{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
6.130 visninger | Oprettet:

Veteranbil {{forumTopicSubject}}

Der skulle komme nye regler for alderen på veteranbiler fra 1. juni eller 1. juli, hvor biler kun skal være 30 år i forhold til de nuværende 35 år. I den sammenhæng har jeg en bil der så bliver veteranbil, da den er 31 år på nuværende tidspunkt.

Mit spørgsmål er så, overgår en bil der når veteranstatus, automatisk til den lave vægtafgift eller skal man kontakte f.eks SKATs motorafdeling eller hvad?

Jeg har en trailer fra 82, der så blev veterantrailer sidste år og den gik automatisk ned på den lave vægtafgift, men ved ikke om det er det samme for biler? smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Veteranbil
  • #1   1. maj 2018 Mon ikke at den skal (veteran) synes først? Jeg er ikke sikker smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #2   1. maj 2018 vægtafgift nedsættes først ved 35 år og det sker automatisk for at få vet status hos forsikring mener jeg den skal synes som en vet bil du må så kun køre 6000 km om året og fra midt marts til midt oktober

  • #3   1. maj 2018 Midt november er det for klassisk forsikret køretøjer, så mon ikke også, at det er det for veteran.

  • #4   1. maj 2018 Men hvor sikker er du på det, med at vægtafgiften først nedsættes ved 35 år? det lyder lidt mærkeligt når biler jo fremover er veteranbiler fra de er 30 år...

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #5   1. maj 2018 3 jo du har ret du kan læse alt om div regler her
    https://fdm.dk/alt-om-biler/dine-rettigheder/love-regler/regler-en-veteranbil


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #6   1. maj 2018 100 % sikker

  • #7   1. maj 2018 Ja ja jeg har læst om det, og mit forumindlæg drejer sig kun om det ene spørgsmål jeg har stillet:)

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #8   1. maj 2018 okok
    der står så også det du spørger om


  • #9   1. maj 2018 Det du linker til, er jo noget der er halvandet år gammelt, er ikke sikker på, at der deri er taget højde for de nye regler..

  • #10   1. maj 2018 Reglerne er blevet noget "sjove" synsmæssigt/forsikringsmæssigt er en bil veteran når den bliver 30år, afgift/told mæssigt er det 35år, forstå det dem der kan men det er nu engang fakta.

    Kig evt her
    https://motorhistorisk.dk/er-du-veteran-ejer/


  • #11   1. maj 2018 #5

    Jeg er stødt på den der tidligere i min søgen efter det, og ja der står godt nok, at det sker automatisk, var også det jeg havde lidt på fornemmelsen, men mon det så fremover er en 1/4 allerede fra biler er 30 år..!?


  • #12   1. maj 2018 Det står lidt mere om det her
    http://www.fstyr.dk/DA/Syn-af-Koretojer/Spoergsmaal-og-svar/Syn/Periodisk-syn/Veteranbiler.aspx

    Og fir øvrigt har det været gældende fra 1.1-2018

    Og bare for at slå det helt fast, vægtafgiften bliver først nedsat efter bilen er 35år.


  • #13   1. maj 2018 Det var mærkeligt, kan også selv kun finde en dato der hedder 1/1/18, men snakkede med alm brand den anden dag ang forsikring hvor medarbejderen nemlig siger det med reglerne fra 1. juli og at bilen på nuværende tidspunkt ville blive forsikret som klassisk, men fra 1. juli ville kunne blive veteranforsikret - det giver sgu ikke meget mening smiley

  • #14   2. maj 2018 Kvart vægtafgift = 35år, det sker automatisk og uanset syn, brug eller forsikringstype.
    8årigt syn fra bilen fylder 35år, men når den er 30år kan den godkendes som veteran og skal først synes når den bliver 35år eller hvert 8. År (hvad der kommer først) ligesom det førhen hed sig med 35år og igen til syn som 40årig.

    Forsikringen har intet som sådan med lovgivningen eller det skattemæssige og gøre, eller synet (det er 3 separate instanser, der ikke snakker ret meget sammen) og den skal ikke synes veteran, for at forsikres som veteran.

    Jeg har nemlig lige villet skifte min 89er Sierra fra almindelig 3000krs ansvarsforsikring over til 1500krs klassisk forsikring, men nordisk veteranforsikring/alm. Brand, lovede mig faktisk at når jeg sidst på sommeren skifter forsikringen til hovedforfald (bindingsperiode på 1år fra tidligere selskab) så er deres grænser mht veteran bil også flyttet i takt med lovgivningen er ændret.
    Den 3. instans (skat) er der dog knap så store håb om at de flytter på de 35år der giver kvart vægtafgift, desværre.

    Dette er FAKTA! og noget jeg har sat mig rigtig grundigt i, da der florerer SÅ meget lort på nettet mht. Folk der tror de ved noget om lovgivningen, fordi de har hørt deres fætter har fået veteransynet en bil for 10år siden smiley


  • #15   2. maj 2018 Det er så noget forsikrings selskabet selv har besluttet, forsikringen er ikke tvunget til at ville veteran forsikre en bil selv om den er 30år gammel, dybest set er der tre sæt regler hvis vi skal gå i detaljer.
    1. Told og skat er fra 35år
    2. Fstyr, er fra 30år, syn næste gang ved 35 og der efter hvert 8. År.
    3. Forsikring... nogen er klassisk fra 25år, ( og nogen tilbyder ikke klassisk forsikring)
    nogen veteran fra 30, nogen veteran fra 35, de kan og gør som de vil.


  • #16   2. maj 2018 Den FDM side ER dog langt om længe opdateret, men ikke "sidst opdateret" har web designeren fået opdateret ??

  • #17   2. maj 2018 ?? = en smiley bilgalleri.dk ikke kan finde ud af fra en mobil smiley

  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #18   2. maj 2018 14 troede de skulle være synet som vet for at forsikringen ville tage dem som vet men har nu heller ikke støvet så meget rundt i emnet


  • #19   2. maj 2018 Rene, nej det har intet med synet at gøre, du skal sende billeder ind og oplyse om eventuelle uoriginale dele mv., samt at du har en bil til hverdagsbrug og er medlem af en mærleklub og over 30år.
    Alt det er færdselsstyrelsen og skat tilgengæld hamrende ligeglade med smiley


  • rene L
    rene L Tilmeldt:
    dec 2013

    Følgere: 6 Emner: 33 Svar: 2.416
    #20   2. maj 2018 sådan er det ikke hos GF der er intet krav om klub medlemskab og de har accepteret min scirocco selvom jeg har opgivet den til 30 hk mere end standard

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
    #21   2. maj 2018 Hvad så hvis man har en gammel bil, der fortsat skal køre mange km hver dag hele året - man bliver forhåbentligt IKKE pålagt restriktioner ang. vinterkørsel eller andet, bare fordi bilen har haft fødselsdag endnu engang?!?

    Jeg antager (uden at have undersøgt det), at bilen så fortsat skal til syn hvert andet år - Er det korrekt?

    De allerbedste hilsener


  • #22   2. maj 2018 #21
    Som der står i et af de link jeg har lagt op, du skal selv AKTIVT ændre til veteran kørsel/syn. Og er den veteran forsikret KAN (og typisk gør) dit forsikringsselskab stille max km, under alle omstændigheder er en veteran bil ikke til daglig brug, det samme med en klassisk forsikret.


  • #23   2. maj 2018 A. I. Du kan så søge om det der hedder "brugsveteran" mht forsikringen, men ved syn skal du kun køre lejlighedsvist, når du får 8år mellem synene og bruge den til hobby og ikke daglige gøremål.
    Kvart vægtafgift er der dog ingen restriktioner, og det kommer automatisk når den fylder 35år.


  • #24   2. maj 2018 Det er som Cawdy skriver primært en syns ting mellem 30 og 35 år.

    Jeg har lige ændret tilstand på min (på skat.dk), det betyder at den skulle have været til syn næste år (32 år gl), men nu er den så hoppet til 35 år. Og overlever den synet ved 35 år, er der 8 år til næste syn.
    Personligt holder jeg mig langt væk fra veteran forsikringer, fordi de er for firkantede. bilen kører mellem 1 og 2.000 km om året, det rene ingenting, og langt inden for veteran reglerne (dog ikke 35 år gl endnu). Men jeg kan ikke overskue at skulle holde bilen "standard". Ved ikke helt om det sidste er et problem ved ren ansvars forsikring, som er fint nok til mig, eller det først er ved kasko at balladen opstår.


  • #25   2. maj 2018 Tak for svarene, så kom der noget klarhed over tingene smiley

  • #26   2. maj 2018 De nye regler/system er en værre rodebutik. Forskellige årstal og forskellige effekter. Jeg blev også selv noget overrasket over at kunne ændre min til veteran, men fik besked af en ven som har været obs på reglerne.

  • #27   2. maj 2018 Det var nu allerede en rodebutik inden de nye regler kom, men det er ikke blevet mindre overskueligt efter regelændringerne smiley

  • #28   6. maj 2018 Thomas G
    Gå ind på GF Veteran der kan du forsikre din bil som klassiker eller veteran (afhængig af alder selvfølgelig :)). Det er meget nemt og ikke spor firkantet. Det koster ikke ret meget og da slet ikke ren ansvar?? havde en gammel kadett c, som jeg forsikrede som veteran. Den gav jeg 600 for om året med fuld kasko????


  • #29   6. maj 2018 Cool jeg prøver at kigge på det. Betaler vidst godt 3000 nu hos fdm forsikring, som ellers har været billigst for mig. Vi må se.

  • #30   6. maj 2018 Nu har jeg min Mr2 SC forsikret der som klassiker. Jeg har valgt en forsikringssum på 100000 og det giver jeg 2200 for om året, og så kører de jo med overskudsdeling, så reelt set giver jeg kun ca 1600.

  • #31   6. maj 2018 Jeg gav engang 208 kr om året i klassisk forsikring for en BMW 318 fra 83, selvfølgeligt uden kasko smiley

  • #32   6. maj 2018 Og giver nu 37,5 kr om året i vægtafgift for min boogietrailer fra 82, så det er ikke ligefrem det store greb i lommen, der skal til smiley

  • #33   7. maj 2018 Vedr GF Forsikring, vær lige opmærksom på denne her:
    Veterankøretøjer og klassiske køretøjer
    10. Hvad dækker ansvarsforsikringen ikke
    Ansvarsforsikringen dækker ikke:

    10.1
    I perioden fra 1. november til 14. marts.

    Så den kan kun bruges i sommerhalvåret. Jeg bruger min lidt random henover vinteren også.... sne skal vel fejres smiley


  • #34   7. maj 2018 Sådan tror jeg alle veteran og klassisk forsikringer er skruet sammen under normale omstændigheder, med at der er nogle vintermåneder de ikke må køre smiley

  • #35   7. maj 2018 Øv, så må jeg blive på min almindelige ansvars forsikring.

    Men tak for hintet anyways.


  • #36   8. maj 2018 Jeg har veteran syn og 1/4 vægtafgift på min Golf1 Rieger.
    Har tilgengæld valgt en stilstands forsikring på min. Da mange selskaber ynder at have mange klausuler på veteranforsikringer.
    Eksempelvis må man kun bruge bilen til/fra træf, paradekørsel, kørsel uden formål.
    Dvs. Tager du vognen på arbejde eller i Brugsen efter grønne cecil og en pakke mælk kan fælden klappe ved et uheld.
    Med stilstand kan jeg bruge min bil som jeg vil/når jeg vil. Jeg afmelder den bare når den skal i vinterhi og betaler så kun 10% af præmien i den periode.


  • #37   8. maj 2018 Where am I: du kan også få det der hedder "brugsveteran" som er en mellemting mellem almindelig forsikring og veteran smiley

  • #38   8. maj 2018 Ok også selvom bilen ikke fremstår original?
    Folk har bare en tendens til kun at kigge på prisen og datoer for kørsel, men glemmer lige at se hvad man egentlig må bruge en veteranforsikret bil til


  • #39   8. maj 2018 Where am I.

    Med en stilstands forsikring må du da ikke køre i bilen, så dækker den da ikke hvis du bruger den. Det ligger ligesom i navnet STILSTAND smiley

    Det er også derfor den er noget billigere end alm veteran forsikring...


  • #40   8. maj 2018 For at citere mig selv:
    Med stilstand kan jeg bruge min bil som jeg vil/når jeg vil. Jeg afmelder den bare når den skal i vinterhi og betaler så kun 10% af præmien i den periode.

    Så når jeg selv har sagt til forsikringsselskabet at jeg piller pladerne af (når det passer mig) er bilen kun dækket mod tyveri, nedfald, brand osv. Jeg kører jo selvfølgelig ikke i en bil når jeg har sagt jeg ikke gør det(?)


  • #41   9. maj 2018 Har vitterligt prøvet at suge al info til mig igennem denne tråd, men for en i helvede hvor er det svært at holde styr på.
    Undskylder på forhånd hvis mit spørgsmål er besvaret længere oppe..

    Ifht syn, hvis jeg går ind på skat og laver min 32 år gamle bil om til veteran status. Så skal den synes igen når den fylder 35, og derefter hvert 8. år. Fair nok..
    Men så skriver de inde på "motorhistorisk" (link længere oppe i tråden), at den kun må bruge lejlighedsvis.
    Er der nogen uddybelse af hvad det indebærer?
    Jeg troede det var forsikringen som satte begrænsning for hvor meget man måtte køre i bilen (sommer halvåret), tage den til bageren eller ned på havnen og få en is, eller om den kun må bruges til veterantræf..!?

    Det jeg ønsker svar på er: har skat noget at skulle ha sagt, ifb. med hvor meget man bruger sit 32 år gamle veterankøretøJ? Hvis ja, på hvilken måde?


  • #42   9. maj 2018 Hvis du registrere den som veteran, enten ved forsikringen eller færdselsstyrelsen (skat der administrere 1/4 vægtafgift sker automatisk ved 35år stadigvæk og der er ingen begrænsninger) så er bilen et "hobbykøretøj" og ikke en du må køre på arbejde i, eller til bageren for den sags skyld.
    Du må udelukkende køre til noget du ikke ville, hvis ikke du havde din bil som hobby.
    Altså du må gerne køre på havnen efter en is, men du må ikke køre i netto og købe en liter letmælk (du får nok en træls situation hvis du får en skade på nettos P plads.)
    Men det er jo det man må tage med, når man får det til reduceret pris, så følger der jo som regel også begrænsninger med.
    Ellers kan du jo blot køre til syn hver 2. År og betale enten "brugsveteran" eller normal forsikring og bruge bilen då tosset du vil og være sikker på at de skader den får I myldretids trafikken på vej til arbejde også er dækket smiley


  • #43   9. maj 2018 Okay, tak smiley
    Er der nogle som har prøvet det? Inde på motorregisteret, skal man da vælge "rediger tilladelser" og så vælge "veterankørsel"? Eller er det et andet sted man skal gøre det?
    Koster det en ny registrerings attest?
    Bilen skal først synes om 1 års tid, men tænker jeg ligeså godt kan gøre det først som sidst. Den er allerede registreret som veteran hos forsikringen..


  • #44   10. maj 2018 Yup gjorde det med min. Og din beskrivelse passer meget godt.
    Fik ikke nogen ny registreringsattest, som jeg husker det.
    Mener ikke det kostede noget og hvis det gjorde var det et overskueligt beløb


  • Michael H
    Michael H Tilmeldt:
    okt 2016

    Følger: 1 Svar: 14
    #45   12. maj 2019 "Grøn afgift"? Jeg kalder det for dummebøder! Især på et 30 år gammelt køretøj som i LANGT de fleste tilfælde kører 2-5kkm om året. Kørsels afgifter i stedet? Det kan SKAT ikke administrere, mærkeligt for det kan de i Sverige. Men sådan er der så meget!

  • A. I
    A. I Tilmeldt:
    okt 2012

    Følger: 1 Emner: 4 Svar: 50
    #46   13. maj 2019 Måske er det mennesker og ikkedigitale systemer, der "sagsbehandler" den slags i Sverige?!?

    De allerbedste hilsener


  • #47   26. maj 2019 Jeg ved godt at denne tråd er et år gammel, men jeg har lige et tillægsspørgsmål!
    Hvorfor kræves der at veteranbilen er i aflåst garage/bygning hvis man kun tegner en ansvarsforsikring? Er forsikringerne bange for at den bliver stjålet og tyven forvolder skade på andre? Har i stødt på veteranforsikringer hvor garage ikke kræves?


  • #48   26. maj 2019 Den har jeg også luret over, min tanke går på at de fleste køber kasko. Fik aldrig taget mig sammen og spurgt forsikrings selskabet omkring denne formulering. Giv gerne besked hvis du får det afklaret.
    Jeg opfatter det som et ønske om at begrænse mængden af mennesker som kan bruge dette tilbud.


Kommentér på:
Veteranbil

Annonce