{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
7.107 visninger | Oprettet:

Mikkel H
Mikkel H
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 19

Dyr værkstedregning, pga reparationer uden tilladelse? {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Jeg havde i dag min kære Polo på værksted, da koblingen og sædevarmen ikke samarbejder lige så godt, som jeg ønsker det skal.
I den forbindelse siger jeg 4-5 gange til værkføreren, at de ikke skal gøre/lave noget, som ikke er dækket af garanti, og han siger at det altid er deres politik, så det skal jeg ikke være bekymret for.

Da jeg så henter bilen efter arbejde, kan jeg se henover disken, at der blandt andet er en punkt der hedder "Af- og påmontering af gearkasse - 4600 kr". Og det er bare ét af punkterne. Jeg siger selvfølgelig til værkføreren (denne gang en anden værkfører), at jeg kan se nogle punkter, jeg ikke har tænkt mig at betale, og gør ham opmærksom på, at hans kollega havde fået at vide, at der ikke skulle lave noget som helst, med mindre det er under garantien. Han siger så, at han gerne vil smide den over til på sin kollegas skrivebord, så han kan ringe til mig i morgen, da han allerede er gået hjem.

Nu er mit spørgsmål så - hvordan står jeg her? Jeg har MINIMUM sagt 4 gange, at jeg ikke vil have noget lavet uden for garantien uden min godkendelse. Alligevel kan jeg jo konstatere, at de har været rigtig godt i gang i dag? Hvad skal jeg forvente i morgen, når jeg får en opkald fra værkføreren? Har jeg "mit på det rene"? Vil jo mene at man skal ringe til kunde uanset hvad, hvis regningen lige pludselig bliver 4600 dyrere!

Jeg vil fortsat benægte at betale regningen, da vi havde en klar aftale om, at jeg skulle have et opkald inden større udgifter, blev gennemført. Men har jeg en sag, eller hvad er folkets erfaringer?

På forhånd tak smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dyr værkstedregning, pga reparationer uden tilladelse?
  • #1   27. jun 2016 Du skal helt klart vente til du har snakket med ham du har lavet aftalen med.

Det kan jo være det er skrevet ned for at du kan se hvad det kunne have kostet.

Afvent en samtale med den ansvarlige værkfører og derefter kan du så tage til mæle.

Du gør ham klart at i havde en mundtlig aftale om ikke at lave noget der ikke var på garanti og du blev lidt nervøs da du så de nævnte tal.

Der kan herfra ske to ting. Han forklarer dig at du ikke skal betale ELLER han siger du skal betale, hvorefter du så selvfølgelig igen henviser til den aftale i havde.

Hvis han derefter fortsat nægter at give sig, så må du til FDM med den eller en advokat. Det er samme arbejdsgang om du går til mekaniker eller tømrer eller frisør.

Du skal oplyses om mer-priser, ganske simpelt.

• #2   27. jun 2016 Hej
    Kan du informere ved køretøjets alder, købsbetingelser, købssted i forhold til værksted og garantivilkår?
    Værkstedet leverer løsninger for dig. Og det skal de have betaling for, medmindre andet er aftalt.
    MVH KP

• #3   27. jun 2016 KP, det har han jo netop nævnt at de IKKE skal iht. den aftale han lavede med dem ved indlevering af bilen smiley

Om bilen er 1 time gammel eller 30 år gammel kan de ikke kræve betaling for et stykke arbejde der ikke er bedt om uden yderligere accept fra kunden.
    Specielt ikke når aftalen lød på at de kun skulle reparere hvad der var på garanti. (hvor man må regne med at poloen er indenfor VW's garantiperiode)

• #4   27. jun 2016 Hej
    Husk at fortælle i morgen hvorledes værkstedet stiller sig i tvisten. (Hvis der i det hele taget er nogen)
    Misforståelser kan opstå af det bare ingenting, Sker ofte ved for meget udenoms snak eller/og inkompetence.
    MVH KP

• #5   27. jun 2016 Hvis bilen er købt hos, en bare mellem stor forhandler, sender værkstedet jo en regning til salgsafdelingen, så mon ikke det bare er den du har set..

• #6   27. jun 2016 husk at markere alle dele på bilen inden du kører ind uanset der aut. værksted eller ej.. det kan godt være at du har fået deres gamle gearkasse som er gået 300000km, mens de har kigget på kobling. Kobling tjekkes er jo uden at smide en gearkasse til siden..

P.S. kom med et navn af værkstedet, vi skal nok svine dem alle stede hehe

• #7   27. jun 2016 rolig nu S H, der skal jo være hold i noget inden man sviner, lad os nu høre hvad værkfører siger når de har haft en dialog

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

#8   27. jun 2016 Hej igen,
    Der kommer lige en længere smørre, der giver jer lidt mere indsigt i forløbet:

Sagen er at der er ikke blevet skiftet noget - overhovedet. Mekanikeren har haft hele gearkassen ude for at finde frem til fejlen, åbenbart. Der var også en større post hvor han havde haft sædebunden ude, da min sædevarme i førersiden svigter. Også dette havde jeg sagt, kun skulle laves hvis det var garanti. Så vigtigt er sædevarme ikke for mig. Slet ikke her om sommeren.

Jeg sagde til værkføreren at jeg selvfølgelig ville betale for eftersyn (800 kr.) og udskiftning af batteri i den ene nøgle. Derudover ringede mekanikeren og sagde at venstre bagdæk var punkteret, om han måtte lappe det for 350 kr. Det gav jeg lov til.

Under samme opkald sagde mekanikeren så til mig, at han ikke havde delene til koblingen hjemme, samt at der ikke var tid i dag, da han skulle have hele gearkassen ud. Halvanden time senere henter jeg bilen og ser de her ret-så-høje poster på regningen.

Sidste uge var jeg endda ude og køre en tur i bilen med værkføreren, hvor jeg sagde at pengene ikke var uendelige når man er på elevløn, og at jeg havde tænkt på at vi evt. kunne aftale at regningen ikke skulle overskride 3000 - uanset hvad. Men at de stadig lige skulle ringe først.
    Vi aftalte dog aldrig noget beløb - men jeg har hele tiden givet udtryk for at jeg ikke har råd til en dyr værkstedsregning. Netop derfor krævede jeg, at intet skulle laves hvis det ikke var på garanti eller aftalt.
    Derfor undrer jeg mig meget over at kun én af posterne er på 4600 - og så endda en post vi slet ikke har snakket om. At gearkassen skulle tages ud har aldrig været et emne i løbet af min kommunikation med værkføreren.
    Jeg må jo få en forklaring imorgen, og forklare at jeg bevidst skar ud i pap, at jeg IKKE havde råd til at betale for ting, der var uden for garanti.

Til jeres spørgsmål: Bilen er købt hos VW Hillerød, kan jeg se i servicehæftet. Jeg købte bilen i Marts af en brugtforhandler. Bilen har kun gået 58.000. Garantien udløber i November.

Men Carstens svar giver mig ro. Jeg mente også selv, at jeg havde alle ting på min side. Jeg bad endda værkføreren om at skrive på arbejdskortet, at tingene kun skulle laves hvis det var på garanti.. Det var her jeg fik at vide at "Det er altid vores politik, at ringe inden vi laver noget."

Ville blive både sur, frusteret og chokeret, hvis jeg ikke får at vide at det er garanti, i morgen. Er ikke medlem af FDM, men må da overvejes, hvis det ikke er garanti.

Jeg giver lige forhandleren en chance - det kan jo være, det hele er garanti. I skal nok få værkstedets navn, når der en konklusion på sagen. smiley Umiddelbart vil jeg stadig mene, at jeg har gjort alt jeg kan for netop at undgå en situation med en ALT for høj (og uforventet) regning?

• #9   27. jun 2016 sådan er det. typisk mekanikere. lad være med at betale uanset hvad. jeg fik at vide engang af bilforhandleren at jeg skulle l ringe til tidligere ejer af bilen hvis min bil gik i stykker, hahahaha , jeg var heldigvis medlem af fdm og dem kunne han ikke lyve for,

• #10   27. jun 2016 Rooolig nu, ofte står beløbet på regningen, og bliver trukket fra når det er garanti.
    Så afvent lige og se om du skal betale noget, inden du maler fanden på væggen.

• #11   27. jun 2016 Bilen er hvor gammel?
    Hvad står der af betingelser under garanti / reklamationsret på din slutseddel fra brugtvognsforhandleren.

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

#12   27. jun 2016 Der er to års garanti på bilen, som med alle andre VW-biler, jeg kender til. Så når der er garanti ind til november, er bilen fra november 2014. Jeg har fået lavet mit start-stop på garanti på samme værksted før. Her betalte jeg ikke en krone. Jeg afleverede bilen om morgenen, og da jeg hentede den om eftermiddagen virkede mit start-stop igen. Uden beregning. De fandt selv fejlen og lavede den. Dengang sagde jeg også at jeg ikke skulle have det lavet, med mindre det var garanti.

• #13   27. jun 2016 Fik engang lavet noget på garantien på min Seat. Der stod ikke beløb, men UB ( uden beregning)

• Unknown
    Unknown Tilmeldt:
    nov 2013

Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 875
    #14   27. jun 2016 Du har ikke noget at være bange for, og hvis de ønsker at sagen skal sættes på en pedestal henvender du dig blot til FDM og lader dem kører en sag. Som mekaniker må vi ikke tage hænderne op ad lommen førhen vi har det på skrift - i grove træk.
    Jeg ville på ingen måde være urolig for udfaldet, for som du beskriver har du flere gange gjort opmærksom på at der intet skulle laves udenfor garantien. Ydermere går deres handlinger imod egen politik, så spørgsmålet er om værkføreren ikke skulle kigges efter i sømmene.

Lad os endelig høre hvad udfaldet bliver smiley

• #15   27. jun 2016 Altså fabriks garanti så har du jo intet at frygte.

• #16   27. jun 2016 er kobling ikke en sliddel? det vil jeg nu mene, så forstår egentlig ikke hvis du kan få det dækket af garantien smiley der er jo ingen der kan bevise om dig eller sidste ejer har kørt som en gammel kone.. smiley

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

#17   27. jun 2016 Det er ikke pga slid på koblingen, jeg har fået det undersøgt. Der en fejl/mislyd. Den kører uden problemer og fungerer perfekt. Bare træls at høre på samt lyder bekymrende. Er nervøs for det kun er et spørgsmål om tid før den går i stykker. Værkføreren kunne godt høre, at der var noget der lød helt forkert.

• #18   27. jun 2016 okay smiley

• #19   27. jun 2016 Det er da helt normalt at der står beløb på fakturaen ned af siden....
    Det er først når du kommer til I alt du skal have et flot 0,00 (ud over det der evt. er aftalt skal laves)

profilbillede
  • Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

#20   27. jun 2016 Så kun på computerskærmen - må se hvad der sker i morgen. Tak for de mange svar, og den store interesse. Jeg vender tilbage med update!

• #21   28. jun 2016 Noget nyt ?

• #22   28. jun 2016 Hvad blev enden på det hele?

• Mikkel H
    Mikkel H Tilmeldt:
    jun 2016

#24   28. jun 2016 Jamen NU skal i høre! Det er en længere smørre, men synes selv det er super spændende og relevant læsning, hvis man er interesseret. smiley

Jeg var jo super utålmodig med at finde en konklusion på det her, så i morges ved 9-tiden ringede jeg selv til værkføreren for at høre, hvordan og hvorledes det hele hang sammen.
    Det viste sig så, at han allerede havde haft ringet til mig. Jeg forklarede ham, hvordan jeg havde oplevet det hele i går, hvor han kollega ikke helt havde vidst, hvad der skulle ske. Han fortalte mig så, at jeg ikke havde nogen grund til at være nervøs. Jeg havde fabriksgaranti ind til november, så selvfølgelig skulle jeg ikke betale for det. Han sagde at han havde fået den opfattelse, at han mekanikeren ville sætte mig ind i hvad der skulle ske, når han ringede til mig. Så han ville gætte på at mekanikeren og ham havde misforstået hinanden. Det lettede noget.

Herefter fortalte han mig, at mekanikeren havde fundet frem til at mislyden skyldes svinghjulet, som var ved at gå på pension - herefter sagde han at svinghjulet selvfølgelig gik ind under garantien. Min defekte sædevarme havde de også fundet problemet på - dette er også under garanti.

Han sagde så at han havde ryddet den 11/7 og 12/7, så han var sikker på at han havde nogle mekanikere, der kunne lave min bil dér. Herefter fortalte han mig, at det var den tidligste tid han havde, da mekanikerne skulle have sommerferie og at der faktisk kun var 4 mand på værkstedet i de næste uge.

Konklusionen blev at jeg kun skulle betale for Eftersyn, lapning af dæk samt udskiftning af batteri i nøgle. Her havde han endda kun faktureret mig for batteriet, og ikke arbejdslønnen.

Han foreslog at jeg kunne vente med at betale for eftersyn osv. til næste gang, jeg kom ind. Han foreslog så at jeg kunne få lavet mit 60.000-service nu jeg alligevel var inde i to dage. (Kørecomputeren siger jeg har 2500 km at køre på inden service). På den måde kunne jeg betale for service + eftersyn på samme tid. Derudover tilbød han mig også at betale over flere gange, hvis det var fordi kapitalen ikke var overvældende.

Sidst men ikke mindst fik jeg en forklaring på hvorfor han gerne ville have at jeg fik lavet service på samme tid, samt hvordan garanti-sager fungerer. Til alle interesserede:

Garanti hos VW fungerer på den måde, at de altid laver reparationerne først, hvis de vurderer at det går ind under garanti. Herefter får kunden udleveret bilen, selvfølgelig uden at skulle betale. VW-forhandleren sender så fakturaen over til fabrikken/hovedkontoret, som kigger på sagen og vurderer, hvorvidt de er enige i at det går ind under garanti. Hvis de er enige, betaler de selvfølgelig regningen. Og her bliver det så interessant! For så spurgte jeg selvfølgelig: "Hvad så hvis de er uenige og ikke mener at det går ind under garantien?". Her fik jeg følgende svar: "Så hænger du ikke på den. Det skal du ikke bekymre dig om. Hvis de afviser den, er det mig (værkføreren) der hænger på den. Du skal selvfølgelig ikke betale for den, hvis vi har sagt til dig at det foregår over garantien." Herefter fortsatte han: "Det er derfor, jeg gerne vil have at du får lavet service, fordi så kan de se at alle papirerne er i orden. Og stort set hver gang papirerne er i orden, bliver sagen godkendt, og så hænger vi (værkstedet) ikke på regningen."

Alt i alt endte det med en lykkelig slutning. Hele situationen kom sig simpelthen af at de ikke havde fået kommunikeret godt nok sammen, hvilket skabte misforståelser på misforståelser. Men nu har jeg fået bekræftet af værkføreren flere gange, at det bliver dækket af garantien. Samtidig fandt jeg også ud af hvordan deres garanti-sager kører. Rart at vide, hvis der sker noget fremadrettet.

Så alt taget i betragtning er jeg i dag en lettet og glad mand.

• #26   28. jun 2016 Jamen det er da alletiders så. smiley

• #27   28. jun 2016 Super fedt smiley

• #28   28. jun 2016 smiley smiley

Kommentér på:
Dyr værkstedregning, pga reparationer uden tilladelse?

Annonce