Import af klassisk bil og motorstørrelse {{forumTopicSubject}}
Hej folkens.
Har lige brug for lidt input.
Hvis man nu vil importere en gammel øse (pre 83 så det er veteran) så ved jeg godt at afgiften er lidt pløh pløh.
Men spørgsmålet er at hvis man nu har tænkt sig at tune på den eller skifte motoren ud til en kraftigere når den kommer hjem kan det så ikke bedst betale sig at betale afgift af en større variant. Og spørgsmålet er så om man overhovedet kan det ?
Hvis man eks importerer en BMW 1602 som ab fabrik har 75 hk, kan man så ikke lige så godt betale den fri til en 130 hestes 2002tii fra starten ?
Eller en E36 318, så kan man lige så godt betale afgiften af en 328 fra start og så har man de 190hk + 20% at gøre godt med ?
Kan man det ?
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Tilmeldt:
maj 2007
Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3405 Biler: 58 Annoncer: 27 Emner: 233 Svar: 1.042
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Formentlig..:) Dog ikke manger uger siden at jeg så en herinde der mente han kunne indregistrere en E36 fra 91 som veteran..
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3405 Biler: 58 Annoncer: 27 Emner: 233 Svar: 1.042
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Jeg pønser lidt på at hente en BMW E12 fra Tyskland. Optimalt set en 528 men der er langt imellem dem og i fin stand koster de en del. Derfor tænker jeg at jeg kan hente en 518 eller 520 og så betale afgift af den som en 528 (180hk) og så proppe en M50 i bagefter.
Den skal ikke indregistreres som veteran, men får jo pr automatik "veteranstatus" med lav vægtafgift, og når bilen er over 35 original eller ej, så er der nogle specielle regler omkring afgift. Men som jeg også skrev så er det ikke det jeg spørger om.
Og ja e36 var som eksempel da min erfaring er at mange af de små tisunger herinde ikke ved hvad en 2002 er og tror det er årgangen på bilen..
Kom lige ind i kampen ikke
Så kan jeg tage en gammel 518 og betale afgift fra start af en 528 ? Jeg gider jo ikke betale afgift af en to gange, for jeg kan jo bare betale afgift af en 518 og så bagefter tage et identitetsskifte og betale afgift igen. men det virker lidt som at jokke sig selv over klokkerne...
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3405 Biler: 58 Annoncer: 27 Emner: 233 Svar: 1.042
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3405 Biler: 58 Annoncer: 27 Emner: 233 Svar: 1.042
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Synsmanden kan jo ikke syne og godkende noget han ikke har set, og det er blandt andet ham der er med til at sende den videre i vurderingssystemet.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
KBKP jeg er for så vidt enig med dig, men tanken er det skal være en daily driver, og så er en gammel 2,5 M30 med karb ikke det mest driftsikre i verden. Det samme gælder en gammel 4 cyl. Tænker M50 serie motor fra en 328 og 6 trins gearkasse, kombineret med 528 E12 bremser (4 stemplet foran som på min E21 og 286mm skiver). I bund og grund bliver det jo så en E36 / E46 med andet karosseri
Det er ikke fordi jeg skal have en racerbil (det har jeg jo) men for at have en gammel lækker slæde der er driftsikker og som kan følge med moderne trafik
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
det sker ikke automatisk at en bil får vet status det skal du gøre opmærksom på at du vil have ved syn af bilen
mht tuning af en vet bil er det de færreste forsikrings selskaber der acceptere tror faktisk ikke der er nogen
ydermere får bilen vet status må den kun bruges til lejligheds kørsel du må ikke bruge den til at handle ind med osv den må kun køre i sommer m og du må kun køre 6000 km i den om året
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Det du og de andre refererer til er veteranstatus så man kan få veteranforsikring og veteran syn (8 år) og det har intet med SKAT at gøre. Det er udelukkende i forhold til syn og forsikring. Og jeg er ligeglad med at spare de par 1000 kr om året i forsikring da jeg skal bruge bilen året rundt alligevel.
Så det er to helt forskellige ting vi taler om, og jeg er som sagt ikke interesseret i at bilen skal indregistreres som veteran. Det giver alt for mange begrænsninger.
Jeg vil dog stadig gerne høre om nogen har erfaringer med det jeg egentlig spørger om.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Forurening og støj er intet problem på sådan en gammel bil.
Så den skulle kunne synes uden problemer og så betaler man afgift af den bagefter som en 528 altså identitetsskifte eller ?
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Men spørgsmålet er at hvis man nu har tænkt sig at tune på den eller skifte motoren ud til en kraftigere når den kommer hjem kan det så ikke bedst betale sig at betale afgift af en større variant. Og spørgsmålet er så om man overhovedet kan det ?
NEJ det kan du ikke. Jeg kan da ikke skrive det mere sort på hvidt.
Har en i familien der ønskede at gøre nogenlunde det samme med en amerikaner og det var no go.
En synsmand kan ikke syne en bil der ikke er der. En BMW 1602 er bilen du kører til syn og dermed godkendelse osv. ved skat.
Med mindre det har ændret sig siden 2012/13 så har du i hvert fald svar på det her.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Fuck det jeg tager forbi synshallen på mandag og snakker med ham, så finder jeg ud af det.
Tak for jeres svar og jeres tid.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
Allan skriver: "Som sagt, lav de ændringer du vil INDEN du kører i synshallen, og lav kun ting der kan godkendes. "
Det er præcis det samme jeg siger.
Så det vi begge to siger er: Det du kører til syn med er det som synes og godkendes. Så derfor, JA - du kan godt ombygge bilen efter lovgivningen og betale afgift af det.
Men som du skriver det vil du hente en bil, syne den og SÅ vil du ombygge. Og igen, så gentager jeg - det er der Allan og jeg siger - NEJ! Lav det som skal laves fra start, eller lad være med at lave det.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Alt hvad du skriver (bremser osv) skal bare være identisk med det på en 528
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
I realiteten er de ligeglade med det meste, det er især bremser de er lidt hys omkring. De er ligeglade med om din gearkasse eller dine trækaksler kan holde, men bilen skal være sikkerhedsmæssig forsvarlig.
Bygger jeg den om som en 528 klon, så er det jo godt nok til de 185hk + 20%. Dvs jeg uden problemer kan lægge en M52B28 i den med 190hk.
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
værd at undersøge inden du står med en bil du ikke kan forsikre
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Har brugt dem før og det er helt ok. De har desuden en såkaldt reservedelsforsikring man kan købe ved siden af. Mange gamle biler bliver meldt totaltskadet pga en detalje, eks en bøjet kofanger og forskærm der ikke kan købes mere. Så koster rep måske 25.000 og bilen har en værdi på 50 så er den totalskadet. Men med en reservedelsforsikring kommer man ud over det.
nov 2009
Følger: 72 Følgere: 680 Annoncer: 2 Emner: 591 Svar: 15.935
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
jul 2006
Følger: 56 Følgere: 3405 Biler: 58 Annoncer: 27 Emner: 233 Svar: 1.042
jul 2007
Følger: 22 Følgere: 39 Biler: 1 Emner: 11 Svar: 3.951
jul 2007
Følger: 6 Følgere: 4 Biler: 1 Svar: 247
Efterfølgende vil det være ulovligt at ændre på bilen. Dens effekt og udstyr.
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Eksempelvis falder vægtafgift på veteranbiler til 25% helt automatisk, på alle biler over 35 år om det er en original Opel Kadett eller en totalt ombygget boble der ligner en Ferrari.
Der er forskel på om bilen skal indregistreres som veterand eller ej. Hvis den ikke skal indregistreres som veteran har man stadig fordelen af nogle gode forsikringsløsninger, kvart vægtafgift og måske billig registreringsafgift.
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.822
Det er dog sikkert mange der ikke ved, men der faktisk personer, som arbejder med at tage til træf og slæber folk igennem syn og skat bagefter.
Det er dog kun gældende på import biler, en dansk bil er der jo betalt fuld afgift af.
Men ja over 35 = veteran
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
dec 2013
Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
min gamle scirocco er vet registreret og der ligger en 16 v motor i fra en nyere vw så jo det kan lade sig gøre at få en bil på vet status med motor ændringer så længe effekt forøgelsen er under 20 %
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.822
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
apr 2003
Følger: 114 Følgere: 122 Biler: 17 Emner: 1 Svar: 5.822
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Men jeg har ikke besluttet mig endeligt endnu
sep 2005
Følger: 59 Følgere: 217 Biler: 4 Emner: 329 Svar: 6.560
Import af klassisk bil og motorstørrelse