{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.160 visninger | Oprettet:

Signe K
Signe K
Følger: 9 Emner: 1 Svar: 8

Civilt sagsanlæg mod sælger. {{forumTopicSubject}}

Hej!

Jeg dummede mig og gennemtjekkede ikke en bil ordentligt inden køb hos privat. Men lad det nu være, af dumheder kommer erfaring.

Jeg var samtidig dum nok til at omregistrere bilen med det samme.

Prøvekørslen foregik laaaaaaaangt ude på landet på smalle veje hvor der dårligt kunne være en bil, samtidig bugtede vejene sig som en i pokker, så at køre mere end 60, ville være at udfordre skæbnen.

Bilen havde 1.5 år til syn og intet rust, for en ikke-bilkyndig at se.

alt i alt virkede det fornuftigt.

MEN! da jeg kom på motorvejen kunne jeg tydeligt mærke noget var galt. Men jeg tænkte at uanset hvad, kunne det kun være småting der skulle laves, da sælger havde fortalt den netop havde fået ny bagbro, og blevet toptunet inden syn.

Nu har det vist sig, at de fejl der var på det syn, hvor den blev kaldt til omsyn - IKKE ER UDBEDRET. På trods af den er godkendt uden fejl.
Jeg har en synshals 'helbredstjek' på at der er fusket for vildt med det syn.

Nu kommer pointen:

Hvor står jeg placeret i et sagsanlæg?

Jeg har sikkert glemt noget. Men spørg endelig.
- Kommentarer om jeg skulle have tænkt mig om, frabedes.

På forhånd tak!

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af 9x lamper 1.000 kr.
  • Fjerning af kalk i bruser 800 kr.
  • Opsætning af køkkenlåge som er faldet ned 1.000 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 900 kr.
  • Eftersyn af knallert/scooter (Gilera Stalker 2006) 680 kr.
  • Skifte toilet 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Civilt sagsanlæg mod sælger.
  • #1   6. aug 2016 Hvor meget har du betalt for bilen?
    Hvilken bil og årgang

• #2   6. aug 2016 Det er vel ligegyldig hvad der er betalt for bilen, men det var da bedere at vide hvilken synshal der omsyner en bil uden af se på den. Det er jo svindel og bør stoppes. Det er jo ikke kun den der fører bilen det kan gå ud over men også os andre i trafikken.

Men jeg ville starte med at tage fat i trafikstyrrelsen også så meldt den synshal, der næst Forbrugerstyrelsen de vil nok kunne hjælpe dig bedst.

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#3   6. aug 2016 Jeg har kun givet 15.000 kr.

Jeg kunne godt afskrive pengene som tab, men.... det gør altid ondt at skylle penge lige ud i lokummet, for den er lige til skrot (med alle fejl og mangler inkluderet)
    -Man får jo ikke en ny bil for de penge, så der var jo lidt småting der skulle laves inden syn i 2017. Men, nu er det SÅ mange penge det drejer sig om, og nu gik toppakningen igår, eller - jeg opdagede det igår.

• #6   6. aug 2016 Du kommer ingen vegne med forbrugerstyrelsen, synshallen vil få skærpet tilsyn, du kan lave et civilt søgsmål mod sælger, men det vil sikker give mere besvær og udgifter og søvnløse nætter, så hvis den er som beskrevet, så skrot den og få udbetalt skrotpræmien og kom videre. Surt Show smiley

• #7   6. aug 2016 Når bilen ikke koster mere, så ville jeg aldrig starte nogen sag op.
    Tag det som dyre lærepenge, næste gang du handler bil, så få lige en anden med ud og hjælp dig med at gennemgå bilen inden køb.

• #8   6. aug 2016 Umiddelbart tror jeg desværre ikke der er ret meget at komme efter ift. sælger. Det eneste sted der nok er noget at hente er ved den synsvirksomhed der har fusket synet, så fremt du kan bevise dette. Omend det nok ikke er en kontant udbetaling du måtte få, men nærmere en fyring eller advarsel til pågældende synsmand. Men prisen på bilen spiller virkelig også ind, for er det en 10 - 15 tusind du har givet kan det langt fra betale sig at føre civil retsag i Danmark. smiley

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#10   6. aug 2016 Hm tak for de hurtige svar.

Flere af jer, nævner det ikke kan betale sig. Så vidt jeg ved, er det den der taber retssagen der betaler omkostningerne? Så nu, da jeg er ret sikker på det er mig der er den "forurettede", burde jeg vel ikke bekymre mig om sagens omkostninger?

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#12   6. aug 2016 Jeg skrev til sælger at jeg havde bevis for der var fusket med bilen, og at jeg ville foreslå handlen gik tilbage. Han gav et ret ligegyldigt svar tilbage.
    Så sælger er på ingen måde "samarbejdsvillig" til trods for han svarede på min besked.

Jeg kan bevise at de fejl der er på bilen, har været der på købstidspunktet, samt at samme fejl er præcis de samme som den blev kaldt til omsyn på = de er ikke blevet udbedret.

Så er der kommet et par småting på yderligere, men igen - det ER jo ikke en ny bil man får for de penge.

• #13   6. aug 2016 Hold nu op, du har købt en gammel bil til 15000 og som jeg tolker det oven i købet en bil som har været "prøve synet" med en længere liste af fejl, her burde dine alarmklokker begynde, at en bil er nysynet fortæller intet om bilen. Det kan på ingen som helst måde svare sig at begynde med en retsag for en bil til 15K, kom videre accepter det som lærepenge, det er trods alt ikke en formue

• #14   6. aug 2016 Kontakt en advokat og hør om han vil tage sagen. Men tror du får at vide, at det ikke kan betale sig

• #15   6. aug 2016 Du kommer ingen steder med sådan et sagsanlæg, med mindre du kan bevise at sælger bevidst har vildledt dig, og som du beskriver sagen så er grunden til at dine problemer nu at du bare ikke har prøvekørt bilen ordentligt.. og hvis der ligefrem er sat kryds i "bilen er prøvekørt/afprøvet" på slutsedlen, så er ansvaret helt dit eget i en privat handel..

Det er jo ikke at fuske fordi de fejl der skulle have været udbedret ikke er blevet udbedret - kun hvis sælger direkte har sagt til dig at fejlene var blevet udbedret.

• #17   6. aug 2016 Beviser er fuldstændig ligegyldige i den sammenhæng. Når man køber brugt bil af en privat køber man den altid som beset. Dvs når handlen er gjort så er handlen gjort. Hvad han har bildt dig ind omkring syn, det er en gammel dame der har kørt den og alle klassiker-røverhistorier kan du ikke bevise da det er påstand mod påstand.

Købt som beset hedder den juridiske term.

Det er nogle dyre lærepenge, men sørg for næste gang at tage en med der ved noget om biler, og som ved hvordan man testkører en bil før køb.

Jeg går ud fra i har lavet en slutseddel på bilen hvor der står at den er købt som beset ?

• #19   6. aug 2016 Hvis en advokat vil tage sagen og du ikke vinder 100%, f eks at toppakning ikke beviseligt var gået, vil det koste dig kassen, der kan gå op tit et par år, hvor du ikke må bruge bilen. Selv om du vinder sagen er det ikke sikkert advokatudgifterne, du bliver tilkendt kan dække advokatregningen.(har prøvet, hvor min advokatregning blev ca 25 % større end det tilkendte)
    Hvis sælger ikke ejer fast ejendom, eller andre værdier, kan det enddog være meget vanskeligt at få pengene fra ham, selv om du vinder smiley

• #20   6. aug 2016 Du skal også lige huske at selvom du vinder sagen (hvilket næppe er sandsynligt i denne sag), så får du jo ikke penge i hånden med det samme!!!!!

Du skal selv ud og opkræve dem ved sælger! Så selvom du vinder kan du meget nemt ende med aldrig at se en eneste krone..

• #21   6. aug 2016 typisk kvinder.

• RSP 36
    RSP 36 Tilmeldt:
    feb 2016

Følgere: 7 Emner: 12 Svar: 1.709
    #23   6. aug 2016 Du kan aldrig bevise at saelger har handlet i ond tro da han havde en fejlfri synsrapport=han har en bil uden fejl mht syn. og dermed handlet i god tro.
    Du kan aldrig bevise at disse fejl ikke var udbedret til syn da det er 6 mdr siden den er synet.
    Spar dine penge,kom videre og naeste gang du koeber bil,ja eller noget som helst andet,saa tag en med der har forstand paa det smiley

• #24   6. aug 2016 Har sælger skrevet under på noget papir, en købs kontrakt eller lignende?

Hvis ikke, så glem det, du har ingen bevis for noget som helst..

Og hvilke fejl skulle udbedres til synet?

Toppakningen kan jo være gået igår..

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#25   6. aug 2016 Tak for de virkelig mange gode svar!
    - jeg er glad for en overvejende del af besvarelserne ikke er løftede pegefingre eller er underlagt mandschauvinistiske undertoner!

Jeg har kontaktet sælger og foreslået at handlen kunne gå tilbage, det var han ikke interesseret i.

Ang advokathjælp, jeg har fundet det lokale sted hvor der er hjælp at få - og jeg vil forsøge at ligge min sag frem og høre deres mening.

Jeg har kontakt med synsmanden der har kigget på min bil, og vi har snakket om (igår) at anmelde synshallen.

Samtidig vil jeg gerne understrege at jeg allerede HAR afskrevet pengene som tab, jeg forventer derfor IKKE at få mine penge igen ved en evt retssag eller lignende.

Mit formål med at ligge sag an, er at forhindre:
    1) at den synsmand der har godkendt en fuldstændig sikkerhedsmæssigt-uacceptabel bil, kan fortsætte sin gøren.
    2) at sælger, sælger flere biler til private ikke-bil-kyndige.

- hvis der skulle være en form for afkast/kompromis-løsning, takker jeg naturligvis ikke nej til det.

Samtidig, som jeg har nævnt et par gange, jeg er fuldt ud klar over det jo ikke er en ny bil man får for den pris. Men der er væsentlig forskel på reperationer på x.xxx kr og på den anden side af xx.xxx kr, og vi snakker stadig om en ganske alm. hvermands-eje personbil.

Endnu en gang, vil jeg gerne sige at der er mange ting der skulle have været gjort anderledes. Det er jeg klar over. Det har jeg lært af.

• #27   6. aug 2016 Signe: der er jo mange forhandler der giver 10-15-20.000kr for "din gamle skrotbil" som udbetaling på en ny mikrobil, var det ikke en mulighed for dig? Så får du en ny/nyere bil samt du får lidt penge for din gamle. Ved godt at det i bund og grund er en skjult rabat, men i det mindste kan du slippe for indbetalingen og derved få en lavere rente på din nye bil.

Og det du har gjort med denne her handel, har vi skulle alle prøvet, så glem det og få det bedste ud af situationen.

• #28   6. aug 2016 Nu forstår jeg ikke øvelsen mere, du skriver du har afskrevet de 15k! Så kom videre der er jo ikke en retssal i kongeriget der kan forhindre en privat person i at sælge brugte biler, du kaster gode penge efter dårlige

• #29   6. aug 2016 #16 Jacob R:
    Du får jo ikke fejlene rettet ved bare at kører til syn. Så sælger må jo undgåeligt være kørt til syn UDEN at de oprindelige fejl er blevet rettet. Ellers så ville de fejl den først dumpede jo på ikke være der. Så jeg ville jo mene at sælger er bevidst om fejlene idet at han kører til syn uden at noget som helst er blevet lavet og så har fusket synet.

Hvordan vil du ellers forklare at sælger kører den til syn og får den nysynet men samtlige ting den dumpede på stadig er der?. Du får mig simpelthen ikke til at tro at sælger er i god tro længere....

Og at påstå at bilen "rent tilfældigt" fejler de samme ting 6 måneder efter synet, som før den blev nysynet og at det er nye ting er sq ret søgt.

• #30   6. aug 2016 Der er ikke nogen juridisk term, der hedder "købt som beset" - og ingen private handler er omfattet heraf, med mindre det aftales. Herudover er det i denne sag ligegyldigt, da sælger har været i åbenlyst ond tro.

Du bør dog droppe at køre et civilt søgsmål. Sælger er sandsynligvis ikke specielt velvillig til at betale pengene, selv om du skulle få rettens ord for, at han skylder dig dem. Og så står du tilbage med en advokatregning, der er større end bilens pris.

Man får ikke refunderet sagsomkostninger i en civil retssag. Man får tilkendt et vist beløb (nærmest ingenting - slet ikke nok til at betale advokaten), hvis man vinder, men det er også modparten, der skal betale. Det er ikke staten, der går ind og dækker.

Konklusionen er derfor i min optik, at du bør droppe det civile søgsmål og nøjes med at anmelde synshallen, så vi undgår sådan noget fusk fremover.

• #31   6. aug 2016 Bay, jeg havde det indtryk at det var ALLE ens sagsomkostninger man fik dækket medmindre man selvfølgelig går ud og vælger en advokat til 2000 kr i timen smiley

• #32   6. aug 2016 Alle advokater koster (mindst) 2.000 kr. i timen efterhånden smiley Men nej, det er det ikke. Der er faste satser, som afhænger af søgsmålets størrelse. Og det dækker ikke en skid i sådan en sag...

• #33   6. aug 2016 Så er jeg glad for at jeg har retshjælpsforsikring smiley

• #34   6. aug 2016 Hvis de da bare dækkede alt... smiley Kunne ikke forestille mig, at de vil dække sådan en sag som denne.

• #36   6. aug 2016 Så har sælger så bare et problem, for så er det vel ham der skal bevise at hans sælger har holdt ham for nar. Bay, jeg har dækning på ca 175.000 på min, men nej det er så det om de ville det, det kommer vel mere eller mindre an på om man har en god sag eller ej.

• #37   6. aug 2016 Jeg kunne ikke forestille mig, at man bare kan sagsøge folk for 15.000 kr., fordi en bilsælger har snydt én. Så ville mange flere nok gøre det smiley

Men det skal du grave i dine forsikringsbetingelser for. Jeg kender dem ikke.

• #38   6. aug 2016 Helt ærligt, retshjælp forsikring eller ej... Det her er sku da ikke noget at gå i retten for, ja sælger er nok en nar, og der er en synshal der burde lukkes. Men at frivilligt gide at bruge sin tid med et søgsmål overgår min fantasi, det er en bil til 15k hvor man bør forvente nogen/en del mekaniker besøg, retssagen ender med at koste en formue, sælger(hvis han bliver dømt) nægter at betale og så starter turen ellers ved foged retten det kan så stå på i en rum tid. Lige meget udfaldet ender køber med en anselig regning fra sin advokat, og det kun fordi man VIL have ret..... Det er da for dumt.

• #39   6. aug 2016 Bay:
    3.2 RIMELIG GRUND
    Det er en betingelse for dækning, at der er rimelig grund til
    at indbringe tvisten for domstolene eller voldgift. Hvis der
    efter xxx Forsikrings opfattelse ikke er rimelig grund, skal xxx
    Forsikring begrunde det.

Så som sådan er jeg nok dækket hvis at jeg ville kører sådan en sag.

• #40   6. aug 2016 Bjørn, det er så derfor at man har rethjælpsforsikring. De går ind og dækker jo ;). Så jeg ville formentlig ikke skulle have ret mange penge op af lommen.

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#41   6. aug 2016 Bjørn i; at håbe på at få sine penge igen, hos en mand der tilsyneladende ingen moralske skrupler har, vil være det samme som at planlægge sin økonomi ud fra at måske vinde i lotto. Man håber jo altid på at få sine "ret" i dette tilfælde mine penge, når man opretter en sådan sag. Men jeg må gå ud fra, især med hvad I alle skriver - at jeg ikke ser en krone - uanset.

Danger Dane; lige mine ord! Jeg nægter at tro på han ikke har kendt til fejlene. Altså! Han må have handlet i ond tro. Det er jo som du også nævner, præcis de samme fejl, den blev kasseret på - som stadig er fejl = derfor kan de ikke være blevet udbedret, det tror jeg simpelthen ikke på.

Bay; Tak for dit gode svar, jeg var af den overbevisning at hvis man vandt sin ret, så skulle man ikke betale sagens omkostninger. Hm. Måske søgsmålet netop derfor burde genovervejes.
    Vedr. Synshal, den BLIVER meldt. Hvis sådan fusk kan foregå - kunne vi ligeså godt droppe periodisk syn (sat lidt på spidsen her.)

Mr. A J; også tak for dit rigtig gode svar, hm.. jeg tror desværre ikke på en forhandler vil give så meget for min bil - selvom det er mod køb af en anden. Bilen står foran nogle massive reperationer, og reservedele? .hmm..tja.... tror ikke der er noget der kan bruges. :-D.

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#42   6. aug 2016 Men formålet med denne tråd, var også ligeså meget for ar høre om det rent faktisk kunne betale sig.

Som Bjørn i hentyder til, så er 15.000 kr ikke en herregård, og som en anden skrev, så er det dyre lærepenge.

Det var ligeså meget for at sætte en finger i jorden, hvis alle nu havde råbt stort: go go go! Så havde jeg ikke på noget tidspunkt tøvet med noget.

Men nu når flere har gjort mig opmærksom på flere ting, jeg ikke selv var klar over, må jeg jo blot erkende at de penge er tabt og min kompensation for de tabte penge, må være at melde synshallen.

• #43   6. aug 2016 Jeg synes under alle omstændigheder, du sagtens kan tage en snak med den gratis retshjælp. Men som sagt tror jeg desværre, de må råde dig til det samme som mig. Men det er dem, der er uddannede jurister - går jeg ud fra smiley

• #47   6. aug 2016 Jeg venter stadig på at vide om sælger har underskrevet noget??

Og var bilen indregistreret til ham inden du købte den??

Og selvom der ikke måske ikke findes termer som "købt som beset" så er det stadig som betegne som sådan, hvis der ikke foreligger nogen købs kontrakt hos en privat køber/sælger, da det er utroligt svært og bevise en mundtlig aftale.

Og et mere hvilke fejl er der tale om på bilen, som den er omsynet med?

• #48   8. aug 2016 Med 1.5 år til syn, burde du trods bilens fejl, som du selvfølgelig gør køber opmærksom på (medmindre det er en autoforhander, der selv må undersøge bilen inden køb/bytte), alligevel kunne få måske kr. 6 - 7000,- for bilen - måske mere i en byttehandel smiley

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#49   9. aug 2016 Kent R, der er ikke lavet en slutseddel på handlen. Endnu en ting der var uigennemtænkt.

Bilen var ganske rigtigt indregistreret til ham før, da han var ejer og bruger af bilen.

Følgende fejl er den omsynet(og godkendt)med,
    Defekt:
    - bærearm samt styrekugle
    - bagbro
    - bremserør tæret
    - fejlforbindelse til baglygte
    - rustede paneler samt nogle steder i undervognen
    - rust i tårne

• #50   9. aug 2016 Signe vi har alle sammen prøvet at købe mindst 1 bil som man fortryder købet af. Du må bare komme videre.

DOG ville jeg tage fat i Politiet omkring det syn for der er et eller andet der er helt galt, medmindre fejlene er udbedret.

Den bil jeg aldrig skulle have købt var en gammel Volvo 245 2,1 turbo. Da jeg begyndte at køre den hjem væltede der olie ud af motoren. Tror jeg hældte 10 liter på den på vej hjem og alligevel gik den til. Så jeg kunne lige starte med et motorskift.. Det er slet ikke sjovt sådan noget, men man lærer heldigvis af det og bliver klogere.

Næste gang du skal købe bil ved du at du skal have en slutseddel, og du ved at du skal tjekke nummerpladen så du kan se hvordan, hvornår og med hvilket resultat den blev synet sidste gang.

• #51   9. aug 2016 Hej
    Tag det som "lærepenge" og vælg dine kampe med omhu.
    I det mindste er der én glad mand her - sælgeren smiley
    MVH KP

• #52   9. aug 2016 Hvis ikke der lavet en slut seddel, så glem alt om at få noget ud af og sagsøge sælger, du har intet bevis for noget som helst vedr handlen..

Er den omsynet samme sted?

Rusten og bremserøret er jo egentlig det eneste som kan diskuteres, sælgeren kan jo have monteret brugte dele, som efter 6 måneders brug igen er defekte.

Jeg har delt en video for nyligt hvor en bil også var nysynet, hvilket var i de lokale nyheder, her var forbroen helt væk, og bilen var synet en måned tidligere..

Synet er jo kun en stikprøve, og kvaliteten er siden privatiseringen nok ikke gået op..

• Signe K
    Signe K Tilmeldt:
    jul 2016

#53   12. aug 2016 Hej Gutter!

Synshallen er blevet anmeldt, de nødvendige papirer er videregivet til de rigtige (indenfor politiet) samt sælgers navn og tlf nummer.

Så må vi se hvad der sker nu. Tak for de gode svar alle sammen. Sagsanlægget er droppet dog...

Kommentér på:
Civilt sagsanlæg mod sælger.

Annonce