{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.641 visninger | Oprettet:

De nye afgifter (hvordan udregnes det) {{forumTopicSubject}}

Hej bg’ere,
Jeg håber at jeg er i den rigtige forumsektion og at der måske er et par venlige sjæle i blandt jer, som ved lidt mere om de nye afgifter end hvad jeg pt. gør.
Jeg går og overvejer om jeg har fortjent en ny bil og med de nye afgifter kigger jeg på om jeg skal hente en syd for grænsen.

1) Det lyder jo simpelt med de nye procent-satser, men hvordan udregnes afgiften? Er det ud fra den pris bilen er købt for uden afgift eller finder de en gennemsnits-pris for den pågældende model og regner så afgiften der af?

2) Der skrives at tillæg for ringere brændstoføkonomi hæves fra 1000 til 6000? Er de beløb pr km/l ringere eller? Og ringere end hvad?

3) Fradrag ved sikkerhedsudstyr? Hvor højt er fradraget og for hvad får man fradrag? Selealarmer, esp, abs osv.?

4) Er det rigtigt antaget at skats beregner på nettet ikke er opdateret med de nye satser?
Puha beklager den lange smøre, men det dækker vidst alle mine spørgsmål.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  De nye afgifter (hvordan udregnes det)
  • T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

    Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 607
    #1   1. dec 2017 1) Afgiften beregnes ud fra hvad en tilsvarende bil kan købes for i DK inkl. afgift smiley

  • #2   1. dec 2017 ekstra afgift for dårlig brændstof økonomi (benzin)
    der gå de ud fra 20 km/l
    og for hver 1 km/l under, kommeren. straf afgift på 6000kr

    så køre en bil kum 12 km/l så er det 8*6000 kr så koster den allerede 48000kr i straf afgift bare på brændstof,

    det samme gælde når man bygger en bil om, ved motorskift til anden motor,
    så kommer denne beregning også med.

    så har man en ældre bil,
    kan det ikke llnge svare sig at lægge større motor i med mindre dennkøre 20 km/l
    da man så kommer til at betale en stor straf afgift pga brændstof økonomi

    diesel kan jeg ikke husker,

    og ved man ikke hvor langt den motor man lægger i køre pr liter
    så regner de bare ud fra 12 km/l

    sindsygt, nu kommer man til at se rigtig mange ulovlig ombygget biler

    da chancen for og bliver opdaget og bøden snart er mindre end afgiften


  • #3   1. dec 2017 har selv en audi 80 coupe jeg har søgt afgift på. jeg er nemlig også meget spændt på at se hvad straffen bliver for det med brændstof og km/l. for hvis det er dom de siger, så får jeg en straf på omkring 60000 kr.....

  • #4   1. dec 2017 Ville det enligt ikke gøre de støre motore lidt mere eftertragtet , altså min BMW hentede jeg i 15 fra Tyskland og betalte 70 for i afgift , idag er den jo meget dyre, selv om den er afgiftsjusterat ? pga den høje straf ???

  • #5   1. dec 2017 Tror desværre at de"store" modeller bliver svære at komme af med til en god pris.
    I Tyskland kaster de, de store modeller efter en, da de ikke må kører i de store byer mere. Den model er der politikere herhjemme der også gerne så indført i DK


  • #6   1. dec 2017 #1: Jeg frygtede godt at afgiften beregnes ud fra handelspris i DK. Det betyder så, at det alene gør, at jeg i mit tilfælde kommer til at betale laaangt mere end 85% i afgift, selv om bilen koster under 180.000 uden afgift ( og nej det er ikke en enkelt billig en jeg har fundet). Oven i det kommer så tillæg for ringere brændstoføkonomi, men det havde jeg dog regnet med.
    Hvis priserne herhjemme så er forskruede, så ender man altså med at betale meget mere end de opgivede takster og procentsatser i afgift ved import.
    Man er jo næsten tilbøjelig til at tænke at det lyder ulovligt...


  • #7   1. dec 2017 Hvad med fradrag for sikkerhedsudstyr?
    Er der nogle/en der kender de takster?


  • T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

    Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 607
    #8   1. dec 2017 Nu siger jeg ikke at du skal gøre det og det er vist heller ikke helt efter bogen. Men hvis du lige bruger en dags tid på at lave lidt research efter gode billeder af sådan en model, som du har set på, så kan du jo bare oprette nogle forskellige biler på dba, Bilbasen osv. til lidt lavere priser end dem der i forvejen er til salg. Så kommer de biler jo til at trække priserne ned og dermed bliver afgiften også billigere smiley

    Men ja, det er ikke helt efter bogen


  • #9   1. dec 2017 #8 - Jeg mener bestemt at SKAT kun kigger efter priserne hos forhandlerne. Muligvis fordi de kender til det trick du beskriver smiley

  • T S T
    T S T Tilmeldt:
    dec 2016

    Følgere: 194 Emner: 6 Svar: 607
    #10   1. dec 2017 Ja det gør de nok. Ellers ville det næsten også være for nemt at snyde med det smiley

  • #11   1. dec 2017 er den 6000kr også med når bilen er blevet mere end 35år gammel (veteran) ? er det også blevet dyre i afgift da de biler i de årgange sjælden går mere end 10 på literen .

  • #12   1. dec 2017 Desværre kan biler man selv importere ikke afgiftes efter de nye regler endnu.

    Utroligt, men rigtigt. Min svoger var inde for at ville lave hans BMW 118 om fra gule plader til hvide.

    Han fik at vide , at de nye bilafgifter ikke var 3´de behandlet endnu, så ikke muligt før næste år.

    Han spurgte så hvad forhandlerne gør. ?....... der svarede de bare, at de løb en lille risiko ved at gøre dette, men at det nok skulle falde på plads det hele.

    Men de må jo have fået en forhåndsgodkendelse rent politisk, da ingen kunne holde til, at bilmarkedet stod stille indtil politikerne fik snøvlet sig færdig smiley

    ........ underligt system vi lever i smiley


  • #13   1. dec 2017 Den strafafgift på 6000kr pr km/l, er mig bekendt kun gældende for nye biler.

  • #14   1. dec 2017 Min tanke er at hvis man sammenligner med handelspriser i dk inkl. dansk afgift og bilens nypris inkl. Dansk afgift, så sammenligner man jo med biler der er vurderet, købt og handlet til de gamle afgiftssatser - måske endda de helt gamle satser.
    Det vil jo øge afgiften virkelig meget over de 85%.
    Den bil jeg kigger på koster mellem 170.000 og 190.000 kr uden afgift. I Dk handles den for mellem 450.000 og 530.000 kr ca. Hvis vi bare regner med de 450.000 og en pris på 180.000 kr uden afgift, så bliver det jo en afgift på 150%. Det er jo laaangt over de 85%. Jeg ved godt at der så er nogle fradrag og tillæg, men det udgør jo ikke en merafgift på yderligere 65%?


  • #15   1. dec 2017 Afgiften bliver fastlagt, på baggrund af værdien uden afgift, så handelsprisen har ikke noget at sige. Kan godt se, hvad du mener, men tror ikke, de beregner værdien uden afgift, ud fra handelsprisen her i dk, ellers vil det, som du siger, ikke give mening. De har sikkert deres metoder, til at beregne værdien.

  • #16   1. dec 2017 Hvis du køber en brugt bil uden afgift for 180.000 kr. Kommer du heller ikke til at betale 85% satsen.. Afgiften bliver regnet ud fra bilens nyværdi.. feks. 400.000.. så betaler du 85% af de første 180.000 ca.. og 150% af de resterende 220.000.. Det vil resultere i en afgift på 483.000 til staten, plus nogle tillæg selvfølgelig.. Når det så er en brugt bil, så tilskriver man værditabet for årgang og km. til de oprindelige 483.000, så du vil aldrig komme til at ramme 85% satsen ved import, med mindre bilens nyværdi aldrig har været over 180.000 kr.

  • #17   1. dec 2017 Der mangler en tydelig afklaring. Jeg vil tro og håbe afgiften på en ældre bil stadig er den gamle. Og at nye biler bliver pålagt den latterlige straf. Men vi lever desværre snart i et samfund hvor det eneste man må er at spise vegetarisk og kramme træer

  • Bjerggaards
    Bjerggaards Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    apr 2006

    Følger: 22 Følgere: 60 Biler: 7 Emner: 1 Svar: 13.589
    #18   1. dec 2017 #3
    Smid endelig din vurdering op herinde, så har vi alle lidt at gå ud fra!


  • #19   1. dec 2017 Straffen for km/l er det ikke 1000 kr. Pr km pr år i ejerafgift..??

  • #20   1. dec 2017 nej, det er en straf afgift når bilen skal indregistreres,
    så den bliver 1000kr dyre for hver liter,
    den køre mindre end 20 km/l

    som du kan se jeg skrev i tidliger indlæg

    men det ødelægge alt,

    jeg havde tænkt mig og lægge en V6 i min kadett gsi på et tidspunkt,

    men så skal jeg betale en straf afgift på 48.000kr+ den afgift ombygningen ville koste( den skulle betales alligevel)

    men så ka det ikke betale sig og gøre det lovligt,
    da chancen fornig bliver opdaget ikke er så stor, hvis man køre fornuftig

    var ellers begyndt og køre lovligt,
    så bilen ville kunne synes til en hver tid


  • #21   1. dec 2017 Det passer ikke helt, det med strafafgiften på 6000kr, på brugte køretøjer. Prøv at slå tidligere vurderede køretøjer, efter reglen blev indgået. De regner værditabet med i den vurdering. Så det ender selvfølgelig ikke med, at man skal betale 50-60k, bare i strafafgift, for en gammel benzinsluger.

  • #22   2. dec 2017 For mig synes jeg faktisk at det virker noget lusket.
    Når man vil importere en brugt bil, så bliver afgiften vurderet ud fra andre biler (godt nok samme model og type), som i hvertfald er væsentlig dyrere i dk når man fratrækker afgiften end i f.eks Tyskland og oven i det er de afgiftbelagt til de gamle og højst sandsynligt helt gamle satser, hvilket så betyder at man vil komme til at betale langt mere end de fastsatte nye satser. Hvis det bliver gjort på den måde er det vel i teorien helt omsonst at have fastsatte procentsatser for import af brugte biler.
    Nu har jeg ikke importeret en bil endnu, men jeg ville da føle mig noget snydt og bondefanget af systemet, hvis jeg skal være helt ærlig.


Kommentér på:
De nye afgifter (hvordan udregnes det)

Annonce