privatanvendelsesafgift og erhvervskørsel {{forumTopicSubject}}
Hej Bilgalleri.
Jeg har siddet i en god times tid nu, og prøvede at google mig frem til et korrekt svar.
Situation:
Hvis man vælger at indregistrere en gulpladebil (1998-2007) til blandet privat og erhverskørsel, spares der en del i den årlige misundelsesafgift.
Jeg benytter min nuværende hvidpladebil forholdsvis meget, gennem mit arbejde, og de kilometer jeg kører, der for jeg kørselsgodtgørelse (3,77kr pr. km). Hvis jeg erhverver mig en gulpladebil til privat brug, men får mit arbejde til at skrive under på, at jeg også benytter den privat, har det så nogen indflydelse på min kørselsgodtgørelse?
Håber der er nogle skarpe personer der kan svare på dette spørgsmål
dec 2013
Følger: 8 Følgere: 88 Biler: 9 Emner: 41 Svar: 250
jul 2006
Følgere: 24 Biler: 1 Emner: 73 Svar: 8.261
Vær opmærksom på Skat kigger skattefri kørselsgodtgørelse grundigt igennem pt.
Taksten er faldet til 3,63 kr i 2016 inder 20000 km årligt.
jan 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Emner: 25 Svar: 1.064
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 13
ud fra et hurtig kig, er der 3000 forskel årligt. hvis det er muligt at få firmaet til at skrive at, den bliver brugt delvist erhverv, men at jeg samtidigt kan få kørselsgodtgørelse, så er det da noget af en besparelse!
jul 2015
Følger: 18 Følgere: 4 Biler: 3 Emner: 47 Svar: 136
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
I og med den bliver registreret delvis erhverv, så skal du kunne bevise alt for skat af hvad der er erhvervs km og privat km, helt ned til kvitteringer der matcher dine opskrevne erhvervs km.
Lad os sige du har et byggefirma, og bor på Sjælland, og skal over og lave et tilbud for en ny kunde i Jylland. Da det er erhvervskørsel, skal du kunne fremvise brokvitteringer og tankkvitteringer på forelangende, hvis du bliver spurgt om det.
Du kan ikke bare få dem til at skrive lidt firma km på hist og her (uden at have kørt km), og så stadig få fuld køretakts af det.
I firmaregi, vil du ikke få kørepenge, når du kører den erhvervsmæssige del, da det er forbeholdt de private biler brugt i arbejdskørsel.
Grunden til at du for det nedslag i afgift ved at registrere den delvist det ene, og delvist det andet, er jo for at kunne kører arbejdskørsel.
Man kan ikke høste begge dele, så gør op med dig selv om du kunne få mere i alm kørselstakst, end de 3000.- du ender med at spare.
nov 2011
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 13
feb 2010
Følger: 34 Følgere: 24 Emner: 55 Svar: 2.823
- Vi bor i Danmark, her for man ikke foræret noget gratis
jul 2006
Har en privat gulplade, jeg indlejer i firmaet så kan jeg trække driftsomkostninger fra til en hvis del, alt efter brugen i firmaet, som selvfølgelig er høj
Den er indregistret halv privat/erhverv, da gulplade selvfølgelig er krævet.
jul 2006
apr 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Biler: 1 Emner: 6 Svar: 466
En bil indregistreret som privat/erhverv kræver du er selvstændig elles er det ikke muligt,som jeg forstår reglerne
privatanvendelsesafgift og erhvervskørsel