Vejchikaner love/regler {{forumTopicSubject}}
Hej med jer
Jeg er flyttet til en by hvor der er en masse af de her sataner, der hvor jeg kommer fra er der ingen eller ganske få - har i hvertfald aldrig set dem før.
Jeg er i tvivl om reglerne, hvem har forkørselsret og hvad hvis dertilkommer flere bilen mens jeg holder tilbage, skal jeg så afvente til de 100 biler er kørt igennem, eller skal de så holde tilbage for mig, hvordan ved man hvem der holder tilbage osv?
Chikanen er både i højre og venstre side, som det ret utydeligt ses på billedet.
Nogle der har noget helt konkret, på området?
Cykelister på billedet har ingen betydning for spørgsmålet.
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 10 Biler: 1 Emner: 61 Svar: 1.682
jul 2004
Følger: 49 Følgere: 58 Biler: 3 Emner: 46 Svar: 6.357
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 45 Svar: 226
apr 2013
Følger: 4 Følgere: 13 Emner: 63 Svar: 12.873
aug 2007
Følger: 12 Følgere: 17 Biler: 4 Emner: 58 Svar: 983
Yes så langt er jeg med, men spørgsmålet opstår mest under:
Hvis jeg holder tilbage for 3 biler og der i mellemtiden, er kommet flere biler til skal jeg så fortsat holde tilbage indtil der er frit?
Men Dragos har svaret
jan 2007
Følgere: 89 Biler: 9 Emner: 1 Svar: 4.002
Chikanen er jo også i modkørens vejbane så ham der kommer først kør først så jeg ville mene at #1 forklare det fint og også sådan jeg gør det men mm slipper nok aldrig for tosser der fræser ind
apr 2007
Følger: 33 Følgere: 36 Biler: 5 Emner: 45 Svar: 226
Holder du tilbage for f.eks 2 og der imellem tiden kommer 3 mere, uden du kan nå at komme igang. Så ja så må du jo holde for dem også. Medmindre de giver dig plads.
okt 2005
Følger: 25 Følgere: 53 Biler: 2 Emner: 401 Svar: 11.296
Dog er det 100% anderledes ved vejarbejde/holdene biler man skal uden om. Kan man ikke nå det, og er der ikke plads. Så skal man holde tilbage for modkørende.
Men jeg hader bare generelt vejchikaner. For man kan altså ikke altid se hvem der er tættest på. Og så tar begge køretøjer chancen.
Så hellere vejbump, der sænker man hastigheden, men skal ikke lege kylling med de modkørende billister
mar 2005
Følger: 2 Følgere: 4 Emner: 23 Svar: 1.022
Der har ikke været snak om hvem der evt skal holde tilbage for hvem ved de her chikaner, så lige der kan jeg ikke hjælpe.
Men min kørelærer går meget op i, at der er tale om vognbaneskift når man skal "ind" i chikanen, og at der igen er tale om vognbaneskift når man kommer "ud" af chikanen.
Derfor skal man skal orientere sig i spejle og over skulderen til venstre når man kommer frem til chikanen , og igen orientere sig over skulderen og i spejlene til højre når man kører ud af chikanen...
Det er Fanden himself i egen person der har skabt den slags chikaner....
Nå, men mit indlæg besvarer nok ikke dit spørgsmål. Håber det måske kunne bruges alligevel
okt 2005
Ja så hellere vejbump selvom de også er træls.... De er bare mindre træls
mar 2006
Følger: 16 Følgere: 24 Biler: 2 Emner: 439 Svar: 3.633
Dét jeg synes sker oftest, er folk som holder tilbage selvom de rent faktisk har forkørselsretten. Og uden at lyde alt for fordomsfuld, så er det oftest kvinder som holder tilbage når de ikke skal.
Et lille tip hvis man gerne vil først igennem chikanen og ikke har noget imod at være en smule idiot: Træk ud i venstre bane i god tid. Automatisk vil de modkørende tro at man er længere fremme og har forkørselsretten. Man skal selvfølgelig gøre det forsvarligt og ikke 300m før chikanen. Men prøv engang...
okt 2005
Det nok fordi jeg ikke har en sænket bil så
Ja jeg gør også det du siger med og trække ud i det andet spor tidligere end man skal gøre.
Vi har en meget farlig chikane i Middelfart hvor jeg bor. Og jeg SKAL forbi den vej hver gang jeg skal hjem. Den er farlig fordi den ligger på en lille bakketop. I starten kan man kun se taget af bilerne. Det er først når det er næsten forsent at man kan se hele bilen. Så det gør det meget svært og se hvem der er tættest på.. Kommunen burde fjerne den igen, den er sgu ikke for smart lavet!.
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 30 Biler: 11 Emner: 133 Svar: 4.527
jun 2012
Følger: 5 Følgere: 87 Biler: 5 Emner: 1 Svar: 2.203
nov 2002
Følger: 11 Følgere: 173 Biler: 4 Emner: 76 Svar: 1.913
Og er der en der presser sig ud, ja så kan jeg da bare trække håndbremsen og blive holdende indtil at han bakker....
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Kør efter forholdene og tilpas hastigheden derefter.
Først til mølle
Højre vigepligt, hvis aktuel her
Ubetinget vigepligtsregler
Vis hensyn
Monter dash camera (russercamera) af hensyn til bevisførelse ved overtrædelse af ovenstående almene trafikregelsæt.
MVH KP
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
Vejchikaner love/regler