{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.958 visninger | Oprettet:

Ny reg attest ved salg af bil {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er i den uheldige situation, at jeg har smidt min reg attest væk til min bil og nu kommer der en og vil købe den.

Skal jeg have bestilt en ny hos skat, eller er der noget man kan gøre online? Jeg tænker at få den tilsendt på e-boks eller et eller andet, så der ikke skal gå så lang tid inden den kommer.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny reg attest ved salg af bil
  • #1   21. maj 2018 Du beder bare om en ny - det kan gøres på skat.dk under motor osv.

    Men den kommer på papir og det tager ca 8 dage.


  • #2   21. maj 2018 Men en klog køber nægter at røre din bil før der foreligger en registreringsattest...!!
    Så for du skal virke troværdig, så bed ham komme igen når du har modtaget registreringsattesten og så kan i handle der...!!


  • #3   21. maj 2018 Du kan ikke få en registreringsattest på eboks;)
    Men bestil en, og vent med at sælge den til du har styr på papirerne. Det tager 7-10 dage.


  • #4   21. maj 2018 Pis og papir. Nå jamen så må jeg jo bare den hårde vej igennem og bestille en ny.

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #5   21. maj 2018 Det er nemt, bare ind på skat og i gang, det koster 100 kr for en ny attest. Den kan bestilles på alle tider af døgnet og kommer i løbet af 10 dage, nogle gange før.

  • #6   21. maj 2018 Mange tak! Troede det kostede 600kr

  • DisConFlubberated
    VIP
    DisConFlubberated Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    maj 2007

    Følger: 49 Følgere: 67 Biler: 2 Emner: 46 Svar: 5.743
    #7   21. maj 2018 Så er det steget drastisk siden jeg har bestilt en attest i Januar måned

  • #8   21. maj 2018 Jeg prøver! Mange tak

  • #9   21. maj 2018 Jeg bruger altid sådan en her
    https://goo.gl/images/RicSSa

    det er rigtigt praktisk!

    at svare på dit spørgsmål er ret lige meget da du jo har fået udfyldt det af de overstående;p


  • #10   21. maj 2018 Ha-ha jeg har et fint arkivskab, men har lige haft det hele ude da vi har malet. Og så er lige netop DEN attest væk.

    Har bestilt ny til de 100kr.


  • #11   21. maj 2018 Det kan jo ske ??

  • #12   21. maj 2018 Ja men det var sku Pis når der kom en mand fra Horsens og kiggede på den i dag smiley

  • #13   21. maj 2018 Ja forståeligt smiley og man skal ALDRIG sælge uden at omreg. på stedet!

  • #14   21. maj 2018 Hej
    Få den sendt som en pakke og du korter Ca 8-10 dage af på forsendelse


  • #15   21. maj 2018 for 3 år siden kørte jeg efter en passat. vi havde skrevet under på slutsedlen. Efter at have overført pengene til ejeren fortalte han mig at han havde bestilt en ny attest. Jeg blev lidt irriteret at han først fortæller mig efter bankoverførsel. nååh så jeg måtte døje det. Der gik 2 uger og han sendte den til en forkert adres. og fik den retur. så sendte han den igen. det endte med at jeg kørte i hans navn i 6 uger fordi jeg fik den efter 6. uge.

  • #16   22. maj 2018 #15
    Man skal altid have både nøgler og registreringsattest inden, man underskriver slutsedlen og overføre pengene - ligesom man skal have checket for restgæld, inde man gør samme.


  • #17   22. maj 2018 Du behøver ikke at videregive registreringsattesten til den nye ejer.
    Når du får brevet med den nye attest, så sender du ham blot kodedel 1 og kodedel 2 pr sms/messenger/mms eller mail og så kan han omregistrere den og så får han tilsendt sin nye registreringsattest og du kan smide din attest i affaldsspanden, da den ikke længere er det papir værd den er trykt på, når han har omregistreret den smiley


  • #18   22. maj 2018 #17
    Hvis du køber eller sælger bil privat, kan man sammen omregistrere hos SKAT via deres hjemmeside. Hvor man skal bruge den originale registreringsattest. Hvis ikke man omregistrerer sammen, skal bilkøber sikrer sig den den originale registreringsattest som er det juridisk bevist for ejerskab og dermed ansvaret.

    Hvis køber ikke får den originale registreringsattest, så har sælger ansvaret indtil omregistrereringen er gennemført, for skader og at overlade førerretten til køber (dvs. at sælger også skal sikre sig at køber har kørekort og bilen er forsikret).

    Så jeg er uening I at køber ikke skal have både nøgler og registreringsattest, inden handlen gennemføres.


  • #19   22. maj 2018 #18
    En underskrevet slutseddel er bindende og beviset på at bilen har skiftet ejer ind til bilen bliver omregistreret (inden for 3 uger). Så med sådan en i hånden vil sælger aldrig kunne hæfte for skader, bøder, tyveri af benzin osv. osv., så en registreringsattest er på ingen måde nødvendig for at fraskrive sig ansvaret ved salg af bil.
    Men der ud over er jeg enig med dig, man handler aldrig bil uden man får udleveret en registreringsattest.


  • #20   22. maj 2018 #18, det var somend ikke din kommentar jeg besvarede, det var tråden generalt, da mange tror at de skal sende attesten videre med posten, hvis bilen blot skal omregistreres med det samme alligevel, så er den nytilsendte attest værdiløs efter omregistrering/brugen af de 2 koder, som man jo ligeså godt kan sende med noget der er hurtigere end postvæsenet og være udover skyldsansvaret, fartbøder mm.
    Desuden er det forkert at registreringsattesten beviser hvem der er ejer af en bil, da attesten kan stjæles ligeså nemt/nemmere end bilen.


  • #21   22. maj 2018 #19
    I op til tre uger efter salget af en bil, er bilen dækket af sælgers forsikring, HVIS bilen ikke forinden er omregistreret til den nye ejer.

    Vælger du at lade køber køre af sted i bilen før en omregistrering - efter at du har modtaget betalingen - er det vigtigt, at du straks underretter dit forsikringsselskab om salget ellers hæfter sælger.

    Du skal gemme slutsedlen men kun som dokumentation for, at du har solgt bilen, og hvem den er solgt til.
    Indtil omregistreringen er gennemfør er sælger stadig ejer og derfor skal køber, have den som bevis for ejerskab i denne periode.

    Bøder er noget andet idet at, det hæfter den som køre bilen for, og ikke bilens ejere, og sælger kan jo blot oplyser hvem som kørte i bilen hvis det kommer til det.


  • #22   22. maj 2018 #21 Du skriver: ""Vælger du at lade køber køre af sted i bilen før en omregistrering - efter at du har modtaget betalingen - er det vigtigt, at du straks underretter dit forsikringsselskab om salget ellers hæfter sælger.""

    Kan du finde det på skrift? For i min verden er der noget værre vås når der er skrevet en slutseddel...!!
    Du tror da for faen ikke at vores folketing laver en lov (omreg max 3 uger), hvor hvor sælgeren af en bil så sætter sin røv på komedie...!!
    Sker der et uheld inden for de 3 uger så bliver pengene taget fra en pulje, IKKE fra sælger...!!


  • #23   22. maj 2018 Ja REGISTRERET ejer på papiret, men ikke nødvendigvis ejer af bilen som genstand.

  • #24   22. maj 2018 Men det er nu rigtig nok det med at sælgers forsikring skal dække, for hvordan sku et nyt selskab dog ku gøre det, når de intet kender til bilen (endnu)?!
    Der er IKKE en pulje og de 3uger er mere en tommelfingerregel end decideret lov.
    Men det er helt tilbage fra tiden før DMR, hvor du sku have et forsikringsbevis, fysisk med i synshallen, der var det ofte ikke lige noget der var muligt at gøre imens man handlede bil en fredag aften hvor synshallen og forsikringen for længst var lukket.
    Men i dag kræver det jo blot attesten, nemid og internet adgang, så det kan ikke være nemmere.
    Men har man forlist attesten, så er det et spørgsmål om gensidig tillid til at køber ikke laver ulykker og at sælger får fat i attesten.


  • #25   22. maj 2018 Om det er fra en pulje eller sælgers forsikring er lige fedt, min pointe er at det IKKE belaster sælger hvis der skulle ske et uheld, stik imod hvad #21 skriver...!!

    Om man vil kontakte ens forsikringsselskab er op til en selv, gør man det så ved man i hvert fald at forsikringen bliver afmeldt automatisk efter de 3 uger. Men om man kontakter sin forsikring eller ej så ændrer det ikke på at man IKKE kan belastes for skader så længe man har sin slutseddel i orden...!!

    ""I op til tre uger efter salget af en bil, er bilen dækket af sælgers forsikring, hvis bilen ikke forinden er omregistreret til den nye ejer. Ved omregistreringen får dit forsikringsselskab får automatisk besked fra SKAT om, at forsikringen skal ophøre på grund af ejerskifte. Den forudbetalte vægt- eller ejerafgift refunderes til dig. Vælger du at lade køber køre af sted i bilen før en omregistrering - efter at du har modtaget betalingen - er det vigtigt, at du straks underretter dit forsikringsselskab om salget.

    De noterer, at forsikringen skal ophøre tre uger efter ejerskiftet og giver SKAT besked. Du skal gemme slutsedlen som dokumentation for, at du har solgt bilen, og hvem den er solgt til. Sker der en skade i denne periode, belastes din forsikring ikke.""
    https://fdm.dk/alt-om-biler/kob-leasing-salg/saelg-din-bil/omregistrering-af-bil


  • #26   23. maj 2018 #25
    Fint citat og link til FDM, og hvad skriver FDM så "I op til tre uger efter salget af en bil, er bilen dækket af sælgers forsikring", og når der skal er skade som køber laver efter 1 uge, hvem dækker så...sælgers forsikring, vil sælgers forsikring opkræve selvrisiko...ja mund ikke de vil.


  • #27   23. maj 2018 #26
    FDM skriver ligeledes: ""Sker der en skade i denne periode, belastes din forsikring ikke"" Som er stik imod hvad du skriver, og tilsyneladende ikke kan argumentere for...!!


  • #28   23. maj 2018 #27
    Nej der står "I op til tre uger efter salget af en bil, er bilen dækket af sælgers forsikring, hvis bilen ikke forinden er omregistreret til den nye ejer", jeg gentager HVIS bilen ikke forinden er omregistreret til den nye ejer.

    Omregistreringen er afgørende her, de skriver også "Vælger du at lade køber køre af sted i bilen før en omregistrering - efter at du har modtaget betalingen - er det vigtigt, at du straks underretter dit forsikringsselskab om salget", men det ændre ikke på hvis skaden sker inden det er tegnet ny forsikring, så dækker sælgers forsikring - idet at bilen aldrig må køre uden.


  • #29   23. maj 2018 #28
    Jeg forstår ikke hvad du mener med dit indlæg?

    Ja sælgers forsikring dækker i 3 uger, det kan vi ret hurtigt blive enige om, da det er et lovkrav at der som minimum er tegnet ansvarsforsikring på et køretøj til offentligt vej.

    Men du argumenterer for at det er sælger som hænger på regningen hvis der sker et uheld i de 3 uger og det er vi bestemt ikke enige om, så det må du gerne bekræfte hvordan er muligt?


  • #30   23. maj 2018 Simpelt, hvem har tegnenet forsikring det har sælge, kan køber gøres ansvarlig for noget han ikke har tegnet eller skrevet under på nej.

    Når der sker noget, kommer spørgsmål altså til, hvem skal betaler selvrisikoen og på hvilket juridisk grundlag?
    Man er i dansk ret ikke bundet til aftaler man ikke har underskrevet (fysisk elle digitalt), det at du ejer bilen betyder ikke at du har overtager forsikringen. På samme måde som det at låne bilen, ikke betyder at du har overtagen den, det er altid dem som har tegen forsikring som skal betaler for den så længe den er gællende.

    Hvis du vil vide mere, så ring til dit forsikringsselvskab og hør.


  • #31   23. maj 2018 Selvrisikoen hænger forsikringen eller den nye ejer på.
    Derfor er det bla så vigtigt med en slutseddel som nye ejer skriver under på for det er en bindende aftale, derfor hænger han også på selvrisikoen.


  • #32   23. maj 2018 """Ved salg af bilen er den nye ejer dækket af ansvarsforsikringen og
    af en evt. delkasko- eller kaskoforsikring – inden for forsikringens
    omfang - i indtil 3 uger efter ejerskiftet, medmindre der er købt ny
    forsikring og forudsat, at ejerskiftet kan dokumenteres. Den nye
    ejer hæfter for en eventuel selvrisiko på forsikringen. """

    https://www.tjm-forsikring.dk/bil-bet


  • #33   24. maj 2018 Fint, så har jeg misforstået noget, så er det køber som skal sikre sig at det er en ok forsikring inden han køber og køre væk.

  • #34   24. maj 2018 Hejsa.. Jeg prøvede det samme min skulle dog bare omregisteres, ringede ind til skat og fik oplyst kode del 1 og del 2 så den kunne omregisteres til den nye ejer. Prøv det smiley

Kommentér på:
Ny reg attest ved salg af bil

Annonce