{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.869 visninger | Oprettet:

Gulplade bil fra moms til ekskl. moms {{forumTopicSubject}}

Hej.

Hvordan er det lige med gulpladebiler som firmabiler ?

Jeg ved godt at firmabil typisk er uden moms. Men udvalget er ret snævert på den jeg har kig på (Mercedes ML) og jeg har nu fundet en rigtig fin en men den er inkl. moms dvs til gulplade privat kørsel.

Hvis jeg køber den i en virksomhed kan jeg så få momsen tilbage eller hvordan er det ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af to lamper 700 kr.
  • opvaskemaskine montering 700 kr.
  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Gulplade bil fra moms til ekskl. moms
  • #1   21. jul 2016 Er det privat køb eller ved forhandler?
    Forhandleren skal jo tage en pris for bilen, og i den pris er jo indeholdt moms - og den kan du jo trække tilbage på lige fod med alt andet moms smiley

Stod den til eksl. moms, - eks 60.000 eksl. moms - så skulle du jo stadig betale forhandleren 15.000 oveni, i moms, således at prisen kommer op på 75.000.

Så om prisen på en bil er med eller uden moms, er ligemeget.
    Du skal stadig betale for momsen ved sælgeren og så kan du selv trække den baglæns i dit eget momsregnskab.

• #2   21. jul 2016 Bilen koster 117.000.- og jeg går ud fra det er inklusiv moms da bilen står til salg som gulpladebil med moms.

Betyder det så at hvis jeg køber den som 100% firmabil så kan jeg sætte de 117.000 ind i min momsrefusion og dermed få de 23.400.- tilbage i moms ?

• #3   21. jul 2016 kører du rent firma eller både firma og privat kørsel i den?

• #6   21. jul 2016 #3 det er ren firma

#5 se det er jo ikke specielt godt. Men kan man stadig indregistrere den som ren firma bil, altså ikke på papegøjeplader ?

• #7   21. jul 2016 Du kan registrere den som du vil, men du kan IKKE få momsen retur.

• #8   21. jul 2016 Køber du bilen privat til 117000 og indreg den på papegøje kan du trække driftudgifterne fra (diesel, reparationer osv) samt du afskriver med 25 procent om året (fraskrevet ca over 7 år)

Sådan kører jeg selv og så behøver jeg ikke tænke på om jeg må tage den privat når den står i firmaregi 50-50.

• #9   21. jul 2016 Der er overhovedet ingen grund til at indregistrere den 50-50 eller lade mig beskatte af den. Vi har 2 biler i husstanden nu og det var for at spare den ene væk. Firmaet ligger på min privatadresse hvorfra jeg lejer mig selv ud til en anden virksomhed. Så vi snakker til og fra arbejde, og ind og tage aftensmad med hjem i ny og næ på vej hjem, måske køre knægten i skole en enkelt da eller to når det pisregner. Uanset hvor jeg skal hen her fra hvor jeg bor ligger indkøb og skole indenfor ganske få 100 meter afvigelse fra den rute jeg skal køre, hvilket man gerne må i en firmabil. Der er jo også de 1000km svinketure man må tage om året. Skulle jeg finde på at hente bajere i tyskland i den 1 gang om året ja så køber man jo bare en dagsafgift til 200.- kr og så er den ude af verden.

Så jeg er rimelig afklaret omkring at den skal være 100% erhvervsbil.

Det er værd at tage med at jeg ikke kan tage momsen på en der ikke er momsfri, så jeg må lige tage et ordentlig kig på hvad der bedst kan svare sig.

• #10   21. jul 2016 Vil tro at en forhandler kan vejlede dig bedst.

• #11   22. jul 2016 #9
    helt klar på reglerne er du ikke...
    en mercer ML vil man, som udgangspunkt, sidestille med en personbil og IKKE som speciel indrettet varevogn - bare søg lidt rundt på skat eller google.

du kan også læse mere om hvad der lægges vægt på i dette link fra skat - øverst er der billeder og forklaringer inden du læser hele linket igennem smiley
    http://skat.dk/SKAT.aspx?oId=1748260&vId=0&i=1%23i1748260

• #12   22. jul 2016 Kim B det er slet ikke relevant da det du linker til omhandler beskatning af gulpladebiler.

Det er slet ikke relevant i min situation da det alene omhandler hvor meget man må køre privat i en firmabil før det udløser beskatning.

Da min virksomhed ligger på min privatadresse må jeg selvfølgelig have den holdende der. Jeg lejer min arbejdskraft ud til en anden virksomhed hvor jeg kører hjemmefra (virksomhedsadresse) ud til min kunde. Jeg foretager også salg i det meste af Nordjylland.

Da der alene er tale om kørsel mellem arbejdsplads og kunder og som tidligere nævnt, måske, at jeg lige tager en leverpostej med hjem fra arbejde, eller henter knægten fordi det regner så er jeg slet ikke bekymret.

Det ændrer ikke ved mit oprindelige indlæg som jeg startede tråden med som alene omhandlede moms, som jeg dog mener jeg er ved at have fået svar på.

• #13   22. jul 2016 det du henviser til om at måtte køre op til 1000 km om året samt til fra skole osv gælder KUN for erhvervsbiler med en total vægt på over 3.000 kg og KUN hvis den kan betragtes som speciel indrettet.
    Reglerne er lavet om for ikke så længe siden, jeg har prøvet at finde en anden tråd om det, men tror den er slettet for kan ikke finde den nogle steder desværre.

på dette link finder du også denne tekst
    http://www.skat.dk/skat.aspx?oId=1817328&vId=0
    Eksempler på privat brug

Det er privat brug, hvis du eller dine medarbejdere fx bruger bilen til:

Kørsel til fritidsaktiviteter.
    Indkøb til privat brug.
    Kørsel med børn til og fra institutioner.
    Fragt af private ting, fx møbler, campingvogn eller haveaffald.

• #14   22. jul 2016 Det var fandme en streg i regningen, jeg var ikke klar over de har lavet reglerne om smiley De skal kraftedme nok sørge for at holde folk nede hvor de hører hjemme da..

Jamen så er der ikke andet for end at lade sig beskatte af bilen. Det koster så 3998.- om måneden brutto så mon ikke det går. Jeg tror stadig regnestykket går op. Det svarer til 2400 om måneden.

Det er simpelthen det mest usle lorteland i verden vi bor i ha ha ha bliver sgu bekræftet i det hele tiden.. smiley

• #15   23. jul 2016 Ja de er ikke de flinkeste mennesker i verden smiley

prøv at læse denne, så er det lige pludselig at man kommer til at frygte at små / mindre virksomheder kommer i klemme mht. lønudgifter smiley
    http://finans.dk/finans/politik/ECE8848836/dansk-erhvervsliv-i-benhaardt-opgoer-med-skat-nu-lander-slagsmaalet-i-hoejesteret/?articleId=8848836&ctxref=ext

• #16   23. jul 2016 De er jo hysteriske. Man er faktisk ikke helt normal i hovedet hvis man vælger at drive virksomhed fra Danmark.

Kommentér på:
Gulplade bil fra moms til ekskl. moms

Annonce