du kommer til en vej der ændre din færdselsretning og du skal krydse en anden vej f.eks.


  • #86   13. sep 2015 Once: Hvad vil du så kalde den hensyntagen der skal ske ved vognbaneskift?

  • #87   13. sep 2015 Nå... OK.
    Jamen så fortæl mig hvilket ord du vil bruge i stedet for vigepligt når du SKAL holde tilbage for andre, selv om der i loven ikke er brugt ordet vigepligt.
    Hvad ville du kalde det.....? Retten til ikke at måtte køre måske...!!


  • #88   13. sep 2015 Mr P det er reglerne for vognbane skift. Og det er at personen der trækker ind skal sikre sig at han kan lave et vognbane skift uden at være til fare for andre.

    Jan hvor står der du SKAL holde tilbage for andre ved vognbane skift?

    Der står du KUN må fortage et vognbaneskift hvis du ikke er til udlempe for andre ikke at du skal holde for alle andre der kommer.


  • #89   13. sep 2015 Det hedder forkørselsret.
    Det er et vognbaneskift og ikke en sammenfletning, den kommer først længere henne............


  • #90   13. sep 2015 Lige precist... Og vis du er til ulempe for andre.... er du så ikke NØD til jf. loven at holde tilbage.....?

  • #91   13. sep 2015 VIS HENSYN
    Den regel kommer man langt med.


  • #92   13. sep 2015 Vige
    At flytte sig i et forsøg på at undgå nogen eller noget

    Så kan godt se at jeg har misforstået ordets betydning, men tænker bare der måtte være et simpelt udtryk der udpenslede at den anden overtrådte reglen for hensynstagen ved vognbaneskift smiley


  • #93   13. sep 2015 Jan Det har sgu da intet med ubetinget vigepligt at gøre. Det er stadig vognbane skift. Ubetinget vigepligt er når der kommer færdsel fra siden af og ikke bagfra.

  • #94   13. sep 2015 Du har helt ret Alan.... Og uanset hvad loven ellers måtte sige i de forskellige situtioner, så funger den regel da heldigvis også normalt i de fleste tilfælde.

  • #95   13. sep 2015 Mr P og Jan hvem har så ubetinget vigepligt af de 2? Den ene har en på sin venstre siden og den anden har en på højre side. Så derfor kan det da aldrig blive ubetinget vigepligt. Da de begge skal standse for hinanden så.

  • #96   13. sep 2015 Jeg har længere oppe ytret min mening om situationen. I forbindelse med jans inlæg tidligere forholdt jeg mig udelukkende til reglen hensyntagen under vognbaneskiftet (også selvom jegikke nødvendigvis var enig) - det som jeg troede var en vigepligt.

  • #97   13. sep 2015 Ja ja.... Once.
    Du holder bare på dit ordkløveri hvis du en dag bliver nappet i den forsegelse.
    Så må du jo se hvor langt du kommer med det.
    Jeg er ikke i tvivl. Du bliver dømt jf. §18stk.2.... Hmm... hvad er det koster. 2.000 plus klip i kortet.
    Og så kan du stå og hoppe lige så meget du lyster over for dommeren og på beråbe dig at det IKKE hedder vigepligt.... kommer du ski ingen vejene med.


  • #98   13. sep 2015 Der er IKKE hverken betinget eller ubetinget vigepligt, det er reglen om FORKØRSELSRET og HENSYNTAGEN ved vognbaneskift der gælder, længere fremme kommer reglerne for sammenfletning så, dem fejler Peugeot så fuldstændigt på.

  • #99   13. sep 2015 Jan så fortæl mig hvem af de 2 der har vigepligten for der står du skal vige for dem der kommer fra begge sider af.. Begge biler har en på henholdsvis deres venstre side og deres højre side af. Så det vil side de begge har ubetinget vigepligt for hinanden. Din § 18 har ikke en skid med vigepligt at gøre. Hvor finder du det fis henne? i loven er der en § om vigepligt og det har intet med din § at gøre.

  • #100   13. sep 2015 Den vigepligt, som du så ikke vil accepter som en vigepligt, Den er der ved 2:03 hvor peugeot'en påbegynder at skifte fra 2 til 1 vognbane.
    Det gør han uden hensyn til JoJo (udentvivl helt bevist) og er derfor både til fare (hvis nu JoJo ikke havde set det) og til unødigt ulempe (da det påvikerker JoJo kørsel og derfor bliver en ulempe)
    Det er Peugeot'en der har vigepligten da det er ham der skifter vognbane.
    Han er så tros alt så meget kylling at han alligevel ikke tør at gøre det til ende, da han jo godt er klar over at det vil betyde buler.
    Så kan vi jo så tage fat på nogen andre regeler..... Chikane kørsel.


  • #101   13. sep 2015 Jan det har intet med vigepligt at gøre hvor står det henne læs dog nu reglerne for vigepligt og for vogn bane skift. De har hver deres § så hvordan hulen kan du blande dem sammen? Peugeoten skulle forsætte i samme bane helt frem til vognbane ophør, og så skulle der flettes ikke en byt med vigepligt at gøre her. Seriøst har du kørekort?

    Læs

    Ubetinget vigepligt betyder, at du skal holde tilbage (vige) for al trafik fra højre og venstre.



    Så skulle ham i indersporet jo holde tilbage for ham i ydere sporet. Og ham i ydersporet holde tilbage for ham i indersporet Derfor har man ikke vigepligt i samme retning, men fælles hensyntagen Du kan ikke have vigepligt når du har 2 biler ved siden af hinanden da begge så skal vige for hinanden. Så svært er det da ikke at se er det?


  • #102   13. sep 2015 Jan
    Ubetinget vigepligt gælder i vejkryds. Når banerne KRYDSER hinanden. Det står jo i § 26 sort på hvidt! Det gør de for hulen da ikke ved vognbaneskift...?


  • #103   13. sep 2015 Tag nu og drop dit pis med havd fannen du vil kalde det.
    Hvis du vil skifte vognbane, så skal du sikre dig at det kan forgå uden fare eller unødigt ulempe for andre. Så hvis jeg ligger i den vognbane du vil skifte til og dit vognbaneskift ikke kan ske uden at være til unødig ulempe for mig, så må du fanemer ikke skifte vognbane..... Og så kan du kalde det hvad du vil.


  • #104   13. sep 2015 Ved vognbaneskift gælder reglen for vognbaneskift (ikke fare eller unødig ulempe). I vejkryds gælder der ubetinget vigepligt (ikke fare eller ulempe).
    Så ved ubetinget må man ikke være til ulempe overhovedet. Det må man godt være ved vognbaneskift (nødvendig ulempe).


  • #105   13. sep 2015 Det er rigtig 438HK
    Men hvornår er det så nødvendigt....???
    Fordi du skal nå at hente ugen fra børnehaven, eller fordi der holder noget i vejen i din kørebane.... eller måske først når det rent faktisk er nødvendigt for evt. at undgå en ulykke eller ligene.....?


  • #106   13. sep 2015 Jan Drop da selv dit fis når du ikke kan kende forskel på færdselsreglerne Det du lukker ud har ikke en skid med ubetinget vigepligt at gøre. Du er ude på dybt vand her. Da du ikke kan have ubetinget vigepligt når det omhandler 2 biler på siden af hinanden. Da de så har vigepligt over for hinanden. damn hvor svært er det lige?

  • #107   13. sep 2015 Forklaring følger:

    ""Ubetinget vigepligt betyder, at du skal holde tilbage (vige) for al trafik fra højre og venstre.
    (Fra højre og venstre side, altså FRA og ikke PÅ og heller ikke bagfra)


  • #108   13. sep 2015 Allan netop. For ellers ville de begge jo skulle vige for hinanden. når de kører side om side. Men det fatter manden jo ikke.

  • #109   13. sep 2015 Hvis din bane forsvinder, så har du ingen steder at køre hen, så må du flette, dvs er du foran så har du forkørselsret er du bagved må du blive bagerst, begge parter SKAL VISE HENSYN ved sammenfletning, og det gælder også alle andre steder i trafikken.

  • #110   13. sep 2015 Fuck..... Hvad fannen er det du snakker om.
    Det har sku da ikke en skid at gøre med to biler der ligger på siden af hinanden i hver deres vognbane og passer sig selv... Det drejer sig om at den ene er ved og skifte vognbane.
    Hvis du begynder at definer to biler der holder hver sin vognbane i samme retning, som det samme som at den ene skifter vognbane.... så er du langt ude.


  • #111   13. sep 2015 Jan for fanden Ja så er det jo ikke vigepligt. men reglerne for vognbane skift. Du fatter jo simpelthen ikke forskellen. Ham i indersporet kan da aldrig have vigepligt for ham i ydre sporet og omvendt jesus man Det er dig der er langt ude. Du fabler om love der slet ikke har en skid med denne sag at gøre. Der er ingen af de 2 der har vigepligt da ingen af dem kommer fra venstre eller højre side af. Da de begge kører i samme retning.

  • #114   13. sep 2015 Once.
    Jeg er helt med på at der er to forskellige §'er
    Den ene udspecificer vigepligt og den anden vognbaneskift.
    At der i vognbaneskift ikke er brugt ordet "vigepligt" betyder jo ikke at du så bare må møve dig ud..... (Hmmm.... loven siger jo ikke noget om at du SKAL vige, så det må da klart betyde at du kan gøre som det passer dig)

    Så er det så at du vil ikke accepter at jeg kalder det vigepligt.... og dig om det.
    Det ændre sku da ikke ved at du har pligt til at vige for, holde tilbage for, respekter.... den færdsel der er i den anden vognbane hvis du vil skifte til den vognbane, og dermed ikke bare kan møve dig der ind/ud.
    Jeg kalder det vigepligt..... hvad du kalder det ved jeg ikke.
    Og jeg holder mig helt klart til denne konkrete sag... for det er precist på dette (2:03) og dermed (i min måde at udtale mig på) vigepligt i denne video jeg har kommenteret.



  • #115   13. sep 2015 Jan hvad er vigepligt? TS skal ikke vige for modparten før modpartens vognbane slutter.

    TS skal ikke vige fordi modparten bare vil lave vognbaneskift uden dert er plads til ham. Så hvor er der lige vigepligt i denne sag? Se min video Modparten SKAL forsætte i sin egen bane til ophør. Så glem alt om din vigepligt i denne sag. Du vil dumpe den dag i dag hvis du skulle op og skrev du havde vigepligt. sorry to say du ville ikke kunne bestå den test.


  • #116   13. sep 2015 Jan

    Nu er det selvfølgelig noget, du skulle have lært dengang, du tog kørekort... Men lad gå...

    Ved vognbaneskift må man gerne være til ulempe, så længe det er nødvendigt. Dvs. at man tager trafikforholdene i betragtning. Og vurderer man, at der er f.eks. meget tæt trafik i den anden vognbane, må man gerne give tegn til de bagfrakommende og forvente at de giver plads ved at enten slippe speederen, eller bremse. Det må man ikke gøre, hvis der f.eks. er kun en enkel bil, som kommer bagfra - der må man vente, for prøver man at mase sig ud foran den, er det unødig ulempe.

    Ved ubetinget vigepligt, er der ingen lovlig mulighed for ulempe. Kommer man ud fra en sidevej og har ubetinget vigepligt, så SKAL man vente til der er 100% fri bane - uanset hvor meget trafik der end skulle komme. Man må aldrig få tværgående trafik til så meget som at slippe speederen ved ubetinget vigepligt.

    Så din snak om unge og børn som hopper ud og alt andet pjat er bare noget værre fis i hornlygte...

    At du så selv kalder ting for ubetinget vigepligt, som ikke er det, er ret meget dit eget problem. Det bliver det ikke mere rigtigt af...


  • #117   13. sep 2015 Jan

    Nu må jeg lige spørge dig om noget... Er du også én af dem der tror, at der er højre vigepligt, når der er ubetinget vigepligt??


  • #118   13. sep 2015 Og jan hvorfor er det så lige du får det drejet over på hvad det er du kalder det for? jeg er da ligeglad med hvad du kalder det for. Sagen omhandler du påstår man har ubetinget vigepligt og ikke hvad du mener det hedder. Så hold dig til sagen ikke. Man har ikke ubetinget vige pligt i denne sag.

  • #119   14. sep 2015 Det er som om at man i Danmark har en usynlig boble på 20 meter i radius omkring sig, og hvis nogen nærmer sig en med hastigheder over 10km/t hvad enten det er en sammenfletning eller overhaling, så bliver man såååå fucking fornærmet at det eneste man kan gøre er at køre hasarderet og give fuck finger..

    Folk skulle tage til Asien eller Mellem/syd-Amerika og køre bil et par uger, der kan man godt flette sammen uden at blive fornærmet...


  • #120   14. sep 2015 Tror vist lige vi skal have en ''ny bilist'' på banen her smiley Er tæt på at være færdig med kørekortet, så det her burde jeg da vide...

    I en sammenfletning, er det ham der ligger længst fremme, som har første ret. Det vil sige i den her video, laver DU faktisk alle de fejl du kan. Du lukker ham ikke ind, overhaler inden om (der er på ingen måde tale om en fobikørsel), og køre generelt bare utrolig dårligt. Havde i 2 nu kørt sammen, ja så havde du fået skylden.


  • #123   14. sep 2015 Lass G
    Du forstår ham i Gøjen, men giver du ham ret, er det ok at trække ind i en andens bane og tvinge ham til at bremse?


  • #124   14. sep 2015 Selvfølgelig er det ok at holde ham tilbage på denne måde, for at forhindre en evt. farlig situation, hvis han skulle finde på at overhale indenom i sidste øjeblik, hvor der tydeligvis ikke er ret meget plads længere fremme. Det er bare forudseenhed, ikke andet.
    Og det er jo ikke ulovligt at skifte bane (en hel bane, en halv bane eller en kvart bane), så længe det sker uden at være til fare. Og der er ikke fare ved denne vognbaneskift - der er ulempe, men det er ikke ulovligt i denne situation.


  • #125   14. sep 2015 Gu fanden er det ej ok at bevidst trække ud foran en bagfrakommende på trods af at han overhaler indenom, INGEN har lov til at lege betjent på de danske veje..

    Hold nu op med det sort snak, det er netop det der er galt på de danske veje, folk opfinder deres egne regler og overtræder loven for at forhindre andre i at overtræde loven...

    Det er heller ikke OK at ligge i overhalingssporet med 130km/t (når der er plads til højre) for at forhindre andre i at køre hurtigere...!!!


  • #126   14. sep 2015 Mirza A
    Hvilken lov har han overtrådt ved at foretage et vognbaneskift? Og hvis man godt kan se, at det kan gå galt om lidt, hvis den uopmærksomme bilist overhaler indenom i sidste øjeblik, så ser jeg hellere, at folk gør dette i stedet for at risikere en bule i forskærmen et par sekunder senere....

    Det sker hele tiden ved sammenfletninger. De tøvende og uopmærksomme bilister bliver rettet på plads af de andre, hvis de ikke kan finde ud af sammenflette. Hvis der er én, som ikke kan finde sin plads i køen, så bliver vedkommende som regel sat på plads af de andre. Det er da ikke noget "betjent" over - det er almindelig trafikskik.


  • #127   14. sep 2015 Once.
    Du bliver ved at henvise til TS..... Hvad er TS om jeg må spøger..?
    Som jeg læser noget af det sidste du skrev, så læser jeg det som om at du åbenbart mener, at JEG siger at personen (JoJo) der har optaget denne video skal holde tilbage for for modparten (Peugeot'en) på grund af at (JoJo) har vigepligt...??


  • #128   14. sep 2015 Jan TS =trådstarter Jan Der er ingen der har vigepligt i denne sag så stop nu. Peugeoten skal forsætte i sin bane og så flette ved banens ophør. længere er sagen ikke. Det er kun dig der fabler om at folk har vigepligt her ikke jeg.

  • #129   14. sep 2015 438
    Satan edeme dårlig trafik skik du holder dig der, viser helt klart "Her kommer jeg" mentalitet, den store bestemmer, den der tøver taber osv............ Men i øvrigt en typisk københavner holdning du udviser, og er selv københavner, så ved godt hvad det vil sige.


  • #130   14. sep 2015 Okay.
    Jamen så syntes jeg du skal tage læse brillerne på og rent faktisk læse havd jeg har skrevet i denne tråd.
    For jeg har på INTET tidpunkt skrevet eller på nogen måde givet udtryk for at TS har vigepligt over for modparten.


  • #131   14. sep 2015 Jan hvor siger jeg du har skrevet det, nu stopper du sgu. Du påstår folk i denne sag har ubetinget vigepligt. Jeg siger INGEN af dem har vigepligt Så det er sgu dig der skal læse hvad der bliver skrevet du kegler jo rundt i det.

  • #132   14. sep 2015 TS betyder tråd starter, T står for tråd og S for starter, kaldet TS.
    TS er den som har startet dette emne, emnet kaldes også for en tråd.


  • #133   14. sep 2015 Okay.
    Jamen så er vi helt enige.
    For kan kun give dig ret i at der i lovens ord ikke er vigepligt da det ikke fremgår af loven.
    Men at det er reglerne for vognbaneskift der gælder. Så langt tror jeg så godt vi kan blive enige.


  • #134   14. sep 2015 Ak hvor jeg kender det sted....

    Folk bruger kun venstre vognbane og vil ikke slippe folk ind fra højre bane, hvis nogen skulle køre frem i den....

    Meningen er at BEGGE vognbaner skal anvendes samtidig, når der er meget trafik, hvorefter man gensidigt venligt fletter ind. Men det kan rigtig mange ikke finde ud af.


  • #135   14. sep 2015 Jan Netop

  • #136   14. sep 2015 "Hvilken lov har han overtrådt ved at foretage et vognbaneskift?"

    Har du overhovedet set videoen ?!?

    Han forsøger at foretager at drastisk vognbaneskift ved 2:05 uden at give tegn, derefter overskrider han den dobbeltoptrukne linje for at masse sig ind foran forankørende i sidste øjeblik..

    Men i dine øjne er han jo en helt fordi han helt sikkert forhindrer en katastrofe i at udarte sig om 5 minutter.. stop dig selv.. smiley


  • #137   14. sep 2015 Godt.
    Skiller vi denne tråd lidt ad, så kommenter jeg vist (så vidt jeg lige husker ) kun selve indfletningen og dermed fletteregelen i mit første indlæg.
    Så det jeg ellers har kommentere er ved tiden 2:03 og dermed før videoen når til selve indfletningen.
    Det er der; der gælder vognbaneskift og det er der hvor jeg påstår og hele tiden har påstået at Peugeot'en laver fejl ved at påbegynde vognbaneskift lige ind foran TS eller om ikke andet lægger op til at ville fortage vognbaneskift..... Er vi enig.


  • #138   14. sep 2015 Noget helt andet er har i set at det er højre vognbane der sløjfes? Så der er slet ingen grund til at peugeot´en skal lave et vognbane skift. han skal forsætte i sin bane og så skal JOJO flette ind og ikke omvendt smiley

  • #139   14. sep 2015 Mirza

    Du har skrevet om at trække ud foran de bagfrakommende som en slags brud på loven. Jeg spørger dig så om hvilken lov du selv synes, at han har overtrådt ved at skifte vognbane. Du begynder så at snakke om efterfølgende overhaling over spærrelinier... Prøver du at snakke udenom? Eller er det fordi han ikke blinkede, at du mener, at han overtræde loven?
    HVAD HAR HAN GJORT ULOVLIGT OP TIL SAMMENFLETNINGEN?

    Og hvad for noget 5 min?? Er du langsom i optrækket? Han var 20 meter fra sammenfletningen, da han kunne se, at bagfrakommende var ved at glide på hans side. Vi snakker sekunder...


  • #140   14. sep 2015 Min kone siger ofte at jeg skal trække ud og flette, det skal man ikke når man kører i højre vognbane, så bliver man i højre vognbane og viser hensyn og sørger for at trafikken glider, at den som er foran får lov at flette ind, ved at jeg nedsætter farten og viser hensyn.
    Der er jo også steder hvor det er højre vognbane der stopper og man skal over i venstre.

    Jeg ser hver gang jeg er ude og køre at alle holder i venstre vognbane, og jeg kan således komme rullende stille og roligt i højre vognbane og lave 2 gears start, komme først til flettestedet og der faktisk køre over i venstre spor, sikkert ikke korrekt/lovligt, men trafikken bliver afviklet i god ro og orden.
    Men hvorfor kører alle over i venstre vognbane og lader højre stå tom? Er det lemming effekten?


  • #141   14. sep 2015 Allan i video er det jo netop højre vogn bane der stopper og du skal over i venstre bane. Så det er da dumt at peugeot´en vil lave vognbane skift da det er hans bane der forsætter. Så er det jo at JOJO skal blive bagved så han kan komme ind bag peugoet´en

  • #142   14. sep 2015

    profilbillede
  • #143   14. sep 2015 Der kan gives bøder for ULEMPE, MANGLENDE HENSYNTAGEN, OVERSKRIDELSE AF SPÆRRELINIER, og sikkert andre ting, der findes en paragraf for hver af de ting vi ser i videoen.

  • #144   14. sep 2015 Uanset hvilken bane der forsvinder, så skal du bare holde din bane frem til sammenfletningen. Hvem der kommer først derhen er sådan set underordnet da man jo bare skal følge trafiken og så sammenflette når man når der til.
    Det har vi danskerne så åbenbart meget svært ved at forstå da vi åbenbart har den holdning at de andre da under ingen omstændigheder skal komme først.
    Hvilket jo så også er grunden til at de er begyndt at sætte tavler op om at man skal holde sin bane.


  • #145   14. sep 2015 Ham i Gøjen vil nok tvinge sig ind og så når han kommer frem til sammenfletningen, nægte et flette med nogen, for han er i højre bane. Ingen ved hvad han tænker.

  • #146   14. sep 2015 Læg mærke til den hvide, han fletter perfekt.

  • #147   14. sep 2015 Jan Pointen var jo at det ingen grund var til et vognbaneskift. Samt at det ikke er grund til at hæve farten hvis der ikke er plads til en mellem de 2 foran kørende biler i venstre side. Så skal JOJO tilpasse farten og flette ind bag peugeot´en. Han har jo selv et ansvar for at han skal kunne flette ind. Det er jo ikke bare den der kommer først hen til hvor der flettes der har ret. Man skal tilpasse farten så fletning kan sket uden fare og opbremsning. JOJO skulle jo have tilpasset farten så han kunne komme ind bag Peugeot´en. Han hæver jo farten for at komme foran selvom han var bag peugeot´en. Så det er også tåbeligt at begynde at tvinge sig frem i rækken så tæt på fletningen.

  • #148   14. sep 2015 Han køre bare precist som en stor del af bilisterne gør når der er fletteregel længer fremme.
    FUCK det at den anden bane er fri.... Der er ikke nogen der skal bruge den og komme foran..... meget typisk billede på de danske veje.
    Der hvor det så bliver rigtig godt. Det er når det er en 17m lastvogn der ligger sig i midten og spære..... så kan man rigtig lave kilometervis af kø bagud.... for der ligger nok også en længer bagud og spære... smiley RIgtig godt... for så der ingen nogen der kommer foran... og FUCK så eller at der er kilometer vis af vejbane der ikke bliver brugt.... Betyder intet når bare de andre ikke kommer foran.
    Jeg køre selv lastvogn. og syntes sku da også det er træls at den ene bane høvler forbi mens man bare triller afsted. Men sådan er det jo bare, og hvis man rent faktisk kikker lidt på dem der køre forbi, så er de jo faktisk ikke ret meget længer fremme når man når ud på den anden side.
    Og er man utilfreds med bare at trille, så skift bane... smiley (garanter at man finder ud af at de også holder næsten stille der ude.... bare lidt længer fremme.... smiley )


  • #149   14. sep 2015 #139 jeg snakker helt generelt om at man ikke må lege betjent på de danske veje, og det gør ham i videoen, samtidig med at han ikke overholder loven ifbm. med hans vognbaneskift, og ved overtrædelser af dobbelt spærrelinjer..

    Men det kan godt være at du har ret, og at vedkommende burde have en medalje for sin heroiske indsats.


  • #150   14. sep 2015 Kan sagten følge dig i at man skal tilpasse farten i dette tilfælde og flette ind bag Peugeot'en.
    og derfor fra starten burde have sat farten ned.
    Det er jo så et vuderings spørgsmål i hver sag. Men det giver ikke Peugeot'en ret til sin lille sving gerning.
    Og hvis det var mig enten havde fejlbedømt situation og ikke fik sat farten ned, eller hvis jeg helt bevist ikke havde sat farten ned.... og peugeot'en lavet det sving der, så havde jeg også givet gas og var kørt forbi, om så jeg sku op og stå på bremsen bagefter.
    Mest af alt fordi... Jeg ville blive pisse sur. For jeg blander mig ikke i andres kørsel uanset hvor tåbelig den må være... jeg passer mit og min kørsel så kan de andre passer deres ejen kørsel, og skal i hvert fald ikke blande sig i min.... uanset hvor tåbelig jeg måtte køre.


  • #151   14. sep 2015 Jeg bliver ofte overhalet af aggressive varevogne, og så 5 minutter senere kører man forbi dem i sin højrebane hvor de holder stille i deres, ren griner.
    Man ser faktisk det samme i en Mr Bean hvor han kører vildt og ender bag den bil hvor han var fra start af.
    Rowan Atkinson var vært i et program der handlede om trafikkultur, sikkert en øjenåbner for mange.


  • #152   14. sep 2015 Mirza
    Nu kan ingen af os vide, hvad der præcist skete i hovedet på ham i Pug'en... Men umiddelbart, når jeg ser videoen, der hvor vi nærmer os sammenfletningen, kan man jo godt se, at der er IKKE plads til en bil mellem Pug'en og Forden længere fremme. Men trådstarteren kører alligevel lidt hurtigere end banen ved siden af og er ved at glide på Puggens side, hvilket er 100% meningsløst. Godt nok han forsvarer det med, at der lå en i røven på ham, men det er jo pjat...
    Jeg kunne forestille mig, at Puggen kiggede i sit højre sidespejl og tænkte "Hvor fan skal du hen? Sover du, eller hvad? Kan du ikke se, at der ikke er plads til dig her?". Og derfor valgte at trække helt tæt på stregerne, for at vække ham op.

    Jeg vil ikke sige, at han er en helt (alt tyder på, at han ikke er det, hvis man tænker på hans efterfølgende overreaktion), men han er nok noget bedre bilist, end trådstarteren.


  • #153   14. sep 2015 Jan
    Det er super, at du passer dit og blander dig ikke i de andres kørsel... Men når sådan en amatør er ved at flette ind i din højre forskærm, så er det jo også din kørsel, det går ud over...
    Det er jo pointen med sammenfletningen - gensidig hensyntagen. Selv til teoriprøven svarer man ved sammenfletninger "Ja, jeg er særlig opmærksom på de bagfrakommende". Så her, hans fejl har også betydning for dig...


  • #154   14. sep 2015 TS burde holde tilbage, selv om Gøjen var galt på den, så havde alt været korrigeret og i orden, nu udviklede det sig i stedet.

  • #155   14. sep 2015 Ja 438HK
    Det vil have betydning for min kørsel.... og jeg ville så køre derefter og passe på min bil.
    At jeg ville side og råbe spade og idiot og alt muligt andet hvis det var kommet der til, det ændre ikke ved at jeg ikke begynder at lege bremseklos
    Men skal nu heller ikke gøre mig til en helgen..... For hvis jeg f.eks overhaler en om natten og vedkommet ikke lige får blændet ned for det lange lys, så forsætter jeg selv om det er pist med det lys i spejlet..... smiley Men hvis den jeg overhaler derimod blænder op for sit langelys (de mener vel de skal bestemme hvor hurtigt jeg skal køre) Så kan jeg love dig for at Audi'en den holder næsten stille... meget hurtigt.


  • #156   14. sep 2015 Hvis banerne skiftes til at flette ind, så er der slet ikke noget at komme efter.
    Lad altid en bil fra den anden vognbane flytte ind mellem dig selv og forankørende - det giver da max retfærdighed.
    Kører selv altid efter dette princip - desværre giver det sommetider lidt problemer når alle ikke er enige, men faktum er at forsikringsmæssigt giver det 50% skyld ved uheld.


  • #157   14. sep 2015 Jeg kan ikke forestille mig at du får nogen skyld hvis en kører over i dig, og du er i højre vognbane.

  • #158   14. sep 2015 Nej, først når der skal flettes, altså lige efter sidste stribe.
    Indtil da gælder vognbaneskift reglen jo smiley


  • #159   14. sep 2015 Efter sigene er det vist alm praksis at forsikringerne deler skader vedr. fletteregel ligeligt mellem de involveret.
    Men tror nu nok de ligger den praksis på hyldene og tværer den af på modparten hvis man kan dokumenter at man er uden skyld f.eks i form af politi rapport eller ligene.
    Det kunne f.eks være i det tilfælde at modparten kom bragene bagfra uden nogen hensyn til andre og bare maste sig ind.


  • #160   14. sep 2015 Hvis det er 2 konkurerende firmaer lægger de sikkert arm om det, men hvis det er samme de begge har, er der nok stor chance for de deler.

  • #161   15. sep 2015 Står alt her hvem der før skyld ved hvilken påkørsel smiley www.ankeforsikring.dk/upload/13_630_100_ansvar_ved_sammen.pdf

  • #162   15. sep 2015 Kæft nogle af jer trænger til at få opfrisket teorien igen smiley

    En sammenfletning bliver ALDRIG til et vognbaneskift. Når stregerne slettes, skal der flettes. Hvis køre på en vej, og der er 2 vognbaner, som bliver til 1, sker det på 2 måder. Vognbaneskift eller sammenfletning. Vi har i Danmark NÆSTEN INGEN vognbaneskift. For at være 100% korket, skal man først flette NÅR DER INGEN STREGER ER. Skifter man før det, er det et vognbaneskift. I en sammenfletning, har bilen der køre længst fremme, førsteret. Man har ikke vigepligt, fuldstop eller noget andet. Det er utrolig simpelt. Ligger man længst fremme, så køre du bare.

    I et vognbaneskift, har man vigepligt. Derfor, er det meget normalt at de skaber meget kø, og derfor bruger man dem ikke rigtigt.


  • #163   15. sep 2015 Æ Formand

    Hvor i tråden kan du se, at folk har skrevet, at der gælder sammenfletning, når man kører over stregerne?? Hvem skal have opfrisket teorien? Du brugte tiden på at skrive noget, alle vidste i forvejen??


  • #164   15. sep 2015 Galant:

    Du har selv kaldt en sammenfletning for et vognbaneskift i både 124 og 126.
    Men, kan skam også godt være vi har misforstået hinanden, skal jeg ikke kunne sige. Men er vi ikke snart enige om, at vi har fundet ud af hvem der laver fejlene, i den her tråd? 164 kommentar om en sammenfletning...


  • #165   15. sep 2015 WTF... I 124 og 126 diskuterede vi Peugeotens vognbaneskift-forsøg mod højre for at forhindre trådstarteren i at overhale indenom ved at spærre af for ham... Det sker et stykke fra sammenfletningsstedet...

  • #166   15. sep 2015 ...og netop fordi der allerede er 160 kommentarer om sammenfletning og alle er allerede nogenlunde enige, undrer det mig, at du skulle bryde ind med opfindelsen af en dyb tallerken om igen...

  • #167   15. sep 2015 438 har opfundet den igen og igen smiley

  • #168   15. sep 2015 Når du accelerere for at komme indenom en anden trafikant for derefter at trække ud i vognbanen er det helt klart en indenom overhaling til et klip, havde du passeret ham indenom med en konstant hastighed og dermed været foran ham ved slutningen af sammenfletningen, skal han holde tilbage for dig, desuden ser det ud til at han selv overskrider fuld optrukket linie for at holde dig inde, så i er begge ude i trafikforseelser :)????

  • #169   15. sep 2015 Steen C
    Hvor har du den idé fra, at hvis man accelererer, så er det klip, men hvis man holder konstant hastighed, så er det lovligt? Har du link til en lovtekst, som underbygger din påstand?


  • #170   15. sep 2015 Sammenfletningen!!

    Du overhaler inden om i første omgang, hvilket jo helt forkert, på sådan en vej, men er du bevist om vejens forhold er det jo en unødvendig manøvre, men altså set bort fra det skal HAN give dig plads.. smiley


  • #171   15. sep 2015 438
    Hold nu kaje om de link og citater du så gerne vil se, viser du ikke hensyn kan det koste et klip, det gør det ikke nødvendigvis.


  • #172   15. sep 2015 438HK Biturbo Galant 4x4
    Simpelt hvis du accelerer indenom og trækker ud , er det en overhaling og overhaler du indenom får du et klip


  • #173   15. sep 2015 Men hvis man holder konstant hastighed og kører indenom og trækker ud, så er det IKKE en overhaling?

  • #174   15. sep 2015 Allan
    Nu må du sgu snart lære hvad man får klip for:
    http://www.sikkertrafik.dk/hvadgiverklip
    Kan ikke rigtig se, hvor der står "ikke vise hensyn"? Kan du?


  • #175   15. sep 2015 Elsker folks opfattelse af hvad der giver klip smiley smiley

    Ikke kun her men generelt


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 51
    #176   15. sep 2015 Paragraf 18 Stk. 4. Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre hastigheden. Det samme gælder ved sammenløb af to kørebaner.

    Det gælder selvfølgelig om at tilpasse hastigheden i god tid. Det er folk som dig, der er skyld i at trafikken ikke bare glider.
    Du er bare en nar!


  • WAR10CK
    WAR10CK Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 3 Emner: 8 Svar: 67
    #177   15. sep 2015 Ud fra videoen, kunne du sagtens have forudset at puggen var en klaphat. Alene det at du begynder at overhale i stedet for at holde hastigheden og flette sammen er en dum og farlig manøvre. Ergo ligger skyldsspørgsmålet hos jer begge da ingen af jer giver plads til hinanden.
    At Peugeoten så vælger at gasse op på siden af dig er rent idioti fra hans side. Så burde han have forudset at du kørte idiotisk og flettet ind bag dig, og ryste lidt på hovedet over din farlige manøvre.
    At der ligger en bag dig kan du være fløjtende ligeglad med (medmindre en bil/lastbil i høj fart med katastrofeblink kommer bagfra og du ikke har plads til at flytte dig), for hvis ikke de holder deres afstand, så får de skylden.
    Kør efter trafikken, så sker der som regel intet.


  • #178   15. sep 2015 Der er sammenfletning. ham i den sorte skal holde tilbage, men han prøver at komme ind tidligere

  • #179   15. sep 2015 dem som siger at ham i peugeot er en klap hat skal sku ikke have kørekort end of story

    da du som bagfra kommene skal tage hensyn til foran kørene
    og så skal du skrifte vognbane da den fletter til venstre
    og i min mening så har du lavet en ulovlig overhæling.

    og vis i kørte galt og evt forsikring og politi så din video
    så ville du få skylden.


  • #180   15. sep 2015 ved en sammenfletning skal den sorte give plads til at lade folk komme ud, ...

  • #181   15. sep 2015 og ved vognbaneskift skal ham der filmer holde tilbage,

    Ham i den sorte glemmer at give plads,

    Dog heller ikke en kørstel som filmeren kan være stolt af, ... men den sorte laver fejlen, ...


  • #182   15. sep 2015 http://koerekort-guiden.dk/sammenfletning

    reglen er der, ... ham der filmer har IKKE ubetinget vigpligt og har derved første køreret


  • #183   15. sep 2015 #179 : "og så skal du skrifte vognbane da den fletter til venstre."
    Desværre. Det er ikke sådan det fungere, vognbanerne fletter samme, ingen har førsteret.


  • #184   15. sep 2015 Det er jo soleklart !

    Filmeren begår den fejl at møve sig forbi på trods af der tydeligt er skiltet sammenfletning, og her skulle han have bremset en lille smule og flettet ind bag peugeoten - en klokkeklar aggressiv kørsel at brage frem og forsøge at møve sig op foran Peugeoten.

    Manden i peugeoten er så også et kæmpe fjols, da han så skaber en langt farligere situation ved at presse sig forbi, og han er tydeligvis meget ophidset.

    Hans kørsel er i hvert fald et pragteksempel på hvordan man IKKE skal køre bil !

    MEN - det hele udløses ved at filmeren presser sig frem i stedet for ganske udramatisk at flette ind bag peugeoten - det som der havde været det rigtige at gøre.......uanset hvor mange biler der så har ligget bag filmeren !


  • #185   15. sep 2015 Når man foretager en overhaling indenom og kan se skiltet med sammenfletning forude, så er det klart ulovlig overhaling indenom du foretager dig, da din hensikt er at komme længere frem i køen. En forbikørsel må foretages, højre om når trafikken er langsomkørende, i flere vognbaner, hvilket ikke er tilfældet i din situationen. Et vognbaneskift er det man foretager sig, når en vejbane er delt op i flere vognbaner med stiplede linjer. Sammenfletning er der hvor det angivet med færdseltavle, og skal ske derfra hvor vognbaneafmærkningen ophøre. Stiplede linjer er ikke spærelinjer. En spærelinje er en ikke afbrudt, tyk, fed, enkelt eller dobbelt, og må ikke overskridet i længderetningen. Kør pænt derude og glem ikke den vigtigste regel i færdselloven, at udvise agtpågivenhed og hensyn til øvrige trafikkanter. Denne regel har i begge overtrådt, og ville kunne medføre en bøde til jer begge to, både med og uden uheld til følge og skyldspørgsmålet ville nok være, at i hver især måtte komme til at betale evt. skade, gennem jeres forsikringsselskab, som så ville tjene lidt ekstra på, evt. selvrisiko og mistet bonus år.

  • #186   15. sep 2015 Uanset hvad, Så er det minutterne efter hændelsen der får mig til at sige ham i den sorte er Idioten, den kørsel han laver bagefter er bare generel uacceptabel da han forsøger at fremprovokere et uheld, .. hvilket i min verden er uacceptabel

  • #187   15. sep 2015 I har vidst ikke læst tråden

    profilbillede
  • #188   15. sep 2015 Mr.P

    Det er vildt, at folk kommer ind i en 5 dage gammel tråd og kan se, at der er næsten 200 kommentarer og stadigvæk tror, at de kan tilføje noget nyttigt - endda uden at have læst hvad andre skrev...


  • #189   15. sep 2015 Jeg kan bare godt lide når tråden er på forsiden smiley

  • haugaard k
    haugaard k Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 2 Svar: 2
    #190   15. sep 2015 Hvis du havde overholdt færdselsloven og ikke havde overhalet indenom havde der ikke været en diskution om sammen fletning eller vognbane skift. Utrolig dårlig kørsel fra din side

  • haugaard k
    haugaard k Tilmeldt:
    jan 2012

    Følger: 2 Svar: 2
    #191   15. sep 2015 Hvis du havde overholdt færdselsloven og ikke havde overhalet indenom havde der ikke været en diskution om sammen fletning eller vognbane skift. Utrolig dårlig kørsel fra din side

  • Peter J
    Peter J Tilmeldt:
    jan 2010

    Følger: 1 Emner: 2 Svar: 44
    #192   15. sep 2015 #89

    Gider du lige finde paragraffen med "Forkørselsret" i færdselsloven ???
    Hint : jeg tror du skal lede længe.....

    Du har ingen rettigheder jvf. Færdselsloven - men derimod en Helvedes masse pligter smiley


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #193   15. sep 2015 Personligt mener jeg at du gør det rigtige fra start af. Hold til højre gælder nemlig ikke kun på motorvejen. Så med mindre du har overtrådt fartgrænsen det pågældende sted, har du både placeret dig og optrådt korrekt.

    Det ser ud som om at ham i den anden bil, bliver overrasket over at du er så hurtigt oppe i fart, og at han trækker til højre i forsøget på at spærre for dig, vel at mærke uden at blinke. Det kan derfor ikke betegnes som et vognbaneskift.

    Igen under forudsætning af at du ikke har overtrådt hastighedsbegrænsningen, er det en forbikørsel du laver. Jeg skal lade være med at sætte mig som dommer i om den er hensigtsmæssig eller ej.

    Nu kan man ikke se til siden i videoen, men umiddelbart ser det ud til at du er foran den anden bil da striberne ophører, og du har derfor forkørselsret. I praksis er det dog sådan, at hvis I var stødt sammen og politi var blevet tilkaldt, ville de nok fordele ansvaret 50/50. Jeg er ganske sikker på at forsikringen i hvert fald ville.

    Der skal dog ikke herske tvivl om, at din kørsel i princippet er korrekt, mens modparten i dette tilfælde opfører sig fuldstændig vanvittigt.

    PS: til alle der mener at det at have en anden bil helt oppe i rø*** er en dårlig undskyldning.......JA, man skal holde afstand og har ikke påkørsels-ret, men det er for øvrigt også ulovligt at "klappe" bremsen, med mindre der er en gyldig grund til det. Læs: FARE umiddelbart forude.


  • #194   15. sep 2015 Thomas J
    Hans kørsel er korrekt, siger du?! Er det i dine øjne en korrekt vurdering, at hans bil kunne være mellem disse to, sikkerhedsafstanden taget i betragtning?


    profilbillede
  • #195   15. sep 2015 Ud og dømme for det du skriver, Thomas, så vil jeg mene det er smart hvis du lige læser op på reglerne igen inden du sætter dig bag rattet næste gang.

    1) Han overhaler inden om.
    2) Han skaber en farlig og kompakt situation.
    3) Kun på motorvej er det lovpligtigt at bruge blinklyset, når du skifter vognbane – f. eks. ved overhaling.

    Færdselslovens § 32, stk. 2, omhandler blink ved vognbaneskift.

    § 32, stk. 2. Kørende skal give tegn før igangsætning fra kanten af vejen og før vending og svingning. Kørende skal endvidere give tegn før vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på motorvej. Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel. Tegnet skal gives ved hjælp af blinklys, hvor anbringelse heraf på køretøjet er påbudt eller tilladt, og i øvrigt ved, at en arm rækkes vandret ud til siden.


  • #197   15. sep 2015 #196
    Ja, man skal satme ikke fejl, når du er i nærheden...


    profilbillede
  • #198   15. sep 2015 #196 Det var fantastisk paradoksalt skrevet smiley

    Først skriver du at du ville smadre din bil ind i siden på ham (og dermed sikkert ende med 50% skyld).
    Derefter skriver du at man skal "tænke over hvad du laver på vejen ikke hvad andre gør" - altså tage hensyn.

    Jeg er ikke imponeret.


  • #199   16. sep 2015 Det er MEGET tydeligt at du maser dig frem, i stedet for bare at lade venstre spor trække ind. Det du gør er jo et skole eksempel på hvorfor folk skifter vognbane inden en sammenfletning, for du lukker jo helt af. Typisk københavner kørsel, mig mig mig mig 3 sekunder hurtigere frem. Det er ikke en sviner kun til dig, men jeg ser bare så mange af de situationer hver dag, netop fordi folk skal de famøse 3-5 sekunder hurtigere frem, og de uheld der gang på gang spærrer motorveje mv. er tit og ofte pga. at folk skal møve sig frem hvor der lige er plads.

    Men jeg havde i øvrigt gjort det samme som ham.


  • Thomas J
    Thomas J Tilmeldt:
    mar 2015

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 7
    #200   16. sep 2015 Nå, det skal åbenbart skæres ud i pap.

    Først og fremmest: personligt ville jeg også helt klart have holdt mig bagved den sorte, i stedet for at gasse ekstra op for at komme forbi, MEN.....
    Det hele starter med et venstresving, hvor vejen man svinger ind på, er delt i 2 vognbaner. Filmeren placerer sig korrekt i højre vognbane, og da denne vognbane er fri forude, kan han i princippet køre så hurtigt han vil (op til fartgrænsen det pågældende sted)
    Det er selv sagt ikke hensigtsmæssigt, da han så skal lave en middel til hård opbremsning kort efter, men er principielt IKKE ulovligt. Det skal siges at jeg ikke kender stedet, så jeg kender intet til fartgrænsen der, men NEJ ved f.eks. 70 km/t er der ikke sikker plads ml. de 2 biler i venstre vognbane.

    Mr. P mht. blink eller ej...... for nu at bruge samme paragraf, eller i det mindste den del som er væsentlig her:
    Ved vognbaneskift eller anden ikke ubetydelig ændring af køretøjets placering til siden på anden vej end motorvej skal kørende give tegn, når det er påkrævet til vejledning for den øvrige færdsel.
    I praksis vil jeg påstå at det ALTID er påkrævet i tæt trafik, og da helt klart i denne situation. I øvrigt er det jo helt klart IKKE et vognbaneskift den sorte bil forsøger at lave, men derimod en spærring, hvilket er mindst lige så ulovligt som en overhaling indenom. (jeg mener stadig at der er tale om en forbikørsel fra filmerens side)
    Han skaber en farlig og kompakt situation......... JAVEL, det er begge parter vist lige gode om i dette tilfælde!!!


  • #201   16. sep 2015 #200 han placerer sig korrekt, men at der er frit længere fremme og Peugeoten ikke placerer sig hensigtsmæssigt er ikke en billet til en ulovlig overhaling inden om som du ser. Jeg er godt med på at Peugeoten også har en stor del af ansvaret, men nu mener OP at det han gør er det rigtige.

    Mht blinklys, så er det ment at man kan bruge det til at signalere til andre at man gerne vil skifte vejbane (som et form for hjælp mig lige ind) og ikke fordi man laver selve baneskiftet.


  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #202   16. sep 2015 Thomas J #193

    Der er IKKE forkørselsret i en flettesituation.
    Flettereglen træder i kraft, når sklitningen begynder. Dog anbefales det først at flette når sporene trækker sig sammen.

    Man må IKKE overhale indenom for at komme foran.

    Det er ALTID det spor, der forsvinder, der har fletteretten - altså ret til at flette ind = komme først.

    Men kun hvis bilen faktisk er på siden af den anden bil - eller lige foran.

    Det var filmeren/trådstarter IKKE og han skulle være blevet i flettesporet, indtil det ophørte.


  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #203   16. sep 2015 Daniel #182

    Du har vist ikke forstået færdselsloven.

    Når filmeren ligger bag den anden bil, har han aldeles ikke førsteret.
    Førsteretten tilfalder faktisk den, der ligger i flettesporet (det spor, der ophører), hvis bilerne ligger side om side.
    Hvis ikke, skal filmeren blive i flettesporet og holde farten. Han må ikke accelerere forbi mens der er vognbanestriber. Det er overhaling indenom - og koster 2000 kr plus et klip. En betinget frakendelse, hvis man er til åbenlys fare for andre.

    Der er ikke tale om forbikørsel (køtrafik), når hastigheden er så høj, som den er.


  • Peter P
    Peter P Tilmeldt:
    jun 2007

    Følger: 1 Svar: 46
    #204   16. sep 2015 PS:

    Det Garmin-kamera er ikke en skid bedre end de HD-kameraer, man kan købe til 300-400 kr på banggood.com - bare lige for at få styr på det...


  • #205   16. sep 2015 Nu synes jeg lige vi skal slå fast en gang for alle at der IKKE er tale om en forbikørsel fra OP

    § 24, stk. 1. Er færdslen tæt, og fremføres den i flere rækker med en hastighed, der bestemmes af de foran kørende, skal det ikke anses som overhaling, hvis et køretøj i en vognbane føres forbi et køretøj i en anden vognbane. I sådanne tilfælde må der ikke skiftes vognbane, medmindre det er påkrævet efter § 16, stk. 1, § 17, stk. 1, § 18, stk. 3-5, eller det sker for at parkere eller standse.

    Og det ses jo tydeligt at der accelereres inden om.


  • #206   16. sep 2015 #203

    Førsteretten tilfalder faktisk den, der ligger i flettesporet (det spor, der ophører)

    Hvor står der noget om den regel??


  • #207   16. sep 2015 Thomas J

    Hvis bare du kunne skære ud i pap...
    Her er hvordan man virkelig skal skære noget ud i pap:

    Ikke ulovligt, siger du? Her er der et par paragrafer, som du må hellere gøre dig bekendt med, som kameramanden ser ud til at have overtrådt på meget kort tid:

    FL § 3. Trafikanter skal optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så at der ikke opstår fare eller forvoldes skade eller ulempe for andre, og således at færdslen ikke unødigt hindres eller forstyrres.

    FL § 15, stk.3 Afstanden til foran kørende skal afpasses på en sådan måde, at der ikke er fare for påkørsel, hvis køretøjet foran standser, eller dets hastighed nedsættes.

    FL § 18, stk.4 Hvor antallet af vognbaner, der er forbeholdt færdslen i samme retning, formindskes, skal de kørende under gensidig hensyntagen tilpasse deres kørsel efter de ændrede forhold, herunder ved eventuelt at ændre hastigheden.

    FL § 21 Overhaling skal ske til venstre.

    FL § 21, stk.2, nr.4 Kørende, der vil overhale, skal sikre sig, at dette kan ske uden fare, herunder særligt at det efter overhalingen utvivlsomt er muligt atter at føre køretøjet ind i trafikstrømmen uden at være til ulempe for denne.

    FL § 41. Et køretøjs hastighed skal til enhver tid være afpasset efter forholdene med særligt hensyn til andres sikkerhed.


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 51
    #208   16. sep 2015 Det der argument med at der ligger en tæt bagved er jo bare idiotisk, for den vil jo så bare støde ind i den anden bil, som OP burde have flettet ind bagved!

  • #209   16. sep 2015 Så gik der sgu BG ninja i den.

    Hvis det var mig der var i en af bilerne ville jeg tage den anden og vælte hans bil(that is efter jeg var blevet grøn og kæmpe selvfølgelig) og så griber fat så langt oppe jeg kunne og bruge hans drøbel til at trække rygsøjlen ud gennem røvhullet.

    Betragter i øvrigt mig selv som meget ansvarlig.


  • #210   16. sep 2015 Og mere afbalanceret end et nymonteret lavprofildæk-

  • #211   16. sep 2015 ????

  • #212   16. sep 2015 hvor mange ser filmen til slut

  • #213   16. sep 2015 For at se modpartens chikane kørsel? Som helt kunne være undgået hvis OP selv fulgte reglerne. Selvfølgelig ikke i orden men det var jo ikke det tråden handlede om. Ved ikke om du har læst tråden stadigvæk?

  • #214   16. sep 2015 Vi har haft den oppe i teori til taxi og er kommet frem til det er din kørsel der nok lige var agressiv nok ?? go dag derude

  • Carsten J
    Carsten J Tilmeldt:
    maj 2010

    Følger: 1 Svar: 10
    #215   16. sep 2015 Regel nummer 1 i trafikken (som jeg lærte det, da jeg tog kørekort ):
    "Gensidigt hensyn"
    I mine øjne, er der ingen af Jer der udviser gensidigt hensyn.

    Har netop været på 3 ugers road trip i United Bluff og kørt på adskillige 6-8 sporede veje og gennem MANGE sammenfletninger - helt uden problemer. De kan sgu finde ud af det derovre. Men de risikerer jo selvfølgelig også at blive sagsøgt så hårdt, at de må gå fra hus og hjem. Måske det er det der skal til herhjemme også.

    Du skal i øvrigt ikke vise af ved en sammenfletning. Det skal modparten til gengæld, da han vælger at krydse den stiplede linie før flette punktet og dermed laver et vognbane skift. I stedet for at holde på, hvad man mener er sin ret, bør man udvise 'gensidigt hensyn' som ubetinget er til alles bedste. Til hver en tid.

    Det var bare det jeg ville sige - Hej... smiley


  • #216   16. sep 2015 Så er den ged vidst barberet!

  • #217   16. sep 2015 Som udgangspunkt har man ingen ret i den danske færdselslov men pligter.
    Ingen forkørselsret - men vigepligt for eksempel.


  • #218   16. sep 2015 Kik på det billede som 438hk turbo har lagt på. Hastighed 47 km/t stigende til 53 km/t umiddelbart før sammenfletning og 60 km/t. I færdselsloven står, for det første skal en overhaling altid ske venstre om, og den overhalende bil skal nedsætte farten, og ikke som det sker på filmen, øger farten, som den overhalende bil gør, for at tvinge sig foran den overhalende bil, og derved skaber en farlig situation for den øvrige færdsel. PS. der er staddig en hastigheds begrænsning på 50 km/t. bemærk byzoneskiltet ved opkørslen.

  • #219   16. sep 2015 438HK Biturbo Galant 4x4. Har du læst hvor der står: Øger hastigheden, når du bliver overhalet? Det giver også et klip.

  • #220   16. sep 2015 Tom Ewald har du læst at der står når DU bliver overhalet ikke når du overhaler en. Altså når en prøver at overhale dig og du så sætter farten op så får du et klip.

  • #221   16. sep 2015 Øger hastigheden for at spærre for en anden billist, det er grov tilsidesættelse af almindelig hensyn. KLIP!

  • #223   19. sep 2015 Onceuponatimetherewasalongnameitwassolongeveryoned. Det er jo præsis hvad jeg skriver. Har du læst hvor der står: Øger hastigheden, når DU bliver overhalet? Det giver også et klip.

  • #224   19. sep 2015 #223 Tom Sorry troede du mente det var fordi ham i videoen overhalede inden om der skulle have klip fordi han hævede farten. Så du har helt ret smiley

  • #225   20. sep 2015 Skiltet, og afmærkningen på kørebanen, viser, at her gælder reglen om sammenfletning (lynlåsprincippet, eller forklaret på en anden måde: den som kører forrest kører først). Du er forrest der hvor flettereglen gælder (ingen vognbanelinier) derfor skal du køre først.

    Overhaling: overhaling skal foregå venstre om (overhaling til højre er forbudt). Når trafikken er tæt og fremføres i flere vognbaner, anses det ikke som overhaling hvis køretøjer i højre vognbane fremføres med højere hastighed end køretøjer i venstre vognbane. Dette anses som en forbikørsel (hvilket er lovligt for at få trafikken afviklet. Det er ikke hensigtsmæssigt med store huller når trafikken er tæt, derfor skal man følge, eller "slutte", op til køretøjet foran). Betingelserne i denne situation er, at trafikken er tæt og fremføres i flere vognbaner. Derfor foretager du en forbikørsel = lovligt.

    Ovenstående er uddrag fra færdselsloven.

    Hilsen
    En gammel kørelærer


  • #226   20. sep 2015 Claus C. Prøv lige at se filmen igen.
    Flettereglen starter vel ved skiltet?
    Ved skiltet har TS ikke gennemført overhaling endnu,. Og så skal han vel blive bag ved for at følge færdselsloven?


  • #227   20. sep 2015 Flettereglen starter lige præcis der hvor vognbanelinierne (på kørebanen) ophører.

  • #228   20. sep 2015 Ok, så skilte betyder ingenting?

  • #229   20. sep 2015 Jo da.

  • #230   20. sep 2015 Det synes jeg da ellers lige at du antyder/påstår i #227

  • #231   20. sep 2015 Nå, men så synes du forkert :-). Skiltet viser at længere fremme gælder flettereglen.

  • #232   20. sep 2015 Næ, da der ikke er en undertavle med afstand, vil flettereglen gælde fra skiltet!

    D.v.s. tilpasning til den anden trafik starte ved skiltet så man kan foretage fletningen ved ophør af stiplet linje eller ved indsnævring.


  • #233   20. sep 2015 Claus C

    citat: "Det er ikke hensigtsmæssigt med store huller når trafikken er tæt, derfor skal man følge, eller "slutte", op til køretøjet foran... Ovenstående er uddrag fra færdselsloven "

    Kan du vise / linke til, hvor denne sætning står i færdselsloven? Det burde være nemt nok, eftersom dette er uddrag derfra?


  • #234   20. sep 2015 Det står ikke udpenslet i færdselsloven, hvornår fletningen skal ske mellem skilt, og sammenløb af de to vognbaner, selvom det er mest hensigtsmæssigt, at vente til selve sammenløbet.

  • #235   20. sep 2015 Du laver en Overhaling indenom. Var det en betjent du overhalet så fik du helt sikkert en bøde.

    Men hans chikane kørsel efter hører heller ingen steder hjemme.

    Vis nu hensyn til hinanden. God Søndag. smiley


  • #236   20. sep 2015 Hvor er det i ser en egentlig overhaling indenom....

    Den sorte vælger jo at ligge sig i venstre vognbane allerede efter svinget, og prøver at trække over i anden vognbane uden at give tegn.

    Men der er ellers ingen at parterne der viser særligt meget gensidig hensyntagen.
    Flette reglen starter jo først ved stop af vognbanelinjerne og ikke ved skiltet, skiltet fortæller kun hvad der sker længere fremme.
    Og det tyder på at den sorte ikke er klar over.
    Men det er ren idioti kørsel, da ingen af dem kommer hurtigere frem, og ham der filmer, kunnne jo bare have givet plads, ved lige at slippe gassen en lille smule, så hvis det i "reglen" handler om hvem der var først i trafikken, så var det jo nok den sorte allerede henne i svinget, så filmer følger i reglen ikke trafikken men prøver at presse sig igennem.
    At ham i den sorte så også havde samme indstilling og havde travlt, er det igen utroligt at han kan ligge og blokere trafikken ved at lave opbremsninger.

    Og jeg kommenterer kun igen for at se om vi kan få tråden op på 500 indlæg. smiley

    Hilsen en der havde en kammerat, som havde en ven, hvis bedstefar engang var kørelærer... smiley


  • #237   20. sep 2015 Så du mener heller ikke at et skilt har betydning der hvor det står?

    Hvad så med en hastighedsangivelse, hvornår gælder den?


  • #238   20. sep 2015 Buggi Boy. Hvor han placere sig er fuldstændig ligegyldigt.

    Fordi han placere sig forkert betyder det ikke du må overhale indenom.

    Hvis du køre sådan til en køreprøve så får du 100% sikkert ikke kørekortet den dag. smiley


  • #239   20. sep 2015 Der er forskel på udformningen af tavler...

    Et skilt med ubetinget vigepligt står jo heller ikke altid ved hajtænderne...men oftest står der jo under det første skilt eksempelvis 300 meter... smiley

    Men jeg opfatter nu stadig som at der er fletteregel længere fremme, da der hvor det står er der stadig vognbane linjer, og har aldrig lært at skilte og diverse ophæver andre færdsels symboler. (ud over fartbegrænsninger, overhaling forbudt osv.)


  • #240   20. sep 2015 Simon.

    Hvis man placerer sig i venstre vognbane, er det fordi man senere vil til venstre.

    At folk kender trafikken fra i går eller for en uge siden, eller vejen, undskylder nu ikke for hvor de skal placere sig.
    Ligesom trådstarter længere oppe tror at det er en undskyldning at ham bagved evt. kunne brage op i røven af ham, eller at der indimellem er cyklister..

    Det er gætterier. den sorte viser ikke at han vil skifte vognbane under reglerne for vognbane skift.


  • #241   20. sep 2015 Skiltet der står der, er jo en oplysnings tavle. (OPLYSNING)
    Havde det været gældende allerede ved vognbane linjerne så havde skiltet været markeret med stiplet linje.

    E 16,1,3 / Oplysningstavler Sammenfletning fra højre.
    Som er gældende i tråden, og den i henviser til og gætter om er gældende er netop den nederste.
    Derfor er min opfattelse således.

    E16,2,3 / Oplysningstavler Vognbaneforløb med vognbaneskift fra højre




    profilbillede
  • #242   20. sep 2015 Hvis der er et skilt med sammenfletning 300 meter før er det med et underskilt der siger om 300 meter.

  • #243   20. sep 2015 Så ville det jo se sådan ud, hvis det er sammenfletning over vognbane linjer...

    E16,2,3 / Oplysningstavler Vognbaneforløb med vognbaneskift fra højre


    profilbillede
  • #244   20. sep 2015 Og en påbud-/oplysningstavle uden en undertavle med afstand, viser at det er NU det gælder fra.

    Skilte og vejbaneopmærkning ophæver ikke hinanden. De supplere hinanden!


  • #245   20. sep 2015 Du kan da ikke bare antage at han vil til venstre bare fordi han køre i venstre bane. smiley det er vist bare gætterier.

    Det er stadig ikke en undskyldning for at lave en ulovlig overhaling højre om.


  • #246   20. sep 2015 Simon.

    Nu gider jeg ikke sidde og repetere færdselsloven for dig.

    Men kort, hvis der er to vognbaner, så placerer man sig længst til højre, da vi netop har højrekørsel i danmark.
    Det selv samme råber i op når i snakker motorvej, altså HOLD TIL HØJRE.
    Hvis man normalt placerer sig til venstre,, i flere vognbaner, så er det fordi man skal til venstre.
    Min kone har engang netop fået en bøde for ikke at svinge til venstre i næste lyskryds, fordi hun placerede sig til venstre ligesom den sorte bil, da han netop kan svinge til venstre i næste kryds.
    Trafikken hvor han drejer fra er jo ikke voldsom tæt, den kunne være værrer, eksempelvis tæt eller helt eller at trafikken holdt helt stille.
    Og i min kones tilfælde var det bare en civilpatrulje der lige kørte i banen til højre.
    Der er jo også en lov om vognbaneskift / vædeløbskørsel osv. som min kone nu også har indkaseret en bøde for, da hun ville presse en varevogn som kørte i højre bane, og hende i venstre, hen imod en sammenfletning.
    Dette fik hun også en bøde for og et klip i kørekortet, og denne sag var i retten.

    Alt anden hviler på gætterier og formodninger., det kunne da være dejligt hvis vi stadig har de to bødeforlæg liggende i arkivet, så kunne jeg da have lagt dem op... smiley

    Men begge laver fejl.


  • #247   20. sep 2015 Du behøver slet ikke forklare mig færdselsloven. Især ikke når du mener det der er lige efter bogen.

    Ja selvfølig skal han holde til højre. Men fordi han bryder loven og kører i venstre vognbane, så giver det stadig ikke dig ret til at bryde loven ved at overhale højre om!

    Du havde aldrig fået dit kørekort til en køreprøve hvis du havde gjort det nummer der. smiley



  • #248   20. sep 2015 Simon...

    Jeg har nu erhvervet kørekort for længe siden, alle stempler, og erhvervskørekort i begge kategorier.

    Hvis du læser det jeg skriver til sidst. så skriver jeg jo at begge laver fejl.

    Jeg skriver også at min kone har fået bøde for begge tilfælde, både ved at køre i venstre vognbane, og ved at gasse op i højre vognbane for at komme først.(to forskellige tilfælde, men som er tilsvarende begge parter i tråden.)
    Den i højre vognbane som trådstarter spørger til, der fik min kone et klip i kørekortet ved samme lejlighed.
    Så til spørgsmåler færdselsloven ifølge vil begge få skylden.
    I forsikrings sager, ja så vil de begge få skylden også.


  • #249   20. sep 2015 Buggi Boy
    Hvorfor er din kone så aggressiv?


  • #250   20. sep 2015 Det er fordi du har hende på filter Allan. På FILTER!

    Du skulle se hvor mange bøder jeg har fået siden du gjorde det samme mod mig smiley


  • #251   20. sep 2015 Jeg har kun spassere på filter, det er du vel ikke?

  • #252   20. sep 2015 Det må jeg jo være smiley Har ihvertfald ikke dig på filter...:D

  • #254   20. sep 2015 Jeg stoppede med at bekymre mig om trådens indhold for længe siden. Vil bare have den op på 5000 views, så jeg kan få min isvaffel.

  • #256   20. sep 2015 Det burde man nok kunne trolle sig ud af....to sek.

  • #257   20. sep 2015 Kan man evt få den op på 5000 watt også så den kan blive seriøs? smiley

  • #258   20. sep 2015 1:22

    Man med generator eller hvad fuck det er, i nødsporet. Færdselsloven siger at man skal holde tilbage til han er kørt ud.


  • #261   20. sep 2015 Jeg synes vi skal lave en kampagne....500 likes, og Allan R tager Brian O af filterlisten.

  • #262   12. nov 2015 Hvorfor med vilje skabe stress og en situation der potentiel kan blive farlig.
    Jeg er ikke vildt meget inde i de der flette regler. Men vejens forløb bliver til ET spor. Hvorfor så masse sig frem når begge biler ikke kan være der?.
    Havde det været mig der kørte så havde jeg bare blevet bag den Peugeot.

    ingen unødig acceleration, ingen dytten og stress. Og alle var kommet sikkert hjem.
    Hvis man altid køre sådan som i klippet så må det jo gå galt en dag.
    Nogen må da give mig et like?.


  • #263   12. nov 2015 Det er bare ik ret BG agtigt.

    "Jeg havde kørt ham af vejen og revet ham et nyt røvhul. Og jeg er ligeglad med om de var 4 mennesker I Den bil . Har spillet tekken siden 3.klasse og har min hjulnøgle og en termoflaske med altid, så de kan bare komme"


  • #264   12. nov 2015 Nu kører jeg hver morgen fra Birkerød mod Hillerød, og når vi kommer til skoven hvor man må køre 80 km/t oplever jeg hver dag, at hvor der er en vognbane kører en del idioter omkring 70-75 km/t og når vi så kommer længere frem hvor der er 2 vognbaner og overhaling tilladt, bliver farten sat op til omkring 90-100 km/t for derefter når der kun er 1 vognbane bliver farten atter sat ned til 70-75 km/t. Ved ikke hvad der sker for nogle billister, men det er ren og skær chikane kørsel, og en del billister burde køre efter færdselsloven og undgå at være til gene for øvrige trafikkanter, og ikke spille selvbestaltet politi. Der er meget dårlig moral hos rigtig mange billister, og hvad årsagen er til dette ville være et godt debat emne. Så kære jer billister der gerne vil styre trafikkens hastighed efter for godt befindende, prøv at tænk lidt længere end ud over jeres egen næsetip, og lad være med at gene andre billister med jeres chikane kørsel. Hvis nogle kører for hurtigt, så er det deres problem og ikke dit, det har vil færdselspolitiet og ATK. vogne til at tage sig af, penge maskiner eller ej.

  • #265   12. nov 2015 Tom: Jeg er enig

    - Men grunden til at de sætter hastigheden op når der er to baner KAN være fordi at vejen virker større og indbyder til højere hastighed end når på det tidspunkt hvor den er et sporet. Noget at svaret kan måske findes der, men det er selvfølgelig gætterier.


  • #266   12. nov 2015 Mr. P. Du har muligvis ret. Men når jeg med min bus er på vej for at hente skoleelever kan jeg ikke forstå at jeg ingen problemer har med at holde en hastighed på 80 km/t. Jeg har dog en bredde på 2,55 m og så bred er en personbil nok ikke. Og hvorfor så ikke lade os andre trafikkanter komme forbi, når der på disse strækninger som er ca. 4-500 m. lange en mulighed for det? Nu er jeg så heldig at min datter og svigersøn har en køreskole, og ved en køreprøve vil man dumpe hvis man udviser en sådan adfærd i trafikken. De har haft et par tilfælde hvor eleven er dumpet ved at køre for langsomt i bytrafik (Hillerød) og derved har været til gene for den øvrige færdsel.

  • #267   12. nov 2015 Nu skal man jo lige huske på at hastighedsgrænserne er en "højest tilladte hastighed", ikke en "mindste tilladte hastighed" smiley


    Og selv om man måske kan dumpe til køreprøve hvis man køre overdrevet langsom og ikke følger trafikken, mister man altså ikke kortet ved at køre en smule under højeste tilladte hastighed!


  • #268   12. nov 2015 Kan give dig ret onkel Per. Men når man sætter farten op når der er mulighed for at overhale og nedsætter den igen når der ikke er mulighed for overhaling, mener jeg det er chikane kørsel. Jeg kører samme tur hver dag og har prøvet at overhale med det resultat at den bil jeg overhaler sætter farten op så jeg ikke kan overhale inden vejen fletter ind til en vognbane, og så sættes farten igen ned til omkring 70-75 km/t.

  • #269   12. nov 2015 Tilbage til klippet.

    Et er hvad man har ret til, noget helt andet er hvad der er forsvarligt og gøre.


Kommentér på:
Sammenfletning hvem har ret?

Annonce