{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Skifte toilet 1.200 kr.
  • Jord græs oprydning 2.500 kr.
  • skifte vandhane i bryggers 500 kr.
  • Sort and organize it equipment and cables 1.000 kr.
  • Udbedring af tilkalder stophane og montering af vaskemaskine 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Sove i gulpladet bil ind/udland!
  • vladmury
    vladmury Tilmeldt:
    feb 2013

Emner: 9 Svar: 141
    #1   7. mar 2016 Hvorfor ikke ? Jeg har gjort det før uden noget problemmer smiley

• #2   7. mar 2016 Det kan man sagtens.. Men det er ulovligt..

• #3   7. mar 2016 For 10-12 år siden var vi på ferie i syden i en gulpladet bil med cv bagpå.

Da vi nåede ned over grænsen røg enten jeg selv eller min lillebror om bagved og lå deromme og hyggede mens de to andre sad på forsæderne.

Da vi kom ned til en ret stor og grim "vejfletning" endte min far med at køre mod ensretningen et par 100m og der kom lige et par betjente forbi tilfældigt og så fik de ellers pænt gelejdet min far på ret kurs (uden bøde ved pæn snak) og så ellers videre - de var fløjtende ligeglade med at der var en i varerummet.

Men hvordan de er dernede nu til dags, skal jeg ikke kunne sige - SKAT står jo ikke nede i Sydeuropa og tjekker dig og dine plader for at se om du har betalt det reg-afgift du nu engang skal.

• #4   7. mar 2016 Det må du gerne, den må bare ikke være fastmonteret og du må selvfølgelig ikke opholde dig i varerummet under kørsel

• #5   7. mar 2016 Hvordan definere man om det er fastmonteret?
    Fx: Dette?
    https://www.youtube.com/watch?v=XH0LahUZcRE

• #6   7. mar 2016 Man må ikke sove i varerummet på en gulpladebil.

• #8   7. mar 2016 Brugeren Bay fik dette svar.

Så er der svar, gutter - og det viste sig faktisk, at jeg havde helt ret i min påstand om, at der ikke var fremført argumenter for, at det ikke gjorde sig gældende, når bilen var parkeret.

Jeg skrev:

<i>Hej!

Min bror har netop købt en VW Transporter på papegøjeplader.

Mit spørgsmål går på, hvorvidt det er tilladt at overnatte i bilens varerum? Der er ikke tale om fastmonteret seng eller lignende. Det er blot hensigten at puste en luftmadras op, når det bliver aktuelt.

På forhånd tak.

Mvh.
    Jesper Bay</i>

Svar fra SKAT:

<i>Til Jesper Bay.

Tak for din henvendelse.

Kort svar: Nej, det er ikke tilladt.

Ifølge Bekendtgørelse af lov om registreringsafgift af motorkøretøjer m.v. §5, pkt. 2, skal varebilen være utvivlsomt konstrueret og indrettet til godstransport.
    Det betyder samtidig, at der ikke må forefindes personvognslignende udstyr i varerummet.

Derfor må man heller ikke overnatte i sin varebil, da varerummet således ikke længere er indrettet til godstransport - også selvom det bare er en luftmadras, man ligger på. Hvis man alligevel vover at gøre det, kan man ved kontrol få en bøde og samtidig blive pålagt at betale registreringsafgift efter satserne for personbiler, dvs. 105% af den afgiftspligtige værdi indtil 79000 kr. og 180% af resten af værdien.

Med venlig hilsen
    Merete Dam Pedersen
    SKAT
    Kundecenter Erhverv</i>

Som det kan ses af ovenstående svar, så er det altså "nok", at man har lagt en ikke-fastmonteret seng/madras derom - alene mens man sover! - for at overtræde loven.

Kort sagt er det ikke tilladt at overnatte i bilens varerum.

• #9   7. mar 2016 Jeg er ikke sikker men jeg mener at det er ok i udlandet.

• #10   7. mar 2016 Altså at man sover bagi sin DK registrerede bil.

• #11   7. mar 2016 Andre lande har ikke de same regler med afgift som Danmark

• #12   7. mar 2016 Nej det ved jeg smiley

• #13   7. mar 2016 For 15 år siden havde min far en firmabil på gule plader, han kørte til grænsen, puttede sæder bagi, og vi blev samlet op på en banegård på dem anden side af grænsen. Så kørte vi ellers i en dejlig stor bil til Italien. Jeg mener det var lovligt dengang, nogle der kan bekræfte det?

• #14   7. mar 2016 Fuck det, det er din egen bil, du betaler den afgift du skal, så må du fandme også gøre med den som du har lyst.. Fuck janteloven og alle de røde der prøver at putte dig i en kasse så du kan kontrolleres. Find rebellen frem og PIS på loven smiley smiley smiley smiley

• #15   7. mar 2016 Det har aldrig været lovligt at smide bagsæder i, heller ikke når man krydser grænsen.

• #16   8. mar 2016 Di må ikke sove i den i DK.
    Du må gerne i udlandet, da de ikke har samme besværlige afgifts system.

• #17   8. mar 2016 Bliver du i øvrigt taget i at sove i den i danmark, eller bare have noget der minder om en soveplads i varetummet vil du normalt blive pålagt at betale afgiften så den kommer på hvide plader i stedet.

• #18   8. mar 2016 Man må hverken sove i den i Danmark eller udlandet. Det skrev jeg nemlig og spurgte om som supplerende spørgsmål til det svar, der er sakset ind længere oppe.

Der er ingen krumspring. Det er ulovligt, uanset hvad man gør. Ikke ensbetydende med, at det bliver opdaget, men man skal nok undlade at smide billeder på Facebook osv. smiley

• #19   8. mar 2016 Bliver du taget i at gøre det i udlandet, af danske myndigheder falder der selvfølgelig stadig brænde ned.
    Men udlandsk politi, skat, myndigheder kender ikke vores regler. smiley

• #20   8. mar 2016 Men man MÅ ikke - hvis det er det, der spørges om smiley

Helt enig i, at hvis man holder sin mund og lader være med at skrive det på Facebook, så er der formentligt ingen problemer.

Man har så problemer, hvis man på en eller anden måde bliver blandet ind i en forsikringssag. Det vil så typisk være, hvis man opholder sig der under kørsel, og ikke hvis bilen holder stille.

• #21   8. mar 2016 Ophold i varerummet under kørsel er selvfølgelig no-go uanset hvilket land. smiley

• #22   8. mar 2016 Jep jep, men nogle skrev bare noget om fx at montere sæder. Det vil ikke være ulovligt efter udenlandsk lov, men fortsat være et problem ift. SKAT.

Men ja, generelt er det bare sådan, at hvis man vil have de fulde anvendelsesmuligheder af sin bil, så må man betale afgift ligesom alle andre. Man kan ikke både få i pose og sæk. Så må man i stedet kæmpe for en omlægning af afgiftssystemet, hvis man mener, det er så frygteligt smiley

(jeg selv er ingen undtagelse - jeg ville da rent personligt meget gerne have en lavere registreringsafgift)

• #23   8. mar 2016 Chris V og Bay hvordan kan det være ulovligt at sove bagi en gulpladebil i Tyskland når de slet ikke har gulpladebiler ????

• #24   8. mar 2016 Som sagt er det ikke ulovligt efter tysk lov, men det er fortsat et brud på den danske registreringsafgiftslov. Man har betalt afgift og indregistreret den efter, at man kun må bruge varerummet til godstransport, hvilket gælder i alle lande. Det samme gælder i øvrigt i forhold til forsikringen, kunne jeg forestille mig, men det er bare et gæt.

• vladmury
    vladmury Tilmeldt:
    feb 2013

Emner: 9 Svar: 141
    #26   8. mar 2016 Jamen hvilken transport hvis man bare parkere bilen og sover ? Er der ikke transport kun hvis du køre bilen ? Tror ikke noget vil stoppe dig på en rasteplads i udlandet. Dume regler ligesom det med tysk lejebil i danmark.

• #27   8. mar 2016 Du har indregistreret bilen efter aftale med den danske stat.
    Så derfor er det selvfølgelig også danske regler der gælder. Også i udlandet.
    Længere er den sådan set ikke.

• #28   8. mar 2016 Det handler ikke om færdselsloven, men SKAT. Hvis der ikke er betalt afgift må den ikke bruges til andet end godstransport pga SKATTEREGLER uanset hvor i verden du befinder dig

• #29   8. mar 2016 Ha med den måde SKAT har styr på det lige nu (som i overhovedet ikke) så tror jeg de har travlt med rigtig mange andre ting end at folk sover bag i deres gulpladebiler smiley

• #30   8. mar 2016 Der er jo et samarbejde mellem politi og skat. Her i DK er det ulovligt at sove i bilen (politi) og samarbejdet gør at skat bliver underrettet = afgift og bøde

Kommentér på:
Sove i gulpladet bil ind/udland!

Annonce