Fejldiagnose på bil, og udskiftning af dele. {{forumTopicSubject}}
Min mor ejer en peugeot 206 fra 2008.
Fuld servicebog, undervognsbehandlet hvert 3 år, i perfekt stand. Stor ros fra mekaniker over hvor velholdt bilen er, og hun elsker den bil og passer den godt.
Men inden for de sidste par uger, er der kommet en underligt klonk klonk lyd fra undervognen, som kommer når man gøre over bump eller ujævnheder.
Hun var forbi superdæk autoværksted hvor de kiggede den igennem.
Da vi kom tilbage havde de ikke kunne høre noget, og det kunne vi ikke forstå.
Da vi kørte derfra, kom lyden igen så snart vi kørte henover kantstenen ud mod vejen, så vi vendte om igen og mekanikeren satte sig ind på passagersædet, og så kunne de pludselig godt høre det.
Så hejste de den op, og gennemgik det hele og hev og flået i forskellige ting (bla støddæmpere, broer, arme, udstødning osv osv) Men de sagde at alting så perfekt ud, og de kunne ikke få den til at lave lyden mens den var hejst op.
Så hun fik en ny tid hvor de ville gå de ville kigge yderligere på det.
Så kom bilen igen på værkstedet, og der sagde de at det alligevel var støddæmperne som var slidte. Men det kunne vi ikke forstå da de jo tjekkede dem sidst og sagde at de var perfekte, og der er intet at mærke på bilen eller når man trykker ned i bilen og tester.
Men nej de var helt sikre på at det var dem som lavede lyden, og det ville koste 7.000 kr at få de to forreste skiftet. De insisterede på at det var den forreste højre støddæmper som lavede lyden, men de ville skifte begge to fordi at det gør man åbenbart.
og min mor ved jo intet om den slags, og er pensionist, så det var en formue for hende.
I dag har hun så hentet bilen og betalt de 7.000 kr for nye støddæmpere. Og 5 min efter hun kørte derfra, var lyden der igen, nøjagtig som før og lige så slemt.
Så hun køre tilbage igen og bliver lidt mopset over at hun lige har betalt 7.000 kr for at få skiftet noget som alligevel ikke fejlede noget, da det jo åbenlyst ikke var støddæmperne som lavede lyden (og som de også sagde første gang var perfekte).
men naah, de trængte alligevel til at blive skiftet siger de. Men de er helt i vildrede over hvad det så kan være, og de stod og kløede sig i nakken og lignede et stort spørgsmålstegn da de hejste den op igen.
Så nu vil de igen kigge bilen igennem og prøve at finde ud af hvad der laver den klonk lyd (som er ret høj og tydelig når man køre).
Mit spørgsmål er så, kan det virkelig værre rigtigt at min mor skal betale de 7.000 kr for at de har udskiftet de støddæmpere som jo alligevel ikke fejlede noget, fordi at de fejldiagnostisere og problemet stadig er der?
nov 2016
Følger: 19 Følgere: 384 Biler: 4 Emner: 5 Svar: 9.550
maj 2009
Følger: 5 Følgere: 3319 Biler: 7 Emner: 184 Svar: 6.283
maj 2009
nov 2016
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
Jeg vil så os sige 7000 for at få skiftet dæmpere er sku en tand høj i forvejen
Om din mor ender med og betale det det op til værkstedet og din mor og finde ud af
jan 2014
Følger: 2 Følgere: 28 Biler: 2 Emner: 29 Svar: 1.092
maj 2009
maj 2009
nov 2016
apr 2016
Følger: 1 Følgere: 4 Biler: 4 Emner: 3 Svar: 165
jun 2012
Følger: 1 Følgere: 336 Emner: 121 Svar: 499
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 27 Emner: 43 Svar: 2.195
Mvh. Gert
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 15 Emner: 17 Svar: 3.179
Kødben, kødben og atter kødben.
98% altid kødben ved "klonk" lyde.
M.v.h. kp
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 207 Svar: 655
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Ja jeg fortalte også min mor at 7.000 kr for de to støddæmpere var Alllllt for meget, men hun insisterede på at det skal være hos superdæk, da hun altid får lavet sin bil der (til overpris).
Der blev ikke skiftet noget andet.
Bilen har kørt 96.000 km.
De havde tjekket kødben, men de siger at det ikke er den. Og jeg bad dem tjekke bagbro, lejer osv forrige gang hvor jeg selv var med, men de mente heller ikke at det var det (ligesom de heller ikke mente at det var støddæmperne).
Ja havde det været mig, så havde jeg vendt om på stedet og så kunne de enten æde regningen selv, eller sætte de gamle tilbage på igen da de jo ikke var årsagen til problemet.
Hvis jeg ikke husker helt forkert, så tror jeg faktisk at de er blevet skiftet en gang før, men tjekker lige bilbogen i morgen.
Men min mor er MEGET konfliktsky, og det tror jeg godt at de ved. For jeg synes altid at jeg høre om hamper priser hun betaler for mindre ting.
Og nu er jeg lidt nervøs for at de bare skifter del efter del på hendes regning, måske uden at komme nærmere fejlen.:/
Lyden er allerede så slem, at man kan høre det i hele lyskrydset hvis man køre over et dæksel eller anden ujævnhed, det lyder jo dælme som om at hele potten hænger og dingler ind i alt muligt.
maj 2009
jan 2018
Følger: 10 Emner: 12 Svar: 50
Som sagt er hun meget konfliktsky, og hun bruger dem kun fordi hun er vant til det. Hun bliver helt forvirret og utryg hvis hun skal til at benytte en anden og fremmed mekaniker.
apr 2009
Følger: 9 Følgere: 5 Biler: 6 Emner: 12 Svar: 703
Fordi man har brugt den samme mekaniker i laang tid, er ikke ensbetydende med at det kun er ham, der kan lave den. I dette tilfælde lyder det til, at de malker din gamle mor.
jan 2011
Følger: 19 Følgere: 9 Biler: 3 Emner: 207 Svar: 655
dec 2004
Følger: 48 Følgere: 49 Biler: 3 Emner: 85 Svar: 1.578
Fejldiagnose på bil, og udskiftning af dele.