{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.161 visninger | Oprettet:

Import af klassisk bil og motorstørrelse {{forumTopicSubject}}

Hej folkens.

Har lige brug for lidt input.

Hvis man nu vil importere en gammel øse (pre 83 så det er veteran) så ved jeg godt at afgiften er lidt pløh pløh.

Men spørgsmålet er at hvis man nu har tænkt sig at tune på den eller skifte motoren ud til en kraftigere når den kommer hjem kan det så ikke bedst betale sig at betale afgift af en større variant. Og spørgsmålet er så om man overhovedet kan det ?

Hvis man eks importerer en BMW 1602 som ab fabrik har 75 hk, kan man så ikke lige så godt betale den fri til en 130 hestes 2002tii fra starten ?

Eller en E36 318, så kan man lige så godt betale afgiften af en 328 fra start og så har man de 190hk + 20% at gøre godt med ?

Kan man det ?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Import af klassisk bil og motorstørrelse
  • #1   21. jan 2017 Ved ikke lige hvordan du vil gøre en E36 til Veteran.. Derudover mener jeg ikke at man kan betale afgift af en bil udfra noget man har tænkt sig at gøre.. Det skal vel synes inden der kan udfærdiges papirer.. smiley

• DisConFlubberated
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator

Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.725
    #2   21. jan 2017 E36'eren var nok ment som et eksempel.

• #3   21. jan 2017 vis jeg husker rigtig og du importere en bmw 2002 evt og lægger en motor i fra de bmw e36 evt så kan du ikke få den godkendt som veteran bil pga af den ikke står orginale mere så vis du vil det skal du få godkendt bilen med den orginale motor først og så evt sætte den i bagefter men vis de finder ud af det så ryger veteran statusen

• #4   21. jan 2017 Freeway, det er jo slet ikke det, at der bliver spurgt til?? smiley

• #5   21. jan 2017 misforstod det ) men ja vis du inpoteret en bil evt en 318 så kan du godt lægge de evt 328 i og betale afgift ad den så lang tid bremser og alt følger med over vis de er større evt så det ikke noget problem

• #6   21. jan 2017 men motoren skal lægges i mener ikke du kan betale fri til en evt 328 vis der kun lægger en 318 i så du blever nok nød til at købe bilen lægge det du vil have i få den godkendt og betale afgift for den skal jo takseres og synes og der vil de jo tjekke biler er hvad den giver sig ud for

• #7   21. jan 2017 "E36'eren var nok ment som et eksempel. "

Formentlig..:) Dog ikke manger uger siden at jeg så en herinde der mente han kunne indregistrere en E36 fra 91 som veteran..

• #8   21. jan 2017 Tror du ikke han mente klassisk, men måske kom til at kalde det veteran? klassisk kan så dog heller ikke lade sig gøre for en 91'er smiley

• #9   21. jan 2017 Okay, da folk åbenbart stadigvæk har en del alkohol i systemet fra i går aftes så prøver jeg at skære det helt ud i pap.

Jeg pønser lidt på at hente en BMW E12 fra Tyskland. Optimalt set en 528 men der er langt imellem dem og i fin stand koster de en del. Derfor tænker jeg at jeg kan hente en 518 eller 520 og så betale afgift af den som en 528 (180hk) og så proppe en M50 i bagefter.

Den skal ikke indregistreres som veteran, men får jo pr automatik "veteranstatus" med lav vægtafgift, og når bilen er over 35 original eller ej, så er der nogle specielle regler omkring afgift. Men som jeg også skrev så er det ikke det jeg spørger om.

Og ja e36 var som eksempel da min erfaring er at mange af de små tisunger herinde ikke ved hvad en 2002 er og tror det er årgangen på bilen..

Kom lige ind i kampen ikke smiley smiley smiley

Så kan jeg tage en gammel 518 og betale afgift fra start af en 528 ? Jeg gider jo ikke betale afgift af en to gange, for jeg kan jo bare betale afgift af en 518 og så bagefter tage et identitetsskifte og betale afgift igen. men det virker lidt som at jokke sig selv over klokkerne...

• #10   21. jan 2017 En E12 er fandme også en kongevogn Ruben, er også en af mine drømme smiley meeen en M50 deri? så er den da federe org om så det bare er en 520'er? smiley

• #11   21. jan 2017 Ved skam godt hvad en 2002 er vis jeg skulle have en skulle det var en ti men kæft de kostet kassen nu

• #12   21. jan 2017 Du køber den bil du vil have, laver den klar som du ønsker den skal stå, syner den og betaler afgift.

• #13   21. jan 2017 Jeg har det sådan lidt med ældre/gamle biler, at det er sgu rimeligt lige meget hvilken motor der ligger deri, da det jo - i hvert fald for mit vedkommende - som udgangspunkt er bilen og dens udseende, der fanger min interesse smiley hvis jeg ville have en forholdsvis hurtig bil, så kunne jeg lige så godt købe noget fra 90'erne eller nyere der er langt mere tilgængeligt med en større motor smiley

• #14   21. jan 2017 giver kbkp helt ret i det har det på samme måde lige nu kikket jeg meget efter en golf1er og nu kan jeg godt lide diesel så det skal enten være en 1.5 d eller 1.6d evt td men om den har 45 eller 80 hk det gør ingen forskel det selve bilen jeg kan lide

• #15   21. jan 2017 Okay - klart svar: Nej du kan ikke gøre som du foreslår. Bilen skal synes og godkendes ud fra det den er og ikke hvad den bliver.

Synsmanden kan jo ikke syne og godkende noget han ikke har set, og det er blandt andet ham der er med til at sende den videre i vurderingssystemet.

• #16   21. jan 2017 Thomas M det virker ikke helt som om du forstår spørgsmålet. Andre der har bud ?

KBKP jeg er for så vidt enig med dig, men tanken er det skal være en daily driver, og så er en gammel 2,5 M30 med karb ikke det mest driftsikre i verden. Det samme gælder en gammel 4 cyl. Tænker M50 serie motor fra en 328 og 6 trins gearkasse, kombineret med 528 E12 bremser (4 stemplet foran som på min E21 og 286mm skiver). I bund og grund bliver det jo så en E36 / E46 med andet karosseri smiley

Det er ikke fordi jeg skal have en racerbil (det har jeg jo) men for at have en gammel lækker slæde der er driftsikker og som kan følge med moderne trafik smiley

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.412
    #17   21. jan 2017 RUH
    det sker ikke automatisk at en bil får vet status det skal du gøre opmærksom på at du vil have ved syn af bilen
    mht tuning af en vet bil er det de færreste forsikrings selskaber der acceptere tror faktisk ikke der er nogen
    ydermere får bilen vet status må den kun bruges til lejligheds kørsel du må ikke bruge den til at handle ind med osv den må kun køre i sommer m og du må kun køre 6000 km i den om året

• #18   21. jan 2017 rene L tak for info, alt det der ved jeg alt om i forvejen så ingen ko på isen. Nu er det ikke det jeg spørger efter, jeg spørger efter om jeg kan nøjedes med at betale afgift af identitetsskifte 1 gang altså første gang, eller om jeg skal betale afgift af en 518 import og så bagefter igen skal betale afgift af identitetsskifte ?

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#19   21. jan 2017 du skriver + 20 % i dit indlæg du skriver også at bilen automatisk kommer på vet status når den er 35 år

• #20   21. jan 2017 rene L bilen får veteranstatus hos SKAT uanset hvad når den bliver 35 år. Dvs kvart vægtafgift (som helt automatisk reguleres når bilen fylder 35 uanset om du vil eller ej), og importerer du en bil der er mere end 35 år gammel er der også andre regler for afgift.

Det du og de andre refererer til er veteranstatus så man kan få veteranforsikring og veteran syn (8 år) og det har intet med SKAT at gøre. Det er udelukkende i forhold til syn og forsikring. Og jeg er ligeglad med at spare de par 1000 kr om året i forsikring da jeg skal bruge bilen året rundt alligevel.

Så det er to helt forskellige ting vi taler om, og jeg er som sagt ikke interesseret i at bilen skal indregistreres som veteran. Det giver alt for mange begrænsninger.

Jeg vil dog stadig gerne høre om nogen har erfaringer med det jeg egentlig spørger om.

• #21   21. jan 2017 Som sagt, lav de ændringer du vil INDEN du kører i synshallen, og lav kun ting der kan godkendes.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#22   21. jan 2017 ruh nu har jeg selv en vet så tror nu nok jeg ved hvordan det hænger sammen synsmanden spurgte mig om den skulle indreg som vet med de begrænsninger der følger med det er valgfrit

• #23   21. jan 2017 Motor (m52b28) er rent konstruktivt plug and play (samme motorophæng) så den bolter man direkte i. Gearkasse er der ikke nogen regler omkring så den kan "bare" ploppes i og sættes til. E12 528 bremser (org 185hk) burde være rigeligt.

Forurening og støj er intet problem på sådan en gammel bil.

Så den skulle kunne synes uden problemer og så betaler man afgift af den bagefter som en 528 altså identitetsskifte eller ?

• #24   21. jan 2017 rene L super så er vi to. Jeg vil meget gerne tilbage til det mit spørgsmål egentlig handlede om så det ikke begynder at ligne et behandlingsmøde i folketinget.

• #25   21. jan 2017 Jeg svarer på dit spørgsmål.
    Men spørgsmålet er at hvis man nu har tænkt sig at tune på den eller skifte motoren ud til en kraftigere når den kommer hjem kan det så ikke bedst betale sig at betale afgift af en større variant. Og spørgsmålet er så om man overhovedet kan det ?

NEJ det kan du ikke. Jeg kan da ikke skrive det mere sort på hvidt.
    Har en i familien der ønskede at gøre nogenlunde det samme med en amerikaner og det var no go.

En synsmand kan ikke syne en bil der ikke er der. En BMW 1602 er bilen du kører til syn og dermed godkendelse osv. ved skat.

Med mindre det har ændret sig siden 2012/13 så har du i hvert fald svar på det her.

• #26   21. jan 2017 Thomas M ok, så har vi to der siger noget forskelligt, dig og Allan.

Fuck det jeg tager forbi synshallen på mandag og snakker med ham, så finder jeg ud af det.

Tak for jeres svar og jeres tid.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#27   21. jan 2017 tror ikke de kan hjælpe dig i synshallen der findes nogle firmaer der gør i typegodkendelser af biler de kan hjælpe dig

• #28   21. jan 2017 rene L hvorfor er det helt præcist jeg skal få den typegodkendt ?

• #29   21. jan 2017 Mig og Allan siger præcis det samme - det må knibe med at læse.

Allan skriver: "Som sagt, lav de ændringer du vil INDEN du kører i synshallen, og lav kun ting der kan godkendes. "

Det er præcis det samme jeg siger.

Så det vi begge to siger er: Det du kører til syn med er det som synes og godkendes. Så derfor, JA - du kan godt ombygge bilen efter lovgivningen og betale afgift af det.

Men som du skriver det vil du hente en bil, syne den og SÅ vil du ombygge. Og igen, så gentager jeg - det er der Allan og jeg siger - NEJ! Lav det som skal laves fra start, eller lad være med at lave det.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#30   21. jan 2017 der skal ligge en typegodkendelse ved motor ændring som du skal have for at få bilen godkendt

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#31   21. jan 2017 det er jo ikke kun motoren det handler om der er bremser ophæng trækaksler ved forhjulstræk osv har undersøgt det før og det er sgu ikke bare lige at få godkendt selvfølgelig er det nemmere når det er fra en tilsvarende karros men der skal noget sokumentation til for at de kan godkende bilen

• #32   21. jan 2017 rene L nej det er kun hvis motoren kræver konstruktive ændringer for at blive monteret, eksempelvis hvis forbroen skal skæres op og svejses sammen på en anden måde, eller hvis jeg skal lave hjemmelavede motorophæng osv. Da det hele er lige til at bolte i uden konstruktive ændringer, skal jeg ikke bruge en typegodkendelse. Jeg skal bruge en egnethedserklæring til de 190hk men da bilen i forvejen findes i en 185 hk version (den findes også som Alpina med 302hk) skal jeg "bare" bygge bilen teknisk om til den version (en 528) og så sluge et identitetsskifte på den.

Alt hvad du skriver (bremser osv) skal bare være identisk med det på en 528

• #33   21. jan 2017 Thomas M ok, så er jeg med, rækkefølgen er altså ombygning, syn, afgift, og så skal jeg ikke betale afgift af 2 omgange.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#34   21. jan 2017 det har du sikkert ret i men der skal være noget dokumentation

• #35   21. jan 2017 Der er jo hele dokumentationspakken på 528´eren, så de kan gå ud fra den.

I realiteten er de ligeglade med det meste, det er især bremser de er lidt hys omkring. De er ligeglade med om din gearkasse eller dine trækaksler kan holde, men bilen skal være sikkerhedsmæssig forsvarlig.

Bygger jeg den om som en 528 klon, så er det jo godt nok til de 185hk + 20%. Dvs jeg uden problemer kan lægge en M52B28 i den med 190hk.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#36   21. jan 2017 mht forsikring er der selskaber der kun vil tage biler der står 100 % originale som bilen er født
    værd at undersøge inden du står med en bil du ikke kan forsikre

• #37   21. jan 2017 Det har jeg 100% styr på, AROS forsikring har noget der hedder en "klassiker" forsikring. Det er en kasko på biler der ikke helt er veteraner enten fordi de er ombyggede eller fordi de ikke er 35 år gamle endnu (men modellen er).

Har brugt dem før og det er helt ok. De har desuden en såkaldt reservedelsforsikring man kan købe ved siden af. Mange gamle biler bliver meldt totaltskadet pga en detalje, eks en bøjet kofanger og forskærm der ikke kan købes mere. Så koster rep måske 25.000 og bilen har en værdi på 50 så er den totalskadet. Men med en reservedelsforsikring kommer man ud over det.

• #38   22. jan 2017 automentor. prøv der!

• #40   22. jan 2017 Christian: Det lyder vildt, for det er lige præcis det som der blev instrueret i modsat da en fra familien ønskede det scenarie - fordi der netop senere måske skulle smides noget andet i. Kan det være fordi at 5,2 ikke var i deres system, og man derfor bare tog 7,2´eren der måske var der? Nu har jeg efterhånden set en del sjove reg. attester på importbiler.. Også set en 316i med reg attest på at den har 142 KW. -Det svarer til en 325i.

• #42   22. jan 2017 Det kan vel også bare være en fejl, der er sket? smiley findes godt nok også på et utal af importerede BMW'ere som du også nævner Thomas smiley

• #43   22. jan 2017 ja det er især BMW´er jeg også har lagt mærke til det ved - og det er altid højere KW end der burde, aldrig lavere. Der må sidde nogle snotskovle, og det gør der helt sikkert, og lave sådan noget arbejde. For i teorien hvis der skal fluekneppes så passer reg. attesten jo ikke til bilen mange gange udover stel. nr..

• #44   24. jan 2017 For at opnå veteranstatus på en importeret bil skal den fremstilles for myndighederne i samme stand og specifikationer, som det havde da den forlod producenten. Dvs. samme motor og effekt, gearkasse, karrosse og øvrigt udstyr. Hvis der er foretaget det som kaldes "konstruktive ændringer", kan den ikke synes og afgiftsberegnes som veteranbil - og i øvrigt mindst 35 år gammel iflg. udenlandske papirer eller evt. dokumentation fra fabrikanten.
    Efterfølgende vil det være ulovligt at ændre på bilen. Dens effekt og udstyr.

• #45   24. jan 2017 Erik L - nej det er forkert. De du skriver om der handler om hvorvidt en bil er indregistreret som veteran. En bil uanset stand og modificering klassificeres som veteranbil når den er over 35 år uanset ombygninger og konstruktive ændringer.

Eksempelvis falder vægtafgift på veteranbiler til 25% helt automatisk, på alle biler over 35 år om det er en original Opel Kadett eller en totalt ombygget boble der ligner en Ferrari.

Der er forskel på om bilen skal indregistreres som veterand eller ej. Hvis den ikke skal indregistreres som veteran har man stadig fordelen af nogle gode forsikringsløsninger, kvart vægtafgift og måske billig registreringsafgift.

• #46   24. jan 2017 Erik har faktisk ret i det han skriver. Hvis du importerer en bil og betaler veteran afgift (40 procent af ny pris i 19xx), så må du ikke ændre på bilen.
    Det er dog sikkert mange der ikke ved, men der faktisk personer, som arbejder med at tage til træf og slæber folk igennem syn og skat bagefter.
    Det er dog kun gældende på import biler, en dansk bil er der jo betalt fuld afgift af.
    Men ja over 35 = veteran

• #47   24. jan 2017 Christian - jeg er ikke enig, og det er ikke hvad jeg læser i lovteksten. Men det må komme an på en prøve. Biler skal faktisk være ret gamle før det er en fordel at importere på veteranafgift. En S klasse Mercedes fra 83 er hammerdyr i veteranafgift.

• rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

#48   25. jan 2017 Erik L
    min gamle scirocco er vet registreret og der ligger en 16 v motor i fra en nyere vw så jo det kan lade sig gøre at få en bil på vet status med motor ændringer så længe effekt forøgelsen er under 20 %

• #49   25. jan 2017 Rene L - Men er den importeret? Der er forskellige regler

• #50   25. jan 2017 det har aldrig været et problem at tune sin bil eller skiftet motor bare når man holder sig under 20% rene l det over det der snakkes om det vil sige lægge en motor i en bil den ikke er født med eller bare større evt nyer motor selv om det samme mærke og over 20% i hk for det du beskriver har altid været lovligt og kan gøres uden problem og om man må betale afgift af en større motor end der er i bilen

• #51   25. jan 2017 Handler stadig om hvilken afgift man betaler ved IMPORT af VETERANbil

• #52   25. jan 2017 Ja nu svare jeg på noget rene l skrev Christian ikke dig og emnet ja ved godt hvad det handler om

• #54   25. jan 2017 Christian: nej min situation har ændret sig lidt og mit kørselsbehov bliver tilsyneladende et helt andet end først antaget.

Men jeg har ikke besluttet mig endeligt endnu smiley

• #56   25. jan 2017 Det har jeg slet ikke bestemt mig for endnu smiley

Kommentér på:
Import af klassisk bil og motorstørrelse

Annonce