{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.861 visninger | Oprettet:

Filip P
Filip P
Tilmeldt:
18. maj 2016
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12

Hjælp søges! Købt bil hvor motoren ikke er den som sælger har beskrevet! {{forumTopicSubject}}


Hejsa!

Købte for 3 dage siden en Nissan Micra '05 som min allerførste bil, og havde efterfølgende den længste tur hjem nogensinde.. Bilen kører fint, men efter 50 km begyndte en gul motorlampe at lyse, og efterfølgende sad jeg med den mest bitre smag i munden resten af turen. Den der følelse af at opsparingen er røget ud af vinduet, og hvordan jeg har kunnet være så dum at købe brugt..

Har lidt fornemmelsen af at sælger har snydt mig, og den er kun blevet bekræftet nu! I annoncen på DBA stod det som modellen med 80 hk, men da jeg netop slog bilen op for at tjekke reservedele, er det gået op for mig at det kun er 65 hk modellen..

Hvad gør jeg nu? Kan jeg overhovedet gøre noget?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjælp søges! Købt bil hvor motoren ikke er den som sælger har beskrevet!
  • Filip P
    Filip P Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #2   29. maj 2016 Men er den ikke solgt i ond tro så?

  • #4   29. maj 2016 Hvorfor ikke tjekke bilen inden man køber den? smiley Hvis den havde plader, så kunne du kigge på dmr, eller nummerplade oplysning.. - Men nu kan du ikke gøre ret meget..


  • Filip P
    Filip P Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #5   29. maj 2016 Ok, hvordan kan jeg så bliver sikker på modellen? smiley

    Jamen Pia når jeg slår den op står den bare som Nissan Micra, men der står ikke om den er 65 eller 80 modellen smiley Så det tænkte jeg slet ikke over da jeg købte den


  • #6   29. maj 2016 Du har nok desværre købt katten i sækken. smiley

  • #8   29. maj 2016 Snak dog med sælger.

  • #9   29. maj 2016 Hvorfor laver du 2 tråde om det samme?

  • Filip P
    Filip P Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #10   29. maj 2016 Har prøvet at kontakte sælger, (som i øvrigt angav at han er mekaniker), han siger det bare er en fejl og at jeg har købt den som beset..

  • #11   29. maj 2016 Har i lavet en slutseddel?

  • #12   29. maj 2016 Er lige nød til og høre om det ik bare er en bil til 10.000kr ?

  • Filip P
    Filip P Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #13   29. maj 2016 Joh til en 19000, så det er måske lige småligt.. Men det var hele "opsparingen" og lever på SU de næste 2 år så det er ret mange penge for en som mig smiley

  • #14   29. maj 2016 vis der står på slutseddelen at det er en 80 hk og du kan bevise at det er en 65HK så kan du gøre krav på at få afslag i prisen

    det har jeg rettens ord for i en ligende sag dog er det ca 9 år siden


  • #15   29. maj 2016 Du har købt den som beset, så det er for egen regning. Med mindre han har skrevet på en slutseddel eller andet at det er en 80hk model.

  • #16   29. maj 2016 findes der en 65 hk micra fra 05?, kan kun finde dem med 80 hk

  • #17   29. maj 2016 Der findes en 65hk diesel.

  • Filip P
    Filip P Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #21   29. maj 2016 #19. Tak for dit input Tommy, det er lidt svært fordi jeg simpelthen får så mange forskellige svar smiley

    Og du har helt ret i at han netop vil kunne slukke for sådan en lampe. Jeg får en vens mekanikerbror forbi imorgen, som lige vil tjekke hvilken fejl det er. Så jeg vil lige vente med at gøre noget indtil da tænker jeg smiley

    Men jeg er så sur på mig selv, føler virkeligt jeg har været en kæmpe hat. Nu hvor jeg sidder og læser slutseddelen igennem kan jeg se at der ikke en gang står model navn på slutsedlen (sælger sad og skrev den del mens jeg kigge bilen i sømmene.. men han har skrevet reg. dato og sådan istedet)...
    Så ved ikke om jeg overhovedet har en sag nu? Jeg har selvfølgeligt annoncen gemt hvor tingene står, men det er jo nærmest det så smiley

    Iøvrigt rigtigt mange tak for hjælpen


  • Filip P
    Filip P Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 12
    #23   29. maj 2016 Jeg har ringet til ham og han bekræfter at det rent faktisk er en 65 model.. Men at han harskrevet 80 i annoncen ved en fejl og at han ikke vil gøre noget ved det da den er købt som beset..

  • #24   29. maj 2016 Tommy - Men hvis manden intet bevis kan vedlægge at den er solgt med forkert forskrift, så der intet at gøre, så spar politi anmeldelsen.

  • #25   29. maj 2016 Jeg formoder at du har kørt i bilen og var fuldt tilfreds med køreturen, inden i handlede? Så er det vel pisse ligemeget, om den har 65 eller 80hk?

    Nu kan du jo så glæde dig over, at din forsikring bliver en smule billigere og bilen kører længere på literen, nu når din økonomi bliver stram (ifølge dig selv) de næste 2 år.


  • #27   29. maj 2016 BDOG
    65 hk kører 16.9 Km/l
    85 HK kører 20 km/l

    Så det er kun forsikringen der måske er lidt at spare på.


  • #28   29. maj 2016 motorlampen har han nok slukket lige inden du kom smiley

  • Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    maj 2016

    Emner: 5 Svar: 27
    #29   29. maj 2016 Hej Filip, det er en ret træls episode du er kommet ud for, har netop selv oplevet lignende med Autohuset-Ballerup. Det der gør mest ondt er nok at man ikke selv ved bedre når man køber en bil, det vil altid være småting man glemmer at se efter.

    Jeg er ikke helt klar over hvad man egentlig kan gøre, men er det hos en forhandler eller engros ?

    Hvis det er engros, så er det som folk siger, at bilen er købt som beset. De gør intet ved den selvom den måske fejler noget, de behøver ikke engang at gøre den ren eller lign.

    Er det hos en forhandler, så er der visse ting de skal rette sig efter ifølge lovgivningen. Det er netop op til forhandleren at sørge for at ALLE oplysninger stemmer overens med modellen. Jeg mener også at man altid har en garanti ifølge købeloven for private ( men den må du ikke lige hænge mig op på )

    Hvis jeg var i dine sko, så ville jeg ringe til politiet og fortælle dem sagen, det kan vel ikke skade noget tænker jeg.

    Håber du finder en løsning.


  • #30   29. maj 2016 Christian H

    Det er hverken Engros(som også er hos forhandler) eller hos en forhandler.

    Det er privat handel.


  • Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    maj 2016

    Emner: 5 Svar: 27
    #31   29. maj 2016 beklager, den del havde jeg ikke lige fanget ??

  • #32   29. maj 2016 Christian
    Hvis det havde været engros så skal det være til CVR nummer. Ellers skal sælger give 24 måneders reklamation.


  • Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    maj 2016

    Emner: 5 Svar: 27
    #33   29. maj 2016 Jeg købte min bil hos en Engros forhandler, det var bare køb som beset.

  • #34   29. maj 2016 Engros er KUN til CVR nummer, ellers gælder købeloven.

    Så har du snydt dig selv.


  • #35   29. maj 2016 Jeg ville køre forbi en sen aften time og drøne nogle sten igennem hans ruder.
    Alt det andet pjat med politi osv, spild af tid.


  • #36   30. maj 2016 #23 hvis du havde den på sms kunne du anmelde. Få ham til at skrive de på sms også smiley så har du beviset når du anmelder.

  • #37   30. maj 2016 Kan du dokumenterer at sælger har sagt at det er en 80hk?

    Ellers er det jo påstand mod påstand


  • #38   30. maj 2016 Man dukker kampklar op hos politiet: "Hej. Jeg vil indgive en anmeldelse. Min bil viste sig at have 15 heste mindre".

    ARE YOU FUKIN SERIOUS?! Alle dem, som anbefaler ham at blande politiet i "sagen" - I er 100% retards. Sorry.


  • Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    maj 2016

    Emner: 5 Svar: 27
    #39   30. maj 2016 Jeg forstår ikke helt hvorfor det skulle være dumt ?
    19000,- er da alligevel en sjat.. Som nævnt så skader det jo intet at ringe til dem eller møde personligt op ?


  • #40   30. maj 2016 Politiet er ret ligeglad med sådan en sag. Det er ikke noget de tager sig af

    Det er et civilt søgsmål, og ikke en politisag


  • #42   30. maj 2016 hvis vi ser bort fra det med om den mangler 15hk eller ej, vi ved jo ikke hvad der står på papirerne osv..

    men hvordan i alverden vil i bevise at sælger har nulstillet/slettet motorfejlen inden salg, lampen kan meget vel netop have begyndt at lyse på det pågældende tidspunkt, tag jer nu sammen.

    Det er pisse ærgerligt for køber, men sådan ER bilhandler, det kunne også have sket hos en forhandler, men så havde han givet 40.000kr for bilen og fået den lavet gratis hurra...


  • #43   30. maj 2016 Nu kan du jo heldigvis se hvornår fejlkoderne sidst er blevet slettet, så det giver vel en indikation om sælger har været bevidst om en eventuel fejl..

    Fejl på bilen kan opstå pludseligt, og du kan bare have været uheldig smiley

    Den med forkert motoreffekt havde jeg godt nok været muggen over... smiley


  • #44   30. maj 2016 Det kommer da an på hvilket OBD system der er tale om..

    Men i praksis er det da umuligt at starte en sag på den bekostning.


  • #45   30. maj 2016 44#

    Ja, men en bil fra 05 går jeg da udfra har OBD2 som minimum smiley
    Og ja du har helt ret smiley - Derfor jeg skrev "det giver vel en indikation"

    Det kan altid bruges til enten at presse sælger lidt, eller indse at fejlen er ny og at sælger derfor ikke har skjult noget smiley


  • #46   31. maj 2016 Tja, min motorlampe tændte og det var bare systemet der var sur over mit luftfilter.....så er noget imporneret over at folk skriger 'bedrageri' over en motorlampe der pludselig er tændt og rystende enormet bedrageri ved 65 hk mod 80 hk.....

    Synes nu skoene strammer voldsomt hist og her.......men man kan tydeligvis trygt købe brugte biler her i dette forum, for der er evighedsgaranti på alt og ingen bliver snydt - eller noget.....


  • #47   31. maj 2016 Allan A.
    Nu sælger jeg dig en golf4..
    Den har 180hk fortæller jeg dig!
    Da du så er landet hjemme og lige vil gå dit nye køb igennem, så opdager du at det egentlig er en 150hk model du har købt..

    Og det er så her du trækker på skuldrene og tænker "nå jeg kan alligevel godt lide røvpuling, så det gør ikke noget"
    Eller hva?


  • #48   31. maj 2016 Jacob

    Hvis man ikke engang undersøger bilen inden købet, så kan man sgu godt lide at blive røvpullet... Vil du måske bare tage sælgernes ord for god vare, hvis du er ude efter en 180hk model? Går du virkelig dit nye køb igennem først efter du har købt den?


  • #49   31. maj 2016 Nu er mit et tænkt eksempel smiley

    TS virker ikke som en "carguy" og har måske ikke helt styr på sagerne..
    Konklusionen er blot at varen ikke er som beskrevet, uanset om det er en Golf eller en Micra vi snakker om.. Det er princippet smiley


  • Christian H
    Christian H Tilmeldt:
    maj 2016

    Emner: 5 Svar: 27
    #50   31. maj 2016 Jeg vil give Jacob K, fuldstændig ret.

    Forummet her er primært til folks meninger, der kan være dem iblandt som ikke har så meget forstand på biler (hvilket er helt i orden, da der så er dem som har godt styr på det) Filip P, beskriver selv at dette er hans allerførste bil, med det sagt så må man tage som udgangspunkt i at der er visse ting han ikke er helt klar over endnu når han køber brugt bil. Man lærer af sine fejl, og jeg er sten sikker på at Filip ved hvad han skal gøre næste gang eller at han får hjælp af en kammerat eller lignende.

    Der vil selvfølgelig være dem iblandt som ikke kan forstå at nogen intet aner og derefter går ud og køber en bil, til dem vil jeg blot sige, find en anden tråd at skrive på, lad dem om at hjælpe personen som ren faktisk gider, frem for en kæmpe diskussion om rigtigt og forkert.

    At bilen ikke har som sælger har beskrevet er på ingen måde i orden.
    Hvad man kan gøre ved det, er så det berømte spørgsmål.
    Folk er kommet med gode inputs, på hver deres måde.
    Forhåbentlig er det til gav for Filip P. Det er trods alt ham, som spørger til råds.


  • #51   31. maj 2016 Bed sælger om at tage bilen tilbage/giv ham 8 dage til at tage bilen tilbage, inden du melder ham for bedrageri.
    Bare det at blive meldt for bedrageri, bør få de fleste til at tænke sig om - selvom du måske ikke får noget ud af det, men det koster ham sådan set ikke noget at tage bilen tilbage og sælge den til en anden - så mon ikke han vælger den løsning?


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #52   31. maj 2016 Sagen er helt klar: sælger har leveret en vare, som ikke lever op til beskrivelsen (65 hk vs. 80 hk). Dette er en alvorlig mangel, som giver dig ret til at kræve, at handlen annulleres - eller at der gives et passende afslag i prisen.

    Desuden er varen ikke i en stand, som det kan forventes af alder, kilometerstand og pris (motorlampe). Dette skal derfor udbedres af sælger eller for sælgers regning. Kan sælger ikke det, eller er udgiften uforholdsmæssigt stor, har sælger ret til at annullere handlen.

    Er handlen sket mellem ligeværdige parter (to forbrugere) kan du glemme ovenstående. Det gælder, men kræver et civilt søgsmål (dyrt) uden sikkerhed for at få en krone.

    Er sælger derimod professionel (bilhandler, mekaniker), står du meget bedre, en professionel har ingen mulighed for at sno sig uden om en forbrugers reklamationsret (altid to år, heraf seks måneders formodningsret, hvor sælger har bevisbyrden). Vejen til at få ret er også kortere (klagenævn, hvis afgørelse kan tages i fogedretten), og sælger skal erklæres konkurs for at slippe for at betale - hvilket de færreste trods alt har lyst til...

    Alt dette ved sælger, derfor sælger mange forhandlere kun de billige biler til andre professionelle.

    Men en del sælger også helt billige biler til private. Og desværre forsøger nogle også at undslippe udgifter ved at lyve og benægte. Som regel hjælper et brev fra forbrugerklagenævnets advokat dog gevaldigt på hukommelsen smiley
    - og nogle gange er det endda nok at gøre sælger klart, at man godt kender lovgivningen, og at man bliver ved til man får ret. Så kan man opleve, at dialogen bliver mere rimelig...

    Lige nu skal du bruge dokumentation. For at bilen er en anden end oplyst, for at sælger er professionel og for at bilen har en fejl.

    Denne dokumentation sender du skriftligt til sælger og beder om hans forslag til en løsning inden ti dage.

    Mon så ikke han kommer til fornuft?

    Ellers har du i hvert fald gjort sagen lettere for klagenævnet...


  • #53   31. maj 2016 Henrik S

    Så det du siger er, at bare fordi man er mekaniker, så kan man ikke sælge sin egen bil privat, uden at man pr. automatik hænger på formodningsretten i 6 mdr? Imens en frisør godt kan?
    Hvad så med en pensioneret mekaniker? Hvad med en deltids?


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 51
    #56   1. jun 2016 Jeg håber, at jer tåber der skriver dumsmarte kommentarer som "Den hænger du selv på, den er købt som beset", bliver snydt så vandet driver en dag...og det gør I helt sikkert med jeres intelligens. Muligvis ikke i en bilhandel, men så køber I noget andet bras!!

  • #57   1. jun 2016 Rasmus, når man skriver sådan, så er det ikke ens betydende med at man fryder sig og tænker "så kan han lære det", men det er et FAKTUM, det er for at fortælle at der er intet man kan stille op i praksis...

    Men du er da velkommen til at give ham et andet godt råd...


    Når det er sagt, så er hans profession IKKE underordnet, når man skal vurdere om noget er solgt i ond tro, så vurderer man i den grad om sælger er mekaniker, eller 70 årig enke som har levet af at sælge malerier hele livet..


  • #58   1. jun 2016 Mirza A

    Du har ret. Men hans profession er stadig underordnet med henblik på købelovens bestemmelse om reklamationsret. Kun ved vurderingen af om sælgeren har handlet svigagtigt, kan hans profession have en betydning for udfaldet.


  • #59   1. jun 2016 Har du fundet fejlen på motoren?

    Ejerafgiften på begge model er er 890 kr halvårligt. Den er dog 3 sekunder langsommere til 100 km/t men bør være billigere i forsikring da den effekt er 23% lavere

    Det trist at blive snydt men bøvlet ved at gøre noget ved det er større end at bide i æblet og få lavet bilen og være klogere fremover
    Især til 19.000kr.
    Havde det været 190.000kr så det en anden sag


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #62   2. jun 2016 Jeg kan se, at flere mener, at en forhandler kan sælge en bil som "købt som beset" og dermed omgå købeloven.

    Det kan man IKKE!!!

    I Danmark er vi som forbrugere beskyttet i hoved og....den anden ende...;-)

    Købeloven er til for at beskytte forbrugere (altså folk, som IKKE er professionelle) mod professionelle (altså folk, som har eller burde have større viden).

    Der er absolut ingen muligheder for som professionel at omgå købelovens bestemmelser ved handel med forbrugere.

    Jeg er klar over, at det er en udbredt misforståelse - også blandt professionelle.

    Men en bilforhandler kan skrive "købt som beset", engrossalg", "uden reklamationsret", "uden garanti", sælges for kunde" osv. alt det han orker. Er sælger at betragte som professionel og køber at betragte som forbruger, gælder købelovens bestemmelser om to års reklamationsret. Punktum. Basta. Slut.

    Er der en mangel ved en leveret vare - ny eller brugt - som ikke specifikt er beskrevet (og dermed kendt af forbruger inden købet) i en slutseddel el. lign. - som ikke kan forventes ud fra alder og brug af varen, skal sælger udbedre manglen uden udgift og uden væsentlig ulempe for forbrugeren.

    Er dette ikke muligt eller urimeligt dyrt, skal sælger acceptere at annullere handlen, med mindre køber accepterer et passende afslag i oprindelig salgspris.

    De store forhandlere har brændt fingrene. Så de sælger udelukkende billige biler til andre professionelle. Oven i købet ret firkantet: på slutsedlen handles ikke med "Peter", men med "Peters BilBix, CVRNR. 12345678". På den måde er købeloven helt ude af billedet. Tilbage er normale, fornuftige, rimelige krav om anstændig opførsel fra begge parters side. Og en uvildig vurdering i retten, når det alligevel går galt.

    Er køber forbruger, har køber derimod - som beskrevet - alle fordele fra starten. Der er omvendt bevisbyrde i et halvt år, og sælger hæfter altid og ubetinget for mangler uanset om han kendte dem eller ej - blot de kan konstateres entydigt som værende en mangel ifølge købeloven.

    Så tilbage er udelukkende spørgsmålet om, hvem som er forbruger og hvem som er professionel.

    For er sælger også forbruger, er parterne jo igen "ligeværdige" - og lige beskyttet.

    Er sælger en (auto)virksomhed og køber bager af profession er sagen jo helt klar.

    Men det er ikke altid nok for sælger at skrive "Peter" på slutsedlen. Der er klar præcedens for, at man bliver betragtet som professionel, hvis man nu eller før har haft sin (primære) indkomst inden for området. Så hvis "Peter" er mekaniker, kan han ikke sælge en bil - hverken en andens eller sin egen - privat...!

    Ja, det er åndssvagt. Præcist som det er åndssvagt, at en tømrer gerne må male sin sternkant derhjemme - men hvis han skifter det brædt han skal male, er arbejdet skattepligtigt!

    Men det er jo blot modpolen til den ekstreme forbrugerbeskyttelse: alle professionelle er nogle slemme nogen, som pr. definition altid forsøger at udnytte deres profession for vindings skyld...suk.

    Men tilbage til spørger:
    Kommer det til en retssag, er der efter det oplyste ikke megen tvivl om, at du vil få fuld og ubegrænset erstatning - sandsynligvis i form af en tvangsannullering af handlen og tilkendelse af sagsomkostninger.

    Desværre er der ikke mange advokater, som gider løfte så meget som en finger for det beløb som retten betragter som "sagsomkostninger".
    Det er nemlig et standardiseret beløb, som vel er fastsat ud fra et ønske om rimelighed i forhold til sagens "værdi". Det er samtidigt sat så lavt, at taber ikke ruineres (og vel i et - mislykket - forsøg på at holde advokatsalærer på et rimeligt leje?).

    Så du kan godt føre en sag. Du vil sikkert vinde den fuldt ud. Men det vil koste dig penge - sandsynligvis mere end bilen kostede!

    Det ved sælger, og derfor er han kold.

    Du kan til gengæld udnytte den ekstreme forbrugerbeskyttelse på anden vis.
    Du kan klage, kan du ;-).

    Forbruger.dk har et online-klagesystem, som guider dig til det rigtige sted at klage - eller tager sagen selv, hvis ikke der er andre muligheder:
    http://www.forbrug.dk/Artikler/Dine-klagemuligheder/Oversigt-over-klageinstanser/Forbrugerklagesystemet/Center-for-Klageloesning/Klag-online?tc=22C19E239BBA4E13B517515CAEC5665F

    Uanset hvem som behandler klagen på dine vegne, har de mulighed for at lægge langt større pres på sælger - og i sidste ende at hænge ham ud - og samtidig hjælpe dig til at vinde en sag i retten uden udgifter.

    Det ved sælger også - og det er sandsynligvis lidt mindre kold over for...;-)


  • #63   2. jun 2016 Slap lige af, det var sgu noget af en kommentar...

    "Der er klar præcedens for, at man bliver betragtet som professionel, hvis man nu eller før har haft sin (primære) indkomst inden for området. Så hvis "Peter" er mekaniker, kan han ikke sælge en bil - hverken en andens eller sin egen - privat...! "

    Hvis du nærlæser lovteksten, så opdager du, at du har faktisk fejlet i din sætning - flere gange.
    1. "nu eller før" - forkert. Hvis sælgeren ikke længere handler som led i sit erhverv, kan han sagtens sælge sin bil privat "som beset".
    2. mekaniker alene som profession er ikke nok. Hvis man ikke sælger biler, men kun reparerer dem, så er man ikke indenfor "målgruppen". KUN folk, som SÆLGER BILER, SOM LED I DERES ERHVERV ikke må sælge biler "privat, som beset".

    Men alt andet har du 100% ret i. Ingen erhvervsdrivende bilsælgere må frasige sig reklamationsretten ved at skrive "som beset" på slutsedlen...


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #64   2. jun 2016 ...og blot lige for at skære det ud i pap:

    Bilen er annonceret som havende 80 hk. Der står ikke noget andet på slutsedlen. Altså er bilen solgt som en 80 hk-version.
    En forbruger kan IKKE forventes at have tilstrækkelig viden til at kunne efterprøve denne oplysning ved købet. End ikke, selvom det står på bagsmækken ;-).
    Selv hvis oplysningen fremgår af registreringsattesten, er det op til sælger at bevise ikke blot at køber har set denne inden handlens indgåelse, men også at køber med sikkerhed har forstået registreringsattestens oplysninger om at bilen ikke er som beskrevet i annoncen - og det er i praksis umuligt!

    Kan det efterfølgende bevises, at bilen er en 65 hk-model, er der derfor en skjult mangel, som sælger skal kompensere køber for- uanset om sælger er vidende om denne mangel eller ej.
    Manglen er endvidere så alvorlig, at sælger klart kan forlange handlen ophævet (naturligvis minus en rimelig takst for den tid/de km., bilen har været til købers disposition). Der er jo reelt tale om to forskellige biler.

    En motorlampe lyser normalt ikke i en bil. Den er en indikation af en fejl.
    Det er ikke direkte ulovligt at køre med en tændt motorlampe, men det er alene et grundlag for at indkalde bilen til syn - hvor bilen vil blive kasseret.

    Det er derfor klart en mangel, hvis motorlampen lyser. Hvis du kan bevise, at motorlampen lyste meget kort tid efter købet (få dage til få uger), vil manglen med sikkerhed formodes at have været der ved salget - uanset sælgers evt. viden herom. Sælger vil derfor med sikkerhed blive pålagt at udbedre manglen - eller ophæve handlen.

    Er sælger mekaniker af profession (via uddannelse eller hovedindægt), vil han utvivlsomt blive betragtet som professionel frem for som forbruger - uanset oplysninger på slutsedlen.

    Så rent juridisk er der efter det oplyste ikke megen tvivl om udfaldet.

    Men som sagt kan det blive så dyrt at få ret, at det er ligemeget.

    Under alle omstændigheder vil en frivillig aftale være at foretrække - for begge parter.

    Hvis du kan nå frem til, at sælger finder motorlampefejlen og udbedrer den, mod at du accepterer at have fået en mindre motor, tror jeg at du skal være glad. Og det burde sælger også være.

    Alternativt kan du foreslå, at sælger giver et par tusinde i kompensation for den lille motor, mod at du anerkender motorlampefejlen som værende opstået efter købet. Den aftale er heller ikke helt dum for nogen af jer...


  • #65   2. jun 2016 Hvordan gør jeg så jeg ik får flere af de oplæg herinde fra ???????!!!!!!!!

  • Casper K
    Casper K Tilmeldt:
    mar 2007

    Følgere: 43 Biler: 8 Svar: 5.727
    #66   2. jun 2016 Oppe i toppen vælger "du følg ikke længere"

  • #67   2. jun 2016 Tak smiley

  • #68   2. jun 2016 Henrik S

    Det er sgu da ligesom at tale med en dør??

    KBL § 4a, stk.1 - Der er IKKE tale om forbrugerkøb her, da købet her er IKKE foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv, Handler han med biler erhvervsmæssigt, så er det anden snak.

    § 81- 86 om reklamationsret gælder KUN forbrugerkøb. Det står i § 1a, stk.2

    KBL § 47 afslører, at hvis man har undersøgt bilen inden købet, kan han ikke påberåbe sig mangler, der ved sådan undersøgelse burde være opdaget af ham. Og det er altså ikke rocket science at opdage at der står 65 heste på reg. attesten, eller ved en simpel nummerpladesøgning på nettet.


  • #69   2. jun 2016 "Det er derfor klart en mangel, hvis motorlampen lyser. Hvis du kan bevise, at motorlampen lyste meget kort tid efter købet (få dage til få uger), vil manglen med sikkerhed formodes at have været der ved salget - uanset sælgers evt. viden herom. Sælger vil derfor med sikkerhed blive pålagt at udbedre manglen - eller ophæve handlen."

    haha helt sikkert smiley Så hvis man køber en bil og motorlampen lyser 2 uger senere så kan man ophæve handlen, held og lykke


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #71   3. jun 2016 @Mirza A:

    Ja, hvis motorlampen lyser to uger efter købet af en bil, siger lov om forbrugerkøb, at fejlen som forårsager motorlampens tænding, må formodes at have været til stede ved købet. Det er faktisk rigtigt nok!

    Det kræver ikke så meget "held og lykke" - det står nemlig i loven!

    Så hvis sælger vil slippe for at udbedre fejlen, er det op til ham at sandsynliggøre, at fejlen først er opstået efter købet. Og det er svært - nærmest umuligt.

    Her link til en sag, hvor en næsten tyve år gammel Polo til 15k har en række mangler. Den første to måneder efter købet, hvor bilen smider kølervæske. Senere er der knas med gearkassen osv.
    Selvom sælger har udbedret fejlene løbende, dømmes han - næsten et år efter salget - til at tage bilen retur til fuld pris - dog med et afslag på 2k for købers råderet over bilen...!
    http://www.bilklage.dk/CMS/Upload/1/Documents/Anonymiserede%20afg%C3%B8relser/11036.pdf

    Her en anden sag. En bil solgt 12. marts, viser sig ved besøg på et andet værksted 13. august - altså fem måneder efter - at have en defekt ABS-krans, som det andet værksted skifter. Sælger dømmes til at betale det andet værksteds reparation - han har nemlig i telefonen nægtet at betale den, hvorfor han har fået kendskab til fejlen uden at tilbyde afhjælpning...!:
    http://www.bilklage.dk/CMS/Upload/1/Documents/Anonymiserede%20afg%C3%B8relser/12025%20anon.pdf

    Sagerne viser lidt om, hvor ekstemt beskyttet forbruger egentlig er.

    @438HK:

    Du har ret i, at en mekaniker ikke absolut er bilsælger. Han kan i princippet arbejde et sted, hvor de aldrig har købt eller solgt en bil. Der er bare ikke så mange af sådan nogle arbejdspladser...

    Er du ansat på et normalt værksted med to biler til salg i indkørslen, viser flere afgørelser, at du beskæftiger dig med bilsalg som en del af dit erhverv. Uanset, at det er chefen, som handler med biler og du blot skifter bremser på kundebiler.

    Er du ansat som rengøringsdame på værkstedet, er du stadig forbruger, når det kommer til bilsalg. Men er du ansat som mekaniker, og din arbejdsplads køber/sælger biler bare en gang i mellem, er du professionel!

    Så selv om du kan dokumentere ejerskab af bilen gennem længere tid - det kan sågar være konens bil - vil systemet stadig betragte sig som en professionel part i en handel med forbruger. Du ved eller burde vide væsentligt mere end køber (eller sælger, hvis det er dig der køber) - så du har ikke mange rettigheder, kun pligter.

    Du har i øvrigt ret i, at det ikke er svært at foretage et opslag på nummerpladen og derigennem finde ud af mere om bilen.
    Men det er for svært for en forbruger! En forbruger er nemlig i lovens forstand dum og skal beskyttes mod sin egen dumhed. Mens en professionel pr. definition ved alt og er ansvarlig for alt hvad han gør og siger - eller ikke gør og siger.

    Her en sag, hvor sælger skriver i en salgsannonce, at en bil kører 30,3 km/l.
    Selvom det direkte fremgår af registreringsattesten, at bilen kun kører 27,8 km/l, dømmes sælger til at betale kompensation for den fejlagtige oplysning:
    http://www.bilklage.dk/CMS/Upload/1/Documents/Anonymiserede%20afg%C3%B8relser/11070%20anon.pdf

    Hvor ekstremt det er, illustreres i denne sag. En kunde køber en bil og tre måneder senere testes den hos FDM. Sælger udbedrer alle fundne fejl. Yderligere to måneder senere "dør" turboen - som jo er erklæret fejlfri af FDM tidligere.
    Til trods for, at sælger via en FDM-attest kan bevise tydeligt, at fejlen IKKE var til stede tre måneder efter levering, vil den ene af tre voterende dømme sælger til at betale 18k for en ny turbo monteret på fremmed værksted!!!
    Der er heldigvis tre voterende, så sælger slipper. Men alene det, at den ene kan dømme til fordel for forbrugeren i en sådan sag, viser hvor meget systemet er bøjet mod forbrugerbeskyttelse:
    http://www.bilklage.dk/CMS/Upload/1/Documents/Anonymiserede%20afg%C3%B8relser/12096%20anon.pdf

    Så ja, det er ligesom at tale med en dør. Men det er ikke mig, som er døren.
    Det er lov om forbrugerbeskyttelse ;-).






  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #73   3. jun 2016 @Morten D:

    "Motorlampen - ja, bilen er købt som beset... Så den er uden reklamationsret - i modsætning til hvad Tommy tror, så betyder det ikke at det kun er synlige fejl og mangler - den slags er nemlig aldrig omfattet af købeloven. Men når du skriver under på at bilen er købt som beset, så skriver du også under på at du har undersøgt bilen for skjulte fejl og mangler og derfor ikke kan reklamerer over evt. Ting der dukker op. Det er en total ansvarsfraskrivelse fra sælgers side. Eneste måde du kan gøre en mangel gældende er hvis du kan bevise at sælger har handlet svigagtigt - hvilket ikke kan bevises ved at vise en log over hvornår en fejl er blevet slettet. Sælger vil altid påstå at fejlen blev slettet fordi denne troede den var udbedret - og du har skrevet under på at den er købt som beset. "

    Du tager fuldstændig fejl!

    Er sælger professionel og køber forbruger, er skjulte fejl sælgers ansvar. Altid.

    Sælger kan ikke skrive sig ud af det, og køber kan ikke overtage ansvaret. Køber er forbruger, og han er derfor ifølge loven så "dum", at hans underskrift på overtagelse af sælgeransvar er ugyldig.

    Sælger kan derfor IKKE - på nogen som helst måde - fraskrive sig ansvaret for mangler, som var til stede på købstidspunktet, og som han ikke med sikkerhed kan bevise, at køber var bekendt med.

    Utallige afgørelser viser, at sælger bærer ansvaret for at levere et produkt uden væsentlige mangler - og kommer til at betale, hvis der går noget i stykker efter handlen, som han ikke kan bevise var i orden ved levering.

    Jeg har en gang købt en (billig) bil, hvor der på slutsedlen stod "motor defekt, undervogn defekt, drivlinje defekt, udbredt rust, fejl i elsystem, skader på glas".

    Bilen kørte rimeligt fejlfrit i de fire år jeg havde den smiley

    - men jeg talte med en jurist, som godt ville påtage sig at få handlen annulleret, hvis motoren døde inden for seks måneder. Han var så sikker, at han ville betale selv, hvis han ikke vandt.
    Hvorfor? Jo, fordi oplysningerne på slutsedlen var at betragte som et forsøg på at omgå købelovens bestemmelser om reklamationsret!

    Havde der stået "mislyd fra motor som følge af forhøjet slid" ville jeg have været vidende om at motoren var defekt - og selv hænge på ansvaret.
    Men den lange smøre ville blive betragtet som forsøg på en generel ansvarsfraskrivelse - hvilket ifølge loven ikke er muligt.

    Og nej, det har ikke noget med svigagtighed at gøre. Det er strafbart og en sag for politiet. Denne sag handler blot om sælgeransvar.


  • Henrik S
    Henrik S Tilmeldt:
    jul 2014

    Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 86
    #74   3. jun 2016 @Morten D

    Igen: hvis du som en del af dit erhverv beskæftiger dig med bilhandel, vil du aldrig blive betragtet som forbruger i en bilhandel.

    Det er korrekt, at f.eks. bilklage.dk kun behandler sager, hvor den ene part er en registreret virksomhed og den anden part er forbruger. Så hvis nævnet vurderer, at handlen er foregået i rent privat regi (og ikke blot skal se sådan ud i et forsøg på at omgå loven), afviser de sagen og henviser den til almindelig retsbehandling.

    Men retten er ligeglad med, hvilke parter som har eller ikke har et CVR-nummer. Retten tager udelukkende stilling til, om parterne er jævnbyrdige. Og er du mekaniker (via formel uddannelse eller erhverv) mens modpart er bager, vil du blive pålagt et ansvar som professionel, mens bageren vil blive beskyttet som forbruger.

    Igen er der desværre spørgsmålet om udgiften. Du kan i princippet selv møde op, og så er det (stort set) gratis. Men skal du også have en realistisk chance for rent faktisk at vinde, skal der stå en advokat ved din side (det viser præcedens desværre). Og så koster det pludseligt penge at få ret.
    Samtidig er der altid en risiko for at tabe - og så skal du pludseligt også betale modpartens advokat...

    Men i følge loven er du altså ikke blot professionel fra ni til fem. Din viden forpligter døgnet rundt. Det er der masser af eksempler på:

    Læger skal redde liv - også i teatret lørdag aften. Politimænd dømmes langt lettere for vold end civile. Sagsbehandlere har skærpet indberetningspligt - også for ting som sker hos naboen i sommerhusområdet. Bestyrelsesmedlemmer dømmes ofte for at udnytte insiderviden privat. Fodboldspillere må ikke spille på egne kampe - heller ikke selvom de er i Portugal, mens kampen spilles. Tømrere skal betale skat af en fiktiv indtægt, når de slår et søm i søndag aften i fodboldklubben. Blikkenslagere er erstatningsansvarlige, når det rør de har fikset hos naboen sprænger osv. osv.


  • #75   3. jun 2016 Henrik S

    Du behøver ikke at diske op med eksempler af afgørelser mellem en decideret bilforhandler og en kunde. Det er slet ikke dét, diskussionen går ud på. Du er lidt af en politisk ordfører fra Enhedslisten - snakker lidt meget udenom smiley

    § 4 a. Ved forbrugerkøb forstås et køb, som en køber (forbruger) foretager hos en erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv.

    ERHVERVSDRIVENDE. Hvordan kan en ANSAT mekaniker hos en bilforhandler kategoriseres som "erhvervsdrivende, der handler som led i sit erhverv"?

    Har du afgørelser i sager, hvor bilen ikke bliver solgt igennem en forhandler??



  • #77   3. jun 2016 Der skal satme meget til for, at en uddannet mekaniker får sådan en sag hængende over sit hoved. Han kan jo have solgt bilen, uden at have tjekket den? Han kan have fået den i en byttehandel? Uden, at have tjekket den, ikke haft tid til det. Man skal bare kunne bevise, at man ikke har tjekket tingene. Lad os sige, du køber bilen torsdag d, 18 klokken 20.00 og sælger den - Stiller den i din indkørsel, tager nogle billeder og dagen efter kl. 12.00 er bilen solgt? Du har jo ikke haft tid nok, til at få tjekket den? Dårligt bevis, ja. Men kan godt være en gældende grund. Hvorfor solgte du den? " Jeg synes den kørte godt, men fik et bedre tilbud"

  • #79   3. jun 2016 Keyboard

    Ikke nok med det... Sælgeren hænger endda på "regninger", selvom han ikke engang har SET bilen i levende live. Blot ved at formidle salget, er man allerede på den, hvis man ejer en virksomhed, som sælger biler. Så er man bilsælger, må man hellere finde tid til at tjekke bilen igennem, ellers kan det blive dyrt smiley


  • #80   3. jun 2016 438Hk
    Biturbo
    Galant 4x4

    Jeg forstår hele trådstarters tråd, som at den er købt 100% privat. Altså uden om en virksomhed osv. Som hvis, jeg skrev til dig herinde - Om jeg måtte købe dine super seje jeans. Men forstår, hvad du mener. smiley


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 51
    #81   7. jun 2016 Henrik S, du er min helt!
    Og så er du oppe på et niveau, hvor de fleste ikke kan forstå hvad du skriver!


  • Rasmus W
    Rasmus W Tilmeldt:
    jun 2009

    Følger: 1 Svar: 51
    #83   7. jun 2016 Retskendelse ligefrem?
    LOOOOOL


  • #85   23. aug 2016 Lige et indskud i en gammel tråd:

    1. Motorlampen lyser i det købte køretøj, det sker som en følge af en opstået fejl.

    2. Motorlampen lyste IKKE ved start hos køber, eller de første ca. 50 km.....når motorlampe ikke lyser = ingen fejl.

    3. Fejlen er altså opstået EFTER købet, medmindre at producenterne bevidst laver bilerne således at der køres videre med en motorfejl og der først advares efter x-antal killometer.

    4. Når feks. en olielampe lyser så er det fordi bilen mangler olietryk NU og ikke for 50 km siden - det er ligesom funktionen med de der lamper.....altså at de lyser når noget er gået i stykker - ikke før og ikke senere.....

    5. Selvfølgelig bør sælger da lige kigge på den motorlampe, men gider han ikke så få bilen udlæst før 'Hulken' stiger op i køberen. Det kan jo være noget meget banalt som feks. luftfilter eller andet uskyldigt.

    6. 80 eller 65 HK i en Micra?! Hvem i himlens navn kan se - høre - mærke forskellen....det er en Micra? smiley

    Sagen er gammel, og håber at køber har fået klaret sin sag på rolig vis, uden tæskehold, bats, kanoner og cykelkæder - mange gange kan man komme langt ved blot at snakke med folk....


Kommentér på:
Hjælp søges! Købt bil hvor motoren ikke er den som sælger har beskrevet!

Annonce